Sledování a hodnocení kvality ovzduší

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
PLAYBOY Kalendar 2007.
Advertisements

PRŮZKUM NA TÉMA: „Dopady finanční krize“ eficia .
Produkce odpadů 2002 – 2007 obce ORP Šumperk
Partyzánské náměstí Ostrava tel.: fax: Znečištění ovzduší suspendovanými částicemi PM 10 a PM 2.5 na území města.
Deset let inovační politiky Jihomoravského kraje Rámec konkurenceschopnosti města Ostravy 24. leden 2012 Petr Chládek.
*Zdroj: Průzkum spotřebitelů Komise EU, ukazatel GfK. Ekonomická očekávání v Evropě Březen.
Ukončení 1.etapy výuky cizího jazyka
Příspěvky dle zkušeností pobočky Ostrava k bodům:
§ Nařízení vlády č. 350/2002 Sb.. kterým se stanoví imisní limity a podmínky a způsob sledování, posuzování, hodnocení a řízení kvality ovzduší.
Násobíme . 4 = = . 4 = = . 4 = = . 2 = 9 .
ENVIRONMENTÁLNÍ INFORMATIKA A REPORTING C VI Monitoring ovzduší.
Měřící vůz Města Ostrava Pořízen v roce 2012 První měření v topné sezóně 2012/ dní v lokalitě Radvanice a Bartovice 20 dní v lokalitě Přívoz 20.
Výzkumy volebních preferencí za ČR a kraje od
Josef Keder Hana Škáchová
MODERNÍ A KONKURENCESCHOPNÁ ŠKOLA reg. č.: CZ.1.07/1.4.00/ Základní škola, Šlapanice, okres Brno-venkov, příspěvková organizace Masarykovo nám.
Projekt PŘEDPOVĚĎ POČASÍ. projekt PŘEDPOVĚĎ POČASÍ.
Hodnocení vědy a výzkumu za využití InCites
ČINNOST AD-HOC PRACOVNÍ SKUPINY EVROPSKÉ RADY PRO REACH Karel Bláha Odbor environmentálních rizik Ministerstvo životního prostředí.
Josef Keder Hana Škáchová
Znečištění ovzduší a jeho zdroje v Ostravě …Znečištění ovzduší v Ostravě a jeho zdroje Mgr. Libor Černikovský, RNDr. Roman Volný
Cvičná hodnotící prezentace Hodnocení vybraného projektu 1.
Řešení elektronického docházkového systému Vema
EDITOR BY: SPRESS 15. ledna ledna ledna 2015.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_AJK-4.PT-30-Problémy dnešního světa Název školyStřední odborná škola a Střední odborné.
Budoucnost Ústeckého kraje? budoucnost je vždy ovlivněna minulostí…
Posilování zaměstnanosti mladých lidí prostřednictvím kreativních a kulturních průmyslů.
 Ministerstvo průmyslu a obchodu HLOUBKOVÝ PŘEZKUM ENERGETICKÝCH POLITIK ČESKÉ REPUBLIKY 2010 IN-DEPTH REVIEW OF ENERGY POLICIES OF THE CZECH REPUBLIC.
Vývoj kvality ovzduší v České republice
Problematika GIS Úvod do INSPIRE česká informační agentura životního prostředí Jiří Hradec, CENIA.
Technické kreslení.
E-knihovna pro knihovníky Seminář E-knihy III, NTK,
KONTROLA A MĚŘENÍ Měření součástí ve 3D
Znečištění ovzduší na Ostravsko-Karvinsku v zimní sezóně
Interpretace výsledků modelových výpočtů
Požadavky na vypracování rozptylových studií
Integrovaná povolení v Moravskoslezském kraji , Marek Bruštík.
ÚSTAV ÚZEMNÍHO ROZVOJE Robert Veselý Seminář „Jsou možné inovace v mikroregionech?“ Brno, 28. listopadu 2011 Monitoring mikroregionů a další výstupy činnosti.
Ing.Miroslava Rýparová
Partyzánské náměstí Ostrava tel.: fax: Projekty EU na Zdravotním ústavu Ostrava „Identifikace průmyslových zdrojů“
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Roman Blaha. Obchodní akademie a Střední odborná škola logistická, Opava, příspěvková.
Obchodní akademie a Střední odborná škola, gen. F. Fajtla, Louny, p.o. Osvoboditelů 380, Louny Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo sady 05 Číslo.
Projektový záměr Inovace Státní Imisní Sítě a nástrojů hodnocení kvality ovzduší (ISIS) Jan Macoun, Český hydrometeorologický ústav
Tutorial: Economic Lyceum Topic: State Economic Policy Prepared by: Ing. Lenka Gabrielová Projekt Anglicky v odborných předmětech, CZ.1.07/1.3.09/
Teaching programme: Economic lyceum Topic: Economic State Policy Prepared by: Ing. Lenka Gabrielová Projekt Anglicky v odborných předmětech, CZ.1.07/1.3.09/
Obchodní akademie a Střední odborná škola, gen. F. Fajtla, Louny, p.o. Osvoboditelů 380, Louny Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo sady 05Číslo.
Obchodní akademie a Střední odborná škola, gen. F. Fajtla, Louny, p.o. Osvoboditelů 380, Louny Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo sady 03 Číslo.
Jak postupujeme vpřed v testování? Jak se nám daří vytvářet denní buildy? Stíháme opravovat chyby? Jak kvalitně chyby opravujeme?
y.cz Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Roman Chovanec Název šablonyIII/2.
Environment By Dagmar Machů Škola: SOU Valašské Klobouky Ročník: Nástavbové studium Podnikání 2 Název projektu: Zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Předmět:
LINKING WORDS ‒ for similar or opposing ideas
Tutorial: Obchodní akademie Topic: Logical Functions Prepared by: Mgr. Zdeněk Hrdina Projekt Anglicky v odborných předmětech, CZ.1.07/1.3.09/ je.
y.cz Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Roman Chovanec Název šablonyIII/2.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_AJK-4.PT-27-Životní prostředí Název školyStřední odborná škola a Střední odborné učiliště,
Podpora rozvoje cizích jazyků pro Evropu 21. stol. INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním.
Hodnocení životního prostředí ČR v kontextu The European Environment: State and Outlook 2015 Tereza Ponocná CENIA, česká informační agentura životního.
Immigration and multiculturalism Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuRozvoj žákovských.
Podpora rozvoje cizích jazyků pro Evropu 21. stol. INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním.
INTEGRATED RESCUE SYSTEM Střední průmyslová škola Hranice Mgr. Radka Vorlová 02_Integrated Rescue System CZ.1.07/1.5.00/
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Mgr. Vít Klimeš Název materiálu: VY_32_INOVACE_4_ANGLICKY_JAZYK_REALIE_19.
1 H2020 Smart, green and integrated transport Zoltan Horvath Intelligent Transport System Department, Space activities and R&D Evropská podpora výzkumu.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Interventional studies: Drugs
EMISNÍ INVENTURA TĚŽKÝCH KOVŮ
ÚZEMNÍ PROGRAM SNIŽOVÁNÍ EMISÍ A IMISÍ ZNEČIŠŤUJÍCÍCH LÁTEK DO OVZDUŠÍ PRO SPRÁVNÍ ÚZEMÍ ZLÍN – ZLÍNSKÝ KRAJ ČHMÚ, pobočka Brno
EMEP Task Force on Measurements and Modelling
„Územní program snižování emisí a imisí znečisťujících látek do ovzduší Zlínského kraje“ řešitelské pracoviště ČHMÚ pobočka Brno.
Oblasti se zhoršenou kvalitou ovzduší v r. 2002
Reprezentativní stanice pro hodnocení kvality ovzduší v aglomeracích České republiky Jan Sládeček, ISKO.
Petr Šváb, Ministry of Transport (CZ) 29/5/2019 Sofia
Transkript prezentace:

Sledování a hodnocení kvality ovzduší Mgr. Libor Černikovský Český hydrometeorologický ústav cernikov@chmi.cz http://www.chmi.cz Pracovní seminář zastupitelstva Statutárního města Ostrava „Stav ovzduší v Ostravě, Ostrava, 6. 4. 2011

Obsah ČHMÚ Sledování kvality ovzduší Hodnocení kvality ovzduší ČR vs. Evropa Ostravsko-Karvinsko Znečištění ovzduší během zimních období Imisní limity: EU, USA vs. WHO guidelines

Český hydrometeorologický ústav ČHMÚ je ústředním státním ústavem České republiky pro obory čistota ovzduší, hydrologie, jakost vody, klimatologie, meteorologie, poskytující objektivní odborné služby přednostně pro státní správu; dle pověření MŽP provozuje v oblasti znečištění ovzduší: Státní imisní síť na území ČR ČHMÚ je národní referenční laboratoří zodpovědnou za QA/QC v oblasti imisí v České republice Informační systém kvality ovzduší ČR Emisní databázi autorizace a akreditace systému imisního monitoringu informování, posudky, modelování, publikace, projekty…

ČHMÚ - organizační struktura

Aktuální informace o znečištění ovzduší Automatická monitorovací stanice Regionální sběrné centrum Centrální databáze ČR Mezinárodní výměna WWW imisní monitoring Informační linka 596 900 265 Informace pro úřady apod. Teletext ČT str. 178 – 181 http://www.chmi.cz

Aktuální informace o znečištění ovzduší

Hodnocení kvality ovzduší Lokality měření imisí Překročení imisních limitů v průběžném a minulém roce Tabelární přehledy měsíční, čtvrtletní a roční Tabelární a grafické ročenky Oblasti se zhoršenou kvalitou ovzduší (OZKO) Informace o emisích http://www.chmi.cz

ČR vs. Evropa Evropské agentura pro životní prostředí (European Environment Agency EEA), např.: http://www.eea.europa.eu/themes/air/airbase http://air-climate.eionet.europa.eu/databases/airbase http://www.eea.europa.eu/maps/ozone/map http://eyeonearth.cloudapp.net EEA rovněž vydává souhrnné hodnotící zprávy - viz http://www.eea.europa.eu/publications

PM10 2005, 36. nejvyšší denní koncentrace Zdroj: EEA

Ostravsko-Karvinsko Moravskoslezský kraj, resp. jeho průmyslová a nejhustěji obydlená část Ostravsko-Karvinska, je jednou z nejvíce znečištěných oblastí nejen České republiky, ale spolu se sousední polskou Hornoslezskou pánví i v rámci Evropy. Imisní limity pro ochranu zdraví a cílové imisní limity trvale a významně překračují v této oblasti koncentrace suspendovaných částic frakce PM10 i PM2,5, benzo(a)pyrenu a benzenu, ojediněle i oxidu dusičitého.

Oblasti se zhoršenou kvalitou ovzduší 2002–9 vzhledem k imisním limitům pro ochranu zdraví bez zahrnutí ozonu PM10, SO2, NO2, C6H6, Pb

Oblasti se zhoršenou kvalitou ovzduší 2006–9 vzhledem k cílovým imisním limitům pro ochranu zdraví bez zahrnutí ozonu benzo(a)pyren As, Cd, Ni, O3

PM10 1999–2009 B(a)P

PM10 vs. PM2.5 PM2.5 2004–2009

Trendy ročních charakteristik 1996–2009

Emise 1990–2009 ČR a emise TZL 2008

Zdroje emisí REZZO 1–4

Průměrné 24hodinové koncentrace PM10 Četnost průměrných 24h koncentrací, Ostravsko-Karvinsko, X/1999–II/2009 průměrný počet dnů za rok

Bylo znečištění ovzduší během zimní sezóny X/2010–III/2011 vyšší nebo nižší než během zimní sezóny X/2009–III/2010 ?

Průměrné roční koncentrace PM10 2011: předběžné údaje !!

Průměrné koncentrace PM10 v chladných polovinách roků (X.–III.) Období 2010–2011: předběžné údaje !!

Průměrné 24hodinové koncentrace PM10 v chladných polovinách roků Období 2010–2011: předběžné údaje !! X / X: hodnota vyšší / nižší než předchozí sezónu

Signály regulačních řádů Vyhláška č. 373/2010 Sb. koncentrace PM10 1 hod naměřené 12 hod klouzavé průměrné 24hod klouzavé průměrné

Imisní limity pro ochranu zdraví Directive 2008/50/EC on ambient air quality and cleaner air for Europe, NV 597/2006 Sb. PM2.5: 25 µg.m-3 cílový limit od 2010 a imisní limit od 2015 + průměrný ukazatel expozice 2. fáze: 20 µg.m-3 od 2020… … v roce 2013 Komise přezkoumá s ohledem na nové poznatky o dopadech na zdraví a životní prostředí, technickou proveditelnost a zkušenosti členských států s cílovou hodnotou

WHO Air Quality Guidelines 1987+ The guidelines are intended to provide background information and guidance to (inter)national and local authorities in making risk assessment and risk management decisions. In establishing pollutant levels below which exposure - for life or for a given period of time - does not constitute a significant public health risk, the guidelines provide a basis for setting standards or limit values for air pollutants. Although the guidelines are considered to be protective to human health they are by no means a “green light” for pollution, and it should be stressed that attempts should be made to keep air pollution levels as low as practically achievable. In general, the guidelines address single pollutants, whereas in real life exposure to mixtures of chemicals occurs, with additive, synergistic or antagonistic effects. It is a policy issue to decide which specific groups at risk should be protected by the standards and what degree of risk is considered to be acceptable. These decisions are influenced by differences in risk perception among the general population and the various stakeholders in the process, but also by differences in social situations in different countries, and by the way the risks associated with air pollution are compared with risks from other environmental exposures or human activities. National standards may therefore differ from country to country and may be above or below the respective WHO guideline value.

WHO Air Quality Guidelines 2000 & Global Update 2005 SO2 µg.m-3 24 hod: 125* vs. 20 1 hod: 350 vs. -- 10 min: -- vs. 500 * 2000 guideline level NO2 µg.m-3 rok: 40 vs. 40 1 hod: 200 vs. 200 O3 8 hod: 120 vs. 100 µg.m-3 Rok - ng.m-3 Cd rok: 5 vs. 5 C6H6 rok: 5 vs. no safe level Ni rok: 20 vs. no safe level As rok: 6 vs. no safe level BaP rok: 1 vs. --

USA - National Ambient Air Quality Standards US EPA, http://www. epa (1) Not to be exceeded more than once per year. (2) Final rule signed October 15, 2008. (3) The official level of the annual NO2 standard is 0.053 ppm, equal to 53 ppb, which is shown here for the purpose of clearer comparison to the 1-hour standard (4) To attain this standard, the 3-year average of the 98th percentile of the daily maximum 1-hour average at each monitor within an area must not exceed 100 ppb (effective January 22, 2010). (5) Not to be exceeded more than once per year on average over 3 years. (6) To attain this standard, the 3-year average of the weighted annual mean PM2.5 concentrations from single or multiple community-oriented monitors must not exceed 15.0 µg/m3. (7) To attain this standard, the 3-year average of the 98th percentile of 24-hour concentrations at each population-oriented monitor within an area must not exceed 35 µg/m3 (effective December 17, 2006). (8) To attain this standard, the 3-year average of the fourth-highest daily maximum 8-hour average ozone concentrations measured at each monitor within an area over each year must not exceed 0.075 ppm. (effective May 27, 2008) (9) (a) To attain this standard, the 3-year average of the fourth-highest daily maximum 8-hour average ozone concentrations measured at each monitor within an area over each year must not exceed 0.08 ppm. (b) The 1997 standard—and the implementation rules for that standard—will remain in place for implementation purposes as EPA undertakes rulemaking to address the transition from the 1997 ozone standard to the 2008 ozone standard. (c) EPA is in the process of reconsidering these standards (set in March 2008). (10) (a) EPA revoked the 1-hour ozone standard in all areas, although some areas have continuing obligations under that standard ("anti-backsliding"). (b) The standard is attained when the expected number of days per calendar year with maximum hourly average concentrations above 0.12 ppm is < 1. (11) (a) Final rule signed June 2, 2010. To attain this standard, the 3-year average of the 99th percentile of the daily maximum 1-hour average at each monitor within an area must not exceed 75 ppb.

USA - National Ambient Air Quality Standards US EPA, http://www. epa Primary standards set limits to protect public health. Secondary standards set limits to protect public welfare, including protection against visibility impairment, damage to animals, crops, vegetation, and buildings. (1) Due to a lack of evidence linking health problems to long-term exposure to coarse particle pollution, the agency revoked the annual PM10 standard in 2006 (effective December 17, 2006). (2) Not to be exceeded more than once per year on average over 3 years. (3) To attain this standard, the 3-year average of the weighted annual mean PM2.5 concentrations from single or multiple community-oriented monitors must not exceed 15.0 µg/m3. (4) To attain this standard, the 3-year average of the 98th percentile of 24-hour concentrations at each population-oriented monitor within an area must not exceed 35 µg/m3 (effective December 17, 2006).

Děkuji za pozornost… www.chmi.cz cernikov@chmi.cz Foto: Z. Blažek