RK-32-2011-12, př. 2 počet stran: 18 Strategie rozvoje informační společnosti v kraji Vysočina 2009-2013 aktualizace listopad 2010 zpracovatel: Deloitte.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Ing. Stanislava Správková
Advertisements

Kancelář Rady vlády pro záležitosti romské komunity při Úřadu vlády Agentura pro odstraňování sociálního vyloučení v romských lokalitách České Budějovice.
Koordinační porada informatiků obcí III. typu Spálené Poříčí 14. –
Nadpis Portál pro komunikaci s občany 1 Portál pro komunikaci s veřejností Portál pro komunikaci s veřejností DATRON, a.s. ing. Jaromír Látal projektový.
Magistrát města Mostu Radniční 1/ Most IČ: DIČ: CZ Národní konference kvality 2014 Hradec Králové Kompetence.
13. Koordinace projektů Realizace změn Koordinace projektů
Aktivita číslo 5 Název Návrh a zavedení systému centrální administrace a řízení projektů Zvýšení kvality řízení na Krajském úřadu Plzeňského.
Nabídka personálních služeb
11 Procesy a procesní řízení 22 Další charakteristiky procesu má svého vlastníka (osoba odpovídající za zlepšování procesu) má svého zákazníka (interního.
Facility management ČSN EN
PLÁNOVÁNÍ ROZVOJE SLUŽEB ICT VE ŠKOLE NÁLEŽITOSTI ICT PLÁNU ŠKOLY listopad 2006 (c) Radek Maca.
Audit IT procesů ve FNOL
Aktivita číslo 5 Návrh a zavedení systému centrální administrace a řízení projektů Zvýšení kvality řízení na Krajském úřadě Plzeňského kraje.
Výsledky výzkumu ve vzdělávacích institucích doc. Ing. Josef Vaculík, CSc. Ing. Petr Urbanec Univerzita Pardubice.
Řízení přístupových práv uživatelů
FÁZE A CYKLUS SUMP: Od myšlenky k praktickým řešením Petr Kurfürst, Centrum dopravního výzkumu, v.v.i. Praha, Kongresové centrum
Ing. Stanislava Správková
Národní soustava povolání III Konference Národní soustava povolání - moderní nástroj světa práce Fond dalšího vzdělávání, Na Maninách 20, Praha.
Urban Planning OfficeCity of Dresden Cyklistická doprava v Drážďanech 1. zasedání měst Uherskohradišťské charty Jihlava
Rozvoj Národní soustavy kvalifikací podporující propojení počátečního a dalšího vzdělávání Systémový projekt (NSK – Národní Soustava Kvalifikací)
Zavedli jsme systém environmentálního řízení a auditu Rozvoj sociálních služeb v Moravskoslezském kraji Vize Moravskoslezského kraje: Partnerstvím zadavatelů.
Inovace výuky ve vazbě na požadavky Mezinárodních výukových standardů doc. Ing. Marie Pospíšilová,CSc. SVŠES.
Odbor veřejné správy a eGovernmentu v roce 2013
© GI, konzultační a vzdělávací skupina OLOMOUC Vyhodnocení a zefektivnění procesů plánování sociálních.
Informační strategie. řešíte otázku kde získat konkurenční výhodu hledáte jistotu při realizaci projektů ICT Nejste si jisti ekonomickou efektivností.
ITIL Information Technology Infrastructure Library.
Projekt 3.3 „Partnerství pro budoucnost“. Úvodní informace o projektu Projekt byl úspěšně předložen Karlovarským krajem v rámci výzvy SROP, priority 3.
Aktuální informace k výzvám a k postupu kraje Ing. Tomáš Vašica Aktuální informace k výzvám a k postupu kraje.
Možnosti financování rozvoje zdravotnického IT a návratnost investic MUDr. Pavel Kubů.
Marie Borecká, Kristina Ficencová 6. kruh, 1. ročník VSRR
Podpora a rozvoj komunikační infrastruktury ISVS Ing. Lubomír Moravčík
Aktivita č. 6 Návrh a zavedení systému řízení kvality Workshop Výsledky analytického šetření.
Statutárního města Liberec
A3 – Informační strategie Seminář pro věcně příslušné zaměstnance a zastupitele PK
1 „ Kdo za to může – kompletní vzdělávání pro přípravu a realizací projektu z PRV“
Aktivity v rámci projektu „Zvýšení kvality řízení na Krajském úřadu Plzeňského kraje” Seminář pro věcně příslušné zaměstnance a zastupitele PK Strategie.
Reinženýring cesta ke zvyšování výkonnosti státní správy s využitím procesního řízení Ing. Martin Čulík Notes CS a.s. Konference ISSS 2003 Hradec Králové.
Zvýšení kvality řízení KÚPK aktivita A3 Informační strategie Analýza Workshop
IBM Global Services ČR © 2006 IBM Corporation April, 2006 E-stát a EU Pavel Hrdlička.
ICT VE ŠKOLE LIDSKÉ ZDROJE listopad 2006 (c) Radek Maca.
0350 – Podpora nových vzdělávacích metod v systému vzdělávání ČMKOS Žadatel: ČMKOS Partner: AIVD Mgr. Dušan Martinek
Vaše jistota na trhu IT Vybudování a provozování e-spisovny Josef Sedláček ICZ a.s.
Koncepce internetizace knihoven Vít Richter Národní knihovna ČR ISSS 2004.
RNDr. Jana Sýkorová SOŠ a SOU technické, Třemošnice, Sportovní 322
Digitální strategie krajů Zpracoval: Ing. Tomáš Vašica 1 Datum: Digitální strategie krajů Datum:
AKTUÁLNÍ SITUACE V PROJEKTU RIS – ČASOVÝ HARMONOGRAM červen 2005 – květen 2006červen 2007 – leden 2008 Fáze 0 – definice projektu Fáze 1 - analýza Fáze.
ICHNOS Plus – INTERREG 4C Ing. Petr Pavlinec – kraj Vysočina.
Výzva č. 42 OP LZZ – Projekt Moravskoslezského kraje Rozvoj kompetencí strategického, procesního a projektového řízení a kvality Výzva č. 42 OP LZZ Zpracoval:
1. Zkvalitnění služeb státních organizací pomocí strukturálních fondů příklad Technologické agentury ČR Marie Stehlíková vedoucí Projektové kanceláře.
RRV2 Strategické řízení. 2 úvod  Vymezení lokálního a regionálního rozvoje  Široký kontext pojetí rozvoje území (ekonomika, ŽP, veřejné služby…)  Diferenciace.
Personální plán pro podnikatelský plán
Efektivní řízení lidských zdrojů a zavádění moderních metod řízení na Městském úřadu Bruntál CZ.1.04/4.1.01/
MORAVSKÁ VYSOKÁ ŠKOLA OLOMOUC VÁŠ PARTNER PRO BYZNYS INOVACE.
Projektové procesy.  Podrobné procesní modely (PMBOK)  Zjednodušený procesní model  COBIT.
PROCESNÍ MODELOVÁNÍ AGEND VEŘEJNÉ SPRÁVY Rámcový návrh projektu.
Střednědobý plán rozvoje sociálních služeb v Ústeckém kraji a jeho návaznost na plány komunitní plány na místní úrovni setkání k zahájení tvorby Komunitního.
Strategický plán rozvoje statutárního města Jihlavy „JIHLAVA – MĚSTO PRO ŽIVOT“ 17. prosince 2013.
Mezinárodní konference ICT Fórum PERSONALIS 2006 Procesní řízení informační bezpečnosti ve státní správě Ing. Jindřich KODL, CSc. Praha
Střednědobý plán rozvoje sociálních služeb v Ústeckém kraji na období konference Sociální služby v Ústeckém kraji Krajský úřad Ústeckého kraje.
Přednáška Akce: Přednášející: Ing. Zdeněk Čežík | Konzultant managementu a podnikových procesů | TFM Výzvy Facility managera.
NKK Praha CAF-Externí zpětná vazba ověření efektivního fungování úřadu Mgr.Stanislav Loskot, MBA Mgr.Stanislav Loskot, MBA AQE advisors a.s.
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Oblast podpory 1.1 – Zvyšování kvality ve vzdělávání.
IS jako nástroj moderního personálního managementu Vít Červinka
Duben 2013 Odbor informatiky KrÚ JMK Výzva č. 08 Integrovaného operačního programu na Integrovaného operačního programu na Rozvoj služeb eGovernmentu v.
Chytrý Jihomoravský kraj ?
Krajský akční plán rozvoje vzdělávání Regionální stálá konference
Systém podpory profesního rozvoje učitelů a ředitelů (SYPO) Celostátní seminář ředitelů středních průmyslových škol.
Městská část Praha 6 Postup příprav GDPR Ing. Jan Holický, MBA
Ing. Luděk Sosna, Ph.D. Odbor Strategie Ministerstvo dopravy
Základní údaje Samostatná městská část od roku 1994 Rozloha 1 353,1 ha
Transkript prezentace:

RK-32-2011-12, př. 2 počet stran: 18 Strategie rozvoje informační společnosti v kraji Vysočina 2009-2013 aktualizace listopad 2010 zpracovatel: Deloitte

Zadání projektu Komplexní analýza prostředí informačních a komunikačních technologií v kraji Vysočina, nadnárodních, národních i lokálních strategických dokumentů a politické vize kraje Vysočina za účelem aktualizace a definice strategie ICT kraje

Zhodnocení současného stavu ICT a business požadavků na ICT Výsledky posouzení zralosti ICT pomocí ICT assessmentu a přehled jednotlivých posuzovaných oblastí Zhodnocení současného stavu ICT a business požadavků na ICT Hodnocení ICT bylo provedeno pomocí ICT assessmentu vytvořeného společností Deloitte na základě best practices z ostatních projektů. Radarový graf ukazuje aktuální stav zralosti ICT v šesti hlavních oblastech. Hodnocení je založeno na odpovědích na více než 120 otázek rozdělených do zmíněných oblastí. Vyšší skóre znamená vyšší zralost. Nižší skóre ukazuje příležitost pro zlepšení. Úroveň zralosti je ve většině oblastí nad průměrem ve srovnání s jinými společnostmi nebo veřejnými institucemi, s kterými jsme měli možnost pracovat. Příležitosti pro zlepšení vidíme v tuto chvíli zejména v oblastech definování a dokumentace a optimalizace procesů. Dále pak v oblasti bezpečnosti a řízení zdrojů, jak interních tak i externích.

Zhodnocení současného stavu ICT a business požadavků na ICT Výsledky zralosti Projektového řízení pomocí PMI Assessmentu a přehled jednotlivých posuzovaných oblastí Zhodnocení současného stavu ICT a business požadavků na ICT Hodnocení PMI assessmentu je založeno na odpovědích na více než 170 otázek rozdělených do několika oblastí. Výsledky hodnocení vykazují různé úrovně zralosti projektového řízení v jednotlivých oblastech definovaných v metodice PMI - PMBOK v4* Za oblasti s nejvyšší úrovní zralosti byly vyhodnoceny oblasti: Řízení integrace projektu (64,38%) Řízení nákladů (62,50%) Za oblasti s nejnižší úrovní zralosti byly vyhodnoceny oblasti: Řízení rizik (38,54%) Řízení času (37,50%) Celkově je zralost projektového řízení v Kraji Vysočina dle hodnocení PMI na úrovni 48,38%, což je výsledek blízký Úrovni 2 – Opakované* Na základě hodnocení lze konstatovat, že v oblasti projektového řízení byl identifikován prostor ke zvýšení efektivity a pružnosti aktivit v oblasti projektového řízení v Kraji Vysočina *Vysvětlení jednotlivých oblasti spolu se specifikaci úrovní je uvedeno v backup slidech této prezentace

Strategická vize a cíle Definice budoucího stavu ICT Strategická vize a cíle Chceme být odborem, který poskytuje své služby ve špičkové kvalitě, vstřícně a efektivně. Zajišťujeme rozvoj a správu dostupných, bezpečných a optimalizovaných nástrojů informačních technologií pro transparentní výkon veřejné správy. Podporujeme komplexní technologický a společenský rozvoj kraje Vysočina s důrazem na získávání a stálé zvyšování znalostí všech, kteří tyto technologie využívají nebo chtějí využívat. Vize 1. Infrastruktura 2. eGovernment 3. ICT gramotnost a vzdělávání Oblasti 1.1 Standardizovaný a transparentní proces rozvoje a řízení infrastruktury v návaznosti na strategické cíle kraje Vysočina 1.2 Efektivní a bezpečný provoz služeb v garantované kvalitě a dostupnosti 2.1 Zvýšení rozsahu a kvality s důrazem na přívětivost služeb elektronické veřejné správy 2.2 Automatizované, transparentní a bezpečné procesy veřejných služeb 2.3 Rozvoj oblasti elektronických služeb v regionální zdravotní péči 3.1 Udržení vysoké kvalifikace zaměstnanců ICT kraje Vysočina 3.2 Zvyšování úrovně odborné kvalifikace pro obce a organizace zřizované krajem Vysočina 3.3. Zvyšování znalosti v oblasti ICT pro širokou veřejnost Cíle 4. Projektové řízení a řízení bezpečnosti 4.1 ICT projekty dodávané dle plánovaného harmonogramu, ve stanoveném rozpočtu a požadované kvalitě s ověřitelnými přínosy 4.2 Zvyšování úrovně bezpečnosti ICT služeb dle předem schválené strategie

Přehled a popis iniciativ pro oblast Infrastruktura Iniciativy vedoucí k naplnění cíle v oblasti Definování a dokumentace plánování a řízení změn infrastruktury Rozvoj a řízení kvality služeb technologického centra kraje Vysočina* Rozvoj krajské páteřní infrastruktury ROWANet a zvýšení efektivity jejího využití Vytvoření systému bezpečnostních standardů a politik infrastruktury v souladu se strategií bezpečnosti Vazba na CIO framework IT Governance Managament Develop/enhance governance structure processes Oversee compliance of IT standards and regulations IT Business Management Design and evolve IT organization model IT Customer Relationship Management Manage portfolio of services (define/update) Develop marketing and communication strategy Market products & services Popis doporučených iniciativ Definování a dokumentace procesů řízení změn infrastruktury Tato iniciativa představuje nastavení procesní mapy (workflow) spolu s definováním zodpovědností a rolí plánování, designu a realizaci změn infrastruktury Rozvoj a řízení kvality služeb technologického centra kraje Vysočina V současnosti probíhá průběžné rozšiřování a zkvalitňování služeb technologického centra. Tato iniciativa by se měla zaměřit na další zvýšení kvality poskytovaných služeb při optimalizací nákladů na jeho rozvoj a správu. Využití páteřní infrastruktury ROWANet pro další rozšiřování poskytovaných služeb na páteční síti a připojených subjektů v regionu při neustálém zvyšovaní efektivity vynaložených prostředků na rozvoj a správu Vytvoření systému bezpečnostních standardů a politik infrastruktury v souladu se strategií bezpečnosti Na základě vytvořené strategie bezpečnosti je potřeba vytvořit roadmapu strategických projektů navržených v rámci strategie bezpečnosti. Tato iniciativa zajistí jejich plánované plnění a ověřování plánovaného přínosu na bezpečnost služby Atributy  Quick Wins dosažitelný  Projekt – krátkodobý  Projekt – dlouhodobý  Organizační změny  Potřebný HW  Potřebný SW Zapojení jiných subjektů N/A Zapojení Kraje Vysočina  Odborné útvary  IT oddělení Čas Quick wins 6 měsíců Celkový rozsah projektu 3 roky Předpokládané náklady 30-40 mil CZK Šipky ukazují oblasti, kde navrhované iniciativy zlepšují současný stav zralosti ICT. * Červeně vyznačeny iniciativy jsou brány jako prioritní *

Přehled a popis iniciativ pro oblast eGovernment Iniciativy vedoucí k naplnění cíle v oblasti Vytvoření katalogu služeb spolu s definováním vlastníků, vazeb a nákladovosti služeb* Jmenování SPOC (single point of contact) pro klíčové služby a kompetence Dokumentace procesů řízení služeb eGovernment Definování roadmapy pro klíčové oblasti strategie ICT zejména pro oblast zdravotní péče Vazba na CIO framework IT Strategy Planning Management Promote IT products and services IT Operations Management Manage Operation of IT Environment Manage business interruption risk IT Customer Relationship Management Manage portfolio of services (define/update) Develop marketing and communication strategy Market products & services IT Operations Management / Manage Operation of IT Environment Manage security Manage information protection Popis doporučených iniciativ Vytvoření katalogu služeb spolu s definováním vlastníků, vazeb a nákladovosti služeb Vytvoření katalogu služeb z důvodu jasného zmapovaní vazeb mezi službou aplikaci, systémem a infrastrukturou, kterou je služba podporována Definování nákladů na službu a vlastníků, uživatelů a správců služby Quick win: SPOC bude zodpovědný za rozvoj služby nebo kompetence a bude strategickým partnerem pro vedení kraje a koncové uživatele při rozvoji a změnách služby/kompetence Tato iniciativa představuje nastavení procesní mapy (workflow) spolu s definováním zodpovědností a rolí procesů plánování, designu a realizaci změn oblasti eGovernment Iniciativa představuje vytvoření roadmapy rozvoje v oblastech elektronizace veřejné správy. Každý rozvojový projekt bude obsahovat předpokládanou délku trvání a vazby mezi projekty Atributy  Quick Wins dosažitelný  Projekt – krátkodobý  Projekt – dlouhodobý  Organizační změny  Potřebný HW  Potřebný SW Zapojení jiných subjektů Definování externím subjektem s relevantními zkušenostmi a know-how pro vytvoření katalogu služeb je přínosem Zapojení Kraje Vysočina  Odborné útvary  ICT oddělení Čas Quick wins 2 měsíce Celkový rozsah projektu 1 rok Předpokládané náklady 2 mil CZK Šipky ukazují oblasti, kde navrhované iniciativy zlepšují současný stav zralosti ICT. * Červeně vyznačeny iniciativy jsou brány jako prioritní

Přehled a popis iniciativ pro oblast ICT gramotnost a vzdělávání Iniciativy vedoucí k naplnění cíle v oblasti Definování a propagace systému interních školení a školení mezi regionem a zástupci ICT měst a obcí Vytvoření kompetenčního centra pro klíčové technologie a služby v kraji Vysočina* Vytvoření a propagace systému vzdělávání ICT pro širokou veřejnost Vazba na CIO framework IT Human Capital Management / Manage and Develop IT Talent Design and evolve IT HR strategy Manage staffing allocation Manage performance Manage training and development Manage career progression IT Business Management Evaluate and compensate IT workforce IT Operations Management / Modify and Enhance Systems and IT Environment Update training requirements Popis doporučených iniciativ Quick win: Definování a propagace systému interních školení a školení mezi regionem a zástupci ICT měst a obcí Tato iniciativa zahrnuje vytvoření systému školení pro ICT zaměstnance měst a obcí a také pro všechny subjekty financované krajem Vysočina Vytvoření kompetenčního centra pro klíčové technologie a služby v kraji Vysočina* Zástupci kompetenčního centra budou hlavním strategickým partnerem nejen pro vedení kraje, ale i pro veškeré neziskové i komerční subjekty z hlediska rozvoje kraje a vzdělávání v oblasti ICT V rámci rozvoje kompetencí v kraji Vysočina bude potřeba vytvořit na základě systému interních školení ICT i systém a propagaci vzdělávání pro širokou veřejnost. Zde je pilotním projektem program eCrime Atributy  Quick Wins dosažitelný  Projekt – krátkodobý  Projekt – dlouhodobý  Organizační změny  Potřebný HW  Potřebný SW Zapojení jiných subjektů Pro nastavené procesů kompetenčního centra je dobré využít již stávajících zkušenosti z jiných oblastí veřejné správy Zapojení Kraje Vysočina  Odborné útvary  ICT oddělení Čas Quick wins 1 měsíc Celkový rozsah projektu 2 roky Předpokládané náklady 1,5 mil CZK Šipky ukazují oblasti, kde navrhované iniciativy zlepšují současný stav zralosti ICT. * Červeně vyznačeny iniciativy jsou brány jako prioritní

Přehled a popis iniciativ pro oblast Projektové řízení a řízení bezpečnosti Iniciativy vedoucí k naplnění cíle v oblasti Detailní analýza stavu projektového řízení a před-projektové přípravy a náprava úzkých míst* Dokumentace ICT procesů plánování a zpětné vyhodnocování strategie ICT Vytvoření finanční analýzy nákladovosti služeb pro jednotlivé oblasti strategie ICT Aktivní zapojení ICT jako rovnocenného partnera pří strategickém rozhodování rozvoje kraje Vysočina Naplnění a realizace strategie bezpečnosti* Vazba na CIO framework IT Human Capital Management / Manage and Develop IT Talent Design and evolve IT HR strategy Manage staffing allocation Manage performance Manage training and development Manage career progression IT Business Management Evaluate and compensate IT workforce IT Operations Management / Modify and Enhance Systems and IT Environment Update training requirements Popis doporučených iniciativ Detailní analýza stavu projektového řízení a před-projektové přípravy a náprava úzkých míst V rámci realizace ICT strategie kraje Vysočina byla provedena analýza současného stavu projektového řízení pomocí PMI assessmentu. Tento assessment odhalil několik potencionálních oblastí pro rozvoj projektového řízení Tato iniciativa představuje nastavení procesní mapy (workflow) spolu s definováním zodpovědností a rolí procesu plánování a zpětného vyhodnocování plnění ICT strategie Součástí veškerých navrhovaných iniciativ je i nutná finanční analýza nákladovosti služeb. Tato analýza musí obsahovat analýzu finančních dopadu a posloupnost navrhovaných kroků, které mají vliv na celkové náklady jejich realizace. Quick wins: Veškeré strategické kroky rozvoje kraje Vysočina je třeba posoudit i z hlediska dopadů na ICT. Z tohoto důvodu je nezbytné, aby zástupci ICT byli strategickými partnery při rozhodování rozvoje kraje Vysočina Naplnění a realizace strategie bezpečnosti Součástí ICT strategie je i velmi důležitá strategie rozvoje bezpečnosti. Je potřeba sledovat implementaci veškerých nápravných kroků vyplývajících z navrhované strategie bezpečnosti a tyto kroky harmonizovat spolu s rozvojem ostatních služeb Atributy  Quick Wins dosažitelný  Projekt – krátkodobý  Projekt – dlouhodobý  Organizační změny  Potřebný HW  Potřebný SW Zapojení Kraje Vysočina  Odborné útvary  ICT oddělení Čas Quick wins 1 měsíc Celkový rozsah projektu 3 roky Předpokládané náklady 1,5+ mil CZK * Červeně vyznačeny iniciativy jsou brány jako prioritní

Seznam iniciativ pro zlepšení Červeně označené iniciativy jsou prioritní Oblast Cíl Iniciativa Dopad do: Je aktivita již v současnosti řešena CAPEX OPEX Zvýšení Kvality Snížení Rizika Infrastruktura 1.1 1 Definování a dokumentace plánování a řízení změn infrastruktury X ANO 1.2 2 Rozvoj a řízení kvality služeb technologického centra kraje Vysočina 3 Rozvoj krajské páteřní infrastruktury ROWANet a zvýšení efektivity jejího využití 4 Vytvoření systému bezpečnostních standardů a politik v souladu se strategií bezpečnosti NE eGovernment 2.1 5 Vytvoření katalogu služeb spolu s definováním vlastníků, vazeb a nákladovosti služeb 2.2 6 Jmenování SPOC (single point of contact) pro klíčové služby a kompetence 7 Dokumentace procesů řízení služeb eGovernment 2.3 8 Definování roadmapy pro klíčové oblasti strategie ICT zejména pro oblast zdravotní péče ICT gramotnost a vzdělávání 3.1 9 Definování a propagace systému interních školení a školení mezi regionem a zástupci ICT měst a obcí 3.2 10 Vytvoření kompetenčního centra pro klíčové technologie a služby v kraji Vysočina 3.3 11 Vytvoření a propagace systému vzdělávání ICT pro širokou veřejnost Projektové řízení a řízení bezpečnosti 4.1 12 Detailní analýza stavu projektového řízení a před-projektové přípravy a náprava úzkých míst 13 Dokumentace ICT procesů plánování a zpětné vyhodnocování strategie ICT 14 Vytvoření finanční analýzy nákladovosti služeb pro jednotlivé oblasti strategie ICT 15 Aktivní zapojení ICT jako rovnocenného partnera pří strategickém rozhodování rozvoje kraje Vysočina 4.2 16 Naplnění a realizace strategie bezpečnosti

Předpokládaný časový plán iniciativ 2011 2012 2013 Oblast Cíl Iniciativa Měsíce Q1 Q2 Q3 Q4 Infrastruktura 1.1 Definování a dokumentace plánování a řízení změn infrastruktury Rozvoj a řízení kvality služeb technologického centra kraje Vysočina 1.2 Rozvoj krajské páteřní infrastruktury ROWANet a zvýšení efektivity jejího využití Vytvoření systému bezpečnostních standardů a politik v souladu se strategií bezpečnosti eGovernment 2.1 Vytvoření katalogu služeb spolu s definováním vlastníků, vazeb a nákladovosti služeb Jmenování SPOC (single point of contact) pro klíčové služby a kompetence 2.2 Dokumentace procesů řízení služeb eGovernment 2.3 Definování roadmapy pro klíčové oblasti strategie ICT zejména pro oblast zdravotní péče ICT gramotnost a vzdělávání 3.1 Definování a propagace systému interních školení a školení mezi regionem a zástupci ICT měst a obcí 3.2 Vytvoření kompetenčního centra pro klíčové technologie a služby v kraji Vysočina 3.3 Vytvoření a propagace systému vzdělávání ICT pro širokou veřejnost Projektové řízení a řízení bezpečnosti 4.1 Detailní analýza stavu projektového řízení a před-projektové přípravy a náprava úzkých míst Dokumentace ICT procesů plánování a zpětné vyhodnocování strategie ICT Vytvoření finanční analýzy nákladovosti služeb pro jednotlivé oblasti strategie ICT Aktivní zapojení ICT jako rovnocenného partnera pří strategickém rozhodování rozvoje kraje Vysočina 4.2 Naplnění a realizace strategie bezpečnosti 6 měsíců 3 roky 3 roky 6 měsíců 6 měsíců 2 m 6 měsíců 6 měsíců 6 měsíců 1 rok 18 měsíců 1 rok 6 měsíců 6 měsíců 1 m 3 roky

Seznam rizik pro oblast Infrastruktura © 2007 Capgemini - All rights reserved Seznam rizik pro oblast Infrastruktura ID Riziko 1 Odchod klíčových zaměstnanců 2 Velké rozdíly mezi úrovní technologií a znalostmi uživatelů 3 Změna strategie regionu směrem k jiným prioritám – snížení objemu financí, jen na provoz 4 Rostoucí rozdíly mezi krajem Vysočina a ostatními regiony 5 Různá úroveň znalostí mezi informatiky měst a obcí a příspěvkových organizací 6 Chybějící podpora z vedení měst a obcí moderním technologiím – stimuly a motivace 7 Rostoucí finanční náročnost nových technologií 8 Klesající finanční možnosti veřejné správy zejména v oblasti provozních nákladů 1 8 3 7 6 5 Závažnost 2 4 Pravěpodobnost

Seznam rizik pro oblast eGovernment © 2007 Capgemini - All rights reserved Seznam rizik pro oblast eGovernment ID Riziko 1 Nízká koordinace na celonárodní úrovni 2 Nutná široká znalost specializovaných kompetencí v oblasti ICT 3 Projekty s velkým důrazem na bezpečnost dat – centralizované osobní údaje 4 Klesající finanční možnosti veřejné správy zejména v oblasti provozních nákladů 5 Průběžné změny koncepce eGovernmentu na celonárodní úrovni 6 Velký nárůst komplikovanosti eGovernmentových služeb – vyšší nároky na uživatele i administraci 4 1 5 6 2 3 Závažnost Pravěpodobnost

Seznam rizik pro oblast ICT gramotnost a vzdělávání © 2007 Capgemini - All rights reserved Seznam rizik pro oblast ICT gramotnost a vzdělávání ID Riziko 1 Projekty náročné na komunikaci a propagaci ICT kraje Vysočina při vzdělávacích projektech pro širokou veřejnost 2 Rozdílná úroveň jednotlivých specialistů na úrovni měst a obcí a příspěvkových organizací 3 Nízká motivace ICT specialistů v městských a obecních úřadech 4 Nízká motivace veřejnosti pro vzdělávání v oblasti ICT 5 Nevhodně definovaný obsah vzdělávání 5 4 3 2 Závažnost 1 Pravěpodobnost

Seznam rizik pro oblast projektového řízení a řízení bezpečnosti © 2007 Capgemini - All rights reserved Seznam rizik pro oblast projektového řízení a řízení bezpečnosti ID Riziko 1 Zvýšení finanční náročnosti na projekt (vytvoření metodiky, procesů a kontrola jejich dodržování) 2 Náročnost na disciplínu projektových týmů 3 Velká finanční náročnost projektů v oblasti bezpečnosti 4 Nízká možnost prokázání finanční návratnosti 5 Zvýšení administrativní náročnosti 6 Snížení flexibility ICT (reakce na požadavek) 7 Snížení uživatelského komfortu 7 5 3 6 Závažnost 4 1 2 Pravěpodobnost

Strategie bezpečnosti ICT kraje Vysočina aktualizace únor 2011 zpracovatel: COMGUARD

Základní výstupy analýzy Lidský faktor jako největší bezpečnostní riziko ICT kraje (fluktuace, selhání) Procesně a dokumentačně je ICT prostředí na KrÚ správně nastaveno Značná rizikovost nastavení ICT v některých PO (zdravotnictví, doprava) Nestandardní nastavení externího servisu OI (PO, ROWAnet

Zásadní doporučení Vznik subjektu ve vnitřní struktuře KrÚ, který bude zajišťovat provoz a kontrolu bezpečnostní politiky KrÚ bez přímé vazby na OI Nutnost vzniku centrálního HelpDesku a katalogu služeb pro externí služby (PO, ROWANet) a oddělení interních a externích služeb (nesouhlas OI) Zřízení jednotky centrálního nákupu Další rozvoj projektu el. bezpečnosti – skupina eCrime Nastavení systému vzdělávání v oblasti IT bezpečnosti i pro PO Vzorové bezpečnostní politiky pro PO