Programování v C++ Cvičení.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
A1PRG - Programování – Seminář Ing. Michal Typová konverze, oblast platnosti, paměťové třídy 9 Verze
Advertisements

Standardní knihovní funkce pro práci s textovými řetězci
Programování v C jazyku - SEMINÁŘ
Počítače a programování 1 Přednáška 13 Jiří Šebesta.
Seminář C++ 5. cvičení Dědičnost Ing. Jan Mikulka.
Programovací jazyk C++
Pole, ukazatele a odkazy
BLIŽŠÍ POHLED NA TŘÍDY, DĚDIČNOST - úvod
Algoritmy I Cvičení č. 2. Cíl hodiny Datové typy a přetypování (int, float, double, bool, char, long, short) Konstanty – Celočíselné Desítkové – 15, 0,
Algoritmy I Cvičení č. 1.
Programování v C++ cvičení Filip Zavoral.
Preprocess Úvod do tvorby funkcí Princip preprocesoringu Direktivy preprocesoru Podmíněný překlad Základy tvorby funkcí Zjednodušený popis principu předávaní.
C# pro začátečníky Mgr. Jaromír Osčádal
Algoritmizace a programování
J a v a Začínáme programovat Lucie Žoltá metody, objekty, konstruktor.
Struktury, qsort, mergesort BI-PA1 Programování a algoritmizace 1, ZS Katedra teoretické informatiky © Miroslav Balík Fakulta informačních technologií.
Datové typy 6 A1PRG - Programování – Seminář
Informatika I 3. přednáška
Seminář C++ 9. cvičení Šablony Ing. Jan Mikulka. Šablony ► template – vzory, podle kterých může překladač tvořit skupiny podobných tříd nebo funkcí, které.
A1PRG - Programování – Seminář Ing. Michal Standardní knihovní funkce pro práci se soubory 13 Verze
OSNOVA: a) Řetězce v C b) Funkce stdio.h pro řetězce c) Funkce string.h pro řetězce d) Příklad Jiří Šebesta Ústav radioelektroniky, FEKT VUT v Brně Počítače.
Jednoduché datové typy
A1PRG - Programování – Seminář Ing. Michal Operátory (2. část) 4 Verze
PB161 Jmenné prostory, I/O proudy PB161 | Jmenné prostory, IO proudy PB161 – Programování v jazyce C++ Objektově Orientované Programování.
Seminář C cvičení STL, Trolltech Ing. Jan Mikulka.
Objektové programování
DEKLARACE PROMĚNNÝCH A KONSTANT
A1PRG - Programování – Seminář Ing. Michal Ukazatele a pole 10 Verze
Počítače a programování 1
Cvičení.
PB161 PB161 – Programování v jazyce C++ Objektově Orientované Programování Šablony, Návrhové principy a (anti-)vzory PB161 | Šablony, Návrhové principy.
VISUAL BASIC PRALG.
KIV/PPA1 cvičení 8 Cvičící: Pavel Bžoch. Osnova cvičení Objekty v Javě Třída Konstruktor Metody Metody a proměnné třídy x instance Program sestávající.
OSNOVA: a) Úvod do OOPb) Třídy bez metod c) Třídy s metodamid) Konstruktory a destruktory e) Metody constf) Knihovní třídy g) Třídy ve tříděh) Přetížení.
Příklady v jazyku C – část 3
A1PRG - Programování – Seminář Ing. Michal Standardní knihovní funkce pro vstup a výstup 12 Verze
C# - předávání parametrů Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T.G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
IB111 Programování a algoritmizace
OSNOVA: a) Přetížení členských funkcí b) Dědičnost tříd Jiří Šebesta Ústav radioelektroniky, FEKT VUT v Brně Počítače a programování 2 pro obor EST BPC2E.
Cvičení Filip Zavoral.  Docházka ◦ aktivní účast, znalost předchozí látky ◦ 3 nepřítomnosti OK, déledobější domluvit předem  DÚ ◦ uprostřed semestru.
Šesté cvičení Výjimky Balíky.
Pokročilé programování v C++ (část B)
Ukazatele, řetězce Přednáška č. 3. Ukazatele  Ukazatel (pointer) – typ o velikosti 4 bajty (v 32bit. systémech) pro uložení adresy objektu na který ukazuje.
Soubory BI-PA1 Programování a algoritmizace 1, ZS Katedra teoretické informatiky © Miroslav Balík Fakulta informačních technologií České vysoké.
Jazyk C A0B36PRI - PROGRAMOVÁNÍ Část II.
C – procedury Mgr. Lenka Švancarová.
Pokročilé datové typy (struktury, unie, dynamické proměnné)
Jazyk C++ Přednáška 1.. Přednáška C++ č.12 Název C++ –Starší verze jazyka, společně označované jako „C with Classes“ (česky C s třídami), byly používány.
Funkce Přednáška č. 5. Funkce (functions)  posloupnost příkazů uvedená hlavičkou  využití – opakovaně volaná sekvence – strukturování programu – ošetření.
Programování v jazyce C++
Programování KONSTANTY, ČTENÍ PO JEDNOM ZNAKU GETCHAR() FORMÁTOVANÝ VÝSTUP POMOCÍ PRINTF, VÝVOJOVÉ DIAGRAMY, CYKLY.
NÁZEV ŠKOLY: Střední odborná škola Net Office, spol. s r.o., Orlová-Lutyně AUTOR: Ing. Adéla Tomalová NÁZEV: Podpora výuky v technických oborech TEMA:
NÁZEV ŠKOLY: S0Š Net Office, spol. s r.o., Orlová-Lutyně AUTOR: Ing. Adéla Tomalová NÁZEV: Podpora výuky v technických oborech TEMA: Objektově orientované.
Programování ÚVOD, PROMĚNNÉ, OPERÁTORY A PODMÍNĚNÝ PŘÍKAZ ERIK KRÁL.
Programování OPERÁTOR SIZEOF, FUNKCE, POLE JAKO PARAMETRY FUNKCÍ ERIK KRÁL.
KURZ ALGORITMIZACE A PROGRAMOVÁNÍ V JAZYCE C Lekce č. 1: Úvod Bc. Radek Libovický.
Počítače a programování 2
Programování ENUM, SWITCH,pole jednorozměrná a vícerozměrná, deklarace, inicializace, kopírování, porovnání Erik Král.
Vícerozměrná pole (1) Jazyk C povoluje, aby pole mělo více rozměrů (dimenzí) než jeden Z vícerozměrných polí bývá nejčastěji použí-váno pole dvourozměrné.
Programovací jazyk C++
C# konzole – Podíl dvou čísel, podmínka IF
Vzorové řešení zápočtového testu
Programovací jazyk C Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Jitka Vlčková. Dostupné z Metodického portálu ISSN.
NÁZEV ŠKOLY: Střední odborná škola Net Office, spol. s r. o
Algoritmizace a programování
Algoritmizace a programování
Funkce výstupu (2) Funkce printf: deklarována v: stdio.h
Řetězce (24) Funkce strchr: deklarována v: string.h
Oblast platnosti identifikátoru (1)
Opakování ze 4. cvičení int a; printf("Zadej číslo: ");
Transkript prezentace:

Programování v C++ Cvičení

Informace Michal Brabec http://www.ksi.mff.cuni.cz/ http://www.ksi.mff.cuni.cz/~brabec/ brabec@ksi.mff.cuni.cz gmichal.brabec@gmail.com

Podmínky zápočtu Základní podmínky společné všem skupinám Úspěšné složení zápočtového testu 1. a 2. pokusy ve zkouškovém období ... 3. pokusy v dubnu 2-3 hodiny v laboratoři, společně pro všechny skupiny Vypracování zápočtového programu Dohoda o tématu - do listopadu Předvedení cvičícímu do 29.3.2013 Doladění a odevzdání do 24.5.2013 Další podmínky udělení zápočtu určuje cvičící Cvičící může podmínky individuálně upravit, pokud se s ním student na začátku semestru dohodne Přiměřená účast na cvičeních (alespoň 1/2) Úspěšné odevzdání domácího úkolu (možná jen nepovinný)

Základní typy Vestavěné typy: Složené typy (definované programátorem): Celočíselné – int, long, unsinged, unsigned long Reálná čísla – float, double Znaky – char, unsigned char, (wchar_t) Složené typy (definované programátorem): Struktury Třídy Přejmenované typy Deklarace typedef

Proměnné Syntax proměnné: Členské proměnné (membery) datový_typ jméno = počáteční_hodnota; Typ může být jakýkoliv známý (viditelný) typ Počáteční hodnota musí patřit do definičního oboru typu (konverze) Členské proměnné (membery) Definují se stejně Náleží třídě / struktuře Inicializují se v konstruktoru

Funkce a metody Syntax funkce: Syntax funkce main návratový_typ jméno (parametry) { tělo_ funkce } Parametry se definují stejně jako proměnné a pracuje se s nimi stejně jako s lokálními proměnnými Tělo funkce se skládá z definicí proměnných, volání funkcí, přiřazení a podmíněných skoků (cykly a ‘ify’) Syntax funkce main int main() {} int main(int argc, char** argv) {} void main() {} (Visual studio) Návratová hodnota je 0 (vše v pořádku), jinak kód chyby (!= 0)

Vkládání deklarací Typy a funkce jsou deklarovány v samostatných souborech Každý soubor by měl obsahovat jen jeden typ, nebo málo příbuzné typy, ale jazyk nezakazuje jiná “řešení” Typy a funkce deklarované v nějakém jiném souboru musí být vloženy tam kde se mají použít Vložení deklarací ze standardní knihovny #include <header.h> Vložení vlastních deklarací #include “header.h”

Vstup a výstup Vstup a výstup v C++ jde přes “proudy” Proudy jsou součástí standardní knihovny Proudy standardizují práci s konzolí a soubory (a sítí) Starají se o optimalizaci výkonu (bufferování, binární soubory) Před použitím je nutné vložit deklaraci #include <iostream> Ostatní typy proudů jsou jiných souborech Všechny třídy standardní knihovny jsou ve jmenném prostoru std

Hello world Nejjednodušší program, který ale obsahuje mnohé důležité konstrukce nutné pro další práci Všechny použité třídy ze standardní knihovny jsou plně kvalifikované, zabraňuje to konfliktům a je to přehledné

Parametry programu Parametry jsou předány do funkce main v jejích parametrech Parametry je možné zadat z konzole, nebo přes zástupce Při vývoji programu se parametry zadávají přes Visual Studio int argc - První argument obsahuje počet předaných parametrů char** argv - Parametry jsou předány jako pole textových řetězců

Parametry příklad >…\program.exe Hello world Parametry funkce main budou obsahovat: argc: 3 argv: “…\program.exe” “Hello” “World” První parametr obsahuje jméno programu (jeho spustitelnému souboru), ale to není standardem přesně specifikováno a tento parametr může obsahovat i něco jiného

Hello world revisited Druhá verze prvního programu, tentokrát vypíše počet parametrů a pak obsah druhého parametru (všech parametrů) Důležitá je kontrola počtu parametrů !

Lokální proměnné Proměnné definované ve funkci Jsou použitelné jen ve funkci a existují jen když funkce běží Inicializují se na místě

Třída