Www.aivd.cz AKTUÁLNÍ A PŘIPRAVOVANÉ ZMĚNY V DALŠÍM VZDĚLÁVÁNÍ Asociace institucí vzdělávání dospělých ČR, o.s.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Úloha sektorových rad v systému uznávání výsledků dalšího vzdělávání
Advertisements

Sektorové dohody. 2 Co to je Sektorová dohoda? Sektorové dohody = unikátní nástroj sektorových rad umožňující významně ovlivnit rozvoj lidských zdrojů.
Strategie CŽU ČR a její implementace
Integrovaný systém kvality v dalším profesním vzdělávání KVALITA V DALŠÍM VZDĚLÁVÁNÍ Liberec,
Vzdělávání pro konkurenceschopnost Obecně Řídícím orgánem je MŠMT Řídícím orgánem je MŠMT Založen na principu partnerství Založen na principu partnerství.
Rekvalifikace realizované Úřadem práce ČR a projekt UNIV 3
OP LZZ - Rozvoj kvalifikační úrovně a kompetencí pracovníků v cestovním ruchu Individuální projekt pro CzechTourism.
Zákon č. 179/2006 Sb. a právní úpravy systému uznávání výsledků dalšího vzdělávání MŠMT Odbor vyššího odborného a další vzdělávání Mgr. Monika Měšťanová.
Národní soustava kvalifikací = řešení situace na trhu práce.
Martin Sycha Konference UNIV 2 KRAJE Ostrava Další vzdělávání v ČR.
Rozvoj a implementace Národní soustavy kvalifikací (NSK2) Projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.
JPD 3 Jednotný programový dokument pro Cíl 3 regionu NUTS 2 hlavní město Praha.
Aktuální stav dalšího vzdělávání v České republice
ČINNOST A PRIORITY AIVD ČR
Národní soustava povolání a Národní soustava kvalifikací v praxi , Pardubice.
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy
Další vzdělávání v terciárním vzdělávacím sektoru Současnost a výhled do budoucna MŠMT Odbor vyššího odborného a další vzdělávání Mgr. Monika Měšťanová.
HOSPODÁŘSKÁ KOMORA ČESKÉ REPUBLIKY - Pevný bod ve světě podnikání Systém ověřování a uznávání výsledků dalšího vzdělávání podle zákona č. 179/2006 Sb.
AKTUÁLNÍ TRENDY V KVALITĚ VZDĚLÁVÁNÍ DOSPĚLÝCH Jana Brabcová Tomáš Langer.
Projekt: Analýza dalšího profesního vzdělávání v Pardubickém kraji Návrhy a doporučení Kolektiv autorů: Institut rozvoje evropských regionů,o.p.s. Univerzita.
Neformální vzdělávání jako součást Strategie celoživotního učení ČR Martin Sycha
Národní tým expertů ECVET Národní tým expertů ECVET Šíření a podpora evropského nástroje pro zvýšení kvality mobilit ECVET a jeho zavádění.
1 Školy jako centra celoživotního učení a uznávání Jana Bydžovská KONFERENCE MŠMT K VYUŽÍVÁNÍ ESF VE VZDĚLÁVÁNÍ
Podpora poskytování dalšího vzdělávání v Pardubickém kraji reg.č.: CZ.1.07/3.2.13/ Představení projektu Ing. Petra Semeráková, manažerka projektu.
Mgr. Jana Brabcová jednatelka Grafia, s.r.o. Konference KONCEPCE DALŠÍHO VZDĚLÁVÁNÍ, 13. června 2012.
Role škol v kariérovém poradenství z pohledu programu Euroguidance
Create think tank! Doc. PhDr. Jaroslav Mužík DrSc. Další vzdělávání v ČR.
Podpora poskytování dalšího vzdělávání v Pardubickém kraji - Klíčové aktivity projektu a jeho úloha v rámci současného vzdělávacího systému ČR přednáší.
Střední školství a trh práce Akční program podpory odborného školství.
KONFERENCE V RÁMCI TVD Aktuální situace ve VD PhDr. Marie Jírů Členka Výkonného výboru AIVD Koordinátorka AIVD pro Královéhradecký kraj
Evropská dimenze odborného vzdělávání Helena Úlovcová Helena Úlovcová Otrokovice 6. – Konference projektu UNIV 2 KRAJE.
Kongresové dny 2010 Praha Národní vzdělávací fond, o.p.s. Středisko podpory poradenských služeb Ing. Zuzana Freibergová
Jan Brůha Konference UNIV 2 KRAJE Seč 2012 Další vzdělávání v ČR.
Další vzdělávání v ČR Konference UNIV 2 KRAJE , Liblice.
Další vzdělávání v ČR Konference UNIV 2 Kraje
Organizační struktura
Rozvoj dalšího vzdělávání jako jedna ze strategických priorit MŠMT Celostátní seminář, Celoživotní učení 12. května 2010 Kroměříž, Dům Kultury Kroměříž.
Konference projektu UNIV 2 KRAJE ve Zlínském kraji PhDr. Helena Marinková, Ph.D.
Další vzdělávání v ČR Konference UNIV 2 Kraje , Otrokovice.
Aktuální situace v oblasti DV Procesy uznávání a rekvalifikace
Okresní hospodářská komora v Chomutově Podnikatelské fórum Rok 2015 – renesance technického vzdělávání 14. –
1 prezentuje : Mgr. Helena Adamcová vedoucí odboru zprostředkování a poradenství Úřad práce v Liberci Postup resortu práce a sociálních věcí v oblasti.
Národní soustava kvalifikací: Zaměstnanci dle představ a potřeb zaměstnavatelů Konference k 20 letům výročí A.T.I.C. ČR Ostrava, 7. března 2014.
Úřad práce České republiky Krajská pobočka v Ústí nad Labem Dvořákova 1609/18 Ústí nad Labem-centrum Ústí nad Labem
Zákon o uznávání výsledků dalšího vzdělávání Seminář k rekvalifikacím Monika Pokorná Martin Sycha.
2. BLOK Zákon o uznávání – nástroj propojení PV a DV Seminář propojování počátečního a dalšího vzdělávání v ČR 20. prosince 2010 CVLK - Liberec.
Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost v Ústeckém kraji Most
Škola jako poskytovatel DV Seminář propojování počátečního a dalšího vzdělávání v ČR 24. března 2011 Ústí nad Labem.
Aktuální vývoj v oblasti vzdělávání dospělých Konference k 10. výročí evropského programu Grundtvig 9. září 2010 Praha, Hotel President.
PaedDr. Věra Kolmerová vedoucí oddělení vyššího odborného a dalšího vzdělávání MŠMT konference projektu UNIV 3 Nesuchyně, Aktuální situace.
Druhy DV a strategické směry Seminář propojování počátečního a dalšího vzdělávání v ČR 24. března 2011 Ústí nad Labem.
ŘEŠENÍ PROJEKTU UNIV 3 Seminář Seč 6. října 2015.
3. BLOK Aktuality v DV Seminář propojování počátečního a dalšího vzdělávání v ČR 20. prosince 2010 CVLK - Liberec.
Uznávání výsledků neformálního vzdělávání a informálního učení v sítích škol poskytujících vzdělávací služby pro dospělé Projekt je financován Evropským.
1 PROJEKT UNIV 2 KRAJE Školy jako centra celoživotního učení Jana Bydžovská KULATÝ STŮL MŠMT – PŘEDSTAVENÍ INDIVIDUÁLNÍHO NÁRODNÍHO PROJEKTU
Národní ústav odborného vzdělávání Aktuální úkoly v příštím období Jitka Pohanková Celostátní seminář ředitelů středních průmyslových škol Špindlerův Mlýn,
UPLATNITELNOST A PODPORA TECHNICKÉHO VZDĚLÁVÁNÍ INOVATIVNÍMI METODAMI Projekty Národního ústavu pro vzdělávání Jana Bydžovská KONFERENCE SOŠ TŘINECKÝCH.
Prioritní osa 2 Terciární vzdělávání, výzkum a vývoj OPERAČNÍ PROGRAM VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST PhDr. Kateřina Pösingerová, CSc.
Úvodní konference projektu UNIV 2 KRAJE, PRAHA
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Role sektorových rad jako reprezentantů zaměstnavatelů v procesech NSK
Aktuální stav dalšího vzdělávání a vize do budoucna
Vyhlášení 3. výzvy předkladatelům grantových projektů k předkládání projektových žádostí o finanční podporu z Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost,
  Další vzdělávání v ČR Konference UNIV 2 Kraje , Liberec.
CENTRUM UZNÁVÁNÍ A CELOŽIVOTNÍHO UČENÍ OLOMOUCKÉHO KRAJE __________________________________________ Olomouc, Rooseveltova 79 Česká republika.
Organizační struktura
Podpora polytechnického vzdělávání v Centrech celoživotního učení škol
Podpora procesů uznávání
  Další vzdělávání v ČR Konference UNIV 2 Kraje Karlovy Vary.
„Koncept“ – Koncepce dalšího vzdělávání
Transkript prezentace:

AKTUÁLNÍ A PŘIPRAVOVANÉ ZMĚNY V DALŠÍM VZDĚLÁVÁNÍ Asociace institucí vzdělávání dospělých ČR, o.s.

 největší sdružení ve vzdělávání dospělých  založena v roce 1990, více než 220 členů  asociace je členem:  European Association for Education of Adults  Unie zaměstnavatelských svazů ČR  asociace má zastoupení:  Národní rada pro kvalifikace  Národní poradenské fórum  Expertní skupina a Akreditační komise MŠMT Asociace institucí vzdělávání dospělých ČR, o.s.

 publikační činnost  výzkumná činnost  konference, semináře, kulaté stoly  odborné kurzy  studijní cesty  projektová činnost  databanka dalšího vzděl. Andromedia.cz  Týden vzdělávání dospělých ® Asociace institucí vzdělávání dospělých ČR, o.s.

 legislativní vakuum  financování dalšího vzdělávání  kvalita dalšího vzdělávání  dostupnost dalšího vzdělávání  propagace dalšího vzdělávání  motivace k účasti na dalším vzdělávání Aktuální problémy dalšího vzdělávání

Pilíře fungování dalšího vzdělávání OBČAN STÁTVZDĚL. INSTITUCE

 motivace  finance  čas  …  PODPORA MOTIVACE K DALŠÍMU VZDĚLÁVÁNÍ Občan

Motivace:  systémová propagace dalšího vzdělávání  účast na dalším vzdělávání není vnímána jako přirozená součást života  motivace spíše negativní než pozitivní  demotivace nekvalitním vzděláváním  TÝDNY VZDĚLÁVÁNÍ DOSPĚLÝCH PROPAGAČNÍ KAMPAŇ „ROZŠIŘTE SI OBZORY“ Občan

Češi se dalšího vzdělávání příliš neúčastní  v ČR se vzdělává pouze okolo 7,5 % obyvatel v produktivním věku, kdežto v rozvinutých zemích Evropy přes 20 %  důvody neúčasti  čas  finance  lenost, nechuť  zkreslené představy, nízká informovanost Občan

Občan

Občan

 kvalitní vzdělávací instituce  kvalitní vzdělávací program  kvalitní personál  šíře a dostupnost služeb  PODPORA KVALITY DALŠÍHO VZDĚLÁVÁNÍ Vzdělávací instituce

Kvalita:  neexistuje nástroj systémového prokazování kvality dalšího vzdělávání  kvalita není poptávána ani z veřejných prostředků  kvalita není komunikována  RATING VZDĚLÁVACÍCH INSTITUCÍ DÍLČÍ KVALIFIKACE LEKTOR Vzdělávací instituce

Profesní kvalifikace Lektor DV:  podle Národní soustavy kvalifikací (NSK)  zkoušky u autorizované osoby  osvědčení o profesní kvalifikaci  vize: navázání na legislativu, čerpání finančních prostředků z veřejných zdrojů…  dokončení: 2012 Vzdělávací instituce

Profesní kvalifikace Lektor DV:  návrh odborných kompetencí dle KS:  sestavení obsahu a struktury kurzu na základě stanovených vzdělávacích cílů  rozpracování obsahu kurzu do minutového scénáře vč. volby didakt. pomůcek a metod  vstupní hodnocení účastníků kurzu  prezentace učiva s využitím interaktivního přístupu vč. využívání didaktických pomůcek  hodnocení účinnosti vzdělávání a dosažení cílů Vzdělávací instituce

Rating vzdělávacích institucí:  hodnocení kvality vzdělávacích institucí  posouzení:  autoevaluační dotazník  spokojenost zákazníků  návštěva na místě  vize: navázání na legislativu, čerpání finančních prostředků z veřejných zdrojů…  dokončení: 2012 Vzdělávací instituce

Vzdělávací instituce Lektorské zázemí Měření efektivity procesu Materiálně technické a didakt. zázemí Zákaznický přístup  10 % kvalif. lektorů dotazníky spokojenosti hygienické a psychohygienické normy kontaktní pracovník pro klienty  25 %průzkum potřebvybavená učebnaobchodní a reklamační podmínky  50 %pomoc při zpracování vzděl. plánu vlastní vzdělávací programy a stud. materiály poradenský pracovník pro klienty   75 %vzdělávací program na klíč multimediální didaktické pomůcky rychlost realizace od zadání   80 %vč. studijních materiálů LMS pro e-learning výuka i v cizích jazycích

 legislativní zázemí  nástroje financování  propagace a podpora  …  PODPORA SYSTÉMOVÉHO PROSTŘEDÍ DALŠÍHO VZDĚLÁVÁNÍ Stát

Systémové prostředí:  minimální legislativní zastřešení dalšího vzdělávání  minimální systémové nástroje financování dalšího vzdělávání (APZ)  nevyužívání existujících nástrojů (ESF)  neexistuje marketing dalšího vzdělávání  NSK, NSP NOVÉ NÁSTROJE FINANCOVÁNÍ Stát

Nástroje financování stávající:  zákon o daních z příjmů (zákon č. 586/1992 Sb.)  zákon o dani z přidané hodnoty (zákon č. 235/2004 Sb.)  zákon o zaměstnanosti (zákon č. 435/2004 Sb.)  zákon o podpoře malého a středního podnikání (zákon č. 47/2002 Sb.) Stát

 zákon o daních z příjmů:  umožňuje snížit daňový základ o některé položky z oblasti dalšího vzdělávání  náklady na DV či rekvalifikaci zaměstnanců (pouze pro zaměstnavatele)  náklady spojené s úhradou zkoušky dílčí kvalifikace podle zákona č. 179/2006 Sb.  zákon o zaměstnanosti:  rekvalifikace pro uchazeče a zájemce o zaměstnání  další nástroje aktivní politiky zaměstnanosti (APZ) Stát

 zákon o DPH:  komerční vzdělávací kurzy nejsou zařazeny do snížené sazby DPH, ale mohou být od DPH osvobozeny, bez nároku na odpočet daně, pokud splňují daná kriteria (dle § 57):  rekvalifikace bez ohledu na plátce  jazykové kurzy připravující na standardizované jazykové zkoušky  pokud kritéria splňují, jsou osvobozeny bez možnosti volby Stát

 zákon o podpoře malého a středního podnikání:  podpora výchovy a vzdělávání ve vzdělávacích programech středních škol ukončených výučním listem  zvyšování odbornosti dospělých  hospodářské a technické poradenství  projekty výzkumu a vývoje, jejichž výsledky malí a střední podnikatelé využívají  vytváření nových pracovních míst  zavedení systémů zajišťujících zvýšení kvality produkce a řízení podniků a využití služeb podporujících zvýšení konkurenceschopnosti Stát

 novela zákona 179/2006 Sb.: (technická novela, účinná od )  změna názvu „dílčí“ kvalifikace na „profesní“ kvalifikace  umožnění podnikající fyzické osobě mít autorizované zástupce  zrušení povinnosti právnické osoby prokazovat v rámci procesu udělení autorizace, že její předmět činnosti souvisí s danou profesní kvalifikací Novinky v legislativě

 novela zákona 179/2006 Sb.:  odstranění horního limitu správního poplatku za udělení většího počtu autorizací najednou  rozšíření postihů pro autorizované osoby  změna způsobu stanovení úhrady za provedení opakované zkoušky  podání žádosti o udělení autorizace a prodloužení platnosti autorizace podléhají správnímu poplatku Novinky v legislativě

 novela zákona 179/2006 Sb.:  stanovena povinnost autorizované osoby zveřejňovat (na internetu) termíny zkoušek  zrušení minimální věkové hranice pro uchazeče o profesní kvalifikaci pro účastníky rekvalifikačních kurzů  změna stanovování termínu zkoušky  možnost nastavit vstupní požadavky pro uchazeče o profesní kvalifikaci  uznávání částí profesních kvalifikací Novinky v legislativě

 novela zákona 179/2006 Sb.: (související změny)  užší provázání se živnostenským zákonem pro účely prokázání odborné způsobilosti pro získání řemeslné živnosti  zobecnění názvu přímo řízené organizace, která zařazuje údaje o autorizacích do NSK  osvědčení o získání dílčí kvalifikace, udělená před nabytím platnosti novely, jsou rovnocenná s osvědčeními o získání profesní kvalifikace Novinky v legislativě

 novela zákona 179/2006 Sb.: (koncepční novela, v přípravě)  kvalita DV – rating do zákona 179/2006 Sb.  podpora kariérového poradenství  financování NSK po skončení financování z ESF: zvýšení role zaměstnavatelů (sektorové rady, sektorové dohody), správcem by měla být Agentura pro rozvoj LZ (kofinancování státních prostředků a prostředků zaměstnavatelů k naplňování cílů zaměstnavatelů) Novinky v legislativě

 zákon o vzdělávání:  programové prohlášení vlády  slučuje současné čtyři školské zákony:  zákon č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání  zákon č. 563/2004 Sb., o pedagogických pracovnících  zákon č. 306/1999 Sb., o poskytování dotací soukromým školám, předškolním a školským zařízením  zákon č. 179/2006 Sb., o uznávání výsledků DV Novinky v legislativě

 zákon o vzdělávání:  akcent přístupu k celoživotnímu učení  instituce DV mohou do školského rejstříku  základním principem vzdělávací soustavy NSK  část o další vzdělávání:  propojení počátečního a DV  uznávání výsledků DV  kvalita DV  poradenství k DV  podpora přípravy vzdělavatelů Novinky v legislativě

 Národní program reforem:  uznávání výsledků DV  zjednodušení systému akreditací rekvalifikačních kurzů  projekt Implementace a rozvoj systému CŽU  implementace ECVET  systém sledování potřeb trhu práce  základem vzdělávání v oblasti ICT, jazyků, finanční a občanské gramotnosti  hodnocení kvality vzdělávacích institucí Další aktuální dokumenty

 Mgr. Tomáš Langer viceprezident a výkonný ředitel  Adresa: Karlovo náměstí 14/292 | Praha 2  Web: Asociace institucí vzdělávání dospělých ČR, o.s.

DĚKUJI ZA VAŠI POZORNOST A DOTAZY Asociace institucí vzdělávání dospělých ČR, o.s.