Vývoj sociálního státu v ČR a dalších postkomunistických zemích 8. Přednáška kurzu Úvod do SP Letní semestr 2007/8.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Ministerstvo práce a sociálních věcí ČR
Advertisements

Kam kráčí eurozóna Trutnov,
Úvod do sociální politiky LS 2008/2009
Tři poznámky k bankovní unii David Marek. Tři úhly pohledu Bankovní unie v kontextu evropské integrace Bankovní unie a evropské krize Problémy dosavadní.
SVĚTOVÁ EKONOMIKA 11 Světová ekonomika OPF.
OSN OSN= organizace spojených národů
Zdravotní politika v éře globalizace
Světová ekonomika (SE) Proč se tak radikálně změnil svět od poslední třetiny 19.století? Zásadní změny ve světě -dramatický růst efektivity zemědělství.
1 Ing. Vít Beneš, Ph.D. Ústav mezinárodních vztahů, v.v.i.
Tři politické ekonomie sociálního státu
Příprava, řízení a realizace programů a projektů ERDF a KF ÚVOD DO PROBLEMATIKY Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Název.
Fond soudržnosti EU v ČR Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Název projektu: Kvalitní vzdělání je efektivní investice do.
Vývoj sociální politiky u nás 1948 – 1989 Úvod do SP Letní semestr akademického roku 2008/2009.
Sociální politika a Welfare State
ÚVOD DO SOCIÁLNÍ POLITIKY
Přerozdělování jako hlavní nástroj sociální politiky
Doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy PF UK 14. dubna 2014.
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_BERGMANNOVA_18.
VY_32_INOVACE_29-06 DUM 6 PRÁVO EU.
Jsme v EU, buďme v obraze. Výhody a nevýhody členství v EU Jarolím Antal.
KOMBI Obsah shrnutí: Důvod vzniku a cíle evropské integrace
JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy PF UK 8. dubna 2013.
Evropská integrace pro pedagogy s posílením aktivizačních metod ve výuce III_Shrnutí_Riskuj Evropská integrace pro pedagogy s posílením aktivizačních metod.
Tento studijní materil byl vytvořen jako výstup z projektu č. CZ.1.07/2.2.00/ Vývoj regulace a dohledu nad finančním trhem Shrnutí poznatků Ing.
© 2011 Ministerstvo průmyslu a obchodu
Demografie je věda, která se zabývá:
W.P Výbor regionů Stanovisko ke sdělení Komise pro Radu, Evropský parlament, Ekonomický a sociální výbor a Výbor regionů „Posilování místní dimenze.
MUDr. Martin Kuba ministr průmyslu a obchodu AKTUALIZACE STÁTNÍ ENERGETICKÉ POLITIKY STABILNÍ ELEKTŘINA ZA PŘIJATELNOU CENU AKTUALIZACE STÁTNÍ ENERGETICKÉ.
Sociální zabezpečení 3. ročník Studijní obor: Sociální činnost Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK.
Barbora Votavová, Vendula Šimanová
Financování politických stran a regulace politických kampaní Prorůstání ekonomiky a politiky Vladimíra Dvořáková CESTA Praha, , hotel Jalta.
1 VŠFS - KS ZS 2006/07 mezinárodní ekonomická integrace Dodatky k měnové unii
GLOBÁLNÍ PROBLÉMY DNEŠKA Stanislav Polouček International School of Management Prešov, Slovakia.
STÁTY A ORGANIZACE VÝCHODNÍHO BLOKU
EVROPSKá UNIE.
PRÁVNÍ VZTAH SOCIÁLNÍHO ZABEZPEČENÍ
THEME 7 Social Security Welfare State Types of Social Security Systems.
1 VŠFS KSM MEI Společný rozpočet EU Společný rozpočet EU Osnova: 1. Obecná charakteristika společného rozpočtu EU 2. Příjmy společného rozpočtu.
Mediální systém jeden ze subsystémů sociálního systému (soustava elementů n. subsystémů, institucí a jednotek v sociálních rolích) Slovník. Med kom., s.
Společné povinné vzdělávání: utopie nebo nezbytnost? Jana Straková Sociologický ústav AV ČR.
Jabok, ETF 2010 Michael Martinek.  Sociální ◦ Politika ◦ Práce ◦ Událost ◦ Vyloučení ◦ Zabezpečení  Sociální politika: ◦ Objekt ◦ Subjekt ◦ Nástroj:
Sociální zabezpečení Sociální služby
Regionální politika RP ČR.
Studená válka Poválečné uspořádání Německa Založení vojenských paktů
Sociální politika KVSOPO Jaro 2006 Katedra veřejné ekonomie Mirka Wildmannová 5. patro, místnost 523 Konzultační hodiny: úterý
Základy sociální politiky PVZASP Jaro 2006 Katedra veřejné ekonomie Mirka Wildmannová 5. patro, místnost 523 Konzultační hodiny: úterý.
Regionalistika 2 Základní nástroje a možnosti rozvoje území.
Mirka Wildmannová Katedra veřejné ekonomie
Kapitola 13: Evropské bankovnictví, Evropská centrální banka
EVROPSKÁ UNIE OFICIÁLNÍ VZNIK EU 1993 Současná politická společnost má neustálou potřebu se sdružovat. Sdružení jako hlavní myšlenku má i Evropská.
Universitas semper reformanda? České reformní pokusy v evropských souvislostech Hodnocení kvality vysokých škol Telč,
Název SŠ: SŠ-COPT Uherský Brod Autor: Mgr. Rostislav Navláčil Název prezentace (DUMu): 5. Sociální politika státu Název sady: Občanská nauka Ročník: 1.
Mgr. Jana Hanzlíková náměstkyně ministryně Sekce pro ochranu práv dětí a sociálního začleňování 10. dubna 2014.
Strategie sociálního začleňování na období let 2012 – 2020 Příspěvek ke konferenci "Sociálně vyloučené lokality - vznik, rizika, možnosti řešení"
Leoš Heger Konference „Zdraví seniorů“ , PSP ČR Praha programové body TOP 09 zdravotnictví x senioři.
Východní blok Hlavní stát východního bloku byl SSSR. Skládal se z 15 svazových republik. Byl to největší stát světa. Měl vliv ve střední a jihovýchodní.
ROZVOJ OS A TŘETÍHO SEKTORU V ČESKÝCH ZEMÍCH Přednáška OS, ZS 2011/12, KAP FF ZČU Lenka Strnadová.
Politika pracovního trhu
Regionální politika EU v období
VÝSLEDKY PRŮZKUMU Zúčastněné země:.
STRATEGII REGIONÁLNÍHO ROZVOJE ČR
ÚLOHA STÁTU VE ZDRAVOTNÍ POLITICE
Sociální politika Předmět, metoda a prameny právní úpravy SZ
Sociální politika Předmět, metoda a prameny právní úpravy SZ
Východní blok Hlavní stát východního bloku byl SSSR. Skládal se z 15 svazových republik. Byl to největší stát světa. Měl vliv ve střední a jihovýchodní.
Úvod, základní principy a cíle
Sociální zabezpečení Funkce Činitelé, financování
Úvod do problematiky sociální politiky
Zdravotnictví: hospodářský kontext
Dlouhodobá udržitelnost veřejných financí
Transkript prezentace:

Vývoj sociálního státu v ČR a dalších postkomunistických zemích 8. Přednáška kurzu Úvod do SP Letní semestr 2007/8

2 STÁTNÍ SOCIALISMUS. První vlna – vývoj v Rusku po VŘSR První vlna – vývoj v Rusku po VŘSR Druhá vlna (po druhé světové válce – přejímání sovětského vzoru. Druhá vlna (po druhé světové válce – přejímání sovětského vzoru.

3 STÁTNÍ SOCIALISMUS Z historických příčin je socialismus považován velkou částí společnosti za vhodný, ale špatně realizovaný.. Z historických příčin je socialismus považován velkou částí společnosti za vhodný, ale špatně realizovaný.. Vzniká reformistické křídlo, které se snaží o specifickou, národní cestu k socialismu (socialismus s lidskou tváří – 1968) Vzniká reformistické křídlo, které se snaží o specifickou, národní cestu k socialismu (socialismus s lidskou tváří – 1968) 2. Vlivnou se stává část společnosti, která se naučila využívat problémy společnosti ve svůj prospěch. – sociální korupce. Podmínkou bylo, aby státy byly schopny zajišťovat rovnou redistribuci na přijatelné úrovni. 2. Vlivnou se stává část společnosti, která se naučila využívat problémy společnosti ve svůj prospěch. – sociální korupce. Podmínkou bylo, aby státy byly schopny zajišťovat rovnou redistribuci na přijatelné úrovni.

4 Charakteristika vývoje Přímé podřízení jednotlivých zemí Sovětskému svazu. Přímé podřízení jednotlivých zemí Sovětskému svazu. A to jak politické, tak ekonomické (vznik Rady vzájemné hospodářské pomoci) a mocenské (vznik Varšavského paktu jako vojenského seskupení) A to jak politické, tak ekonomické (vznik Rady vzájemné hospodářské pomoci) a mocenské (vznik Varšavského paktu jako vojenského seskupení) Politické (i mocenské) potlačování nesouhlasu (Maďarsko, Polsko, rok 1968) Politické (i mocenské) potlačování nesouhlasu (Maďarsko, Polsko, rok 1968) Umělé zadržování vývoje vyspělejších zemí ve prospěch zemí méně vyvinutých. Umělé zadržování vývoje vyspělejších zemí ve prospěch zemí méně vyvinutých. Potlačení národní suverenity, popření demokracie) Potlačení národní suverenity, popření demokracie)

5 Narušení stratifikace společnosti Stratifikace společnosti byla narušena tím, že s režimem nesouhlasící inteligence byla nucena emigrovat, (1948, 1968) nebo opustit kvalifikovanou práci a tito jedinci byli nuceni pracovat jako nekvalifikovaní dělníci Stratifikace společnosti byla narušena tím, že s režimem nesouhlasící inteligence byla nucena emigrovat, (1948, 1968) nebo opustit kvalifikovanou práci a tito jedinci byli nuceni pracovat jako nekvalifikovaní dělníci

6 Další vývoj Ve vyspělých zemích socialistického bloku došlo k opakování fáze extenzivní industrializace (čekání na země neindustrializované) místo modernizace a postindustriálního vývoje) To mělo za následek hospodářské výkyvy, krize. Ty přinášely opět snahu o reformování systému.

7 Další vývoj Existence „druhé společnosti“ – osob s režimem nespolupracujících. Vytvoření sociálních substruktur a tzv, hybridních sociálních institucí, kde se tyto skupiny setkávaly. (Maďarsko, Polsko).

8 Fáze vývoje Nastolení mocenského monopolu, represe Nastolení mocenského monopolu, represe reformní pokusy reformní pokusy normalizace normalizace Perestrojková krize Perestrojková krize zhroucení zhroucení

9 Shrnutí Proměny postkomunistické společnosti: Proměny postkomunistické společnosti: nárůst vertikální sociální diferenciace nárůst vertikální sociální diferenciace prohloubení sociálních nerovností (je českou společností špatně vnímáno – z důvodů již zmíněného rovnostářství, ale i kvůli případům ne vždy férového a transparentního nárůstu příjmů a hromadění majetku. prohloubení sociálních nerovností (je českou společností špatně vnímáno – z důvodů již zmíněného rovnostářství, ale i kvůli případům ne vždy férového a transparentního nárůstu příjmů a hromadění majetku. Vertikální diferenciace společnosti s málo průchodnými barierami. Vertikální diferenciace společnosti s málo průchodnými barierami.

10 Shrnutí Komunistický režim byl založen na myšlence, že stát vedený komunistickou stranou a spoléhající na širokou lidovou podporu může být – a měl by být – výhradním poskytovatelem sociální péče. Státní sociální politika byla jedním z nástrojů ovládání společnosti, společně s dalšími donucovacími mechanismy (pracovní povinnost…).

11 Pokračování Deacon (1993) pokládá takovou sociální politiku za státní byrokratický kolektivismus (práce a výsady). Lze ji též nazvat přeinstitucionalizovaným socialistickým paternalismem (Večerník 1993). Dědictvím komunismu je tak rovnostářství a etatismus (aktivní zásahy státu do života společnosti)

12 Sociální politika postkomunistických zemí Existoval zřejmý rozpor mezi Kodaňskými přístupovými kritérii (1993) a Lisabonskou strategií (2000), které se staly závaznými pro nové členské státy až v roce Sociální politika se dostala do čela politické agendy rozšíření EU až téměř deset let po stanovení Kodaňských přístupových kritérií. Existoval zřejmý rozpor mezi Kodaňskými přístupovými kritérii (1993) a Lisabonskou strategií (2000), které se staly závaznými pro nové členské státy až v roce Sociální politika se dostala do čela politické agendy rozšíření EU až téměř deset let po stanovení Kodaňských přístupových kritérií.

13 Podoba „nových“ sociálních států Jejich vstupní podmínky, tradice a politické reakce na změny po roce 1990 se lišily, existují i výrazné rozdíly v podobě jejich sociálních států dnes. Jejich vstupní podmínky, tradice a politické reakce na změny po roce 1990 se lišily, existují i výrazné rozdíly v podobě jejich sociálních států dnes. Český sociální stát díky dobré výchozí pozici a dalším okolnostem zvládl transformační období velmi dobře Český sociální stát díky dobré výchozí pozici a dalším okolnostem zvládl transformační období velmi dobře

14 Podoba „nových“ sociálních států Všechny postkomunistické země v rámci rozšiřování EU čelí stejným globalizačním tlakům. Proč a čím se tedy liší? Všechny postkomunistické země v rámci rozšiřování EU čelí stejným globalizačním tlakům. Proč a čím se tedy liší? - kulturními a institucionálními faktory (příklad České republiky) - rovnostářská tradice hodnot a přístupů

15 Sociální státy střední a východní Evropy: mají něco společného? Velkou neznámou byl nástup nového pojetí a institucionálních rámců sociálního zabezpečení v měnícím se hospodářském a společenském prostředí střední a východní Evropy. Nedošlo totiž ke vzniku žádného nového, „ideálně typického“ sociálního státu.

16 Sociální státy střední a východní Evropy: mají něco společného? …jsou ovlivněny bývalým komunistickým systémem (teorie závislosti na zvolené cestě); …jsou ovlivněny bývalým komunistickým systémem (teorie závislosti na zvolené cestě); …jsou skládankou různých přístupů (teorie kulturního a institucionálního napodobování: učit se napodobováním, a to i vlastní minulosti!); …jsou skládankou různých přístupů (teorie kulturního a institucionálního napodobování: učit se napodobováním, a to i vlastní minulosti!);

17 Sociální státy střední a východní Evropy: mají něco společného? jsou mnohem náchylnější k rychlým a podstatným změnám ve srovnání se Západem (vzhledem ke slabým institucionálním rámcům a méně účinné veřejné kontrole politiky = slabší občanská společnost); jsou mnohem náchylnější k rychlým a podstatným změnám ve srovnání se Západem (vzhledem ke slabým institucionálním rámcům a méně účinné veřejné kontrole politiky = slabší občanská společnost); …netvoří jednotný vzor v daném regionu (jsou heterogenní, ale vykazují určité společné tendence). …netvoří jednotný vzor v daném regionu (jsou heterogenní, ale vykazují určité společné tendence).

18 Typ postkomunistického WS Mix konzervativně korporativních a liberálních režimů, se zděděnými a přetrvávajícími univerzalistickými prvky. Jejich vývojové směřování je možno popsat jako transformaci od autoritářského státního univerzalismu přes konzervativní korporativismus k reziduálnímu liberalismu.

19 Příklady řešení Dostupnost a kvalita sociální a zdravotní péče Korporativistický typ WS: Slovinsko, ČR, Maďarsko, Polsko, Slovinsko, Estonsko, Litva Korporativistický typ WS: Slovinsko, ČR, Maďarsko, Polsko, Slovinsko, Estonsko, Litva Reziduálně liberální typ: Lotyšsko Reziduálně liberální typ: Lotyšsko

20 Příklady řešení Zaměstnanost a politika trhu práce Korporativistický typ WS: Slovinsko, ČR, Estonsko, Litva, Lotyšsko, Maďarsko, Slovensko Korporativistický typ WS: Slovinsko, ČR, Estonsko, Litva, Lotyšsko, Maďarsko, Slovensko Reziduálně liberální typ: Polsko Reziduálně liberální typ: Polsko (Potůček)

21 Budoucí vývoj Scénáře: –latinskoamerický (další chudnutí rozsáhlých populačních skupin, polarizace společností, politické turbulence a nestabilita…) –latinskoamerický (další chudnutí rozsáhlých populačních skupin, polarizace společností, politické turbulence a nestabilita…) –Opětné posílení schémat sociálního státu jako způsob nalezení nové rovnováhy mezi státem, trhem a občanským sektorem. –Opětné posílení schémat sociálního státu jako způsob nalezení nové rovnováhy mezi státem, trhem a občanským sektorem. Role Europské Unie jako katalyzátoru vývoje Role Europské Unie jako katalyzátoru vývoje(Potůček)

22 Český sociální stát Český stát veřejných sociálních služeb má po proběhlých změnách podobu kontinentálního, středoevropského, na povinném pojištění založeného, korporativního, výkon akceptujícího uspořádání. Tím se významně odlišuje od maďarského, polského a slovenského státu veřejných sociálních služeb. Především pod vlivem Světové banky Mezinárodního měnového fondu totiž ve všech uvedených zemích došlo k významnějšímu posunu směrem k reziduálním sociálním politikám.

23 Současné priority Harmonizovat opatření SP s dalšími zeměmi EU Harmonizovat opatření SP s dalšími zeměmi EU Vyvážit solidaritu a subsidiaritu (zejména v oblasti mezigenerační, rodin s dětmi a bezdětných Vyvážit solidaritu a subsidiaritu (zejména v oblasti mezigenerační, rodin s dětmi a bezdětných Vytvářet sociální politiku regionů – přichází oblastní financování i poskytování sociálních služeb – spolupráce s neziskovým sektorem – trend EU Vytvářet sociální politiku regionů – přichází oblastní financování i poskytování sociálních služeb – spolupráce s neziskovým sektorem – trend EU Reformovat důchodový systém s ohledem na dlouhodobé trendy Reformovat důchodový systém s ohledem na dlouhodobé trendy