B A R O K O. Baroko Baroko Třicetiletá válka  V 1. polovině 17. století proběhla Evropou třicetiletá válka ( 1618 – 1648).  Začala válkou českou –

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Jméno autora: Mgr. Věra Kocmanová Datum vytvoření:
Advertisements

BAROKO I..
BAROKO V ČECHÁCH.
Střední průmyslová škola, Mladá Boleslav, Havlíčkova 456
Hornická města 2009 Kutná Hora. 1. září 1997 – Přesun do nové budovy Vladislav Slavíček – ředitel GJO 570 žáků a 40 učitelů 4 počítačové učebny.
Baroko.
Mgr. Miloslava Pucandlová ZŠ Sadová, 1756, Čáslav Vlastivěda 5. ročník
Baroko v Čechách Dobové pozadí
Využití multimediálních nástrojů pro rozvoj klíčových kompetencí žáků ZŠ Brodek u Konice reg. č.: CZ.1.07/1.1.04/ Předmět : Dějepis Ročník : 8.
Autor: Mgr. Ilona Nováková
Baroko v Čechách Sochařství 1. část
České stavovské povstání
Třicetiletá válka
Baroko v Čechách Sochařství 2. část
Kulturní dějiny, ročník Mgr. Ondřej Kunc
Gotická kultura.
Baroko v českých zemích
ČESKÉ ZEMĚ PO BITVĚ NA BÍLÉ HOŘE
Baroko Život v barokní době.
Základní škola Nový Jičín, Komenského 68, příspěvková organizace
ROZVOJ KLÍČOVÝCH KOMPETENCÍ
Barokní architektura v českých zemích
Operační program vzdělání pro konkurenceschopnost 1.1. Globální grant: Zvyšování kvality ve vzdělávání ve Zlínském kraji PROJEKT CZ.1.07/1.1.08/
Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Není –li uvedeno jinak, je tento materiál zpracován.
Vizovice Eliška Kratinová.
DĚJEPIS Mgr. Milan Šimek
Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola hospodářská a lesnická, Frýdlant Bělíkova 1387, příspěvková organizace.
BAROKO Doba protikladů.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Vzdělávací oblast:Člověk a příroda Předmět:zeměpis Ročník:9. ročník Klíčová slova:Česká republika, Kutná Hora,
TŘICETILETÁ VÁLKA 1618 – 1648.
Baroko v Čechách Architektura vrcholného baroka 2. část
Baroko, prvky baroka Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Hana Zimová. Vytvořeno dne Nový začátek (New start)
Registrační čísloCZ.1.07/1.4.00/ III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Šablona číslo: Název výukového materiálu: Tematický okruh:
Baroko - procvičení 8. ročník.
Jméno autora: Mgr. Věra Kocmanová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_12_INOVACE_08_CJ_NP1 Ročník: I. Český jazyk a literatura Vzdělávací oblast:
PRAHA – hl. město ČR Mgr. Ivana Antonová.
České země za třicetileté války
Střední průmyslová škola, Mladá Boleslav, Havlíčkova 456 CZ.1.07/1.5.00/ MODERNIZACE VÝUKY Literatura doby pobělohorské Mgr. Ludmila Růžičková.
Olomouc.
ZA, 2. ročník, Planimetrie, Vzájemná poloha přímek, Mgr. Kamil Šrubař
Matyáš Bernard Braun Název školy
Základní vzdělávání – Člověk a společnost - Dějepis
Znáš Víš, které to jsou ? PAMÁTKY UNESCO V ČR
České baroko má kořeny v Itálii a Španělsku. Přestože byla kultura v českých zemích ovlivněna situací po bitvě na Bílé hoř, dosáhlo české umění vysoké.
Povinné Zvláště důležité Nepovinné Zajímavost TŘICETILETÁ VÁLKA
České baroko Název sady materiálů: Dějepis pro 8. ročník Název materiálu: VY_32_INOVACE_D_8_3612_České_baroko Autor: Mgr. Kočíř Petr Základní škola UNESCO.
Umělecké styly Aneta Silvestrová, Dora Procházková, Karolína Pavlová, eliška Rosická, Karolína richterová a Lucie Kopelentová.
Barokní umění. Baroko (barok) (zřejmě z portugalského pérola barroca – perla nepravidelného tvaru) (zřejmě z portugalského pérola barroca – perla nepravidelného.
Baroko − architektura Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Michaela Nyczová. Dostupné z Metodického portálu
Vypracovala: Mgr. Jana Jelínková
Šablona III/2 BAROKO V ČESKÝCH ZEMÍCH Mgr. Lucie Opltová VY_32_INOVACE_288_BAROKO V ČESKÝCH ZEMÍCH.
Projekt: Moderní škola 2010 registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/ Číslo DUM: VY_32_INOVACE_1 63 Předmět: Český jazyk – Náš svět (Člověk a jeho svět)
Baroko Galerie plastik M. B. Brauna. Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola.
Baroko Autor: Mgr. Jana KalvasováDatum: Gymnázium, Třeboň, Na Sadech 308.
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
Název školy: ZŠ Průhonice
Třicetiletá válka Období
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Halže,
ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
Název školy: ZŠ Průhonice
BAROKO sochařství, malířství, literatura
ŠABLONA III/2 BAROKO Mgr. Lucie Opltová VY_32_INOVACE_ 287_ BAROKO
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_03_18
AUTOR: Bc. Leona Vejrostová
KUTNÁ HORA unikátně zachované a neporušené historické jádro města s chrámem sv. Barbory je zapsáno na seznamu UNESCO od r ve středověku byla druhé.
BAROKO sochařství, malířství, literatura
BAROKO - OPAKOVÁNÍ Anotace: Prezentace je určena žákům osmého ročníku
Novověk – stavovské povstání a třicetiletá válka
Transkript prezentace:

B A R O K O

Baroko Baroko

Třicetiletá válka  V 1. polovině 17. století proběhla Evropou třicetiletá válka ( 1618 – 1648).  Začala válkou českou – vzbouření českých stavů (nebyla respektována jejich práva – porušování Rudolfova majestátu…).  V roce 1620 v bitvě na Bílé hoře byli čeští pánové poraženi.

Vestfálský mír estfálský mírestfálský mír  V roce 1644 byla ve městech Osnabrück a Münster ve Vestfálsku (severozápadní Německo) zahájena mírová jednání. Proto se dohoda uzavřená v roce 1648 nazývá vestfálský mír. 1644Osnabrück Münster1648 vestfálský mír1644Osnabrück Münster1648 vestfálský mír

 Vestfálský mír znamenal příklon k absolutismu a také striktní dodržování augšpurského určování náboženství podle panovníka (cuius regio, eius religio), které bylo před válkou v některých zemích praktikováno s určitou benevolencí.  V zemích České koruny došlo během války a bezprostředně po ní k „době temna“ v důsledku toho, že v tomto regionu bylo zabito mnoho lidí a mnoho jich muselo odejít kvůli náboženskému přesvědčení. době temnadobě temna  Jedním z nejvýznamnějších Čechů, kteří odešli, byl Jan Ámos Komenský. Jan Ámos KomenskýJan Ámos Komenský  Třicetiletá válka byla také posledním velkým náboženským konfliktem v Evropě, od této doby již nikdy neproběhla takto komplexní válka, která by se odvolávala na náboženství.

Následky:  Představitelé odboje byli popraveni (27)  Zabaven majetek nekatolické šlechty  Měšťané ztrácí svá politická práva  Velká část vzdělanců odchází do emigrace – to se projevilo i v literatuře  Nekatolické církve zakázány

Válka…  Válka přinesla nejen válečná utrpení, ale také hladomory a morové epidemie.  Lidský život byl ohrožen a lidé hledají jiné než pozemské jistoty – úpínají se na Boha, k víře.  Člověk přestává slepě věřit svému rozumu, více se zahleděl do svého nitra.  Umění je pevně spjato s náboženstvím.

Literatura  úpadek české literární tvorby  literárně činní především přívrženci katolické církve a vládnoucích Habsburků  rozvíjí se však ústní lidová slovesnost – napomohla uchování češtiny! – pohádky, pověsti, písně, balady, přísloví…. – zapsány až později (národní obrození)

Barokní literatura 1. Oficiální – např. jezuitská - jezuité se zasloužili o rozvoj našeho školství (jezuitský řád vznikl v roce 1534 – zakladatel Ignác z Loyoly) 2. Emigrantská – psána v zahraničí (např. J. A. Komenský) 3. Lidová slovesnost (uchování českého jazyka)

Stavitelství  Baroko je vedle gotiky nejtypičtějším stavebním slohem českých zemí  Hlavními zadavateli všech staveb v českých zemích po celé 17. a 18. století byly katolická církev a česká šlechta   mohutné, velkolepé stavby, velmi bohatá výzdoba – sochy, obrazy, sloupy, zlacení…

 opravují a staví šlechtické paláce, zámky a kostely, kláštery a moderní školní budovy. Vedle vznešených chrámů a poutních kostelů tak vyrůstají i rozsáhlé jezuitské koleje.šlechtické palácezámkykostely kláštery chrámůpoutních kostelů jezuitské koleje  Nezanedbatelným stavebníkem však byli v českých zemích i měšťané a sama města – zatímco majetek jednotlivých měšťanů reprezentovaly honosné fasády jejich domů, dávala města své bohatství na odiv ve výstavném provedení kašen a nejrůznějších sloupů.domůkašensloupů

 Svůj styl však vtisklo baroko i stavbám na venkově, kde se setkáváme jak s lidovou variantou baroka, tak především s množstvím nejrůznějších kapliček a božích muk. kapličekbožích muk

Chrám sv. Mikuláše v Praze

 Tento monumentální barokní chrám se nachází na Malostranském náměstí. V letech jej stavěli architekti Kryštof a Kilián Dienzenhoferové a Anselmo Lurago. Tato stavba oplývá cennou výzdobou.  Významná je také kupole tohoto chrámu, která byla vybudovaná v letech K. I. Dienzenhoferem.

 Tento chrám je asi vůbec nejvýznamnější stavbou nového barokního slohu. Jeho stavba byla značně zdlouhavá, trvala 60 let. Byl součástí jezuitské koleje a měl ukazovat moc řádu a oslavovat vítězství nad nekatolíky v Čechách.  Zajímavostí je, že za svého pobytu v Praze zde hrál na varhany sám Wolfgang Amadeus Mozart.

Měšťanské domy

Barokní kašny

Barokní sloupy

Boží muka

A poznáte tento chrám?

Bazilika Nanebevzetí Panny Marie a sv. Cyrila a Metoděje  Klenot moravského baroka, trojlodní bazilika Nanebevzetí Panny Marie s bohatě zdobeným interiérem patří k nejvýznamnějším poutním místům k nejvýznamnějším poutním místům u nás. u nás.

Tohle jsme už také možná viděli… Kde?

Kuks

 Na zámku Kuks můžeme najít ctnosti a neřesti – dvanáct alegorických soch ctností a dvanáct alegorických soch neřestí z dílny M. B. Brauna.  Zámek je však mylné označení - ve skutečnosti je to bývalý špitál. Ten dal postavit hrabě Špork, který z Kuksu vybudoval vyhlášené lázně.

Matyáš Bernard Braun (1684 – 1738)  rakouský sochař a řezbář - působil převážně v Čechách rakouskýsochař rakouskýsochař  zařazován mezi nejvýznamnější představitele českého vrcholně barokního sochařství. barokního

 Před rokem 1710 založil v Praze vlastní dílnu. Do pražského sochařského cechu vstoupil mistrovským dílem sousoší snu slepé cisterciačky sv. Luitgardy na Karlově mostě z r Zejména díky tomuto dílu získal v Čechách značnou popularitu a velké množství zakázek. Během následujících patnácti let se z jeho dílny stala největší sochařská dílna v Praze s největšími zisky a šesti tovaryši. Braun ovšem onemocněl souchotinami, a tak vlastní těžkou sochařskou práci vykonávali jeho zaměstnanci, zatímco on se soustředil na tvorbu modelů a návrhů. 1710PrazeKarlově mostě1710 PrazeKarlově mostě1710

Braunovy sochy na Karlově mostě  sousoší sv. Luitgardy (na obrázku) (na obrázku)  socha sv. Ludmily  sousoší sv. Iva

Použité zdroje:   Jaromír Košťák – Literatura 1. díl, Fortuna, Praha 1994  Jaroslav Blažke – Kouzelné zrcadlo literatury (Od Gilgameše k Harlekýnovi), Velryba, Praha 2006