Vývoj po narození 1)Novorozenec – období prvních 28 dnů po porodu

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Hra riskuj pro opakování znalostí.
Advertisements

Občanská výchova ETAPY LIDSKÉHO ŽIVOTA.
Mladší školní věk 6/7 – 11/12 let
VY_32_INOVACE_VkZ.6.06-Vývojové etapy člověka-prezentace
Postnatální vývoj Jana Fišerová EU-ICT-ČAZ-8-09.
Žena a sport Mgr. Lukáš Cipryan.
Bílé plemeno Člověk se mění
Vývoj člověka - postnatální
VÝVOJ LIDSKÉHO ŽIVOTA.
Základní škola Uhlířské Janovice, okres Kutná Hora
Fetální období.
FÁZE ŽIVOTA.
Základní škola a Mateřská škola, Šumná, okres Znojmo OP VK 1
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Velké Albrechtice,
DÍTĚ PŘED NAROZENÍM.
Vývoj jedince Vývoj → před narozením = nitroděložní (prenatální)
EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
FYZIOLOGICKÁ OBDOBÍ ŽENY
Opakování - vývoj jedince
VÝVOJOVÁ PSYCHOLOGIE NOVOROZENECKÉ OBDOBÍ
Vývojová stádia člověka
Vývin nového jedince Filip Bordovský.
Využití multimediálních nástrojů pro rozvoj klíčových kompetencí žáků ZŠ Brodek u Konice reg. č.: CZ.1.07/1.1.04/ Předmět : Člověk a jeho svět Ročník.
Vývoj člověka Ontogeneze.
Těhotenství, dětství a dospívání
ontogeneze prenatální a postnatální vývoj
ZA, 2. ročník, Planimetrie, Vzájemná poloha přímek, Mgr. Kamil Šrubař
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_JIROCHOVA.
HLAVNÍ OBDOBÍ LIDSKÉHO ŽIVOTA
STÁRNEME A MĚNÍME SE Alica Vacková 4.B
Stadia lidského života
ČLOVĚK STAVBA TĚLA.
Žena a sport.
TEMATICKÁ OBLAST: Biologie člověka s rozsahem pro ZŠ
Aneb od zygoty až po seniora za 10 minut
Anamnéza v pediatrii Vyšetření dítěte
Název Prenatální vývoj člověka
Periodizace lidského věku: Období dospělosti Období stáří
ČLOVĚK Pří_232_Savci_Člověk Autor: Mgr. Martina Vaculová Škola: Základní a Mateřská škola Kašava, okres Zlín, příspěvková organizace Registrační číslo.
RŮST A VÝVOJ DÍTĚTE Mgr. Petra Sedlářová.
Fáze vývoje jedince Mgr. Jana Gajdošová
OB21-VVP-HUM-OBN-MIK-U ETAPY LIDSKÉHO ŽIVOTA Mgr. Marie Mikulcová.
Člověk. Etapy lidského života Kostra a svaly Orgánové soustavy Zdraví
Ontogeneze motoriky Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem, státním rozpočtem České republiky a rozpočtem Hlavního města Prahy.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Vysoké Mýto, Knířov ŠABLONA: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VZDĚLÁVACÍ OBLAST: Já a můj svět PRO ROČNÍK:
Novorozenecké, kojenecké a batolecí období Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné Autor: Mgr. Simona Stránská Název: VY_32_INOVACE_09_B_18_Novorozenecké,
PŘÍRODOPIS 8. ROČNÍK VY_52_INOVACE_34_01_ontogeneze jedince.
Dětství, puberta, dospělost Prezentaci vytvořil Jiří Nezbeda.
Druhy změn ve vývoji.  Během života nastává mnoho životních změn změn  Změny můžeme rozdělit do čtyř základních skupin základních skupin  Tyto změny.
Ontogenetický vývoj. cílová skupina: střední školy anotace : charakteristické znaky novorozeneckého období klíčová slova : oválné okénko, červené krvinky,
Novorozenecké období. Od narození – do 6. – 8. týdne Od narození – do 6. – 8. týdne Vývojový mezník na počátku období Vývojový mezník na počátku období.
Ontogenetický vývoj. cílová skupina: střední školy anotace : charakteristické znaky období adolescence, plné dospělosti, zralosti, středního věku a stáří.
EU peníze školám Reg. číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ AutorIng. Dana Sobotková Ročník5. Datum ŠablonaV/2 Č. materiáluVY_52_INOVACE_41 Vzdělávací.
Vývoj osobnosti I. Od prenatálního období po batole Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Miroslava Wrubelová. Dostupné.
MLADŠÍ ŠKOLNÍ VĚK Vojtěch Smejkal, Mikuláš Radouš.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kladno, Norská 2633
ANOTACE Seznámit žáky s vývojovými fázemi člověka. Vysvětlit změny ve vývojových fázích předškolního dítěte, se změnami při přechodu dítěte do školy. Výukový.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Dublovice, okres Příbram
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Název školy: Základní škola a Mateřská škola, Libhošť 90, příspěvková organizace Autor: Mgr. Monika Hanzelková Reg.číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Vývoj člověka Ontogeneze.
Vývoj jedince Autor: Mgr. Iva Hirschová
NÁZEV ŠKOLY: ZÁKLADNÍ ŠKOLA TIŠICE, okres MĚLNÍK AUTOR:
Základní škola a Mateřská škola Libáň, okres Jičín
Období lidského života
NÁZEV ŠKOLY: Střední odborné učiliště a Základní škola AUTOR: Bc
ETAPY LIDSKÉHO ŽIVOTA.
Název školy: Základní škola a mateřská škola Domažlice , Msgre B
Vývoj dítěte od narození do 6 let
Transkript prezentace:

Vývoj po narození 1)Novorozenec – období prvních 28 dnů po porodu - dítě se musí přizpůsobit novému prostředí, a to během porodu nebo ihned po něm: → dýchání - plíce jsou naplněné plodovou vodou, která je částečně vypuzena tlakem porodních cest, zbytek se vstřebá asi do 15 min. Po uvolnění tlaku porodních cest dojde k pasivnímu nádechu. → krevní oběh – po rozvinutí plic následuje kolaps pupečníkových cév - dojde k uzavření oválného okénka v srdeční přepážce a uzavření cévní spojky mezi aortou a plicnicí = oddělení tělního a plicního oběhu - klesá počet červených krvinek = rozpadají se, uvolňuje se barvivo bilirubin, které nezralá játra nedokáží zpracovat = novorozenecká žloutenka

→ trávicí soustava – během 24 hodin vyloučí smolku = hnědočerná, zbytky plodové vody a chmýří → nervový systém – je nevyzrálý, málo spojů mezi neurony, uplatňují se reflexy: sací – spojen s hledacím a polykacím úchopový – pevně sevře v dlani vložený prst úlekový - cítí-li miminko, že padá, široce roztáhne končetiny, upozorňuje tak na šetrnější zacházení kýchání, kašlání, …

→ komunikace - křik a pláč - informuje, že má hlad, bolesti, nepříjemný pocit, chce pozornost a kontakt - úsměv - spokojenost, udržení pozornosti - rysy obličeje - vyvolávají u dospělých ochranitelské pocity (velké oči, velké čelo, malý nos …) - po porodu má zůstat dítě u matky - fixování hlasu, vůně … - první 2 - 3 dny se tvoří mlezivo bohaté na bílkoviny a ochranné látky, později mateřské mléko - novorozenec pije 10 - 12x za den v malých dávkách

2) Kojenec - do konce 1. roku - hlavně pije a spí - nejlépe kojení - složení mléka se mění v průběhu dne i podle stáří dítěte, obsahuje obranné látky - podpora imunity dítěte - kojenec velice rychle roste, je pohyblivější, zlepšují se dovednosti → zvedání hlavy, přetáčení, plazení, sedání, lezení po čtyřech, stavění se, uchopování předmětů… → tím se zároveň formuje páteř - v 6. měsících se prořezávají zuby 3) Batole - 1 - 3 roky - zpomalení růstu, dokončené prořezání zubů - ztrácí se baculatost (více pohybu) - začíná mluvit, zdokonaluje se myšlení - učí se hygienické návyky (nočník, smrkání, mytí, čištění zubů …) - učí se společenskému chování (pozdravit, poprosit, poděkovat - napodobuje dospělé)

4) Předškolní věk - 3- 6 let - zvědavost, kladení otázek - vhodné je čtení říkadel, básniček, pohádek - rozšiřování slovní zásoby a rozumových schopností - kreslení, modelování, vyprávění - rozvíjí se představivost - rozvoj motoriky, zlepšení koordinace - pohyb, hry s míčem, jízda na kole, plavání, lyžování … - v šesti letech duševně i fyzicky připravené na školu 5) Školní věk - 6 - 15 let - fyzicky zdatnější, samostatnější, učí se pravidla - v 6 letech se prořezává trvalý chrup - rozvíjí se fyzické i duševní schopnosti, soustředění, logika - fyzická zdatnost začíná převažovat u kluků - přibližně od 11 let se projevuje puberta = rychlý růst, vývoj druhotných pohlavních znaků, odlišují se citové a duševní projevy a chování obou pohlaví, dostavuje se tělesná dospělost

6) Adolescentní věk - 15 - 19 let - doba k dosažení psychické dospělosti = vytvořený žebříček hodnot, vztahy s okolím, schopnost rozhodovat se a samostatně řešit situace a být za své jednání zodpovědný, být ohleduplný … 7) Dospělost - mezi 20 - 30 roky jsme na vrcholu sil, nejlepší období pro těhotenství - začíná proces stárnutí, viditelné známky se objevují okolo 40 let - vrásky, pokles fyzické výkonnosti, je to však nejtvořivější etapa - po 45 roce - střední věk - u žen pokles hladiny hormonů, dostavuje se menopauza, dochází také k řídnutí kostí = osteoporóza (u mužů je pokles pomalejší)

8) Stáří - dochází k pozvolným změnám - šedivění vlasů, kůže ztrácí pružnost, zhoršuje se vidění, sluch, omezuje se chuť a čich - zmenšuje se výška postavy a osvalení - klouby jsou postihovány artrózou (narušení chrupavky) - kosti křehnou vlivem osteoporózy (časté zlomeniny) - příznaky stárnutí lze oddálit pohybem, pravidelným rovnoměrným zatěžováním, správnou životosprávou, odpočinkem, optimistickým přístupem, duševní aktivitou - negativní vliv má sedavý způsob života, stres, kouření, pití alkoholu, nevhodná strava - v každém období je důležitá rodina a její pospolitost

Zdroje obrázků: http://www.maminkam.cz/data/imgs/00494m.jpg http://emberi-test.uw.hu/osztaly-12/ora-04/ora-04-b.GIF http://o.oolco.com/s/bot6/0225.jpg http://img.aktualne.centrum.cz/433/20/4332073-kojeni.jpg http://www.mamaaja.sk/assets/Articles/reflexy1.jpg http://www.red-tulip.cz/eva-moro.jpg http://www.babyweb.cz/sites/default/files/styles/article_full/public/media/Fotografie%20fotobanka/iStock/b633321238448154699.jpg http://img2.mf.cz/874/140/2-profimedia_0118532274.jpg http://www.mamaaja.cz/mamaajaUserFilesCZ/Image/2010/dojcenie1.jpg http://www.mojebetynka.cz/data/2009/Jen%20na%20web/06/nocnikvyse.jpg http://img2.mf.cz/998/9-3roky.jpg http://www.zenyprozeny.cz/data/img1/obr-clanky/clanek-velky/skolak1210.jpg http://www.bety.cz/image.ashx/16145/3133303332343038343334332d37383633313137322e6a7067/640/480 http://www.brno-lisen.cz/data/images/thumb/1284_afd6a44c7d.jpg http://slovacky.denik.cz/galerie/pani-marie-machova-z-ostrozske-lhoty-v-sobotu-oslavila-100-narozeniny.html?mm=4540919