Egyptská matematika.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
zpracovaný v rámci projektu
Advertisements

Přijímací zkoušky na SŠ MATEMATIKA Připravil PhDr. Ivo Horáček, PhD.
VI. Řešení úloh v testech Scio z matematiky
PYTHAGOROVA VĚTA Věta k ní obrácená.
Rovnice s neznámou ve jmenovateli - 1
Hraní s desetinnými čísly
TEORIE ROZHODOVÁNÍ A TEORIE HER
Název projektu: Učení pro život
19.1 Odčítání v oboru do 100 s přechodem přes desítku
Střední škola Oselce Škola: SŠ Oselce, Oselce 1, Nepomuk, Projekt: Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Název: Modernizace.
Tvorba didaktického testu z matematiky
Základní škola národního umělce Petra Bezruče, Frýdek-Místek, tř. T. G. Masaryka 454 Projekt SIPVZ 2005.
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Škola:Gymnázium Václava Hlavatého, Louny, Poděbradova 661, příspěvková organizace Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Inovace výuky Číslo.
ZŠ a MŠ Olšovec, příspěvková organizace Vzdělávací materiál, šablona – Inovace a zkvalitnění výuky směřující k rozvoji matematické gramotnosti žáků základní.
ZŠ a MŠ Olšovec, příspěvková organizace Vzdělávací materiál, šablona – Inovace a zkvalitnění výuky směřující k rozvoji matematické gramotnosti žáků základní.
Vektorové a maticové operace, soustava lineárních rovnic
Základní škola, Husova 276, Podbořany, okres Louny
Gymnázium Jiřího Ortena KUTNÁ HORA
Rovnice se závorkami.
Lineární rovnice Běloun 91/1 a
ARITMETICKÁ POSLOUPNOST II
Výukový materiál vytvořený v rámci projektu „EU peníze školám“ Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY
* Trojčlenka příklady Matematika – 7. ročník *
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona:III/2č. materiálu:VY_32_INOVACE_98.
Zábavná matematika.
Projekt PŘEDPOVĚĎ POČASÍ. projekt PŘEDPOVĚĎ POČASÍ.
Slovní úloha o společné práci
Výukový materiál vytvořený v rámci projektu „EU peníze školám“ Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění.

Násobení zlomků – teorie a cvičení VY_32_INOVACE_19
Střední odborné učiliště Liběchov Boží Voda Liběchov Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: IV/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
Gaussova eliminační metoda
Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost Není –li uvedeno jinak, je tento.
44.1 Písemné násobení jednociferným činitelem
Násobení a dělení desetinných čísel
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Střední škola Oselce Škola: SŠ Oselce, Oselce 1, Nepomuk, Projekt: Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Název: Modernizace.
Lineární rovnice – 1. část
Výukový materiál vytvořený v rámci projektu „EU peníze školám“ Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění.
Soutěž pro dvě družstva
Mocniny, odmocniny, úpravy algebraických výrazů
Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost Není –li uvedeno jinak, je tento.
Název Rovnice s neznámou ve jmenovateli Předmět, ročník
. MATEMATICKÉ KŘÍŽOVKY pro 2. ročník
Způsob řešení soustavy lineárních rovnic
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Základní škola Podbořany, Husova 276, okres Louny
Gymnázium Jiřího Ortena KUTNÁ HORA Předmět: Matematika Tématický celek: Výrazy, rovnice, nerovnice Cílová skupina: 1. ročník (kvinta) gymnázia Oblast podpory:
Přednost početních operací
Základní škola národního umělce Petra Bezruče, Frýdek-Místek, tř. T. G. Masaryka 454 Projekt SIPVZ 2005.
Gymnázium Jiřího Ortena KUTNÁ HORA Předmět: Matematika Tématický celek: Výrazy, rovnice, nerovnice Cílová skupina: 1. ročník (kvinta) gymnázia Oblast podpory:
Gymnázium Jiřího Ortena KUTNÁ HORA Předmět: Matematika Cílová skupina: 1. ročník (kvinta) gymnázia Oblast podpory: IV/2 Inovace a zkvalitnění výuky směřující.
Lineární rovnice Řešit rovnici znamená určit neznámou. Při řešení rce se snažíme neznámou dostat na jednu stranu a všechno ostatní na stranu druhou.
Násobení a dělení.
Škola:Gymnázium Václava Hlavatého, Louny, Poděbradova 661, příspěvková organizace Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Inovace výuky Číslo.
EU PENÍZE ŠKOLÁM Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost ZÁKLADNÍ ŠKOLA OLOMOUC příspěvková organizace MOZARTOVA 48, OLOMOUC tel.: 585.
Matematika a její aplikace
Gymnázium Jiřího Ortena KUTNÁ HORA Předmět: Matematika Cílová skupina: 1. ročník (kvinta) gymnázia Oblast podpory: IV/2 Inovace a zkvalitnění výuky směřující.
VY_32_INOVACE_MAT_VA_03 Digitální učební materiál Sada: Matematika Téma: Grafické řešení soustav lineárních rovnic Autor: Mgr. Eva Vaňková Předmět: Matematika.
Opakování na 3. písemnou práci
Soustavy dvou lineárních rovnic se dvěma neznámými
Lineární rovnice Řešené úlohy.
Racionální čísla.
T ŘI ZPŮSOBY ŘEŠENÍ SLOVNÍ ÚLOHY Úvodní úloha ke kapitole Slovní úlohy řešené pomocí lineárních rovnic Mgr. Hana Přichystalová.
Digitální učební materiál zpracovaný v rámci projektu
Z historie matematiky Josef Molnár Karlov pod Pradědem
Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor Mgr. Jaroslav Bartl Číslo
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Vlastějovice, okres Kutná Hora AUTOR: Mgr. Olga Sýsová NÁZEV: VY_32_INOVACE_22_MATEMATIKA 3. ROČNÍK ZŠ TÉMA:
Transkript prezentace:

Egyptská matematika

Většina znalostí o Egyptské matematice pramení ze dvou matematických papyrů: Rhindův papyrus (Ahmesův papyrus) - obsahuje 84 problémů a jejich řešení. Moskevský papyrus – obsahuje 25 úloh V celé matematice starého orientu nenajdeme ani pokus o důkaz. Nacházíme jen popis pravidel (udělej to tak a tak)→není známo jak byly jednotlivé věty odvozeny.

Egypťané se snažili o převedení násobení na opakované sčítání: Př.: Násobení 13: Nejprve číslo které násobíme 13-ti vynásobíme 2, pak 4 a pak 8. Výsledky násobení 4 a 8 se přičtou k danému číslu. 11 . 13 1 . 11 = 11 2 . 11 = 22 4 . 11 = 44 8 . 11 = 88 11 + 44 + 88 = 143

Většina problémů nepřekročila složitost lineární rovnice o jedné neznámé: Př.: typický problém (č. 24): Hromada a její 1/7 dávají dohromady 19. Kolik prvků je v hromadě? Připojené řešení: předpokládejme 7 potom jedna hromada je 7 1/7 hromady je 1 uděláme součet 8 (toto ale není správná odpověď) Kolikrát musí být násobeno 8, aby dalo 19, tolikrát musí být násobeno 7, aby dalo požadované číslo. Řešením je (pomocí dosti složité aritmetiky): 7 . 19/8 = 16 a 5/8 Dnes bychom problém řešili rovnicí: x + x/7 = 19