SLOVNÍ ZÁSOBA – ČEŠTINA SPISOVNÁ A NESPISOVNÁ

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Český jazyk (sloh) – 8. ročník
Advertisements

SLOVA CITOVĚ ZABARVENÁ ODBORNÉ NÁZVY
Slova jednoznačná a mnohoznačná
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO:
Číslo v digitálním archivu školy
ROZVRSTVENÍ SLOVNÍ ZÁSOBY Předmět: Český jazyk a literatura Ročník: 1
VY_32_INOVACE_Čj-Sl 6.,7.05 Anotace: Prezentace obsahuje zásady pro psaní dopisu. Vysvětluje rozdíly mezi dopisem osobním a úředním.V závěru je slohové.
ROZVRSTVENÍ SLOVNÍ ZÁSOBY Předmět: Český jazyk a literatura Ročník: kvinta Anotace: výklad a procvičení třídění slov české slovní zásoby Klíčová slova:
Český jazyk (sloh) – 8. ročník
Český jazyk ( sloh ) – 8. ročník
POPIS PRACOVNÍHO POSTUPU
Český jazyk ( sloh ) – 8. ročník
( určování mluvnických kategorií osoby, čísla a času )
( poprázdninové opakování )
Číslo v digitálním archivu školy Digitální učební materiál zvyšuje
Český jazyk Souhlásky tvrdé a měkké - shrnutí
Školní rok 2013/2014. Organizace výuky  Zahájení vyučování v 7:50 (ranní kruh)  Týdenní služba – tabule, květiny, sešity, pořádek ve třídě (vždy dvojice,
Zásady rozboru textu uměleckého a neuměleckého
Odčítání v druhé desítce bez přechodu
Slohové rozvrstvení slovní zásoby PaedDr. Hana Vítová
Jméno autora: Mgr. Hana Boháčová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_12_INOVACE_12_CJL_M Ročník: III. Český jazyk a literatura Vzdělávací oblast:
Dělení slovní zásoby Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T.G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
Věta jednoduchá a souvětí
Inovace bez legrace CZ.1.07/1.1.12/ Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Funkční styly.
Prezentace Jan   Nekopírovat !!!!.
Útvary národního jazyka
Číslo v digitálním archivu školy
Číslo v digitálním archivu školyVY_32_INOVACE_TVAR_04 Sada DUMTvarosloví Předmět Český jazyk Název materiáluPád podstatných jmen 3 Anotace Žáci v jednoduchých.
NAUKA O SLOVĚ.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY Vladislav Michl
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Dobrá Jana Název DUM: VY_32_Inovace_ Dopis Název sady: Český jazyk 4. ročník Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Jiřina Homolová Název DUM: VY_32_Inovace_ Zájmena 4 Název sady: Český jazyk 6. ročník Číslo projektu:
Datum: Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM: VY_32_INOVACE_89 Licence: CC BY-NC-SA 3.0 Jméno autora:
NÁZEV ŠKOLY: SOŠ Net Office Orlová, spol. s r. o. AUTOR: Mgr. Naděžda Tománková NÁZEV PROJEKTU: Podpora výuky v technických oborech NÁZEV ŠABLONY: III/2.
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Český jazyk 9. ročník Název materiálu VY_32_INOVACE_09_V rstvy slovní zásoby podle spisovnosti.
Dopis 6. ročník Michaela Hantková. Charakteristika osobního dopisu Písemná zpráva osobě blízké Psán vlastní rukou Speciální papír – dopisní, obálka Odesílá.
Elektronické učební materiály – I. stupeň Český jazyk - 5.ročník Autor: Mgr.Michaela Krbušková P Ř EDLO Ž KY S a Z Zazpíváme si Písni č ka -> My pluli.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Dobrá Jana Název DUM: VY_32_Inovace_1.1.4 Slova spisovná a nespisovná Název sady: Český jazyk 4. ročník.
Název školy: Základní škola a mateřská škola Domažlice, Msgre B. Staška 232, příspěvková organizace Autor: Mgr. Vendula Steidlová Název : VY_32_INOVACE_16_ROZVÍJENÍ.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a mateřská škola Bohdalov ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ ŠABLONA: III/2 VZDĚLÁVACÍ OBLAST: Jazyk a jazyková komunikace.Český.
STYL Ke stylu se užívá:Typické slovní prostředky: Věty: 1. HOVOROVÝ v běžných rozhovorech každodenního života slova a obraty hovorové, výrazy z obecné.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám
Slova citově zabarvená
OZNAČENÍ MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_259_ČJ7
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kladno, Norská 2633 Autor: Mgr. Pavla Balejová Název materiálu: VY_12_INOVACE_ČJS.1.Bal.14_Lidské_chování_a_vlastnosti.
VY_32_INOVACE_04_Matematika_9. a 10.ročník
VY_32_INOVACE_53 Název školy: ZŠ A MŠ Březno. Autor:
Slova s citovým zabarvením VY_32_INOVACE_7
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
Tato práce je šířena pod licencí CC BY-SA 3
DOPIS Mgr. Michal Oblouk.
VY_32_INOVACE_ČJ.3.12 Anotace
AUTOR: Mgr. Erika Hovorková
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tematický celek
ZÁKLADNÍ ŠKOLA ÚSTÍ NAD LABEM, HLAVNÍ 193,
ROZVRSTVENÍ SLOVNÍ ZÁSOBY
Vzdělávací Jméno autora Mgr. Blanka Pišvejcová Datum vytvoření
Název školy: Základní škola a mateřská škola Domažlice , Msgre B
Název školy: ZŠ Varnsdorf, Edisonova 2821, okres Děčín, příspěvková organizace Jazyk a jazyková komunikace, Český jazyk a literatura, Slova citově zabarvená.
SOUHRNNÉ POUČENÍ O SLOHU
Číslo přílohy: VY_ 32_INOVACE_06 _Význam slov I. část Regina Byrtusová
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Významové vztahy mezi slovy - synonyma, antonyma, homonyma
Škola: SŠ, ZŠ a MŠ Karviná Autor: Bc.Balonová Soňa
AUTOR: Lenka Malčíková NÁZEV: VY_32_INOVACE_37_Předložky
DOPISY DRUHY A TYPY DOPISŮ. DOPISY DRUHY A TYPY DOPISŮ.
Slohové zabarvení jazykových prostředků
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR: Mgr. Zdeňka.
Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/
Název školy Plavská škola Autor Mgr. Jana Kneřová Název
Transkript prezentace:

SLOVNÍ ZÁSOBA – ČEŠTINA SPISOVNÁ A NESPISOVNÁ Český jazyk ( sloh ) – 8. ročník Mgr. Iva Jakubcová

Čeština spisovná a nespisovná Při vyjadřování na veřejnosti ( škola, úřady) a při psaní dopisů užíváme češtinu spisovnou, dodržujeme pravidla spisovné řeči a používáme slova spisovná. ( V mluvených projevech se mohou někdy vyskytnout i hovorová spisovná slova – např. panelák, obývák, polívka…)

Čeština spisovná a nespisovná V rozhovorech s kamarády nebo v rodině se vždy nesetkáváme se spisovnou češtinou, užíváme i slova nespisovná ( furt, ségra,…). V kultivovaném projevu se těmto slovům snažíme vyhnout!

Nahraď slova nespisovná spisovnými: Vezmi si průkajdu, pojedeme autobákem. Viděls ten auťák, co tady profrndil ? Nemůžu najít svoje fusekle. Půjdeš na koupák ? Táta je furt v rachotě. Ségra dostala kouli do žákajdy. Pojď si ven začutat mičudou ! Včera jsem sebou sekla na zem.

Řešení: Vezmi si průkazku, pojedeme autobusem. Viděls to auto, co tady projelo ? Nemůžu najít svoje ponožky. Půjdeš na koupaliště ? Táta je stále v práci. Sestra dostala pětku do žákovské knížky. Pojď si ven zakopat míčem ! Včera jsem upadla na zem.

Slova mohou být citově zabarvená LICHOTIVÁ ( mazlivá ) – spinkat, peřinka, pejsek, …. HANLIVÁ – psisko, barabizna POZOR NA SLOVA VULGÁRNÍ = HRUBÁ, SPROSTÁ, NADÁVKY!!! 

Roztřiď slova podle citového zabarvení do následující tabulky: LICHOTIVÁ HANLIVÁ BEZ CITOVÉHO ZABARVENÍ MOUKA MAMINEČKA PEJSÁNEK RÝMA ČOKL ULICE HRUŠKA BARABIZNA OVEČKA DŮM ŽENA ŽENSKÁ SNÍH OKNO OČIČKA

Správné řešení: LICHOTIVÁ HANLIVÁ BEZ CITOVÉHO ZABARVENÍ maminečka čokl rýma pejsánek barabizna mouka, sníh ovečka ženská ulice, okno očička hruška, dům

Převeď větu pana učitele do spisovné češtiny – zapiš ji do sešitu: Jestli se nezačnete pořádně biflovat, podusím vás u tabule a nasázím vám sardele do žákajdy! Jestli se nezačnete pořádně učit, vyzkouším vás u tabule a dám vám pětky do žákovské knížky!

Prameny: http://www.obrazky.cz Obrázky klipart H. Muhlhauserová - Český jazyk pro 4. ročník ( Nová škola Brno 2005) J. Kosová – Český jazyk pro 3. ročník základní školy ( Fraus 2009)