MODERNÍ ŠKOLA – ZKVALITNĚNÍ VÝUKY

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Pionýrů 400, Frýdek – Místek
Advertisements

Smyslové ústrojí - zrak
Digitální učební materiál
Optické vlastnosti oka
Škola 1. ZŠ T.G. Masaryka Milevsko, Jeřábkova 690,Milevsko Autor
Smyslová ústrojí Funkce:
Optické vlastnosti oka
Složení lidského oka Bloudíčková Gabriela, Radová Jana, Spáčal Josef, Březinová Dagmar, Marek Hrůza, Ludvík Josef.
Optické vlastnosti oka
Oko jako optická soustava, optické přístroje
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ EU peníze školám MODERNÍ ŠKOLA – ZKVALITNĚNÍ VÝUKY Registrační číslo GP: CZ.1.07/1.4.00/ Č.j.: 14863/ Tento.
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
SOUSTAVA SMYSLOVÁ Informace o okolním světě a o vlastním těle dostáváme prostřednictvím smyslových buněk Smyslové buňky tvoří základ čidel Čidla jsou vybavena.
Soustavy smyslové Ústrojí zrakové
OKO.
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ EU peníze školám MODERNÍ ŠKOLA – ZKVALITNĚNÍ VÝUKY Registrační číslo GP: CZ.1.07/1.4.00/ Č.j.: 14863/ Tento.
ŠkolaZákladní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace Vzdělávací oblastČlověk a příroda Vzdělávací oborFyzika 7 Tematický okruhSvětelné jevy.
OKO Marcela Hanáková.
Oční vady Krátkozrakost, dalekozrakost, šedý zákal, zelený zákal, vetchozrakost, šilhání, astigmatismus, barvoslepost, šeroslepost.
Autor výukového materiálu: Denisa Dosoudilová Datum vytvoření výukového materiálu: květen 2012 Ročník, pro který je výukový materiál určen: VIII. Vzdělávací.
Nervová soustava- receptory
Tematická oblast: biologie člověka s rozsahem pro ZŠ
 Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/ Autor: Mgr. Kate ř ina Č ermáková Datum: Cílový ro č ník: 8.
Oko spojná optická soustava obraz komorová tekutina oční čočka sklivec
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ EU peníze školám MODERNÍ ŠKOLA – ZKVALITNĚNÍ VÝUKY Registrační číslo GP: CZ.1.07/1.4.00/ Č.j.: 14863/ Tento.
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ EU peníze školám MODERNÍ ŠKOLA – ZKVALITNĚNÍ VÝUKY Registrační číslo GP: CZ.1.07/1.4.00/ Č.j.: 14863/ Tento.
Oko Pavel Vlček ZŠ Jenišovice VY_32_INOVACE_344. Oko párový orgán umožňující vidění vnímá elektromagnetické záření o vlnové délce nm lidské.
FYZIKA PRO IV. ROČNÍK GYMNÁZIA - OPTIKA
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ EU peníze školám MODERNÍ ŠKOLA – ZKVALITNĚNÍ VÝUKY Registrační číslo GP: CZ.1.07/1.4.00/ Č.j.: 14863/ Tento.
úvodní prezentace k hodině s využitím aplikace EyeXam pro iPad
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO:
STAVBA OKA.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Oko. Oko Jeden ze smyslových orgánů Zrakem vnímáme světlo, jeho intenzitu, barvy, tvary, vzdálenosti Umožňuje rozvoj mysli, vzdělání a zážitků.
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ EU peníze školám MODERNÍ ŠKOLA – ZKVALITNĚNÍ VÝUKY Registrační číslo GP: CZ.1.07/1.4.00/ Č.j.: 14863/ Tento.
Výstup: VY_52_INOVACE_Př.8.26
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ EU peníze školám MODERNÍ ŠKOLA – ZKVALITNĚNÍ VÝUKY Registrační číslo GP: CZ.1.07/1.4.00/ Č.j.: 14863/ Tento.
Lidské Oko Michal Davídek X33BMI.
Oko.
Smyslové vnímání OKO.
Optické vlastnosti oka
LIDSKÉ OKO A JEHO FUNKCE V TĚLE
Fyzika a chemie společně CZ/FMP/17B/0456 SOUBOR VÝUKOVÝCH MATERIÁLŮ FYZIKA + CHEMIE ZŠ A MŠ KAŠAVA ZŠ A MŠ CEROVÁ.
Název školy: Základní škola a mateřská škola, Hlušice Autor: Mgr. Miloslav Cajska Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název: VY_52_INOVACE_1A_32_Smysly.
Z očí do očí Lidské oko z hlediska fyziky Filip Šefčík, Dominik Nop, Lubomír Pala, Matěj Tomešek.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště AUTOR: Mgr. Libor Zemánek NÁZEV: Optické vlastnosti oka TÉMATICKÝ CELEK:
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Pardubice – Spořilov AUTOR: Věra Konířová NÁZEV: VY_52_INOVACE_PŘÍRODOPIS 6. – 9._33.ZRAKOVÉ ÚSTROJÍ TÉMA: ZRAKOVÉ ÚSTROJÍ ČÍSLO PROJEKTU:
Oko Savců Matějka, Grulich, Preget. Části oka - obrázek.
Projekt „Z očí do očí,“  Komorové oko, dělí se na přední a zadní komoru  Rohovka – propouští světlo do oka  Zornice – ve středu duhovky, rozšiřuje.
Ústrojí zrakové. N Á ZEV Š KOLY: Gymn á zium Lovosice, Sady pionýrů 600/6 Č Í SLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.5.00/ N Á ZEV MATERI Á LU: VY_32_INOVACE_6C_03_ÚSTORJÍ.
OKO Biologie Schmidtová, Fojtů, Pospíšilová Sexta a.
PaedDr. Jozef Beňuška OKO JAKO OPTICKÁ SOUSTAVA aneb O akomodaci, brýlích a pod.
ÚSTROJÍ ZRAKU VY_32_INOVACE_18_23. Zrak nejdůležitější lidský smysl pomocí zraku získáváme asi 80 % informací obr. 1.
Lidské oko. Stavba Bělima cévnatka sítnice Žlutá skvrna Zrakový nerv Slepá skvrna Komorová voda čočka duhovka rohovka Řasnaté tělísko sklivec.
Vady oka Vypracoval: Jiří Čamek Obor: Technické lyceum Třída: 1.L
Smyslová ústrojí Funkce:
Z očí do očí.
AUTOR: Mgr. Alena Bartoňková
Jakub Vrána, Zdeněk Dorazil, Štěpán Konečný
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Oko a vidění Mirek Kubera.
Název prezentace (DUMu): Smyslová ústrojí člověka I.
Jakub Vrána, Zdeněk Dorazil, Štěpán Konečný
Lidské oko Optické čočky Název školy
1) LIDSKÉ OKO AKOMODACE =děj vyklenování či zplošťování čočky – umožňuje zaostřování Oko je vyplněno kapalinou Rohovka je průhledná (vchod světla) Průchod.
ÚSTROJÍ ZRAKU (opakování)
Smyslové orgány - OKO Obr. 1
Lidské oko
Číslo projektu:. CZ / / Číslo materiálu:
Transkript prezentace:

MODERNÍ ŠKOLA – ZKVALITNĚNÍ VÝUKY INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ EU peníze školám MODERNÍ ŠKOLA – ZKVALITNĚNÍ VÝUKY Registrační číslo GP: CZ.1.07/1.4.00/21.3168 Č.j.: 14863/2011-469 Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. ZŠ Týn nad Vltavou, Malá Strana

Název výukového materiálu: Oko Vzdělávací oblast: Člověk a příroda Vzdělávací obor: Fyzika Ročník: 8. Číslo materiálu: VY_32_INOVACE_F8.20_oko Autor: Mgr. Marcela Kubátová Datum: prosinec 2012

Anotace: Vzdělávací materiál slouží k názornému vysvětlení optické soustavy oka (i srovnání se zrakem jiných živočichů). Materiál je součástí e-learningu na školním webu.

Fyzika 8. ročník Mgr. Marcela Kubátová Oko Fyzika 8. ročník Mgr. Marcela Kubátová

Obrázek oka: popis oka: http://cs.wikipedia.org/w/index.php?title=Soubor:Schematic_diagram_of_the_human_eye_cs.svg&page=1#filelinks

Optická soustava oka rohovka komorová tekutina čočka sklivec další

duhovka duhovka – má tvar kruhového terčíku z hladkého svalstva; kruhový otvor uprostřed duhovky se nazývá zornice (zřítelnice, pupila, panenka). V duhovce jsou pigmentové buňky, jejichž množství a hloubka uložení určují její barvu (modré mají pigmentu nejméně, hnědé a černé nejvíce).

okohybné svaly okohybné svaly – celkem 6 svalů z příčně pruhované svaloviny; pohybují oční koulí tak, aby obraz dopadal na sítnici ve žluté skvrně nerovnoměrnost v tahu jednotlivých svalů způsobuje šilhání

krátkozrakost Krátkozrakost je oční vada, při které se paprsky světla usměrněné čočkou sbíhají už před sítnicí a na sítnici tedy nevzniká ostrý obraz. Hlavním projevem je špatná viditelnost postiženého na vzdálené předměty. Určitou výhodou myopie je přirozené zaostření oka do blízka. Myopové tak i po 40. roce věku vidí do blízka bez brýlí. Myopie se napravuje brýlemi s čočkou rozptylkou. http://pan-optika.cz/ocni-vady-a-nemoci/myopie-kratkozrakost/

dalekozrakost Dalekozrakost je oční vada, při které se paprsky sbíhají až za sítnicí. Jelikož je lidské oko toto částečně schopno kompenzovat zmohutňováním čočky (akomodací), nemusí být tato vada zpočátku patrná. Jejím projevem je špatná viditelnost postiženého na blízko umístěné předměty. Napravuje se brýlemi se spojnou čočkou. http://pan-optika.cz/ocni-vady-a-nemoci/hypermetropie-dalekozrakost/

nevýhodou složených očí je značná neostrost a mozaikovitost pohledu obvyklý počet oček ve složeném oku přesahuje 5 000 složené oko zrakovým orgánem u korýšů a naprosté většiny hmyzích dospělců velkou výhodou složených očí je schopnost lépe vnímat pohyb a velký zorný úhel – vidí za sebe

za hřbetem se však nachází mrtvý bod, kam chameleon nedohlédne pohybuje každým okem nezávisle na sobě pro některé druhy není problém vidět potravu vzdálenou až 1000 m oko chameleona je považováno za nejdokonalejší v celé živočišné říši dívají se každým okem zvlášť - vertikálně může otáčet očima o 90° a horizontálně o 180°

ostrost jejich vidění je několikanásobně vyšší než u člověka, takže jsou schopni spatřit kořist z větší vzdálenosti jejich čich je slabý

Barevné vidění barevné vidění u hmyzu je posunuto k ultrafialové oblasti barvy jsou schopny rozlišovat mnohé ryby a obojživelníci, mnoho plazů a ptáci

U savců je barevné vidění málo vyvinuto, kromě primátů. Například kůň má dva druhy čípků. Vidí modrou a žlutou, nevidí Psi byli dlouho považováni za barvoslepé. V jejich sítnici se ale, stejně jako u koček, vyskytují dva druhy čípků. Vidí tedy dobře žlutou a červenou barvu.

Zopakuj si: Na modelu ukazuj části oka. Které části oka tvoří optickou soustavu? Vysvětli akomodaci čočky? Jaký rozdíl je mezi žlutou a slepou skvrnou? Co to jsou tyčinky a čípky? Jak se odstraňuje krátkozrakost? Změřte si ve dvojicích polohu blízkého bodu (na jakou vzdálenost jsi ještě schopen číst).

Zdroje: V prezentaci jsou použity obrázky z Klipartu.

rohovka rohovka – v přední části oka je vyklenutější než bělima (má podobu hodinového sklíčka) při dotyku rohovky se vybavuje nepodmíněný reflex – sevření víček, při poranění velmi bolestivá špatné zakřivení rohovky způsobuje onemocnění zvané astigmatismus zpět

čočka čočka – 4 mm silná, zavěšená na řasnatém tělísku čočka je průhledná dvojvypuklá spojka s více zakřivenou zadní plochou její funkcí je lámat paprsky tak, aby se sbíhaly na sítnici, čímž napomáhá k přesnému vidění má schopnost akomodace (mění ohniskovou vzdálenost – při pohledu do dálky se protahuje) zpět

sklivec sklivec – rosolovitá průhledná hmota, která vyplňuje většinu vnitřního prostoru oční koule zpět

sítnice sítnice – jemná blána silná asi 0,2 – 0,4 mm. Jsou v ní umístěny smyslové buňky: tyčinky a čípky tyčinky –rozlišují pouze odstíny šedi, jsou citlivější na světlo, čímž umožňují vidění za šera čípky –umožňujících barevné vidění (modrá, zelená a červená). Největší nakupení čípků je ve žluté skvrně (místo nejostřejšího vidění). slepá skvrna – místo kde vystupuje z oční koule zrakový nerv, je bez tyčinek a čípků

Zdroje: Použité obrázky jsou z Klipartu nebo z ActivInspire, na který má škola licenci.