Martin Král POSTA - V. Workshop Univerzita Pardubice Národní Technologická platforma interoperabilita železniční infrastruktury
2 Úvod Jednání mezi Českou technologickou platformou (CZTP) a Španělskou železniční technologickou platformou (PTFE) se uskutečnilo v Madridu ve dnech 14. a v historickém sídle Španělské železniční nadace (FFE) v umělecké čtvrti Madridu nedaleko nádraží Atocha, ve Španělsku existuje celkem 40 technologických platforem, zatímco v ČR je jich jen 14, aktuální počet členů PTFE je 378!, financování výzkumu probíhá ve Španělsku průběžně každoročně z národního rozpočtu.
3 Jednání CZTP s PTFE v sídle FFE
4 Průběh jednání Ředitel CZTP Ing. Bohuslav Dohnal představil českou platformu - sdružení Interoperabilita železniční infrastruktury (SIŽI), její záměry, strukturu i řešené projekty, ředitelka oddělení Výzkum a vývoj PTFE Ángeles Táuler popsala hlavní poslání FFE a PTFE, v rámci FFE je klíčovým oddělením právě Výzkum a vývoj, neboť nadace FFE poskytuje v této oblasti servis pro PTFE.
5 Hlavní poslání FFE servis v oblasti Výzkum a vývoj pro španělskou TP, podpora vědy, výzkumu a inovací, rozvoj znalostí o železnici, odborná příprava a vzdělávání, udržování železničního dědictví, provozování knihovny a historických archivů, provozování železničních muzeí, pořádání tematických výstav v historickém sídle (Palác Fernán Núňez) vydávání časopisu Via libre (letos padesáté výročí).
6 Hlavní poslání PTFE koordinace strategií, agend a výzkumných oblastí, s cílem podpory vědecko-výzkumných oblastí za účelem dosažení vědeckého a technologického pokroku, s cílem zajištění konkurenceschopnosti, udržitelnosti a růstu španělských železnic, železniční průmysl ve Španělsku zahrnuje 100 tisíc zaměstnanců a jeho obrat činí 350 mil. eur.
7 Výsledky práce FFE FFE pro PTFE vypracovává klíčové dokumenty, strategie plánují v dlouhodobém horizontu (2030, 2050), za uplynulých 8 let FFE pracovalo na 50 projektech ve 4 oblastech: energie a emise, ekonomika a exploatace, zeměpis a železniční doprava, dopravní sociologie, v mezinárodní oblasti hledá nové příležitosti i mimo EU (např. v arabských zemích, Rusku, Číně, Indii, Brazílii, Jižní Africe), precizně zpracovaný Katalog kapacit V&V španělského železničního sektoru.
8 Další program jednání Prezentace RENFE, ADIF a Ministerstva hospodářství a konkurenceschopnosti, Juan Vera, ředitel inovací španělského národní dopravce RENFE (nejvyšší průměrná rychlost vlaků v Evropě = 221 km/h, přesnost jízdní doby vlaků = 95 %), Španělský manažer infrastruktury ADIF = španělský investor číslo 1, spravuje km vysokorychlostních a 737 km konvenčních tratí a stanic a zastávek, Prezentace českých zástupců Ing. Bohuslav Dohnal (SIŽI), Ing. Jaroslav Vašátko (VUZ) a Martin Král (SŽDC).
9 Exkurze v areálu žst. Atocha Centrum řízení provozu ADIF - provoz všech vysokorychlostních vlaků v zemi je již řízen z tohoto sálu v Madridu, Centrum správy sítě ADIF - v názvu zkratka „24H“ pro zdůraznění nepřetržitého dohledu nad železniční sítí, síť je Španělsku monitorována 40 tisíci kamerami, zasedací místnost krizového štábu - vč. tiskového centra s kamerou pro živé vstupy do TV vysílání (Santiago de Compostela), Centrum řízení provozu RENFE - informační systém Copernicus - nástroj pro řízení provozu vlaků RENFE.
10 Centrum řízení provozu ADIF
11 Centrum správy sítě ADIF „24H“
12 Závěr jednání Diskuse o konkrétních možnostech spolupráce v oblasti výzkumu, vývoje a inovací, programové období HORIZON 2020, iniciativa Shift2Rail a projekt 7. rámcového programu Foster Rail, předjednáno uzavření rámcové dohody o spolupráci mezi oběma platformami, diskuse o dalších připravovaných akcích (mezinárodní vědecké diskuse, workshopy, bilaterální jednání).
Martin Král SŽDC, odbor strategie Národní Technologická platforma interoperabilita železniční infrastruktury