Tento digitální učební materiál (DUM) vznikl na základě řešení projektu OPVK, registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/34.0794 s názvem „Výuka na gymnáziu podporovaná.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Autor: Mgr. Ilona Nováková
Advertisements

4. RELATIVNOST SOUČASNOSTI
JAN ÁMOS KOMENSKÝ (1592 – 1670) „Učitel národů“.
Tento digitální učební materiál (DUM) vznikl na základě řešení projektu OPVK, registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/ s názvem „Výuka na gymnáziu podporovaná.
ŠKOLA NA PŘELOMU 17. A 18. STOLETÍ JAN AMOS KOMENSKÝ
EU Peníze školám Inovace ve vzdělávání na naší škole ZŠ Studánka
Jméno autora: Mgr. Věra Kocmanová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_ INOVACE _05_CJL_3 Ročník: I. Český jazyk a literatura Vzdělávací oblast:
Základní škola a Mateřská škola, Šumná, okres Znojmo, OP VK 1
Tento digitální učební materiál (DUM) vznikl na základě řešení projektu OPVK, registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/ s názvem „Výuka na gymnáziu podporovaná.
Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“
Autor: Mgr. Vanda Malurová Datum: května 2012
Jan Amos Komenský ( JV Morava – Amsterdam)
JAN AMOS KOMENSKÝ VY_08_Vla4_68p
Tento digitální učební materiál (DUM) vznikl na základě řešení projektu OPVK, registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/ s názvem „ Výuka na gymnáziu podporovaná.
Historie a současnost ochrany přírody v České republice
Tento digitální učební materiál (DUM) vznikl na základě řešení projektu OPVK, registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/ s názvem „Výuka na gymnáziu podporovaná.
Tento digitální učební materiál (DUM) vznikl na základě řešení projektu OPVK, registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/ s názvem „ Výuka na gymnáziu podporovaná.
Škola: SŠ Oselce, Oselce 1, Nepomuk,
Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Gymnázium, Havířov-Město, Komenského 2, p.o. Tato prezentace.
Tento digitální učební materiál (DUM) vznikl na základě řešení projektu OPVK, registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/ s názvem „Výuka na gymnáziu podporovaná.
Tento digitální učební materiál (DUM) vznikl na základě řešení projektu OPVK, registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/ s názvem „Výuka na gymnáziu podporovaná.
Tento digitální učební materiál (DUM) vznikl na základě řešení projektu OPVK, registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/ s názvem „ Výuka na gymnáziu podporovaná.
Tento digitální učební materiál (DUM) vznikl na základě řešení projektu OPVK, registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/ s názvem „ Výuka na gymnáziu podporovaná.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková
Tento digitální učební materiál (DUM) vznikl na základě řešení projektu OPVK, registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/ s názvem „Výuka na gymnáziu podporovaná.
Tento digitální učební materiál (DUM) vznikl na základě řešení projektu OPVK, registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/ s názvem „Výuka na gymnáziu podporovaná.
Jan Amos Komenský Materiál byl vytvořen v rámci projektu
Tento digitální učební materiál (DUM) vznikl na základě řešení projektu OPVK, registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/ s názvem „Výuka na gymnáziu podporovaná.
Tento digitální učební materiál (DUM) vznikl na základě řešení projektu OPVK, registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/ s názvem „ Výuka na gymnáziu podporovaná.
BAROKO - umělecký směr 16. – 18. století
3/ Česká exilová literatura
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO: NÁZEV: VY_32_INOVACE_361_Jan Amos Komenský AUTOR: Mgr. Markéta Lyková ROČNÍK, DATUM:
Jan Amos Komenský.
Tento digitální učební materiál (DUM) vznikl na základě řešení projektu OPVK, registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/ s názvem „ Výuka na gymnáziu podporovaná.
Tento digitální učební materiál (DUM) vznikl na základě řešení projektu OPVK, registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/ s názvem „ Výuka na gymnáziu podporovaná.
32_04_35 Komenský Anotace Komenský Vzdělávací oblast, vzdělávací obor
Tento digitální učební materiál (DUM) vznikl na základě řešení projektu OPVK, registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/ s názvem „Výuka na gymnáziu podporovaná.
Tento digitální učební materiál (DUM) vznikl na základě řešení projektu OPVK, registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/ s názvem „Výuka na gymnáziu podporovaná.
Jan Amos Komenský ( ) Cílem vzdělání a moudrosti je, aby člověk viděl před sebou jasnou cestu života, po ní opatrně vykračoval,
Tento digitální učební materiál (DUM) vznikl na základě řešení projektu OPVK, registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/ s názvem „Výuka na gymnáziu podporovaná.
Tento digitální učební materiál (DUM) vznikl na základě řešení projektu OPVK, registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/ s názvem „ Výuka na gymnáziu podporovaná.
Jan Amos Komenský 8. ročník.
JAN AMOS KOMENSKÝ * v Nivnici v Naardenu.
Jan Amos Komenský 1592−1670 Život Uherský Brod, Nivnice, Komňa
Název školy: Základní škola a Mateřská škola při dětské léčebně, Janské Lázně, Horní promenáda 268 Autor: Mgr. Jitka Langerová Datum: Název:
ZŠ Brno, Řehořova 3 Osobnosti českých a světových dějin Dějepis 7.ročník III
Název:Jan Amos Komenský Autor: Mgr. Andrea Jílková Název SŠ:VOŠ, SPŠ automobilní a technická Tem. oblast:český jazyk a literatura Ročník:první Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/
Jan Amos Komenský Vypracovala: Mgr. Jana Jelínková.
Název projektu:ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Oblast podpory: Zlepšení podmínek pro vzdělávání na základních.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Mgr. Martina Kmentová Název materiálu:
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a mateřská škola Bohdalov ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ ŠABLONA: III/2 VZDĚLÁVACÍ OBLAST: Člověk a společnost, Dějepis.
Literatura období baroka Základní škola a Mateřská škola Valašské Meziříčí, Poličná 276, okres Vsetín, příspěvková organizace projekt č. CZ.1.07/1.4.00/
„Všichni na jednom jevišti velikého světa stojíme, a cokoliv se tu koná, všech se týče“
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kluky, okr. Písek
Datum: Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/
Velká didaktika J. A. Komenský 2.část
Druh učebního materiálu
Jan Amos Komenský VY_32_Inovace_9SJ-4
Jan Amos Komenský VY_32_Inovace_07KR-3
AUTOR: Bc. Leona Vejrostová
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Halže,
Jan Amos Komenský
Základní škola a Mateřská škola, Liberec, Barvířská 38/6, příspěvková organizace Ve školních lavicích Název: VY_32_inovace_16 Vlastivěda-mladší české dějiny.
Jan Ámos Komenský.
Projekt: Moderní škola 2010 registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/
ŠABLONA III/2 Jan Ámos Komenský, literatura 8. roč. ,Mgr. L
JAN ÁMOS KOMENSKÝ Základní škola a mateřská škola Nesovice, příspěvková organizace; CZ.1.07/1.4.00/ III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_03_19 J.A. Komenský
Transkript prezentace:

Tento digitální učební materiál (DUM) vznikl na základě řešení projektu OPVK, registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/34.0794 s názvem „Výuka na gymnáziu podporovaná ICT“. Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Zpracováno 10. června 2013 Autor: Mgr. Jiří Sedlařík

Učitel národů Jan Amos Komenský (1592-1670)

Život Pedagog, filozof, historik, básník a překladatel Poslední biskup jednoty bratrské Narodil se v Nivnici u Uherského Brodu Otec pocházel z Komni (odtud příjmení Komenský) Studoval ve Strážnici, Přerově Studoval na univerzitách v Herbornu a Heidelbergu Učil na bratských školách v Přerově a ve Fulneku

Po bitvě na Bílé hoře se ukrýval se svou rodinou na panství Karla st Po bitvě na Bílé hoře se ukrýval se svou rodinou na panství Karla st. ze Žerotína V roce 1628 uprchl do polského Lešna Pobýval v Anglii, ve Švédsku, v Uhrách a v Nizozemí Psal učebnice a reformoval školství Zemřel v Amsterdamu, pohřben byl v Naardenu Napsal téměř 250 knih Nejvýznamnější jsou jeho pedagogická díla

Základní pojmy Pansofie – je ideál vědy shrnující všechno poznání (vševěda) Panpedia – věda shrnující všechny poznatky o výchově (vševýchova) Pedagogika – věda o výchově a metodách výchovy Didaktika – věda o vzdělávání a metodách vzdělávání

Filozoficko – náboženská díla Listové do nebe (1619) Dílo tvoří pět fiktivních dopisů První list je chudých, je adresován Bohu Stížnost chudých na útlak ze strany bohatých Poslední list adresuje Kristus bohatým i chudým Truchlivý (1623) Alegorické dílo, ve kterém píše o rozporu rozumu a víry

Labyrint světa a ráj srdce (1631) Prozaická alegorická skladba Autor putuje světem (svět vypadá jako město) Kritický pohled na soudobou společnost Obsah: Poutník (sám autor) touží po poznání Jde do světa najít si vhodné zaměstnání Jeho průvodci jsou Všezvěd Všudybud (zosobňuje lidskou zvídavost) a Mámení (alegorie zvyku přijímat bez uvažování cizí názory)

Mámení nasadí poutníkovi růžové brýle (ale nakřivo) Poutník vidí koutkem oka skutečný stav věcí Vstupuje do města (má podobu bludiště) Pozoruje společnost a je zklamán jejím stavem Vidí přetvářku, kariérismus, touhu po majetku, klam a podvod Uvědomuje si ubohý stav lidské společnosti

Poutník prchá ze světa do samoty Uzavírá se v ráji svého srdce a jedinou útěchou se mu stává víra v Boha V díle je bohatá symbolika Skladba má básnický ráz (i když je psána prózou) Archaismy (přechodníky, podstatná jména)

Kšaft umírající matky jednoty bratrské (1650) Psáno česky Kšaft (závěť), bratrskou církev nechává promlouvat jako umírající matku Věří v obnovu českého království

Pansofická díla Všeobecná porada o nápravě věcí lidských Díky poznání může člověk najít lásku, moudrost a harmonii Via lucis (Cesta světla) Požaduje srozumitelné knihy a vzdělání pro všechny

Pedagogická díla Didactica magna (Velká didaktika, 1657) Napsáno původně česky, pak latinsky Teoretický spis o výchově a vzdělávání Pedagogické zásady: Názornost a přiměřenost Postupovat od známého k neznámému Postupovat od jednoduchého ke složitějšímu Učit vědomostem i dovednostem Škola pro všechny bez ohledu na majetek, pohlaví

Stupně procesu vzdělávání: „škola mateřská“ (0 – 6 let), výchova rodičů „škola obecná“ (6 – 12 let), mateřský jazyk „škola střední“ (12 – 18 let), latina, nadaní žáci „škola vysoká“ (18 – 24 let), univerzita

Informatorium školy mateřské (1630) Spis o výchově dětí předškolního věku Určeno matkám, zdůraznil význam estetické výchovy Brána jazyků otevřená (1631) Moderní učebnice latiny Orbis pictus (Svět v obrazech, 1658) Čtyřjazyčná učebnice cizích jazyků s ilustracemi

Jazyková díla Kancionál Sborník duchovních písní Poklad jazyka českého Nedokončený slovník českého jazyka Shořel v Lešně O poezii české Teorie básnictví Zásady časoměrné prozódie

Jan Amos Komenský „Všichni na jednom jevišti velikého světa stojíme, a cokoliv se tu koná, všech se týče.“

Komenského busta

Labyrint světa a ráj srdce

Hrob Jana Amose Komenského v Naardenu

Otázky Jak se nazývá věda o výchově? Jak se nazývá první Komenského dílo? Kdo doprovází Poutníka v díle Labyrint světa a ráj srdce? Jakým způsobem zpodobnil Komenský ráj srdce? Které z jeho pedagogických děl je nejvýznamnější?

Klíč Pedagogika Listové do nebe Všezvěd Všudybud a Mámení Skutečným rájem srdce je míněna samota a rozjímání s Bohem Didactica magna

Zdroj literatury BALAJKA, Bohuš. Přehledné dějiny literatury. 2. vyd. Praha: Fortuna, 1998, 239 s. ISBN 80-716-8366-3. Čítanka 1. 2. vyd. v nakl. Tripolia, (Celkově 4. vyd.). Praha: Tripolia, 2001, 439 s. Edice českého jazyka a literatury. ISBN 80-864-4814-2. Čeští spisovatelé deseti století. Praha: SPN, 1974. ISBN 14-532-74 Panorama české literatury: Literární dějiny od počátků do současnosti. Olomouc: Rubico, 1994. ISBN 80-85839-04-0.

Zdroj obrázků Komenský. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, 2001- [cit. 2013-06-09]. Dostupné z: http://cs.wikipedia.org/wiki/Jan_Amos_Komensk%C3%BD Komenského busta v maďarském městě Sárospatak. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, 2001- [cit. 2013-06-09]. Dostupné z: http://cs.wikipedia.org/wiki/Jan_Amos_Komensk%C3%BD Titulní strana prvního vydání knihy Labyrint Swěta a Lusthauz Srdce, která vyšla pravděpodobně v saské Pirně roku 1631. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, 2001- [cit. 2013-06-09]. Dostupné z: http://cs.wikipedia.org/wiki/Jan_Amos_Komensk%C3%BD Hrob J. A. Komenského v muzeu. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, 2001- [cit. 2013-06-09]. Dostupné z: http://cs.wikipedia.org/wiki/Muzeum_J._A._Komensk%C3%A9ho_v_Naardenu