ČLOVĚK A SVĚT Antická filozofie II..

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Advertisements

Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Přebohaté hodinky vévody z Berry
Komiks Zpracoval Mgr. Antonín Grafnetter
„EU peníze středním školám“ Název projektuModerní škola Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název aktivity III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
SÓKRATÉS (469 – 399 př.n.l.) VY_32_INOVACE_5.1.ZSV4.07/Md
Řazení textu Zpracoval Mgr. Antonín Grafnetter Střední škola živnostenská Sokolov 2013.
Druhy výloh podle konstrukce
LINEÁRNÍ ROVNICE.
Vlajková výzdoba Zpracoval Mgr. Antonín Grafnetter
„EU peníze středním školám“ Název projektuModerní škola Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název aktivity III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
„EU peníze středním školám“ Název projektuModerní škola Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název aktivity III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
Název projektuModerní škola Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název aktivity III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název.
„EU peníze středním školám“ Název projektuModerní škola Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název aktivity III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
„EU peníze středním školám“ Název projektuModerní škola Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název aktivity III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
Z čeho se skládá písmeno
„EU peníze středním školám“
„EU peníze středním školám“ Název projektuModerní škola Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název aktivity III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
„EU peníze středním školám“
Zlatý řez v kompozici Zpracoval Mgr. Antonín Grafnetter
Zámky v našem okolí Zpracoval Mgr. Antonín Grafnetter Střední škola živnostenská Sokolov 2013.
Co je logo, vznik loga z obrázku (piktogramu)
VY_32_INOVACE_28-11 Antická filosofie Platón.
Světlostní kontrast Zpracoval Mgr. Antonín Grafnetter
Bitmapa a pixel Zpracoval Mgr. Antonín Grafnetter Střední škola živnostenská Sokolov 2013.
Gymnázium, Broumov, Hradební 218
Přírodní vědy v antickém Řecku
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
Kompozice Zpracoval Mgr. Antonín Grafnetter
Dějiny filozofie Střední odborná škola a Střední odborné učiliště
„EU peníze středním školám“
VY_32_INOVACE_29-04 Úvod do politologie.
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
FILOZOFIE A VĚDA VE STAROVĚKÉM ŘECKU
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
VY_32_INOVACE_28-08 Antická filosofie Sofisté.
„EU peníze středním školám“
„EU peníze středním školám“ Název projektuModerní škola Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název aktivity III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
„EU peníze středním školám“ Název projektuModerní škola Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název aktivity III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Gymnázium, Broumov, Hradební 218 Tematická oblast: Filozofie Číslo materiálu:EU Název: Sofisté Autor: Mgr. Šárka Rambousková Ročník: osmý osmiletého.
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
„EU peníze středním školám“ Název projektuModerní škola Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název aktivity III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
KVADRATICKÉ ROVNICE. Název projektuModerní škola Registrační číslo projektu CZ.107/1.500/ Název aktivity III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Název projektuModerní škola Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název aktivity III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název.
(384 – 322 př.n.l.) VY_32_INOVACE_5.1.ZSV4.09/Md Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Richard Moldrzyk CZ.1.07/1.5.00/
„EU peníze středním školám“
Antika – řecké myšlení o právu. Právní filozofie v literatuře Ústřední problém – zdali právo musí odpovídat pouze formálním kritériím, nebo jestli jeho.
Gymnázium, Broumov, Hradební 218 Tematická oblast: Filozofie Číslo materiálu:EU Název: Platón Autor: Mgr. Šárka Rambousková Ročník: osmý osmiletého.
Písmová osnova Zpracoval Mgr. Antonín Grafnetter
Barvy z fyzikálního a psychologického hlediska
Jméno autora: Mgr. Vlasta Kollariková Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_06_OSVZ_ZSVa Anotace: Opakování poznatků Ročník: I. Vzdělávací.
Název školyZákladní škola a Mateřská škola Tatenice Číslo projektuCZ Název šablony klíčové aktivityInovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT.
Gymnázium, Broumov, Hradební 218 Tematická oblast: Filozofie Číslo materiálu:EU Název: Sókratés Autor: Mgr. Šárka Rambousková Ročník: osmý osmiletého.
Sokrates Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuRozvoj žákovských kompetencí pro.
„EU peníze středním školám“ Název projektuModerní škola Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název aktivity III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
Tematická a monotematická výloha
KVADRATICKÉ NEROVNICE. Název projektuModerní škola Registrační číslo projektu CZ.107/1.500/ Název aktivity III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
„EU peníze středním školám“ Název projektuModerní škola Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název aktivity III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
Perspektivní zobrazení
Pythagoras př. n. l.
Platón & „objektivní idealismus“
Filozofie klasického období
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Martina Slánská Kalhousová Název.
Řečtí filozofové Tematická oblast Antika Datum vytvoření Ročník
KULTURA A UMĚNÍ ANTICKÉHO ŘECKA
Platon př. n. l. z bohaté athénské rodiny
Aristoteles př. n. l. otec byl lékařem makedonského krále Filipa II. (otec Alexandra Velikého) řecký filozof, po dobu dvaceti let žák Platonův,
Transkript prezentace:

ČLOVĚK A SVĚT Antická filozofie II.

„EU peníze středním školám“     „EU peníze středním školám“ Název projektu Moderní škola Registrační číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/34.0526 Název aktivity III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název vzdělávacího materiálu Antická filozofie II. Číslo vzdělávacího materiálu VY_32_INOVACE_32/7 Jméno autora Mgr. Kamila Michtová Název školy Střední škola živnostenská Sokolov, příspěvková organizace

Obsah hodiny Sofisté Sokrates Platon Aristoteles

Sofisté Působili v 5. – 4. stol. př. n. l. Řečtí filozofové, kteří profesionálně vyučovali nejrůznějším dovednostem /rétorice, počtářství, astronomii, hudbě apod./ Původ slova = sofistai = učitelé moudrosti

Rozdíl mezi sofisty a filozofy Moudrosti a rétorice učili své žáky za peníze Slibovali jim naučit umění myslet, mluvit, jednat, tak, aby se úspěšně připravili na politický rozvoj Neučili je však poznat pravdu, ale přesvědčit je, že právě ta jejich pravda je pro ně nejlepší

Sofismata Jsou řečnické triky, logické úskoky, nesprávné argumenty Sofismata = protiřečení, bludné kruhy

Má či nemá pravdu, kdo říká, že nemá pravdu? Příklad sofismat Má či nemá pravdu, kdo říká, že nemá pravdu? /říká-li, že nemá pravdu a nemá pravdu, pak má pravdu, neboť nemá pravdu/

Příklad sofimat Lže, kdo říká, že lže? /říká-li, že lže a lže-li, pak nelže, neboť říká, že lže a přitom nelže/

Představitelé sofistiky PROTAGORAS 481 – 411 př. n. l. „O každé věci jsou možné dva navzájem protikladné výklady“ GORGIAS 483 – 375 př. n. l „Nic není. Pokud něco je, nelze to poznat. Pokud i to zle poznat, nelze to nikomu sdělit“

Sokrates Jeden z nejvýznamnějších filozofů antiky Pocházel z Atén, učil se sochařem 469 – 399 př. n. l. Měl ženu Xantipu /jejíž jméno je dodnes synonymem pro hašteřivou, hádavou ženu/ Byl vyšetřován pro podezření z bezbožnosti a kažení aténské mládeže kritickými projevy

„ Není možné nejednat nespravedlivě, když vím, co spravedlnost je! „ 399 př.n.l. – odsouzen k trestu smrti otrávením Ač přesvědčen o své nevinně, otrávil se ve vězení sám Filozofoval ve formě dialogu Nesepsal žádné filozofické pojednání, omezil se na rozhovory se soudy. Jeho myšlenky zachoval především Platon

Platon Aristokrat Potomek krále Solona 427 – 347 př. n. l. K filozofii jej přivedl Sokrates V Aténách založil Akademii /nejvýznamnější filozofickou školu v řecké oblasti/

Platonova filozofie Důležitou úlohu v jeho filozofii hraje duše, která je nesmrtelná. Po smrti těla je posuzována, zda tady může ještě zůstat, nebo zda se může odebrat do světa blaženosti. Ve své filozofii často využívá obrazů, kterými vysvětluje své filozofické názory

Nejvýznamnější Platonova díla Nejvýznamnější dílo: OBRANA SOKRATOVA – není však dialogem Faidon Faidros Sympozium Politeia /Ústava/ „Žijeme ve zvláštních časech, kdy mladí i staří jsou vzděláváni ve lži a ten, který se odváží říkat pravdu, je nazýván šílencem či bláznem.„

„Přítel je jedna duše ve dvou tělech.“ Aristoteles Další z nejvýznamnějších představitelů klasického období antické filozofie Významným Platonovým žákem a zároveň jeho největším kritikem 384 – 322 př. n. l. Byl vychovatelem Alexandra Makedonského „Přítel je jedna duše ve dvou tělech.“

Malý kvíz Charakterizujte skupinu Sofistů Jmenujte rozdíly mezi Sofisty a filozofy antického období Z jakého důvodu byl Sokrates odsouzen k trestu smrti? Jak se jmenovala jeho žena? Jaká filozofická pojednání sepsal Sokrates?

Pokračování 6. Jak se nazývala filozofická škola, jejímž zakladatel byl Platon? Co hraje důležitou úlohu v Platonově filozofii? Čeho využíval Platon při svém filozofování? Jak se jmenuje poslední z nejvýznamnějších filozofů klasického období antické filozofie?