ČLOVĚK A SVĚT Antická filozofie II.
„EU peníze středním školám“ „EU peníze středním školám“ Název projektu Moderní škola Registrační číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/34.0526 Název aktivity III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název vzdělávacího materiálu Antická filozofie II. Číslo vzdělávacího materiálu VY_32_INOVACE_32/7 Jméno autora Mgr. Kamila Michtová Název školy Střední škola živnostenská Sokolov, příspěvková organizace
Obsah hodiny Sofisté Sokrates Platon Aristoteles
Sofisté Působili v 5. – 4. stol. př. n. l. Řečtí filozofové, kteří profesionálně vyučovali nejrůznějším dovednostem /rétorice, počtářství, astronomii, hudbě apod./ Původ slova = sofistai = učitelé moudrosti
Rozdíl mezi sofisty a filozofy Moudrosti a rétorice učili své žáky za peníze Slibovali jim naučit umění myslet, mluvit, jednat, tak, aby se úspěšně připravili na politický rozvoj Neučili je však poznat pravdu, ale přesvědčit je, že právě ta jejich pravda je pro ně nejlepší
Sofismata Jsou řečnické triky, logické úskoky, nesprávné argumenty Sofismata = protiřečení, bludné kruhy
Má či nemá pravdu, kdo říká, že nemá pravdu? Příklad sofismat Má či nemá pravdu, kdo říká, že nemá pravdu? /říká-li, že nemá pravdu a nemá pravdu, pak má pravdu, neboť nemá pravdu/
Příklad sofimat Lže, kdo říká, že lže? /říká-li, že lže a lže-li, pak nelže, neboť říká, že lže a přitom nelže/
Představitelé sofistiky PROTAGORAS 481 – 411 př. n. l. „O každé věci jsou možné dva navzájem protikladné výklady“ GORGIAS 483 – 375 př. n. l „Nic není. Pokud něco je, nelze to poznat. Pokud i to zle poznat, nelze to nikomu sdělit“
Sokrates Jeden z nejvýznamnějších filozofů antiky Pocházel z Atén, učil se sochařem 469 – 399 př. n. l. Měl ženu Xantipu /jejíž jméno je dodnes synonymem pro hašteřivou, hádavou ženu/ Byl vyšetřován pro podezření z bezbožnosti a kažení aténské mládeže kritickými projevy
„ Není možné nejednat nespravedlivě, když vím, co spravedlnost je! „ 399 př.n.l. – odsouzen k trestu smrti otrávením Ač přesvědčen o své nevinně, otrávil se ve vězení sám Filozofoval ve formě dialogu Nesepsal žádné filozofické pojednání, omezil se na rozhovory se soudy. Jeho myšlenky zachoval především Platon
Platon Aristokrat Potomek krále Solona 427 – 347 př. n. l. K filozofii jej přivedl Sokrates V Aténách založil Akademii /nejvýznamnější filozofickou školu v řecké oblasti/
Platonova filozofie Důležitou úlohu v jeho filozofii hraje duše, která je nesmrtelná. Po smrti těla je posuzována, zda tady může ještě zůstat, nebo zda se může odebrat do světa blaženosti. Ve své filozofii často využívá obrazů, kterými vysvětluje své filozofické názory
Nejvýznamnější Platonova díla Nejvýznamnější dílo: OBRANA SOKRATOVA – není však dialogem Faidon Faidros Sympozium Politeia /Ústava/ „Žijeme ve zvláštních časech, kdy mladí i staří jsou vzděláváni ve lži a ten, který se odváží říkat pravdu, je nazýván šílencem či bláznem.„
„Přítel je jedna duše ve dvou tělech.“ Aristoteles Další z nejvýznamnějších představitelů klasického období antické filozofie Významným Platonovým žákem a zároveň jeho největším kritikem 384 – 322 př. n. l. Byl vychovatelem Alexandra Makedonského „Přítel je jedna duše ve dvou tělech.“
Malý kvíz Charakterizujte skupinu Sofistů Jmenujte rozdíly mezi Sofisty a filozofy antického období Z jakého důvodu byl Sokrates odsouzen k trestu smrti? Jak se jmenovala jeho žena? Jaká filozofická pojednání sepsal Sokrates?
Pokračování 6. Jak se nazývala filozofická škola, jejímž zakladatel byl Platon? Co hraje důležitou úlohu v Platonově filozofii? Čeho využíval Platon při svém filozofování? Jak se jmenuje poslední z nejvýznamnějších filozofů klasického období antické filozofie?