Základní škola národního umělce Petra Bezruče, Frýdek-Místek, tř. T. G Základní škola národního umělce Petra Bezruče, Frýdek-Místek, tř. T. G. Masaryka 454 Projekt SIPVZ 2005
Implementace ICT do vzdělávacích oblastí a oborů Umístění prezentací : www.1zsfm.cz
Téma vyučovací hodiny : Vzdělávací obor : Matematika Třída : 7.B Vyučující : Mgr. Lenka Golová Datum : 2005-10-24 Téma vyučovací hodiny : „ Odčítání zlomků „ Vybavení učebny : připojení na INTERNET připojení na školní síť – výukové programy PC – notebook dataprojektor
Zdroje informací HERMAN, J. a KOL. AUTORŮ. Matematika-racionální čísla, procenta. Brno: Prometheus, 1994. ISBN 80-85849-49-6. COUFALOVÁ, J. a KOL. AUTORŮ. Matematika pro 7.ročník ZŠ. Praha: Fortuna, 1999. ISBN 80-7168-678-6. www.zspalacha.karlovyvary.indos.cz www.tahaky.lam.cz http://zspalacha.karlovyvary.indos.cz/s_2005_matweb/iii_b16.htm
ZLOMKY Odčítání
Písemný test (sečti zlomky a výsledek upravte do základního tvaru, popř. až na smíšené číslo) skupina A skupina B
Odčítání zlomků se stejným jmenovatelem Načrtni si tři stejné koláče a každý z nich rozděl na 5 stejných dílů. V prvním koláče vybarvi jeho , ve druhém a ve třetí . Kolik pětin je vybarveno ve třetím koláči.
Výsledný obrázek
Odčítání zlomků se stejnými jmenovateli Zlomky se stejnými jmenovateli odčítáme tak, že odečteme jejich čitatele a jmenovatele opíšeme. Je-li třeba, upravíme výsledek do základního tvaru.
Cvičení a) b) c) Které číslo patří na místo otazníku? Výsledky : základní tvar základní tvar
Odčítání zlomků s různými jmenovateli Převedeme je na společného jmenovatele. Takto upravené zlomky se stejnými jmenovateli odečteme. Pokud to jde, upravíme výsledek do základního tvaru.
Odčítání zlomků s různými jmenovateli ( výhodnější je zápis na společnou zlomkovou čáru) Hledáme nejmenší společný násobek čísel 2 a 8, a to je číslo 8. Pokud to jde, upravíme výsledek do základního tvaru.
Společné procvičování (vytvoř si tuto tabulku a vynechaná místa dopočítej) a - c c + a - b Odkaz
Hodnocení vyučovací hodiny Klady Zápory Názornost. Atraktivnost výuky. Usnadnění zápisu učiva pro učitele i žáky (počítačový text je přehlednější než ručně psaný zápis na tabuli). Urychlení práce ( odpadají nákresy na tabuli).
Poznámky k prezentaci Využití laserového ukazovátka usnadňuje učiteli i žákům orientaci v textu. Prezentaci je vhodné oživit efekty (atraktivnost). Postupné zobrazování textu – žáci nevidí celý text najednou, ale učitel žákům zobrazuje text v závislosti na rychlosti výkladu.