Základní škola národního umělce Petra Bezruče, Frýdek-Místek, tř. T. G. Masaryka 454 Projekt SIPVZ 2005
Implementace ICT do vzdělávacích oblastí a oborů Umístění prezentací :
Vzdělávací obor: Matematika Třída: 6.D Vyučující: Mgr.Daniela Gongolová Datum: Téma vyučovací hodiny : „ Násobení dvou desetinných čísel „ „ Násobení dvou desetinných čísel „ Vybavení učebny : PC – notebook PC – notebook dataprojektor dataprojektor
Zdroje informací J. Coufalová; Matematika pro šestý ročník ZŠ J. Coufalová; Matematika pro šestý ročník ZŠ Odvárko – Kadleček; Matematika 2 pro šestý ročník ZŠ Odvárko – Kadleček; Matematika 2 pro šestý ročník ZŠ
Násobení dvou desetinných čísel
Zpaměti 0,5. 0,7 = ? Písemně6,24. 5,7 Neuvažujeme desetinnou čárku a vynásobíme daná čísla jako čísla přirozená 5. 7 = V součinu oddělíme desetinnou čárkou tolik míst,kolik je součet počtu desetinných míst v obou činitelích Oddělím dvě desetinná místa 0,5. 0,7 = 0,35 6,24…2 des.místa. 5,7…1 des. místa ,568…3 des.místa 35,568…3 des.místa
Zkus počítat zpaměti: 0,4. 0,6 0,03. 0,5 0,2. 2,8 0,07. 1,1 0,5. 0,3 0,007. 0,2 0,1. 8,9 0,007. 1,1 0,6. 0,9 0,08. 0,004 0,3. 3,3 0,005. 0, 7 0,8. 0,7 0,4. 0,006 2,2. 0,4 0,1. 0, 001 0,8. 0,5 0,2. 0,005 3,2. 0,3 0,4. 2,2
Vypočítej písemně : A 6,74. 12,59 = 6,74. 12,59 = 5,862. 2,81 = 5,862. 2,81 = 0,39. 5,4 = 0,39. 5,4 =B 0, = 0, = 9,428. 2,73 = 9,428. 2,73 = 7,25. 14,82 = 7,25. 14,82 = Kontrola správnosti A 6,74. 12,59 = 84,8566 5,862. 2,81 = 16, ,39. 5,4 = 2,106 B 0,63. 8,1 = 5,103 9,428. 2,73 = 25, ,25. 14,82 = 107,445
Vlastnosti násobení desetinných čísel 1. násobení nulou 0, = 0. 0,45 = 0 a. 0 = 0. a = 0 a. 0 = 0. a = 0 Součin každého deset. čísla a nuly je nula. 2. násobení jednou 2,5. 1 = 1. 2, 5 = 2,5 a. 1 = 1. a = a a. 1 = 1. a = a Při násobení jednou se deset. číslo nezmění 3. záměna činitelů 3, 8. 7,2 = 7,2. 3,8 a. b = b. a a. b = b. a Pro každá dvě deset. čísla platí: Při násobení nezáleží na pořadí činitelů
Vlastnosti násobení desetinných čísel 4. sdružování činitelů a. ( b. c )= ( a. b ). c Při násobení dvou a více činitelů můžeme činitele libovolně sdružovat do skupin. Při násobení dvou a více činitelů můžeme činitele libovolně sdružovat do skupin. 5. roznásobení součtu 0,8. ( 0,4 + 0,8 )=0,8. 0,4 + 0,8. 0,8 0,8. ( 0,4 + 0,8 )=0,8. 0,4 + 0,8. 0,8 a. ( b + c ) = a. b + a. c a. ( b + c ) = a. b + a. c
Připomeň si ! 5, ,2 = 5, ,2 = V příkladu bez závorek má násobení přednost před sčítáním 5, ,2 = = 37,8 + 6,2 = 44 = 37,8 + 6,2 = 44 5,4. ( 7 + 6,2) = V příkladu se závorkami provádíme početní výkon v závorce přednostně 5,4. 13,2 =71,28
Hodnocení vyučovací hodiny Netradiční forma výuky Netradiční forma výuky Názornost Názornost Možnost vracet se k probrané látce Možnost vracet se k probrané látce Postupné zobrazení textu Postupné zobrazení textu Klady Zápory Klady Zápory
Poznámky k prezentaci Využití laserového ukazovátka usnadňuje orientaci v textu Využití laserového ukazovátka usnadňuje orientaci v textu