Leibniz a racionalismus

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
K novověké filosofii 16.–17. století
Advertisements

Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
SPECIÁLNÍ TEORIE RELATIVITY
Úvod do Teorie her. Vztah mezi reálným světem a teorií her není úplně ideální. Není úplně jasné, jak přesně postavit herněteoretický model a jak potom.
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Co je to logika? KFI/FIL1 Lukáš Košík Logika: systémový rámec rozvoje oboru v ČR a koncepce logických propedeutik pro mezioborová studia (reg. č. CZ.1.07/2.2.00/ ,
Anotace: Výklad zaměřený na vývoj filozofických směrů
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Gottfried Wilhelm von Leibniz
Jméno autora: Mgr. Vlasta Kollariková Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_12_OSVZ_ZSVa Ročník: I. Vzdělávací oblast: Společenskovědní.
John Stuart Mill (1806 – 1873).
FILOZOFIE VY_32_INOVACE_5.1.ZSV4.11/Md CZ.1.07/1.5.00/
Ernst Mach jako filosof Těleso je komplexem počitků Hlavním principem je ekonomie myšlení.
Sportovní a podnikatelská střední škola, spol. s r.o. Ekonomika a marketing I. ročník Vyučující PhDr. Jan Sinkule Základní kategorie ekonomie  Vztah ekonomie.
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Právo jako filozofický pojem
Komplexní inovace výuky práva pro moderní společnost CZ.1.07/2.2.00/ Právo jako filozofický pojem.
OSVÍCENSTVÍ 18. století bylo dobou, kdy si společnost uvědomila vědecký přínos 16. a 17. století. Konečně.
17. století = tzv. Velké století = Revoluce ve vědě
Nová věda  Matematika  Kvantifikace  Hledání zákonitostí   správný způsob myšlení  Prototypem – klasická mechanika.
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Dialog o podstatě matematiky Kristýna Pítrová, 2.B
Gymnázium, Broumov, Hradební 218 Tematická oblast: Filozofie Číslo materiálu:EU Název: Baruch Spinoza, Gottfried Wilhelm Leibniz Autor: Mgr. Šárka.
Duše aj.úvahy, aneb téma nejméně na seminární práci
Makroekonomie Základní východiska zkoumání. O co se snaží makroekonomická teorie? Cílem makroekonomické teorie je v podstatě –Popsat a teoreticky vysvětlit.
Cesta a význam dó, tao Staří válečníci se vydávali dokonale připraveni na krvavou cestu života Ani dnes to není jiné, stačí např.nasednout do automobilu…
Téma: Dějiny filozofie
SPINOZA A LEIBNIZ RACIONALISMUS.
Předpoklady a historické souvislosti
Co je to čas?? Šimon Zdvořák, Tomáš Gogár Čas je trik, kterým se příroda brání tomu, aby se vše stalo najednou. John A. Wheeler.
Filosofie úvod do problému....
Svět není, děje se. Bytí (ve smyslu předmětného, věcného bytí, nikoli bytí např. pojmů a dalších ideálních entit) ve filosofii je něco podobného jako.
VZTAH VÍRY A ROZUMU VE STŘEDOVĚKÉ FILOZOFII Dušková, Hessler, Marešová, Dlouhá, Hučíková – V8A
Filozofie empirismu, racionalismu
Filozofie 20. století - Fenomenologie
Problémy klasické fyziky vedoucí ke vzniku speciální teorie relativity
Vinné sudy jako inspirace vzniku infinitezimálního počtu Prof. RNDr. Josef Molnár, CSc., PřF UP v Olomouci Univerzita třetího věku.
Filosofie křesťanského středověku
Vektorový součin a co dál?
OBLÍBENÝ PŘEDMĚT. Krátce o předmětu Tento předmět sdružuje široké spektrum oborů, které se týkají soužití lidí ve společnosti i mimo ni. Filosofie Ekonomie.
Úvod do filozofie 2/Filozofie 2 Mgr. Marek Timko, Ph.D. 6 Subjektivní, objektivní a absolutní idealismus.
Rozvoj vědy a techniky v 17. století Název sady materiálů: Dějepis pro 8. ročník Název materiálu: VY_32_INOVACE_D_8_3610_Rozvoj_vědy_a_techniky_v_17_století.
Název SŠ: SŠ-COPT Uherský Brod Autor: Mgr. Rostislav Navláčil Název prezentace (DUMu): 19. Etika, základní etické pojmy Název sady: Občanská nauka Ročník:
Úvod do filozofie 2/Filozofie 2 Mgr. Marek Timko, Ph.D. 5 Transcendentální idealismus a kriticismus.
Jan Patočka moderní čs. filosofie „Kde se však mění svět a dějiny ? V 'nitru', lépe než v životě jednotlivce.“ Jan Patočka.
Pozitivismus Kristýna Zinková C4B Seminář společenských věd Co je to?PrincipyAuguste ComteTři stádiaKritikaSoučasnost.
Právo jako filosofický pojem. Co je to právo? – I.  „Tážeš-li se mě, co je to právo, pak to nevím a netážeš-li se mě, pak to vím.“  Právo je společenský.
Filozofie mezi renesancí a osvícenstvím Střední škola pro knihkupce a nakladatelské pracovníky, o.p.s. Zuzana Landlová, 3.A
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
„Barokní filosofie“ Racionalismus.
Základní škola a mateřská škola Damníkov NAŠE MODERNÍ ŠKOLA
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Tomáš Akvinský Mgr. Vladimír Velešík.
PhDr. Irena Martínková, Ph.D.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
K novověké filosofii 16.–17. století
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Obchodní akademie a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Jihlava Šablona 32 VY_32_INOVACE_324.FIL.34 G. W. F. Hegel.
Jméno autora Mgr. Jiří Kozák Datum vytvoření Listopad 2011 Ročník 8
Problémy klasické fyziky vedoucí ke vzniku speciální teorie relativity
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Martina Slánská Kalhousová Název.
Sekularizace Evangelii Nuntiandi 55.
Elejská škola.
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Lubomíra Moravcová Název materiálu:
ČÍSLO PROJEKTU ČÍSLO MATERIÁLU NÁZEV ŠKOLY AUTOR TÉMATICKÝ CELEK
Arthur Schopenhauer narodil se v Gdaňsku
Novoplatonismus.
Základní filozofické otázky
Transkript prezentace:

Leibniz a racionalismus

Německé filosofické myšlení je zvláštní směsí: Mystického a mytologického iracionalismus, temné a pohádkové malebnosti Schwarzwaldu Svébýtné a svobodné protestantské zbožnosti a demokratismu polabské a porýnské nížiny Jasné, ostré a nekompromisně tvrdé racionality alpského typu (viz Lekan, T., Zeller, T. edd. (2005) Germany‘s Landscape: Cultural landscapes and environmental history Cílek, V. (2002/2/10) Krajiny vnitřní a vnější )

Moderní filosofický racionalismus jako nástupce renesančního humanismu se v Evropě rozvinul od 17. do 19. století. V německých zemích se jeho hlavním představitelem a prvním králem německých filosofů stal Gottfried Wilhelm von Leibniz (1646 – 1716) z Lipska Za jeho předchůdce v německých zemích můžeme považovat Mikuláše Kusánského (Bernkastel-Kues 1401 - 1464) , Johannese Keplera (Weil der Stadt 1571 – 1630) Leibnizův odkaz: Matematik: infinitezimální počet (derivace a integrály), zákon kontinuity, transcendentální zákon homogenity, mechanický kalkulátor Filozof: univerzální předzjednaná harmonie, princip dostatečného důvodu, monádologie, theodicea Učenec: jeho první zaměstnání bylo profesionálním alchymista psal o problémech práva, medicíny, biologie, psychologie, lingvistiky, etiky, teologie; a hlavně fyziky Znal se a dopisoval si s mnoha tehdejšími vzdělanci Evropy: Ch. Huygensem, B. Spinozou, I. Newtonem, Petrem Velikým, N. Malebranchem, A. Arnauldem, Georgem I. anglickým králem a mnoha dalšími Pokoušel se zakládat učené společnosti (po vzoru Paříže a Londýna) ve Vídni, Drážďanech, Petrohradu a Berlíně – nakonec uspěl s berlínskou Preußische Akademie der Wissenschaften, jejímž byl prvním prezidentem V oblasti náboženství byl jedním z prvních zastánců ekumenismu a také velkým sinofilem

Filosofický racionalizmus (H. J Filosofický racionalizmus (H. J. Störig, Malé dějiny filosofie, Tři velké systémy baroka Filozofie 17. století se vyznačuje relativní jednotností a plynulostí vývoje. Všichni učenci se potýkají se stejnými problémy, jejich řešení na sebe navazují a reagují. K tomu vytvořil zvláště příhodné předpoklady právě věk, v němž nastoupil vítězné tažení rozum, a v němž se ideálem veškerého poznávání stala matematika, tj. věda, která se vymyká každé národní a individuální specifičnosti a která má všeobecnou platnost. Filozofii tohoto období nelze oddělit od matematiky Filosofové tohoto období byli geniálními matematiky (Descartes, Pascal, Leibniz) nebo budovali svou filozofii more geometrico (Spinoza) S tím souvisí snaha o přehledné uspořádání, harmonickou stavbu, vyváženost všech částí celku René Descartes Blaise Pascal

Ch. Huygens – první sestrojil mechanické hodiny Isaac Newton Baruch Spinoza

R. Descartes a jeho hlavní ideje: Metodická skepse Claro et distincto Distribuční dualismus Tělo jako stroj

Ve vydání Principií z r. 1726 navrhuje I Ve vydání Principií z r. 1726 navrhuje I. Newton tato metodická pravidla: Pravidlo 1: Nemáme připouštět více příčin věcí v přírodě, než kolik jich je k jejich vysvětlení nutných a také pravdivých Pravidlo 2: Stejné přirozenému důsledku proto, nakolik je to možné, musíme přičítat stejnou přirozenou příčinu. Pravidlo 3: Kvality těles, které nepřipouštějí ani zesílení ani snížení stupně, a o  nichž jsme zjistili, že přináleží všem tělesům v rámci našich pokusů, máme považovat za univerzální kvality všech těles vůbec. Pravidlo 4: V experimentální filozofii máme považovat za přesné nebo téměř pravdivé takové výroky odvozené obecnou indukcí z jevů, kterým neodporuje žádná protikladná hypotéza, jakou si lze představit, a to až do té doby, dokud se neobjeví jiné jevy, pomocí nichž je lze ještě zpřesnit anebo z nich učinit výjimku.

Hlavní Leibnizovi filosofické myšlenky Učení o monádách = res extensa + absolutní prostor + kritika z hlediska pohybu a síly + matematický problém kontinua + atomismus + mikroskop Monády jsou body, silová centra, oduvšenělé a individuální Harmonia mundi jako vyladění vzájemného pohybu monád tak, aby celý vesmír fungoval „Bůh do počátku každou ze substancí vytvořil tak, že každá z nich, sledujíc toliko své vlastní zákony, jež obdržela zároveň se svou existencí, zůstává s souladu s druhou přesně tak, jako by docházelo k vzájemnému vlivu anebo jako by bůh vždy znovu zasahoval.“ Princip dostatečného důvodu: Podle principu určujícího důvodu "se nikdy nic neděje, aniž by existovala příčina, nebo alespoň určující důvod, tj. něco, co může poskytnout důvod a priori, proč něco existuje spíše, než neexistuje, a proč to existuje takto, a ne spíš jakýmkoli jiným způsobem. Tento velký princip platí pro všechny události a nikdy nenajdeme protipříklad. ... Bez tohoto velkého principu bychom nikdy nemohli dokázat Boží existenci a bylo by pro nás ztraceno bezpočtu nanejvýš správných a nanejvýš užitečných argumentů, které tento princip zakládá. A nepřipouští žádnou výjimku, jinak by ztratil na síle. Jednotlivé konečné věci v sobě neobsahují dostatečný důvod vlastní existence, nýbrž jsou důsledkem vyšší příčiny. Tyto nahodilé věci poukazují mimo sebe k nenahodilému čili nutnému základu své existence, k dostatečnému důvodu, jenž je soběstatačný, tj. je též dostatečným důvodem vlastní existence.

Theodicea neboli odůvodnění boží dobroty a existence zla Žijeme v nejlepším z možných světů – Leibniz Toto je nejhorší z možných světů. Tento svět je bojiště zmučených a zmírajících tvorů, kteří přižívají díky vzájemnému požírání - Schopenhauer

Žijeme v nejlepším světě, tvrdí Leibniz,[52] protože Boží vůle určována sklonem k dobru nemohla ze všech možných světů nezvolit ten nejlepší. Zde dostáváme také odpověď na otázku po důvodu existence právě našeho světa, jímž je nejvyšší možná míra dokonalosti, kterou se vyznačuje. Bůh tvoří svět z přemíry své dobroty, která ho vede k cíli, aby sám sebe sdílel. Kdyby však v pouhé možnosti neexistoval právě jeden takový svět, Bůh by nestvořil žádný.