Pracovní migrace cizinců v ČR (materiál Multikulturního centra Praha)

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Fakta o vývoji vlastnictví bytů v ČR za posledních 10 let Stanislav Drápal, Český statistický úřad Praha, 18. září 2012.
Advertisements

Procenta Výpočet procentové části
Nelegalita nebo bezpráví?
KONTROLY ZAMĚSTNÁVÁNÍ CIZINCŮ prováděné orgány Celní správy ČR
PRŮZKUM NA TÉMA: „Dopady finanční krize“ eficia .
Konference nejen Rezidencích 07. Potřeba vlastnit vs. výhoda nájmu Podpora vlastnického bydlení (americký sen) Rodinné kořeny 45 let, 2x stěhování, 60.
1 Zaměstnávání cizinců a hospodářská krize M. Kalinová, MPSV.
Porovnání výroby a prodejů vozidel ve světě za období 2005 až 2012 VÝROBA za uvedené období celkem: ks vozidel PRODEJE za uvedené období celkem:
Právní úprava v oblasti správního vyhoštění a zajištění
Příklady odstraňování bariér konkurenceschopnosti české ekonomiky
Tomáš Křivka FPR ZČU Plzeň 07/05/2014
Prostorový pohyb obyvatelstva
MIGRACE STATISTIKA.
Výzkumy volebních preferencí za ČR a kraje od
NÁSOBENÍ ČÍSLEM 10 ZÁVĚREČNÉ SHRNUTÍ
1.1. RADA VYSOKÝCH ŠKOL  V akademickém roce 1999/2000 zahájily výuku první 3 soukromé vysoké školy  Dnes „aktivně“ působí 44 soukromých vysokých.
Násobení a dělení čísel 10, 100 a jejich násobků
VY_32_INOVACE_INF_RO_12 Digitální učební materiál
VY_32_INOVACE_ 14_ sčítání a odčítání do 100 (SADA ČÍSLO 5)
Věda v Olomouci III. Agentura CzechInvest Lenka Gondová Olomouc
MIPEX III v kontextu novely zákona o pobytu cizinců účinné od
Zábavná matematika.
Mapa zájmu - plány.
V OLEBNÍ SYSTÉMY Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu CZ.1.07/1.1.04/
Zavedli jsme systém environmentálního řízení a auditu Zavedli jsme systém environmentálního řízení a auditu Integrace romské komunity v Moravskoslezském.
SLOŽENÉ ÚROKOVÁNÍ Na konci úrokovacího období se připíše úrok za uplynulé období a v příštím úrokovacím období se počítá úrok nejen z původní jistiny,
Stav přípravy novelizace energetických zákonů a vyhlášek a účinnost užití energie v průmyslu Současný stav energetické legislativy v ČR Seminář AEM
Zajištění bezpečnostní situace České republiky v souvislosti s propouštěním zahraničních pracovníků v důsledku hospodářské krize Ivan Langer ministr vnitra.
Právní rámec domácího násilí v ČR Praha, 5. června 2014 Konference k problematice domácího násilí MŠMT ČR Petra Vitoušová.
Vědecká spolupráce se zeměmi mimo EU Vladislav Čadil, Daniel Frank, Miloš Chvojka, Zdeněk Kučera, Michal Pazour, Tomáš Vondrák.
Přístup k vlastnímu hodnocení ze strany ČŠI
OSVČ v evidenci úřadu práce
Čtení myšlenek Je to až neuvěřitelné, ale skutečně je to tak. Dokážu číst myšlenky.Pokud mne chceš vyzkoušet – prosím.
Zásady pozorování a vyjednávání Soustředění – zaznamenat (podívat se) – udržet (zobrazit) v povědomí – představit si – (opakovat, pokud se nezdaří /doma/)
Charakteristika trhu práce v Jihomoravském kraji.
Státní informační politika ve vzdělávání SIPVZ w w w. e - g r a m. c z Financování rozvoje, obměny a provozu ICT ve školách a školských zařízeních SIPVZ.
Pobytové středisko Zastávka
Význam agenturního zaměstnávání pro flexibilitu pracovního trhu
Proč je tzv. „nový systém ekonomické migrace“ nepřijatelný! Mgr. Pavel Čižinský, Multikulturní centrum Praha.
PRÁVO NA RODINNÝ ŽIVOT VS. MIGRAČNÍ KONTROLA Aktuální trendy slučování rodin v České republice v kontextu Evropské unie Dr. Alice Szczepaniková, University.
Analýza trendů kriminality v ČR k PhDr. Alena Marešová, IKSP.
Investice 2011: uklidnění nebo další stres? David Navrátil tel.: , Ekonomické a strategické analýzy.
1 Celostátní konference ředitelů gymnázií ČR AŘG ČR P ř e r o v Mezikrajová komparace ekonomiky gymnázií.
Poskytování služeb na vnitřním trhu EU. Obsah I.Směrnice o službách na vnitřním trhu. II.Způsob implementace v ČR. III.Přínosy zákona o volném pohybu.
Nový systém ekonomické migrace
Finanční arbitr - informace o činnosti, informační spolupráce s ČBA V Praze dne Dr. Ing. František Klufa Finanční arbitr České republiky - 1.
Omezené nabírání žádostí
Ekonomická zpráva CDO, o.s. Valná hromada ZÁVĚREČNÁ ZPRÁVA ROZPOČTU za období 1.1. – PŘÍJMY Celkové příjmy CDO do činí ,-
KONTROLNÍ PRÁCE.
Porovnání výroby a prodejů vozidel ve světě
Agenturní zaměstnávání v číslech ve světě a v České republice
Sociální lékařství a zdravotní politika PhDr. Mgr. Lubica Juríčková
Mezinárodní migrace v kontextu České republiky: vývoj a perspektivy
Brief Introduction into Labour Migration into Czech Republic Mgr. Pavel Čižinský Multikulturní centrum Praha.
Sociální politika 2. ročník Studijní obor: Sociální činnost Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK.
/v Pardubickém kraji/ Iva Svobodová, ITP PÚP v Pardubicích
Trh práce a politika zaměstnanosti
Podmínky pracovní migrace občanů třetích států do ČR PhDr. Tomáš Haišman ředitel odboru azylové a migrační politiky 1.
Zpráva o činnosti odboru cizinecké policie 2015.
Příprava opatření proti „klientskému systému“ 9. října 2006 Lenka Myslíková odbor bezpečnostní politiky Ministerstvo vnitra.
Vnitřní trh EU, volný pohyb pracovníků - funguje bez problémů? Magda Faltová.
VÚPSV, v.v.i., Karlovo nám. 1, Praha 2, tel.: , Zkušenosti s pracovní imigrací v České republice Jiří Vyhlídal VÚPSV.
Nelegální zaměstnávání cizinců
Dobrovolné návraty a zajištění bezpečnostní situace ČR
Evropský návratový fond (ENF)
Ondřej Brychta Odbor azylové a migrační politiky
Zajištění bezpečnostní situace České republiky
Časová osa opatření Analýza bezpečnostních rizik
ODBOR AZYLOVÉ A MIGRAČNÍ POLITIKY
Odbor cizinecké policie Krajského ředitelství policie Jihočeského kraje v roce 2013 Pro orientaci počet legálně pobývajících cizinců (údaje.
Transkript prezentace:

Pracovní migrace cizinců v ČR (materiál Multikulturního centra Praha) Mgr. Pavel Čižinský Multikulturní centrum Praha

3 skupiny cizinců v ČR: (dle pobytového statusu, k 30.9.2012) Celkem 439 tisíc osob Trvalý pobyt: 208.000 (Ukrajina: 55.000, Vietnam: 39.000, Slovensko: 32.000) Euroobčané: 97.000 (Slovensko 51.000, Německo: 12.000, Polsko: 8.000, Bulharsko 4.600, Rumunsko: 3.120, Španělsko: 619, UK: 3.743) Cizinci mimo EU s dlouhodobým pobytem: 133.000 (Ukrajina: 60.000, Vietnam: 19.000, Rusko: 18.000, USA: 3.900, Moldavsko: 3.600, Kazachstan: 3.000, Mongolsko: 2.300, Čína: 2.000, Bělorusko: 1.700, Korea: 1.300, Japonsko: 1.200, Turecko: 892)

Vývoj počtu cizinců s trvalým a dlouhodobým pobytem

Nejčastější státní občanství cizinců žijících v ČR Slovensko: 84.607 (Cizinecká statistika), 106.425 zaměstnaných k 31.12.2011 Ukrajina: 115.153 Vietnam: 57.762 Rusko: 33.354 Polsko: 19.156 Německo: 16.895 Bulharsko: 8.008 USA: 6.893 Moldávie: 6.764 Čína: 5.614 Rumunsko: 5.432 Mongolsko: 5.338 UK: 5.135 Kazachstan: 4.900

Nejčastější státní občanství cizinců žijících v ČR

Milníky migrační politiky ČR 1992: Rozpad Československa 1999/2000: nový cizinecký a azylový zákon a ukončení bezvízového styku s postsovětskými státy 2004: Vstup do EU 2006: Implementace důležitých směrnic EU 2007: Schengen 2009: Začátek hospodářské krize 2010: Ministerstvo vnitra ČR přebírá cizineckou agendu 2012: Přísnější kontroly nelegální práce

Pokles počtu cizinců (hlášených u cizinecké policie Ukrajinci Vietnamci Rusové Moldavané Mongolové USA 05/2009 92.695 25.818 16474 8.841 5.301 2625 12/2010 77.499 23.667 18.319 6.217 3.425 3.308 12/2011 68.809 20.698 18.516 4.752 2.817 4.460 09/2012 60.075 18.727 18.413 3.618 2.322 3.980 + trvalé pobyty 12.906 3.718 2.546 921 1.477 259

Pokles počtu cizinců (hlášených u cizinecké policie) Ukrajinci Vietnamci Rusové Moldavané Mongolové USA 05/2009 92.695 25.818 16474 8.841 5.301 2625 12/2010 77.499 23.667 18.319 6.217 3.425 3.308 12/2011 68.809 20.698 18.516 4.752 2.817 4.460 09/2012 60.075 18.727 18.413 3.618 2.322 3.980 + trvalé pobyty 12.906 3.718 2.546 921 1.477 259

Cizinci na trhu práce (vývoj v letech 2008-2012) datum Počet pracovních povolení Cizinci – zaměstnanci nepotřebující pracovní povolení Cizinci z EU Živnosti 31.12.2008 128.934 14.516 141.101, z toho 100223 Slováků 77.158 31.12.2009 73.663: - 27349 družstva - 3574 agentury 17.680 139.315, z toho 98129 Slováků 87.753 31.3.2010 64.113 18.367 136.962, z toho 96985 Slováků 87.651 31.5.2010 60.336 19.154 138.811 z toho 97.950 Slováků 31.12.2010 49.244 22.126 143.997 90.983 31.12.2011 36.792 26.510 154.560, Slováků 106.425 93.059

Cizinci na trhu práce datum Počet pracovních povolení Cizinci – zaměstnanci nepotřebující pracovní povolení Cizinci z EU Živnosti 31.12.2008 128.934 14.516 141.101, z toho 100223 Slováků 77.158 31.12.2009 73.663: - 27349 družstva - 3574 agentury 17.680 139.315, z toho 98129 Slováků 87.753 31.3.2010 64.113 18.367 136.962, z toho 96985 Slováků 87.651 31.5.2010 60.336 19.154 138.811 z toho 97.950 Slováků 31.12.2010 49.244 22.126 143.997 SLOVAKU 100.727 90.983 31.12.2011 36.792 26.510 154.560, Slováků 106.425 93.059

Cizinci – živnostníci Celkem v ČR koncem roku 2011: 2 318 690 podnikatelů, cizinci: 91 040 cizinců), procento cizinců mezi podnikateli - 4%) více méně odpovídá počtu cizinců v celkové populaci Průměr české populace je stejný jako u cizinců: 20% Vietnamci: 35.590 podnikatelů (58%)

Procento cizinců s živnostenským oprávněním (podle státního občanství) Zdroj: CZU, RZP, 2011

Cizinci – živnostníci → vzestup počtu podnikatelů i mezi cizinci z EU: mezi lety 2008 a 2009 stoupl počet podnikatelů mezi euroobčany o 6,9%, zatímco mezi cizinci ze třetích zemí o 15,5%.

Cizinci – živnostníci V letech 2007 až 2010 nárůst z 68.785 na 90.983 (počátek vzestupu ještě před krizí) Zdroj: RZP, 2012

CIZINCI BEZ POVOLENÍ K POBYTU (vybraná čísla) V letech 2008/2009 cca 10% z trestně stíhaných cizinců (955 a 784 osob) V roce 2009: náklady na jednoho vyhoštěného cizince 40.000,- Kč Počet vydaných správních vyhoštění: 2007: 4.629, 2008: 2.909, 2009: 6.064 Počet realizovaných správních vyhoštění: 2007: 245, 2008: 337, 2009: 624 Ubytovací kapacita v detencích (31.12.2009): 458 lůžek Umístěno do detencí v roce 2009: 1.376 cizinců Měsíční částka odvodů za každého zaměstnance při minimální mzdě: 3.600,- Kč, ročně 43.200,- Kč

Pracovní úrazy cizinců 2.10.2009 pád domu v Soukenické ulici v Praze 1: 3 mrtví, všichni cizinci (1 Ukrajinec, 2 Bulhaři) 2010: 32% všech smrtelných úrazů ve stavebnictví se týkalo cizinců (www.bozpinfo.cz) 2009: 29 smrtelných úrazů cizinců ve stavebnictví, z toho 9 cizinců (www.suip.cz) 2004: Ukrajinci byli ohroženi pracovními úrazy 3x více než Češi

Tzv. nový systém ekonomické migrace Migrace do České republiky za účelem ekonomických aktivit má být řízena primárně potřebami České republiky. Rozhodování o rozsahu a složení imigračních toků je plně v kompetenci vlády České republiky a odpovědných orgánů státní správy. Rozsah a struktura migrace za účelem ekonomických aktivit mají být odvozeny od potřeb české ekonomiky a integračních možností. Rozsah a struktura migrace za účelem ekonomických aktivit mají být flexibilně upravitelné, tak aby bylo možné reagovat rychle na měnící se ekonomickou realitu. Při migraci za účelem ekonomických aktivit mají být využívány jak možnosti cirkulární migrace, tak trvalé přesídlení. Tato zásada byla Ministerstvem vnitra ČR původně navržena ve znění: „Při migraci za účelem ekonomických aktivit mají být preferovány možnosti cirkulární migrace před trvalým přesídlením.“ Nástroje řízené migrace mají být řešeny ve spolupráci se zeměmi původu. Aktivity v oblasti řízené migrace musí mít zajištěnu efektivní návratovou složku, tak aby byl návrat do země původu v případě nutnosti účinně vymahatelný. Aktivity v oblasti řízené migrace dlouhodobého či trvalého charakteru musí mít zajištěnu efektivní integrační složku. Aktivity v oblasti migrace musí mít zajištěnu spoluzodpovědnost právnických i fyzických osob, které na přijetí do České republiky participují, či v jejichž zájmu vstup a pobyt na území České republiky je. V souvislosti s možností usídlení na území České republiky by měla být preferována migrace kvalifikovaných a vysoce kvalifikovaných migrantů. Migrace nízko kvalifikovaných migrantů by měla být primárně založena na principu dočasné migrace a se zajištěním vyšší úrovně asistence ze strany státu. Zdroje ekonomické migrace do České republiky by měly být diverzifikovány.

Děkuji za pozornost