Tento materiál byl vytvořen jako učební dokument projektu inovace výuky v rámci OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost VY_32_INOVACE_C2 – 17.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Měření fyzikálních veličin – Měření teploty
Advertisements

Energie.
Hraní s desetinnými čísly
*Zdroj: Průzkum spotřebitelů Komise EU, ukazatel GfK. Ekonomická očekávání v Evropě Březen.
Tento materiál byl vytvořen jako učební dokument projektu inovace výuky v rámci OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost VY_32_INOVACE_C2 – 10.
Tento materiál byl vytvořen jako učební dokument projektu inovace výuky v rámci OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost VY_62_INOVACE_A1 – 34.
Škola: Mendelovo gymnázium, Opava, příspěvková organizace
Stupnice teplot - úlohy na doma - © Petr Špína 2012 VY_32_INOVACE_C2 – 08.
Tento materiál byl vytvořen jako učební dokument projektu inovace výuky v rámci OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost VY_32_INOVACE_D2 – 03.
Tento materiál byl vytvořen jako učební dokument projektu inovace výuky v rámci OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost VY_32_INOVACE_D2 – 05.
Tento materiál byl vytvořen jako učební dokument projektu inovace výuky v rámci OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost VY_32_INOVACE_D2 – 04.
Tento materiál byl vytvořen jako učební dokument projektu inovace výuky v rámci OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost VY_32_INOVACE_D3 – 20.
Tento materiál byl vytvořen jako učební dokument projektu inovace výuky v rámci OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost VY_32_INOVACE_D2 – 14.
Tento materiál byl vytvořen jako učební dokument projektu inovace výuky v rámci OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost. VY_32_INOVACE_D2 – 13.
Tento materiál byl vytvořen jako učební dokument projektu inovace výuky v rámci OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost VY_32_INOVACE_D2 – 02.
T E P L O - SKUPENSTVÍ TERMIKA.
Tomáš NETERDA 1961 Sportovní kariéra : plavecké třídy ZŠ Komenského gymnázium Dašická plavecká škola
Tento materiál byl vytvořen jako učební dokument projektu inovace výuky v rámci OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost VY_32_INOVACE_C2 – 05.
Tento materiál byl vytvořen jako učební dokument projektu inovace výuky v rámci OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost VY_32_INOVACE_C2 – 04.
Tento materiál byl vytvořen jako učební dokument projektu inovace výuky v rámci OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost VY_32_INOVACE_D2 – 05.
VY_32_INOVACE_B3 – 19 Tento materiál byl vytvořen jako učební dokument projektu inovace výuky v rámci OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost.
Tento materiál byl vytvořen jako učební dokument projektu inovace výuky v rámci OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost VY_32_INOVACE_D2 – 07.
Tento materiál byl vytvořen jako učební dokument projektu inovace výuky v rámci OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost VY_32_INOVACE_D2 – 09.
Tento materiál byl vytvořen jako učební dokument projektu inovace výuky v rámci OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost VY_62_INOVACE_A1 – 33.
Tento materiál byl vytvořen jako učební dokument projektu inovace výuky v rámci OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost VY_32_INOVACE_C3 – 18.
VY_62_INOVACE_A1 – 28 Složené úrokování © Petr Špína 2012.
Tento materiál byl vytvořen jako učební dokument projektu inovace výuky v rámci OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost VY_62_INOVACE_A1 – 25.
Tento materiál byl vytvořen jako učební dokument projektu inovace výuky v rámci OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost VY_32_INOVACE_D3 – 03.
Tento materiál byl vytvořen jako učební dokument projektu inovace výuky v rámci OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost VY_62_INOVACE_A1 – 36.
Výzkumy volebních preferencí za ČR a kraje od
NÁSOBENÍ ČÍSLEM 10 ZÁVĚREČNÉ SHRNUTÍ
VY_32_INOVACE_INF_RO_12 Digitální učební materiál
MODERNÍ A KONKURENCESCHOPNÁ ŠKOLA reg. č.: CZ.1.07/1.4.00/ Základní škola, Šlapanice, okres Brno-venkov, příspěvková organizace Masarykovo nám.
VY_32_INOVACE_ 14_ sčítání a odčítání do 100 (SADA ČÍSLO 5)
Tento materiál byl vytvořen jako učební dokument projektu inovace výuky v rámci OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost VY_32_INOVACE_C2 – 07.
Zábavná matematika.
Dělení se zbytkem 6 MODERNÍ A KONKURENCESCHOPNÁ ŠKOLA
Dělení se zbytkem 5 MODERNÍ A KONKURENCESCHOPNÁ ŠKOLA
Letokruhy Projekt žáků Střední lesnické školy a střední odborné školy sociální ve Šluknově.
Čtení myšlenek Je to až neuvěřitelné, ale skutečně je to tak. Dokážu číst myšlenky.Pokud mne chceš vyzkoušet – prosím.
Únorové počítání.
Speciální vzdělávací potřeby - žádné - Klíčová slova
Dělení se zbytkem 8 MODERNÍ A KONKURENCESCHOPNÁ ŠKOLA
Zásady pozorování a vyjednávání Soustředění – zaznamenat (podívat se) – udržet (zobrazit) v povědomí – představit si – (opakovat, pokud se nezdaří /doma/)
Škola pro děti Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
LOM SVĚTLA Jaroslav Solfronk 2013 Příroda II.
Tento materiál byl vytvořen jako učební dokument projektu inovace výuky v rámci OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost. VY_32_INOVACE_D2 – 14.
Analýza knihovnických standardů za rok 2006 knihovny Jmk Provozní doba Nákup knihovního fondu Kč na 1 obyvatele Roční přírůstek Počet studijních míst Veřejně.
Identifikátor sady: VY_32_INOVACE_Sada XXI_ ČJS, DUM 10
Tento materiál byl vytvořen v rámci projektu Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Projekt MŠMT ČR EU PENÍZE ŠKOLÁM Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/
ZMĚNY SPOJENÉ SE ZMĚNOU SKUPENSTVÍ – SUBLIMACE
Název materiálu: OPAKOVÁNÍ 1.POLOLETÍ - OTÁZKY
Technické kreslení.
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Přednost početních operací
TEPLO, MĚRNÁ TEPELNÁ KAPACITA, TEPELNÁ VODIVOST
Predikce chemických posunů
KONTROLNÍ PRÁCE.
Gymnázium, Broumov, Hradební 218
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO: NÁZEV:VY_32_INOVACE_108_Zemní plyn AUTOR: Igor Dubovan ROČNÍK, DATUM: 9.,
Měření fyzikálních veličin – Měření času
Tento materiál byl vytvořen jako učební dokument projektu inovace výuky v rámci OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost VY_32_INOVACE_C2 – 18.
Tento materiál byl vytvořen jako učební dokument projektu inovace výuky v rámci OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost. VY_32_INOVACE_D2 – 11.
Tento materiál byl vytvořen jako učební dokument projektu inovace výuky v rámci OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost. VY_32_INOVACE_D2 – 12.
Tento materiál byl vytvořen jako učební dokument projektu inovace výuky v rámci OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost VY_32_INOVACE_D3 – 15.
Tento materiál byl vytvořen jako učební dokument projektu inovace výuky v rámci OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost VY_32_INOVACE_C2 – 16.
Vytápění Paliva.
Tento materiál byl vytvořen jako učební dokument projektu inovace výuky v rámci OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost VY_32_INOVACE_D3 – 10.
TEPLO A PALIVA. TEPLO A PALIVA TEPLO – typy chemických reakcí endotermická reakce = reakce, při které se teplo spotřebovává např. rozklad CaCO3.
Tento materiál byl vytvořen jako učební dokument projektu inovace výuky v rámci OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost VY_32_INOVACE_D3 – 02.
Transkript prezentace:

Tento materiál byl vytvořen jako učební dokument projektu inovace výuky v rámci OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost VY_32_INOVACE_C2 – 17

Výhřevnost paliv © Petr Špína 2012

Výhřevnost udává, kolik využitelné energie se uvolní úplným spálením např. 1 kg paliva. Spalné teplo = výhřevnost + skupenské teplo páry ve spalinách (nevyužitelné, uniká se spalinami).

Výhřevnost značka…H (heating value) vzorecH = jednotka …[H] = 1 J/kg 1 kJ/kg, 1 J/m 3 … QmQm

Výhřevnost Benzín…43,5 MJ/kg Dřevo (průměr)…16 MJ/kg Líh (ethanol)…27 MJ/kg Nafta…42,5 MJ/kg Uhlí černé…20 – 31 MJ/kg Uhlí hnědé…10 – 17 MJ/kg Vodík…96 MJ/kg Zemní plyn…45 MJ/kg

Vyhledej a vypočítej, kolik využitelné energie obsahuje 1 litr benzínu 1 litr nafty 1 litr LPG výsledky 33 MJ 36 MJ 25 MJ

Kolik energie získáme za 1 Kč? (ceny duben 2012, zaokrouhleno) u benzínu (38 Kč/l) u nafty (37 Kč/l) u LPG (19 Kč/l) ? ? ? výsledky 0,87 MJ 0,95 MJ 1,32 MJ

Která hodnota je pro dané palivo vyšší? výhřevnostspalné teplo protože ve spalném teple je obsaženo i skupenské teplo par. Ne, Ano,

Co má pro využití daného palivo větší význam? výhřevnostspalné teplo protože skupenské teplo par obsažené ve spalném teple je v praxi nevyužitelné. Ano, Ne,

Měrné palivo teoretické ideální palivo o výhřevnosti 29,31 MJ/kg (čistý uhlík). Tuna měrného paliva jednotné vyjádření energie, obsažené v palivech různé kvality.

Dřevo má výhřevnost 16 MJ/kg. Kolik tun měrného paliva představuje 10 t palivového dřeva? přibližně 5,5 tuny ? Kolik dřeva s výhřevností 16 MJ/kg je ekvivalentem 1 t měrného paliva? ? přibližně 1,8 tuny

Zdroje: Mikulčák, J. a kol.: Matematické, fyzikální a chemické tabulky pro střední školy, SPN Praha 1981, ISBN [cit ] pod licencí Creative Commons na www: 2_Warnung_vor_feuergefaehrlichen_Stoffen_D-W001.svg kraj/LPG

Benzín H = 43,5 MJ/kgρ = 0,75 kg/l Q 1 = ?(energie v 1 litru) 1 litr benzínu…0,75 kg Q = H. m Q =43,5. 0,75 38 Kč … 33 MJ Q =33 MJ 1 Kč … 0,87 MJ zpět

Nafta H = 42,5 MJ/kgρ = 0,84 kg/l Q 1 = ?(energie v 1 litru) 1 litr nafty…0,84 kg Q = H. m Q =42,5. 0,84 37 Kč … 36 MJ Q =36 MJ 1 Kč … 0,97 MJ zpět

LPG H = 46 MJ/kgρ = 0,54 kg/l Q 1 = ?(energie v 1 litru) 1 litr LPG…0,54 kg Q = H. m Q =46,1. 0,54 19 Kč … 25 MJ Q =25 MJ 1 Kč … 1,32 MJ zpět