ZÁKLADNÍ POJMY DRUHY DOPRAVY ZPŮSOBY VEDENÍ TRASY V ÚZEMÍ
Základní dopravně - inženýrské charakteristiky INTENZITA [voz/den, voz/hod, osob/hod] SKLADBA DOPRAVNÍHO PROUDU HUSTOTA [voz/km] RYCHLOST [km/hod]
Základní dopravně - inženýrské charakteristiky Způsob zjišťování z dopravních průzkumů 4 způsoby sledování dopravního proudu (profilové, momentální, časo-prostorové, úsekové – „plovoucí vozidlo“) Využití zjištění aktuálního stavu dopravy prognóza dopravy pro určení výhledových objemů dopravy
Variace dopravy = změny intenzity, skladby, hustoty a rychlosti vozidel na pozemní komunikaci v průběhu času špička sedlo Zdroj: Ročenka dopravy Praha 2012, TSK
Zdroj grafů: Ročenka dopravy Praha 2012, TSK
Regulace dopravy cílené usměrňování vývoje dopravy, přímé a nepřímé prostředky a opatření cíle: snížení objemu automobilové dopravy preference MHD zlepšení ŽP (snížení hladiny hluku)
Regulace zahrnuje řízení dopravy usměrnění provozu světelnými nebo akustickými signály, policista organizaci dopravy řešení dopravy na stávající síti bez stavebních úprav (dopravní omezení – např. jednosměrné ulice, zákaz vjezdu nákladních vozidel do oblasti)
Druhy dopravy – rozdělení Podle charakteru dopravní cesty a použitého dopravního prostředku kolejová, silniční, letecká, vodní nákladní x osobní hromadná x individuální Podle způsobu vedení trasy v území vedení trasy mezi zdrojem a cílem přepravy orientace trasy vzhledem k území
Druhy dopravy podle charakteru dopravní cesty a použitého dopravního prostředku Základní dělení Železniční (kolejová) doprava Silniční doprava Vodní doprava Letecká doprava Potrubní doprava Nekonvenční doprava
Hodnocení druhů dopravy podle přepravovaného množství a jeho substance dopravní vzdálenosti a možnosti doručení zásilky od odesílatele k příjemci požadované přepravní rychlosti bezpečnosti vlivu na životní prostředí
Železniční doprava Výhody hromadná přeprava na dlouhé vzdálenosti ohleduplnější na ŽP než ostatní druhy (nezapomínat ale na výrobu el. energie) Nevýhody není přímé spojení odesílatele a příjemce – nutná překládka nebo přestup
Síť železničních tratí na území ČR
Silniční doprava Výhody nejhustší síť, doprava od odesílatele k příjemci vhodná na kratší vzdálenosti a menší objemy Nevýhody energetická náročnost vliv na ŽP (CO2, CO, hluk, zábor půdy)
Síť pozemních komunikací na území ČR
Vodní doprava Výhody hospodárná (nejmenší odpor dopravní cesty) nákladní doprava velkých objemů (uhlí, písek, ropa) kontejnerová doprava ekologická Nevýhody u nás omezené podmínky pro využití 2 - 5 % objemu vývozů a dovozů ČR
Splavné vodní cesty v ČR
Letecká doprava Výhody přeprava osob na dlouhé vzdálenosti mezinárodní význam vysoká rychlost, pohodlí, bezpečnost Nevýhody vysoká energetická náročnost vliv na ŽP (CO2, vodní pára, CO, Nox, SO2)
Rozmístění letišť na území ČR
Zdroj – Podzimek J.: Křižovatka tří moří
Rozdělení dopravy z hlediska vedení v území Dělení dopravy podle vztahu k řešené oblasti - vedení trasy mezi zdrojem a cílem 1. tranzitní doprava objízdná průjezdná
2. doprava vnější zdrojová cílová Z C Z C
3. doprava vnitřní C Z
1. směr radiální Dělení dopravy podle vztahu k řešené oblasti - podle orientace trasy vzhledem k území Radiální systém s vnějším silničním obchvatem
2. směr diametrální Diametrální silniční průtah městem
3. směr tangenciální
4. směr okružní
Vhodnější - kombinace více orientací – např. radiálně okružní systém
Radiálně okružní systém komunikací v Praze
Zbytná doprava = doprava nežádoucí zbytná doprava 1. stupně zbytná doprava 2. stupně zbytná doprava 3. stupně
Zbytná doprava 1. stupně = doprava tranzitní průjezdná C
Zbytná doprava 2. stupně = doprava vnější - nevhodné umístění zdroje nebo cíle dopravy
Zbytná doprava 3. stupně = doprava vnitřní při využívání nevhodného dopravního prostředku