Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Moderní škola

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Kandidátské země do EU Chorvatsko Turecko Makedonie Island.
Advertisements

SADA č. VIII Identifikátor: VY_32_INOVACE_SADA VIII_ČJS, DUM 11 Vzdělávací oblast: Člověk a jeho svět Vzdělávací obor: Člověk a jeho svět Název: Co vím.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Moderní škola
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO: NÁZEV: VY_32_INOVACE_242_Členské státy EU AUTOR: Alena Hořavová ROČNÍK, DATUM:
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Výukový materiál vytvořen v rámci projektu EU peníze školám „Učíme aktivně“ Registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/ Číslo materiálu: VY_32_INOVACE _10.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Moderní škola Autor: Ing. Petr Benda Název materiálu: Daně – opakování I Označení materiálu: VY_32_INOVACE_EKO.OA
IDENTIFIKÁTOR MATERIÁLU: EU
Základní škola Rosice, okres Chrudim Rosice 97, Rosice; IČO: ; tel.: ; Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Moderní škola
Participace občanů na politickém životě
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
Číslo a název projektuCZ.1.07/1.5.00/ OP: Vzdělávání pro konkurenceschopnost Zvyšování vzdělanosti pomocí e-prostoru Název a adresa školySoukromá.
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Volby VY_32_INOVACE_29-12 volební systémy.
V OLEBNÍ SYSTÉMY Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu CZ.1.07/1.1.04/
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_BERGMANNOVA_18.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Moderní škola
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Moderní škola
VÝUKOVÝ MATERIÁL ZPRACOVÁN V VÝUKOVÝ MATERIÁL ZPRACOVÁN V RÁMCI PROJEKTU EU PENÍZE ŠKOLÁM Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Šablona: III/2.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Moderní škola
STÁTNÍ SPRÁVA A SAMOSPRÁVA
ZEMĚPIS 9. ROČNÍK MEZINÁRODNÍ ORGANIZACE
VY_52_INOVACE_Z.9.36-hospodářské organizace ve světě-prezentace
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Moderní škola
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Moderní škola Autor: Renáta Kupsová Název materiálu: Extremismus Označení materiálu: VY_32_INOVACE_OBV.P2.208.
VY_32_INOVACE_15_Státy evropské unie (1) (2) (SADA ČÍSLO 6)
Inovace bez legrace CZ.1.07/1.1.12/ Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.. VOLBY V ČESKÉ.
Výukový materiál vytvořený v rámci projektu „EU peníze školám“
Funkce voleb
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
SEVEROATLANTICKÁ ALIANCE
Romana Zabořilová ZŠ Jenišovice VY_32_INOVACE_012.
Najdi na slepé mapě Evropy státy podle zadání
VY_32_INOVACE_51_16 ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/
VY_32_INOVACE_SVF33060DUD Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Rozvoj.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
Kód VM: VY_32_INOVACE_4PRI39 Projekt: Zlepšení výuky na ZŠ Schulzovy sady registrační číslo: CZ.1.07./1.4.00/ Autor: Miroslav Přichystal Datum:
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Moderní škola
EVROPSKá UNIE.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Moderní škola
Základní škola Rosice, okres Chrudim Rosice 97, Rosice; IČO: ; tel.: ; Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Moderní škola Autor: Renáta Kupsová Název materiálu: Politika Označení materiálu: VY_32_INOVACE_OBV.P2.207.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Moderní škola Autor: Renáta Kupsová Název materiálu: Volby v ČR Označení materiálu: VY_32_INOVACE_OBV.P2.205.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO: NÁZEV: VY_32_INOVACE_245_Vyspělé státy světa AUTOR: Alena Hořavová ROČNÍK, DATUM:
Mezinárodní výzkum dospělých Programme for the International Assessment of Adult Competencies První zjištění z výzkumu OECD PIAAC MŠMT, Tento.
Číslo: Digitální učební materiál vznikl v rámci projektu "Inovace + DVPP", EU peníze do škol, CZ.1.07/1.4.00/ Název: Vrcholné státní orgány Autor:
Název školy: ZŠ a MŠ,Veselí nad Moravou,Kollárova1045
Kavříková, Bělinová, Březinová, Štěrbová
VY_32_INOVACE_29-14 TEST 4 VOLBY, VOLEBNÍ SYSTÉMY.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_130 Název školy Gymnázium, Tachov, Pionýrská 1370 Autor Mgr. Daniela Kemrová PředmětZeměpis.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Kanton St.Gallen 27. března 2013 Konference o demokracii Liberec Budoucnost a výzvy demokracie Dr. Benedikt van Spyk Právo a legistika, Státní kancelář.
Evropa - obyvatelstvo, EU Tercie Řešení úkol.
JSEM OBČANEM EVROPSKÉ UNIE Učebnice od s. 14 n.. EUROOBČAN ČR je od roku 2004 členem EU Občané EU mají stejná práva a povinnosti (bez ohledu na to, ve.
Základní škola a Praktická škola Dvůr Králové nad Labem EU-OPVK-CZ.1.07/1.4.00/ :III/2 VY_32_INOVACE_02-11 ZEMĚPIS NA II. STUPNI ZV-LMP (Z) Téma:
Číslo DUM: VY_32_INOVACE_06 Autor: Marcela Holíková Anotace: Sada materiálů slouží k úvodu učiva o Evropě a EU. ZEMĚPIS - EU.
Volební právo VY_32_INOVACE_03-54 Ročník: 9. Vzdělávací oblast: Člověk a společnost Vzdělávací obor: Občanská výchova Tematický okruh: Stát a právo Téma:
EVROPA EVROPSKÁ UNIE VY_32_INOVACE_07-48 Ročník: VIII. ročník
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Ing. Veronika Poláčková Název materiálu:
Autor: Mgr. Michaela Čapková Datum: Název: VY_52_INOVACE_30_ZEMĚPIS
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Výsledky mezinárodního výzkumu OECD
volby Volební systémy v demokratických zemích
Vytvořeno v rámci v projektu „EU peníze školám“
VY_32_INOVACE_07_Zeměpis_8.ročník 15_Evropská unie, NATO
Základní škola, Hořice, Husova 11 VY_32_INOVACE 2_63
Najdi na mapě : Česko Rakousko Maďarsko Polsko Řecko Německo Švédsko
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr
Transkript prezentace:

Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/34.0188 Název projektu: Moderní škola Autor: Renáta Kupsová Název materiálu: Problémy demokracie v ČR Označení materiálu: VY_32_INOVACE_OBV.P2.218 Datum vytvoření: 27. 9. 2013 Vzdělávací oblast: Občanská výchova Ročník: druhý – Pečovatelské služby Název školy: Střední škola, základní škola a mateřská škola pro zrakově postižené, Brno, Kamenomlýnská 2

Anotace Problémy demokracie – zájem občanů o společenské dění nebo o politiku, účast občanů ve volbách, problém korupce ve společnosti.

Metodické pokyny Materiál lze využít k výkladu nové látky nebo k opakování učiva. Prezentace obsahuje úkoly, které žáci samostatně vypracují do sešitu nebo na samostatný list. Řešení úloh je na posledním snímku prezentace. Pro práci je nutný počítač s  programem MS PowerPoint a projektor.

Zdroje Uveďte citace zdrojů použitých v materiálu. Http://cs.wikipedia.org. [online]. [cit. 2013-09-27]. Dostupné z: http://cs.wikipedia.org/wiki/Demokracie http://cs.wikipedia.org/wiki/Ob%C4%8Dansk%C3%A1_spole%C4%8Dnost http://cs.wikipedia.org/wiki/Povinn%C3%A1_volebn%C3%AD_%C3%BA%C4%8Dast http://cs.wikipedia.org/wiki/Voln%C3%BD_%C4%8Das http://cs.wikipedia.org/wiki/Volebn%C3%AD_pr%C3%A1vo_%C5%BEen Http://www.volby.cz/. [online]. [cit. 2013-09-27]. Dostupné z: http://www.volby.cz/ http://cs.wikipedia.org/wiki/Korupce Http://www.transparency.cz/. [online]. [cit. 2013-09-27]. Dostupné z: http://www.transparency.cz/

Zdroje Uveďte citace zdrojů použitých v materiálu. Foto: Http://cs.wikipedia.org. Dostupné z: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Jaromir_Jagr,_ice_hockey_champion_2010.jpg, dne 24. 9. 2013, autor Jarba http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:British_suffragette_clipped.jpg, dne 24. 9. 2013, autor Ch. Chusseau- Flaviens http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Euromoenterogsedler.jpg, dne 27.9.2013, autor da:Bruger:Twid

Problémy demokracie v ČR 1. Zájem o společnost 2. Účast občanů ve volbách 3. Korupce ve společnosti

Protože bez lidí to nejde! 1. Zájem o společnost Vytvořit demokratickou společnost není jednoduché. Zajistit dlouhodobé fungování demokratické společnosti, naplnění pojmu “vláda lidu“, je ještě mnohem složitější. Proč? Protože bez lidí to nejde! Demokratická společnost vyžaduje účast občanů, jejich zapojení do společenského a politického dění. Bylo tomu tak ve starověkém Řecku a není to jiné ani dnes. Jestliže demokracie znamená vládu lidí, musí se lidé podílet na vládě, vyjadřovat se k problémům společnosti. „

1. Zájem o společnost Současná společnost klade na člověka vysoké požadavky. Pracovní, studijní či rodinné povinnosti vyžadují hodně času. Čas na odpočinek a zájmy je vzácný. Kde najít čas na společenské a politické aktivity? Jak zvýšit zájem občanů o společnost? Najít si čas (prostor) pro společenské a politické aktivity je předpokladem fungování demokratické společnosti. Bez zájmu obyčejných lidí demokracie dobře nefunguje. Zvýšit zájem „obyčejných lidí“ o tuto oblast je nutné. Jinak se lidé musí spokojit s tím, co za ně udělají nebo rozhodnou jiní.

1. Zájem o společnost Pracoval již někdo z Vás ve společenské organizaci, např.: – skautů, – ochrany přírody, – červeného kříže, – charitativní organizaci, – sportovní organizaci? A chtěli byste v takové organizaci někdy pracovat? Nebo jste přemýšleli o vstupu do politické strany? Hodně lidí se věnuje sportu nebo kultuře. Společenská činnost je důležitá, nebojte se do ní zapojit!

1. Zájem o společnost Obr. 1 – Jaromír Jágr a čeští hokejisté , uvítání v Praze 24. 5. 2010 (zlato z Kolína nad Rýnem) Zdroj: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Jaromir_Jagr,_ice_hockey_champion_2010.jpg, dne 24. 9. 2013, autor Jarba

2. Účast občanů ve volbách Účastní se voleb dostatečný počet občanů? Volební právo je velmi důležité právo. Je zaručeno Listinou základních práv a svobod. Vykonává se tajným hlasováním – lidé se sami rozhodnou, komu dají svůj hlas a ten vhodí do volební urny. Občané se svoji účastí ve volbách podílí na správě věcí veřejných. Přesto řada občanů toto právo nevyužívá. Někteří dokonce tvrdí, že to nemá na nic vliv!

2. Účast občanů ve volbách Volební právo žen: 1893 Nový Zéland, 1902 Austrálie, 1906 Finsko, 1913 Norsko, 1915 Dánsko, Island, 1917 Rusko, 1918 Německo, Polsko, V. Británie, 1919 Československo, Nizozemsko, 1920 USA , Kanada, Maďarsko, 1921 Lotyšsko, Švédsko, 1926 Turecko, 1927 Uruguay, 1929 Ekvádor, 1931 Španělsko, 1932 Brazílie, 1934 Turecko, 1941 Jugoslávie, 1942 Dominikánská republika, 1945 Francie, Japonsko, Itálie, Slovinsko, 1946 Argentina, Rumunsko, 1948 Belgie, 1949 Čína, Indie, Chile, 1952 Mexiko, Řecko, 1956 Egypt, 1958 Maďarsko, 1960 Kypr, 1971 Švýcarsko (stát, kantony 1958–1990), 1976 Portugalsko, 1984 Lichtenštejnsko, 1999 Katar. Obr. 2 – Boj za volební právo žen , cca 1910 Zdroj: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:British_suffragette_clipped.jpg, dne 24. 9. 2013, autor Ch. Chusseau-Flaviens

2. Účast občanů ve volbách Procento účasti ve volbách se liší podle druhu voleb. Dlouhodobě se pohybuje od cca 20% do 60%. 2010 Poslanecká sněmovna 62,6% 2012 Senát 34,9% 1.kolo 18,6% 2.kolo 2010 Obce 48,5% 2012 Kraje 36,8% 2013 Přímá volba prezidenta 61,3% 1.kolo 59,1% 2.kolo

2. Účast občanů ve volbách Problémy s volební účastí řeší některé státy tak, že voliči mají povinnost zúčastnit se voleb. Při neúčasti hrozí voličům sankce – pokuta, veřejné práce… Znáte takové státy? Belgie Francie Řecko Mexiko Argentina Brazílie Lucembursko Austrálie

3. Korupce ve společnosti Korupce je zneužití postavení nebo politické funkce k osobnímu prospěchu. Korupce je spojena: s podplácením (úplatky), s vyžadováním výhod (privilegia), s vydíráním nebo zastrašováním. Trestného činu se dopouští ten, kdo úplatek požaduje i ten, kdo jej nabízí! Obr. 3 – Peníze (eura) Zdroj: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Euromoenterogsedler.jpg, dne 27.9.2013, autor da:Bruger:Twid

3. Korupce ve společnosti Korupce se mohou dopouštět: politici – přijímají politická rozhodnutí a určují, na co se stát zaměří v budoucnu, např. podpora solárním elektrárnám, státní úředníci – rozhodující o nákupech zboží a služeb pro stát, ministerstva, organizace, jiné osoby – lobbisté (prosazují zájmy skupin), podnikatelé, občané… Rozsah korupce je různý – od podplacení úředníka v řádu několik tisíc Kč (20.000 Kč) až po částky v rozsahu několika milionů či stamilionů Kč u velkých státních zakázek.

3. Korupce ve společnosti Sporné případy, u kterých se objevilo podezření z korupce: nákupy zbraní – obrněná vozidla Pandury, letouny Casa, privatizace Unipetrolu – požadován úplatek za informace o privatizaci společnosti, fotbalové zápasy – hráči předem „prodali“ zápas, ovlivněna výběrová řízení – vítěz byl předem určen. Bojem s korupcí se zabývá Transparency International - Česká republika (TIC). Usiluje o zmapování stavu, navrhuje protikorupční programy a svou činností aktivně přispívá k omezování korupce.

Úlohy Zakroužkuj správnou odpověď! 1. Demokratická společnost potřebuje/ nepotřebuje aktivní účast občanů na společenském a politickém životě. 2. Zájem občanů o společenské dění je dostatečný/ slabý. 3. Účast občanů ve volbách je spíše nízká/ vysoká. 4. Česká republika patří k zemím, kde je účast ve volbách povinná/ dobrovolná. 5. Korupce znamená, že někdo své postavení zneužívá/ nezneužívá. 6. Organizace Transparency International se v ČR zabývá bojem s úředníky/ bojem s korupcí.

Řešení úloh Správné odpovědi: 1. Demokratická společnost potřebuje aktivní účast občanů na společenském a politickém životě. 2. Zájem občanů o společenské dění je slabý. 3. Účast občanů ve volbách je spíše nízká. 4. Česká republika patří k zemím, kde je účast ve volbách dobrovolná. 5. Korupce znamená, že někdo své postavení zneužívá. 6. Organizace Transparency International se v ČR zabývá bojem s korupcí.