Měření a výpočet přijatého a odevzdaného tepla 8. ročník Vnitřní energie, teplo Měření a výpočet přijatého a odevzdaného tepla
Měření tepla při tepelné výměně vedením Je možné měřit přímo teplo při teplené výměně vedením? nepřímé měření laboratorní měřidlo tepla Ne kalorimetr 8. ročník
Kalorimetr měření rozdílu teplot při teplené výměně vedením dvě tenkostěnné plechové nádoby s různým průměrem s víky, v nichž je dírka na míchadlo a teploměr nádoby jsou od sebe oddělené vzduchem mezi dny je tepelný izolant (např. suché dřevo) 8. ročník
Kalorimetr kříž oddělující vnitřní a vnější nádobu vnější nádoba vnitřní nádoba míchadlo vnitřní víko vnější víko 8. ročník
Měření Sestrojte ve dvojici se laboratorní kalorimetr a nechte si jej zkontrolovat učitelem. Od vyučujícího vezměte určené těleso a vodu o hmotnosti mt a mv (t – těleso, v – voda). Změřte jejich počáteční teploty tt a tv. Nalijte vodu do vnitřní nádoby a ponořte těleso do vody. Kalorimetr uzavřete, promíchávejte vodu a změřte výslednou teplotu. 8. ročník
Poskytovatel a příjemce tepla Které těleso odevzdávalo teplo? obecně: Které těleso přijímalo teplo? Na základě porovnání počátečních teploty tělesa a vody určete konkrétně. teplejší chladnějšímu chladnější od teplejšího 8. ročník
Výpočet přijatého tepla přijímá chladnější těleso počáteční teplota je nižší než konečná Q = c.m.(t – t0) c – měrná tepelná kapacita (z tabulek) m – hmotnost t0 - počáteční teplota t - koncová teplota 8. ročník
Výpočet odevzdaného tepla odevzdává teplejší těleso počáteční teplota je vyšší než konečná Q = c.m.(t0 – t) c – měrná tepelná kapacita (z tabulek) m – hmotnost t0 - počáteční teplota t - koncová teplota 8. ročník
Porovnání obou tepel Porovnejte tepla v obou případech. Jsou stejná nebo se liší? Nejsou úplně stejná, jen přibližně. Přitom by měla být stejná, pokud šlo o tepelnou výměnu jen mezi válečkem a vodou. 8. ročník
Porovnání obou tepel Jaké jsou možné příčiny této nerovnosti? nedostatečné izolování vnitřní nádoby kalorimetru od okolí tepelnými ztrátami při přenosu ocelového válečku a nalévání vody do kalorimetru chybou měření teploty a hmotnosti těles zanedbáním zahřátí vnitřní nádoby kalorimetru 8. ročník
Vzdělávací oblast: Člověk a příroda Vzdělávací obor: Fyzika Tematický okruh: Vnitřní energie, teplo Téma: Měření a výpočet přijatého a odevzdaného tepla Anotace: Pracovní list je zaměřen na laboratorní měření a následný výpočet přijatého a odevzdaného tepla při tepelné výměně vedením. Očekávaný výstup: Sestrojí laboratorní kalorimetr, změří fyzikální veličiny potřebné pro výpočet přijatého nebo odevzdaného tepla a počítá jej. Druh učebního materiálu: Prezentace Autor: Ing. Pavel Broža Jazyk: Čeština Cílová skupina: Žák Stupeň a typ vzdělání: Základní vzdělávání – druhý stupeň Ročník: 8. Datum vytvoření: 4. 1. 2012 8. ročník