Prezentace Konference kariérového poradenství Březen 2012

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
SEBEPOZNÁNÍ JÁ Mgr. Michal Oblouk.
Advertisements

Motivace 1.úvodní pojmy 2. pracovní motivace 3. stimulace
(Základy psychologie)
PSYCHOLOGIE OSOBNOSTI
OSOBNOST ČLOVĚKA TYPY OSOBNOSTÍ.
Seznamuje žáky s procesem lidské socializace a společenským statusem.
č. 43 Občanská nauka, 1. ročník, obor Obchodník
Osobnost Občanská výchova.
TYPOLOGIE OSOBNOSTI.
Temperament.
Psychologie Mgr. Milan Šimek
Analytická psychologie
Využití multimediálních nástrojů pro rozvoj klíčových kompetencí žáků ZŠ Brodek u Konice reg. č.: CZ.1.07/1.1.04/ Předmět : Výchova k občanství.
Rysy osobnosti = povahová vlastnost, která se projevuje určitým způsobem jednání, chování, prožívání. Je příznačný pro určitého člověka (odlišuje ho od.
Schopnosti. Schopnost Je psychická vlastnost, která umožňuje člověku naučit se určitým činnostem a úspěšně je vykonávat. Utváří se na podkladě biologické.
OSOBNOST.
Osobnost a temperament
Psychologie osobnosti
Schopnosti, nadání a talent
PSYCHICKÉ VLASTNOSTI OSOBNOSTI
Temperament Pavel Šuranský.
Schopnosti Milana Reichlová.
Poznámky pro výuku Předmět: PSYCHOLOGIE Autor: Mgr. Pavla Sukačová
Schopnosti Pavel Šuranský.
Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání -
Adolescence (16 – 18 až 20 – 22 let).
Typologie temperamentů
Chyby při vnímání druhých lidí
VÝCHODISKA SPORTOVNÍHO TRÉNINKU
Odborná konference "Zvyšování kompetencí absolventů vysokých škol" Absolvent se firmě vyplatí.
Psychické procesy, stavy a vlastnosti
Struktura osobnosti Daniel Dvořák, C4A.
RISKUJ PSYCHOLOGIE.
Pedagogická psychologie
OB21-VVP-HUM-OBN-MIK-L O s o b n o s t 1.část Mgr. Marie Mikulcová.
Manažerská psychologie Management , Brno Připravil: Ing. Jiří Leitner Garant předmětu: Ing. Vlastimil Vala, CSc.
OB21-VVP-HUM-OBN-MIK-M O s o b n o s t Mgr. Marie Mikulcová.
OSOBNOST UČITELE JAKO JEDEN ZE SUBJEKTŮ VÝCHOVNĚ-VZDĚLÁVACÍHO PROCESU Seminární práce KPG/RPEPS Pavel Švejda.
Diagnostika osobnosti Seminář 6 Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem, státním rozpočtem České republiky a rozpočtem hlavního města.
Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice Č ÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ Č ÍSLO MATERIÁLU.
Co je to osobnost?. Osobnost člověka je uspořádaný systém psychických a fyziologických funkcí jedince, které jsou v neustálé interakci s prostředím.
Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice Č ÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ Č ÍSLO MATERIÁLU.
Osobní bezpečí. Sebepojetí Sebepojetí - znamená porozumět sám sobě, svému JÁ, svým náladám, chování Sebepojetí – zahrnuje sebepoznávání, sebehodnocení.
Vytvořila Ing. Lenka Hřibová, Březen  Definice  Rozdělení  Schopnosti  Temperament  Charakter.
OB21-VVP-HUM-OBN-MIK-U O s o b n o s t Mgr. Marie Mikulcová.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Nedvědice, okres Brno – venkov, příspěvková organizace AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_05_14.
Trocha teorie nikoho nezabije …. VLASTNOSTI OSOBNOSTI OSOBNOST - souhrn vlastností, procesů a stavů, návyků, postojů, které tvoří celistvou strukturu.
PSYCHOLOGIE OSOBNOSTI – DYNAMICKÉ SLOŽKY Mgr. Jiřina Boušková.
Osobní bezpečí Název školy: ZŠ Salvátor Název školy: ZŠ Salvátor Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název výstupu:
Psychická struktura osobnosti Vytvořila Ing. Lenka Hřibová, Duben 2016.
Občanská výchova – 7. ročník, Člověk a jeho osobnost
Osobnost člověka SPOLEČENSKÁ VÝCHOVA 3
SEBEPOZNÁNÍ JÁ Mgr. Michal Oblouk.
OBČANSKÁ VÝCHOVA - 9. ročník
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Výkonové vlastnosti osobnosti I. část vlohy a schopnosti
CITY A JEJICH PROJEVY Mgr. Michal Oblouk.
PROFESE UČITELE Radek Šír.
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
OSOBNOST sportovce Seminář.
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
MOTIVACE.
Pohybové schopnosti a dovednosti
O dborné U čiliště a Z ákladní Š kola praktická Holešov
Komunikace učitele se žáky
Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/
Temperament, charakter, motivace
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor TEmatický celek
Kejřová Psychologie.
PODOBNOST A ODLIŠNOST LIDÍ
Transkript prezentace:

Prezentace Konference kariérového poradenství Březen 2012 Výkonové vlastnosti Prezentace Konference kariérového poradenství Březen 2012

Tato prezentace vznikla v rámci projektu „Systém kariérového poradenství pro studenty vysokých škol v Plzeňském kraji“ (CZ.1.07/2.2.0/07.0214), který je realizován v letech 2009 - 2012. Tento projekt je spolufinancován z Evropského sociální fondu a státního rozpočtu České republiky.

Výkonové vlastnosti osobnosti - určují, jak úspěšně může osobnost vykonávat určitou činnost (vlohy, schopnosti, vědomosti, dovednosti a návyky) - schopnosti jsou psychické vlastnosti, které umožňují člověku naučit se různým činnostem a vykonávat je. Se schopnostmi úzce souvisejí vědomosti a dovednosti

Dělení schopností a) obecné – většina oborů praktické lidské činnosti (chůze, rovnováha, zrak, ...) b) zvláštní (specifické) – na základě obecných – týkají se jednoho nebo několika oborů Příklady druhů schopností: intelektové (důvtip, chápavost, bystrost, přizpůsobivost vůči změně (schopnost učit se a používat naučeného)) mezi intelektové schopnosti patří tvořivost (neboli kreativita), která představuje přístup k činnostem, který přináší nová, neotřelá, zajmavá řešení v různých variantách (McGaiver)

Dělení schopností Bariéry tvořivosti: funkční fixace bariéry v oblasti sociální příliš autoritativní vedení v rodině brání rozvoji tvořivosti netolerantní atmosféra posměch při neúspěchu celospolečenská atmosféra hraje velmi důležitou roli nepříznivý citový stav

Další schopnosti ovlivněno pružinami spojeny s vědomým „já“ (např. ctižádostivost, ješitnost, panovačnost = motivy) senzomotorické schopnosti (smyslově-pohybové): přiměřená koordinace pohybů a vjemů vlohy (dispozice) – biologicky zděděné (vrozené) předpoklady pro utváření schopností (jen za příznivých podmínek – tvoří jen potenciální základ) souhrn vloh nazýváme nadání vyšší nadání = talent mimořádně rozvinutý talent = genialita

Obecná inteligence - měření = IQ (inteligenční kvocient – hlásá úrovně některých rozumových schopností - měření míry, kvality, stupně vnímavosti, představivosti, pozornosti, eventuálně paměti a myšlení + jejich přesnost a hloubka - míra pružnosti se kterou se člověk vyrovná (vyzná se v) s novou situací, aniž by zbytečně plýtval energií a časem. Tyto schopnosti se neustále vyvíjejí (stoupají, ale i klesají)

Rysy osobnosti vytrvalost, houževnatost, družnost, pravdomluvnost, ... psychická vlastnost, která se projevuje určitým způsobem chování, jednání i prožívání vlastnosti bývají příznačné a relativně stálé Základní rysy osobnosti: extravarze (extraverze) – otevřenost introverze – samotářství, uzavřenost

Dominance - Submise Dominance – sklon vést Submise – sklon být veden Rozhodnost – x – nerozhodnost Sebeovládání – x – nedostatečné sebeovládání Krajní vyhraněnost stěžuje člověku přizpůsobovat se

Dynamické vlastnosti osobnosti - reakce lidí (pomalý a pohodlný – x – rychlý a vznětlivý) - má citový základ - vyjadřuje způsoby, jakými probíhá prožívání a zejména chování a jednání lidí - vyjádřeno individuální tempo člověka a jeho zvláštnosti dané: o celkovou pohyblivostí a rychlostí reakcí o stavem emoční pohotovosti o expresí citů navenek – jak výrazně se projevuje - relativně stálá složka osobnosti (vlastnosti jsou vrozené) - rozvíjejí se v nejranějším dětství o obtížno pak dosáhnout vlastnosti opačné - vlastnosti temperamentu závisí na stavu vyšší nervové činnosti a na funkci žláz s vyšší sekrecí (endokrynní) - největší změny v oblasti dospívání a stárnutí

Temperament Projevy temperamentu: - pamalost – x – hbitost; zbrklost, trudomyslnost, lehkomyslnost, náladovost, ostýchavost, útočnost, vytrvalost, ... Hyppocrates (460 – 360 př. n. l.) povšiml si vlastností temperamentu se stavbou těla. Rozdělil lidi do čtyř skupin: sangvinik flegmatik cholerik melancholik

Temperament Psychokosmická typologie (Carl Gustav Jung) - švýcarský psychiatr, psycholog, filosof - vychází ze vztahu člověka ke světu: a) extrovert – otevřený pro svět (je schopen více příjmat z okolí; je společenský, přístupný, aktivní) b) introvert – pro svět uzavřený (pohroužený do sebe, plachý, nejistý, málo průbojný)

Temperament Psychokosmická typologie (Carl Gustav Jung) - švýcarský psychiatr, psycholog, filosof - vychází ze vztahu člověka ke světu: a) extrovert – otevřený pro svět (je schopen více příjmat z okolí; je společenský, přístupný, aktivní) b) introvert – pro svět uzavřený (pohroužený do sebe, plachý, nejistý, málo průbojný)

Vztahově-postojové vlastnosti Vztahově-postojové vlastnosti osobnosti Hodnotová orientace osobnosti: - systém hodnot, kterým osobnost dává přednost; kterými se osobnost řídí ve svém jednání a chování; při utváření vztahu ke skutečnosti a) citové vztahy: o intenzita citových vztahů o ztráta citových vztahů (odcizení) b) postoje: o do určité míry předurčují povahu chování jednotlivce o vyhraněná a trvalá tendence jednat v určité situaci určitým způsobem o projev v praxi pozitivním – x – negativním vztahem (reakcí) c) předsudky: o nekritické přejímání postojí jiných lidí d) přesvědčení: o dospívá individuálně – svojí vlastní zkušeností o osobní zkušenost je hrozně důležitá e) charakter: o takový soubor duševních vlastností, které z něho vytváření určitou jednotící složku osobnosti

Volní rysy charakteru = cílevědomost, samostatnost, rozhodnost, sebekázeň, ... a. tvoří jádro charakteru b. záležitost výchovy a sebevýchovy c. „štěstí je lidská vlastnost“ Ideály (vnitřní životní cíle): - obsahuje určitou dokonalost – subjektivní - každý má ideály

Volní rysy charakteru Seberegulační vlastnosti osobnosti = sebeuvědomění o způsob, první předpoklad seberegulace. Člověk se prožívá, jako předmět své činnosti - sebepoznání - v rámci sociální interakce člověka s ostatními - autoregulace o bez objektivního sebepoznání nemůže existovat účinná autoregulace Svědomí: o forma prožívání morálního hodnocení vlastních činů, motivů a cílů o vymezuje člověku hranice, co je možné dělat a co se nesmí o jedinec je musí přijmout o obsah svědomí je různý