Bc. Michaela Galová I. HYDR Evoluční psychologie

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Závěrečná práce E - learning
Advertisements

MÉ KRÁLOVSTVÍ.
GIBONI.
Konflikty a vnitrodruhový boj. Konflikt = působení dvou nebo více protikladných „sil“, projevů chování Agonistické chování = agresivní –Mezi dvěma jedinci.
Lvíček zlatý.
Elektronická učebnice - I
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU: Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO.
Srovnávací psychologie Chramostová Eva
KIN RECOGNITION Lucie Reichová.
Když si zvířata hrají Ondřej Zatloukal. Co je to hra?  chování bez vážného obsahu, při němž dochází k naprosto volnému mísení různých prvků chování i.
NÁZEV ŠKOLY: SPECIÁLNÍ ZÁKLADNÍ ŠKOLA A MATEŘSKÁ ŠKOLA VARNSDORF AUTOR: Marcela Kanisová, NÁZEV: VY_32_INOVACE_17_Rodina TÉMA: Příbuzenské.
Čím se lišíme od zvířat a v čem jsme stejný
Autor výukového materiálu: Petra Majerčáková Datum vytvoření výukového materiálu: říjen 2012 Ročník, pro který je výukový materiál určen: VIII Vzdělávací.
Autor výukového materiálu: Petra Majerčáková Datum vytvoření výukového materiálu: prosinec 2012 Ročník, pro který je výukový materiál určen: VIII Vzdělávací.
Číslo v digitálním archivu školy VY_52_INOVACE_P8_03 Sada DUMPřírodopis 8 Předmět Přírodopis Název materiálu Člověk – odlišnosti od ostatních savců Anotace.
Rákosník seychelský Pomocníci – jen dcery Odchov mladších sourozenců Nedostatek potravy 80% synů Dostatek potravy 80% dcer.
RODINA Mgr. Michal Oblouk.
Adopce na dálku Zpracovali: Natálie Panáková, Nicole Maťová.
Tropický deštný les SAVCI.
Zvířata – Síla myšlení Zuzana Gissyová.
Infanticida Zabíjení mláďat téhož druhu
Mirror Self - Recognition ( MSR ). KONTROVERZNÍ TÉMA SROVNÁVACÍ PSYCHOLOGIE V roce 1970 přišel poprvé Gordon Gallup s důkazem, že šimpanzi jsou schopni.
Komunikace Aktivita č.1: Výchova k aktivnímu občanství
ČLOVĚK odlišnosti od ostatních savců.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO: NÁZEV:VY_32_INOVACE_358_Leoš Janáček AUTOR: Mgr. Markéta Lyková ROČNÍK, DATUM:
Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace Vyučovací předmět: Český jazyk a literatura Ročník: 9. ročník Anotace: Ladislav Fuks životopis, romány,
Anotace: Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název DUM: Rodina
Pří_229_Savci_Králík domácí Autor: Mgr. Martina Vaculová
Kojení a péče o nevlastní potomky
Portréty literárních osobností světové literatury.
Judita Vedlová. Definováno v trestním zákoně §199.
Zpracovala: Simona Hyková
Anotace: Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název DUM: Funkce rodiny Číslo DUM: VY_52_INOVACE_66_96 Vzdělávací předmět: Rodinná výchova Tematická oblast:
Etologie aneb na počátku byl …. … kůň … nebo spíše liška ? Hyracotherium (dříve eohippus) Hyracotherium (dříve eohippus) 40 cm 40 cm Severní Amerika.
Evoluce ženské menopauzy aneb k čemu všemu jsou nám užitečné babičky
Blues Richard Malý.
Mravenci Předmět: BiologieTřída: 1L Obor: Technické lyceumŠkolní rok: 2013 Vyučující: Mgr. Ludvík KašparJméno: Vojtěch Antoš.
Radek John – život a dílo
Homosexualita zvířat.
Název Vztahy v rodině   Šablona CZ.1.07/1.4.00/    Poř.číslo
Název projektu - Moderní technologie ve výuce
VÝUKOVÝ MATERIÁL ZPRACOVÁN V RÁMCI PROJEKTU EU PENÍZE ŠKOLÁM
Portréty literárních osobností světové literatury
Živočichové tropických deštných lesů (2)
PRIMÁTI OPICE.
ASOCIACE MEZI VOLNĚ ŽÍJÍCÍMI ŠIMPANZI (Pan troglodytes schweinfurthii) rozdíly ve spolupráci mezi samci a samicemi Petra Kotlárová 2008.
- Hravost je jedním z důležitých předpokladů, jak se něčemu naučit - Zvídavému chování se odborně říká explorační – aktivní vyhledávání a zkoumání nových.
Kultura u orangutanů Kristýna Vacková.
Neverbální komunikace
 Škola: Základní škola a Mateřská škola, Kostelní 560, Svoboda n. Úpou, okres Trutnov  Autor: Mgr. Hana Klomínská  Datum: září 2012  Název: VY_12_INOVACE_1.2.1.
Tréning do předmětu SPR149 Využití filmu v sociální práci
Projekt spolufinancován ze státního rozpočtu ČR a Evropským sociálním fondem Název projektu: Živá příroda ve škole Číslo projektu : CZ.1.07/1.1.20/
Základní škola a Praktická škola Dvůr Králové nad Labem EU-OPVK-CZ.1.07/1.4.00/ :III/2 VY_12_INOVACE_ ČLOVĚK A JEHO SVĚT NA I. STUPNI ZV-LMP.
Základní škola Velké Karlovice, okres Vsetín ŠKOLA: Základní škola Velké Karlovice, okres Vsetín Mgr. Eva Cigániková AUTOR: Mgr. Eva Cigániková VY_32_INOVACE_OV,6_02_RODINA.
Spisovatelé dětské literatury Český jazyk a literatura 2. období Očekávaný výstup: žák se seznamuje s životem a dílem spisovatele, porovnává své dosavadní.
Projekt spolufinancován ze státní rozpočtu ČR a Evropským sociálním fondem Název projektu: Živá příroda ve škole Číslo projektu : CZ.1.07/1.1.20/
Vypracoval: Michal Horejš Obor: Technické lyceum Předmět: Biologie
Mimoverbální komunikace
KOMUNIKACE Zápis do sešitu
RODINA Mgr. Michal Oblouk.
Číslo projektu OP VK Název projektu Moderní škola Název školy
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kladno, Norská 2633
Veverka známá neznámá.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Jana Novotná Název materiálu:
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
Kůň Převalského.
Veverka známá - neznámá
VY_32 _INOVACE_PSYCHOLOGIE.01
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kladno, Norská 2633
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
Transkript prezentace:

Bc. Michaela Galová I. HYDR Evoluční psychologie Šimpanzi a lidé (aneb v čem se podobáme našim nejbližším žijícím příbuzným) Bc. Michaela Galová I. HYDR Evoluční psychologie

Šimpanz učenlivý (Pan troglodytes) africký druh lidoopa společně s šimpanzem bonobo (Pan paniscus) patří k našim nejbližším žijícím příbuzným jeho pozorováním a studiem chování (etologií) se zabývala Jane Goodallová (http://www.youtube.com/watch?v=k5Q6-hh49mU) nové informace a poznatky, zajímavosti ze života několika generací… vydala několik knih, založila The Jane Goodall Institute (1997) podala světu úplně jiný pohled na volně žijící šimpanze

Tlupa, rodina, rodinné vztahy společenský druh žije v tlupách (vůdčí samec, samice s mláďaty, dospívající samci) nejbližší a nejdůvěrnější vztahy (přátelství) v úzké rodině => samice s mláďaty, sestry samic (tety), sourozenci velmi zvláštní vztahy mají samice se svými syny => dlouholetá fixace, žárlení na sourozence, priorita, neustálé dobývání si matky synové vysoce postavených samic se později stávají dominantními zanedbávaná či dokonce týraná mláďata mívají doživotní problémy v rámci rodiny mladí jedinci pomáhají starým ve stáří a nemoci mezi sourozenci častá a výrazná spolupráce (především po smrti matky) semknutí tlupy v nesnázích

Komunikace hlasová, gestikulace, mimika… velmi dobře rozpoznatelné projevy radosti, smutku, agrese velmi důležitý je u šimpanzů jakýsi způsob pozdravu => dotek ruky i jiné části těla J. Goodallová poprvé zaznamenala určitý ,,druh řeči‘‘ (utváření slov pomocí specifických hlasových projevů) => jiný zvuk pro různé druhy potravy… sdělování důležitých informací př. dominance, zlost, nebezpečí => lámání větví, třesení s větvemi, skákání, dupání, mlácení soků a neposlušných družek 

Matka a mládě, výchova potomků zpravidla se rodí jedno mládě šimpanzí matky velice starostlivé existují i výjimky => zanedbávaná, týraná mláďata (úmyslně/neúmyslně) velmi specifické hry, učení (používání nástrojů http://www.youtube.com/watch?v=qyy2ko191s0) výchova (kárání) pomoc v rodině => odrostlé samičky pomáhají matce s výchovou sourozenců (příprava na výchovu vlastních mláďat)

Láska, soucit, zármutek šimpanzi dokážou milovat => matka/mládě, sourozenci šimpanzi jsou schopni soucitu, mají strach o své blízké jsou schopni pochopit smrt, prožívají hluboký zármutek po smrti svých blízkých => matka/mládě (až smrt zármutkem)

Války, vraždění, násilí několikaleté opakující se války mezi tlupami i mezi šimpanzi najdeme zrádce vraždění mláďat kanibalismus surovost v prosazování si dominantnosti násilí mezi dočasnými partnery

Literatura, internetové zdroje Goodallová J. 2011: Pohled oknem: třicet let se šimpanzi v Gombské rezervaci. 1 Vyd. Praha: Paseka. 257 p. ISBN 978-80-7432-084-2. http://www.youtube.com/ http://www.wikipedia.org/ https://www.google.cz/ (obrázky)

Děkuji za pozornost