Audiovizuální tvorba v multimédiích Streaming a videokonference ve výuce na FI MU RNDr. Miloš Liška FI MU/CESNET.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Zkušenosti s CMS Moodle na OPF SU František Koliba prezentace: Petr Korviny.
Advertisements

Školní síť a její připojení k internetu
Martin Weiter, Petr Zdílna, Karolína Černá, Miroslava Krčmová
Program péče o zákazníky a produkty ALCOMA Instalace, helpdesk, dohledové a servisní služby.
doc. Ing. Cyril Klimeš, CSc. vedoucí katedry
Telemedicínské aplikace v prostředí vysokorychlostní sítě CESNET2 Ing. Milan Šárek, CSc., Ing. Jiří Navrátil, CSc., Dr. Ing. Sven Ubik, Mgr. Tomáš Kulhánek,
Masivní streaming v prostředí českého internetu Tomáš Vojta vedoucí práce: Mgr. Miloš prokýšek.
Audiovizuální tvorba v multimédiích Klepnutím lze upravit styl předlohy podnadpisů. MULTIMEDIÁLNÍ ZÁZNAMY NA FAKULTĚ INFORMATIKY MASARYKOVY UNIVERZITY.
Audiovizuální tvorba v multimédiích HD Odbavování v ČT Ing. Jakub Vaněk KIT digital Czech a.s.
Virtuální učebna aneb „webinář“.
Multimédia ve vzdělávání VIDEO Litomyšl.
Lukáš Kryl, Zděněk Pernica.  Barevné schéma  Rozlišení  Framerate  Specifika streamovaného videa  Výhled do budoucnosti.
METROPOLITNÍ PŘENOSOVÝ SYSTÉM
Systémy pro zpřístupňování VŠKP: zkušenosti, možnosti, nabídky, potřeby … Seminář Brno,
VLAN Projektování distribuovaných systémů Lekce 2 Ing. Jiří ledvina, CSc.
E-Learning Strategie společnosti Microsoft pro podporu vzdělávání
Michal Krsek Za hranice YouTube Michal Krsek
Studijní IS a e-learning Patrícia Eibenová
B V M T část 2. Mikrovlnná technika 1.
VIDEOKONFERENCE a její použití ….. jeden obraz je více než tisíc slov
CZ.1.07/1.4.00/ VY_32_INOVACE_169_IT 9 Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Vzdělávací oblast: Informační a komunikační technologie Předmět:Informatika.
Využití internetu a sociálních sítí v lesní pedagogice Jiří Dolejší
Zkušenosti s elektronickou podporou výuky
RTSP Real Time Streaming Protocol
 oblast informačních a komunikačních technologií  sloučení audiovizuálních technických prostředků s počítači či dalšími zařízeními  multimediální systém.
Nokia x6  V současnosti nejvyspělejším modelem Nokia xSeries je Nokia X6  v ČR prodává ve verzi s 16 GB vnitřní paměti.
Co jsou to multimédia Bohumil Bareš.
E-learningový kurz ÚK PdF bilance ročních zkušeností.
1 iptelefonie denis kosař. 2 obsah Co je ip-telefonie Jak to funguje Protokoly Kodeky Jak to použít Skype Zdroje.
Petr Korviny SCO 2007 Brno Usnadnění tvorby elektronických studijních textů pro distanční vzdělávání Petr Korviny
MODULAČNÍ RYCHLOST – ŠÍŘKA PÁSMA
Michaela Vařechová Videokonference Předmět: 3MA381 Vypracovala: Michaela Vařechová.
Orbis pictus 21. století Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu.
IP telefonie v síti CESNET2 Sven Ubik Brno,
Streaming pomocí technologií FLASH
Úvod do nových médií a komunikace Ing. Jiří Kysela Katedra informačních technologií - Fakulta elektrotechniky.
Kam kráčí české bezdrátové sítě Sušice 2011 Marek Bako- vedoucí velkoobchodu Daniel Nalevajko- manažer rozvoje Jiří Vaja – vedoucí velkoobchodních služeb.
Vývoj výpočetního modelu
Možnosti připojení k Internetu ve Velkém Meziříčí
Web 2.0, folksonomie a uživatelská rozhraní Lenka Němečková Eliška Pavlásková Založeno mimo jiné na prezentacích prof. B. Whitea „The Promise of Rich User.
1 LICA – IPTV legálně Martin Kubík, DRM manager Srpen 2014.
Zkušenosti z vyučování chemické teorie a jeho administrativa v e-prostoru Masarykovy univerzity Pavel Kubáček Katedra fyzikální chemie.
Budoucnost multimediálních přenosů a digitálních vysílání ve státní správě a samosprávě Doc. RNDr. Milan BERKA, CSc.
Orbis pictus 21. století Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu.
Plošná inovace předmětů s využitím e- learningových nástrojů Informačního systému Masarykovy univerzity (IS MU)
Protokoly úrovně 3 nad ATM Projektování distribuovaných systémů Lekce 2 Ing. Jiří ledvina, CSc.
Nokia Czech Republic, s.r.o. Igor Šmerda, program manager.
Bc. Tomáš Nemastil Vedoucí práce: Ing. Bc. Marek Neruda
E-learningové aktivity na MU Luděk Matyska
Multimédia.
Univerzita třetího věku kurz Pokročilý Multimedia – Obrázky, Video a Hudba.
Základy matematiky Matematická analýza 2 kurz distančního vzdělávání na MFF UK Prof. RNDr. Miroslav Hušek, DrSc. Doc. RNDr. Pavel Pyrih, CSc. KMA.
Přímé přenosy Petr Janda.
Multimédia Žlutířová Eva.
Flexibilní jazyková výuka: případová studie využití multimédií na CJV MU Libor Štěpánek
Podpora vzdělávání na vysokých školách: Mezinárodní zkušenosti a doporučení Petr Pabian, Univerzita Pardubice, Telč, Podpora.
When Virtual Becomes Real: The Use of Videoconferencing in Language Teaching Barbora Budíková, Alena Hradilová, Hana Katrňáková, Libor Štěpánek Masarykova.
Internetové vysílání stanic Českého rozhlasu ve velmi vysoké kvalitě Miloš Wimmer CESNET z.s.p.o. a Západočeská univerzita.
VideoStreaming Aplikace pro mobilní zařízení Jiří Chadima, Jiří Mašek.
Datové komunikace Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem, státním rozpočtem České republiky a rozpočtem Hlavního města Prahy.
MULTIMEDIÁLNÍ FORMÁTY
Ondřej Pavlas, Tomáš Karhut
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Monitor
Možnosti audio-vizuálních aplikací v IS MU Mgr. Jitka Daňková
prof. RNDr. Miroslav VLČEK, DrSc.
Libor Štěpánek, Alena Hradilová, Hana Katrňáková, John Morgan,
Application Layer Functionality and Protocols
Přednášky z distribuovaných systémů
Michal Krsek Za hranice YouTube Michal Krsek
Transkript prezentace:

Audiovizuální tvorba v multimédiích Streaming a videokonference ve výuce na FI MU RNDr. Miloš Liška FI MU/CESNET

Audiovizuální tvorba v multimédiích Osnova Streaming přednášek na FI MU Příklad práce se streamingem SD videa High-performance Computing Class Příklad využití HD videa s nízkým zpožděním ve výuce

Audiovizuální tvorba v multimédiích Streaming přednášek na FI MU

Audiovizuální tvorba v multimédiích Streaming přednášek na FI MU – Motivace Záznamy přednášek jsou výborný studijní materiál před zkouškami Kdy záznamy přednášek nemusí stačit Přeplněné posluchárny Nemoc nebo jiné dúvody Dohled nad posluchárnami, příhled pro techniky

Audiovizuální tvorba v multimédiích Streaming přednášek na FI MU – Akvizice Pro každou posluchárnu PC s kartou pro akvizici analogového videa + VideoLan Client (VLC) Dobré řešení, ale dlouhodobě problémy se stabilitou a škálovatelností Terracue ENC-100 PAL, MPEG-2, 2Mbps (nebo více), MPEG-TS Audio 256kbps Stabilní řešení i při provozu 24/7

Audiovizuální tvorba v multimédiích Streaming přednášek na FI MU – Distribuce streamů – problémy Multicast Ideální, škálující řešení Problémy s dostupností pro uživatele, omezená podpora Stále omezená konektivita, stále ještě problémy s FUP Jiné komplikace Firewally NAT

Audiovizuální tvorba v multimédiích Streaming přednášek na FI MU – Distribuce streamů Snadné řešení Podřídit distribuci streamů uživatelům s nejslabší konektivitou Malá šířka pásma, jen unicast Ideální řešení Každému uživateli distribuovat streamy podle jejich možností Realistické řešení Několik streamů různých kvalit, vyžadující různou šířku pásma Kombinace multicastu a unicastu Škálovatelný unicast (kaskádování, CDN)

Audiovizuální tvorba v multimédiích Streaming přednášek na FI MU – Distribuce dat – Technické řešení UDP zrcadlo paketů Jiří Denemark, Eva Hladka, Petr Holub. User Empowered Virtual Multicast for Multimedia Communication. In ICN’2004 Conference Proceedings, pages 338–343, 2004.

Audiovizuální tvorba v multimédiích Streaming přednášek na FI MU – Distribuce dat – Technické řešení

Audiovizuální tvorba v multimédiích Streaming přednášek na FI MU – Klienti Typický klient – VLC Problematické řešení nastavení směrování uvnitř zrcadla paketů Řešení: RTSP server jako modul pro zrcadlo Omezená funkcionalita Odpovídá jen na SETUP, PLAY, STOP a TEARDOWN

Audiovizuální tvorba v multimédiích High-Performance Computing Class

Audiovizuální tvorba v multimédiích High-Performance Computing Class – Motivace Přínést špičkovou výuku studentům i tam kde by běžně nebyla dostupná Výuka vedená prof. Thomasem Sterlingem na Louisiana State University Distribuovaná výuka pomocí špičkových videokonferenčních technologií Technologie: CESNET/MU/LSU Účastníci: Masarykova Univerzita LSU (LA) University of Arkansas Louisiana Tech University (LA) MCNC (NC) University of Arkansas at Little Rock (AK) Polytechnic University of New York (NY)

Audiovizuální tvorba v multimédiích High-Performance Computing Class – Technologie – UltraGrid Přenos nekomprimovaného videa 1080i, 30fps, 8bpp, 4:2:2 YUV 1.2 Gbps – nekomprimované video, 250 Mbps – DXT komprese End-to-end zpoždění cca. 100ms (bez zpoždění daného sítí) Distribuce streamů 1:N – N:1 Všichni vidí přednášejícího a přednášející vídí všechny účastníky Technologie opět založená na UDP zrcadlech paketů

Audiovizuální tvorba v multimédiích Zpoždění dané sítí (RTT) LSU – StarLight:30ms StarLight – MU: 115ms LSU – MU: 145ms StarLight – UARK:19ms LSU – UARK:50ms High-Performance Computing Class – Technologie – end-to-end zpoždění přenosu

Audiovizuální tvorba v multimédiích High-Performance Computing Class – Technologie – HD H.323 videokonference 720p video, 1280x720, 30fps, komprese H.264 Maximální bitrate 6Mbps Komprese/parametry videokonference se mohou v jejím průběhu měnit Kvalitní akvizice zvuku Typicky optimalizovaná na řeč

Audiovizuální tvorba v multimédiích High-Performance Computing Class – Technologie – ostatní podpůrné technologie Sdílení presentací prostřednictvím WebEx Doplňující materiály: Sestříhané záznamy přednášek Quicktime SD a HDV Vystavené presentace, problem sets, assignments

Audiovizuální tvorba v multimédiích

High-Performance Computing Class – Zkušenosti Organizační problémy Časový posun mezi účastníky Semestr začíná pro různé účastníky jindy  Přednášky ze záznamu  Všichni účastníci musí mít k dispozici teaching asistenty  Složité utajování zadání assignments, vnitrosemestrálních písemek Technické problémy Kvalita audioinstalace Výpadky sítě

Audiovizuální tvorba v multimédiích High-Performance Computing Class – Zkušenosti Immersivnost prostředí (vjem přímo závislý na použitých technologiích) Interaktivita (vjem závislý i na vedení přednášky) Minimální rozdíly pro studenty nezávisle na tom, kde se kurzu ve skutečnosti účastní Průzkum z roku 2007/2008 HD video je vnímáno jako výborný prostředek Podpůrné technologie přijímány jako vyhovující Audio zdrojem problémů (není překvapivý výsledek) HUTANU, Andrei - XIN, Yufeng - THORPE, Steven - HOLUB, Petr - PARUCHURI, Ravi - EILAND, Daniel - LIŠKA, Miloš. Uncompressed HD Video for Collaborative Teaching - An Experiment. In The 3rd International Conference on Collaborative Computing: Networking, Applications and Worksharing. White Plains, New York : ICST, ISBN , 6 s

Audiovizuální tvorba v multimédiích High-Performance Computing Class – Zkušenosti – Vnímání kvality audia a videa

Audiovizuální tvorba v multimédiích High-Performance Computing Class – Zkušenosti – Vnímání interaktivity

Audiovizuální tvorba v multimédiích RNDr. Miloš Liška