Si osvojujeme socializačním procesem

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Vlivy na spotřebitele.
Advertisements

MARKETING A MANAGEMENT
Sociologické problémy soudobé společnosti SEMINÁŘ POŽADAVKY K ZÁPOČTU
ÚVOD DO MARKETINGU.
PhDr. Věra Strnadová, Ph. D.
Sociologie Sociologie je společenská věda, která zkoumá sociální život jednotlivců, skupin a společnosti.
Předmět psychologie Předmět psychologie práce a organizace.
AKTIVNÍ STÁRNUTÍ A MEZIGENERAČNÍ SOLIDARITA, ČILI JAK VŠTE VEDE STUDENTY K RESPEKTU A CHÁPÁNÍ STARŠÍCH OBČANŮ Mgr. Lenka Hrušková, Ph.D. VŠTE v Českých.
Seznamuje žáky s procesem lidské socializace a společenským statusem.
Etická výchova ve školách – projekt 2010 Začínáme u mladé generace.
MALÉ SOCIÁLNÍ SKUPINY © Spurný, O ČEM TO BUDE?  PROČ  PROČ SOCIÁLNÍ SKUPINY, JEJICH VÝZNAM PRO JEDINCE, PRO PRAXI?  JAK  JAK ČLENÍME SOCIÁLNÍ.
VY_32_INOVACE_EKO_19 PROPAGACE I.
Testování obalu přednáška.
Referenční skupiny.
Strategie značky a komunikace
Rozdíly mezi osobnostmi
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_JIROCHOVA.
P6 CHOVÁNÍ ZÁKAZNÍKA Chování zákazníka na spotřebitelském trhu zahrnuje poznání: Které hlavní faktory ovlivňují chování spotřebitele? Jakými pravidly se.
Sociální vztahy Percepce a komunikace Sociální a masová komunikace Interakce Interpersonální vztahy Sociální vztahy.
Cílové skupiny SWOT analýza= analýza vnitřních a vnějších podmínek firmy STP proces=segmentace, targeting, positioning.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Označení:Sada: Ověření ve výuce:Třída: Datum: Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ VY_32_INOVACE_MAM_KC_1_15.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Označení:Sada: Ověření ve výuce:Třída: Datum: Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ VY_32_INOVACE_MAM_KC_1_12.
úvod pojetí a obsah marketingu
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště Horky nad Jizerou 35 Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Předmět: Ekonomika Ročník: 1.
Nákupní jednání zákazníků Pochopení zákazníků je východiskem pro navrhování marketingových nabídek, které splní jejich požadavky.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není- li uvedeno jinak, je Ing. Petra Andrlová Tento materiál byl vytvořen v rámci projektu Operačního programu Vzdělávání.
VÝVOJOVÁ PSYCHOLOGIE PhDr. Daniel Heller.
doc.PhDr. Dušan Pavlů, CSc.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA:
Psychologie II Sociální psychologie
Chování zákazníka Zahrnuje všechny činnosti, které zákazník uskutečňuje v souvislosti s nákupem a užitím zboží nebo služby.
Gender problematika Nejprve zmíním motivaci tohoto výzkumu,
Teorie motivace Adéla Furiková.
SOCIÁLNÍ DETERMINACE PSYCHIKY
MALÉ SOCIÁLNÍ SKUPINY.
Nákupní chování spotřebitele
Model transkulturní péče
Nákupní rozhodování.
Androdidaktika Vzdělávání. Smyslem vzdělání je dosáhnout moudrosti, nejen prostého vědění J. A. Komenský.
1.1. Formování veřejného mínění dr.Ján Mišovič, CSc
Šárka Hučíková, V8A Gymnázium Jiřího Ortena
MARKETINGOVÝ MIX VE SLUŽBÁCH
8. Marketing.
Kupní chování a EU.
MARKETINGOVÁ KOMUNIKACE V EU. AIDA + informovat, přesvědčit, stimulovat komunikace v mezinárodním prostředí: jazykové bariéry kulturní bariéry/rozdíly.
SOCIÁLNÍ KOMUNIKACE KAPITOLA 1. Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Institute of Technology And Business In České Budějovice.
Obsah Marketingový mix Marketingový mix obchodníka Nákupní marketing.
Základy marketingu šestá přednáška Ing. Nina Kudláčková, Ph.D.
Osobnost žáka jako jeden ze subjektů výchovně-vzdělávacího procesu Autor: Miroslav Vild.
Jedna z rolí, kterou člověk v životě splňuje – ROLE KONZUMENTA – na základě toho se očekává SPOTŘEBNÍ CHOVÁNÍ. - základem spotřebního chování – ROZHODOVÁNÍ.
MARKETING Přednáška P
Sociologie pro SPP/SPR/VPL
Číslo projektu OP VK Název projektu Moderní škola Název školy
Vztahy mezi lidmi Percepce a komunikace Sociální a masová komunikace
VYUČOVÁNÍ A UČENÍ A/ B/ a/ cíle výuky b/ klíčové kompetence
Mediální manipulace rozjizdeji-kampan-proti-propagande-a- bludum/r~c1f97c0ea36f11e6a16a fea04/
MARKETING 2.
Název: Marketing – podnikoví zákazníci Autor: Ing.Jan Štěpka
Vítejte na Marketingu.
Úvod do sociologie PhDr. Jaroslava Šťastná, Ph.D.
Zákazníci, návštěvníci, trhy, segmentace
I. Výzkum sociálních struktur a genderová diferenciace
Sociální pozice a role. Zdroj obrázků:
Kupní a spotřební chování zákazníků a spotřebitelů a EU
Název školy: Základní škola Pomezí, okres Svitavy
OBCHODNÍ ČINNOST A JEJÍ PSYCHOLOGICKÁ HLEDISKA
Kupní a spotřební chování zákazníků a spotřebitelů a EU
Segmentace trhu pro cr Nikola Holasová.
Úvod do sociologie PhDr. Jaroslava Šťastná, Ph.D.
MARKETING Přednáška P
Transkript prezentace:

Si osvojujeme socializačním procesem Kontrolní otázka Kulturu a její znaky: Si osvojujeme socializačním procesem Máme vrozenou Získáváme akulturací?

Socializační proces V čem spočívá? Jak probíhá?

působící na chování jednotlivce Sociální faktory působící na chování jednotlivce

Charakteristiky sociální skupiny: Existence společné komunikační sítě Společná činnost Společný cíl Diferenciace rolí a pozic Systém norem a hodnot Systém sankcí Vědomost příslušnosti Vědomost odlišnosti

Referenční skupiny Členské skupiny (s přímým vlivem): Primární – rodina Sekundární – náboženské, zájmové, odborové organizace atd. Nečlenské skupiny: Aspirační skupiny Anticipační x symbolické skupiny Nežádoucí (disociační) skupiny Normativní x komparativní skupiny

Dva základní směry vlivu RS: Referenční skupina jako zdroj informací a pomoc při hodnocení variant Referenční skupina jako cíl (sociální) JEDINEC RS NÁKUP

Využití referenčních skupin v MKTu Identifikace až ztotožnění se s RS– tj. využití: Celebrit Expertů Zapojení managementu Tématu „obyčejného člověka“ Užití symbolického charakteru Využití osobnostních typů Názorové vůdcovství Reference (word of mouth)

RODINA Orientující x tvarující Životní cyklus rodiny Vliv dětí Rozhodování o koupi v rámci rodiny

Taktiky k řešení konfliktů v rodině při kupním rozhodování Taktika experta Taktika smlouvání Taktika odměny Taktika koalice Taktika donucení

DĚTI Děti od 3 let: Děti (do cca 9 let): Jandová M. Děti a jak na ně. Trend Marketing 3/2005

Doporučení pro marketéry: Reklama je důležitá, obzvlášť ve věku, kdy se tzv. brand identity a brand story v mysli dítěte teprve tvoří. Dítě není schopné (do 8 let) posuzovat vlastnosti či benefity, ale ukáže nám náklonnost ke značce, její znalost a oblibu, unikátnost použití a možnost tvorby osobnosti značky. Metafory a volné asociace jsou pro děti do 7 – 8 let velmi obtížné. Přirovnávají na základě? Jandová M. (agentura Xuxa): Děti a jak na ně. Trend Marketing 3/2005

Když z dítěte vyroste puberťák…. Vlasaná G. (GTS int.): Mladí a neklidní… Trend marketing 5/2005

Facebooková generace Gillárová, K. Kmen zvaný facebooková generace. Lidovky.cz 3. 6. 2009

přátelé x rodina Větší vliv na postoje, chování Styl Móda Koníčky Přijatelné spotřebitelské chování Větší vliv na základní hodnoty: Morální a náboženské principy Odívání (upravenost) Způsoby, řeč Vzdělanost, motivace Cíle, povolání Normy spotřebního chování

Sociální faktory seminář

Kdy výzkumy u dětí? Srozumitelnost komunikačního sdělení pro děti (reklama, POP, příběhy, přiléhavost postav), Manipulace s předměty (obaly, příbalové předměty a hračky, POP) Přiléhavost sdělení výrobku/značky pro daný věk, Výraznost, zapamatovatelnost a identifikace výrobku/obalu, Segmentace věkové skupiny, Vhled do dětského světa, poznání jejich názorů a životního stylu, Vytváření symbolů a postav značky pro budoucí brand identity.

Děti – homogenní skupiny a jejich MAV Věk MAV 3 – 5 let Vždy s rodičem 6 – 7 let 1. A 2. třída, mladší školní věk 8 – 9 let 3. A 4. třída 10 – 11 let 5. A 6. třída, starší školní věk 12 – 15 let 7 . Až 9. třída

CASE STUDY Mlsánek

Jaký je spotřebitel – dítě 3 až 6 let? Myšlení je …. Svět je ……. Jaký je vzhled (design), taková je ……. Rozdíl mezi fantazií a skutečností? Srovnává? Určitá věc je nejlepší, protože to řekl(a) …… nebo …….., příp. ………………… 3 leté dítě: Dokáže rozeznat svůj oblíbený krém? Poznat jej dle chuti mezi ostatními? Zná princeznu, čerta, vodníka? Od kolika let již mají cit pro estetiku?

působící na jednotlivce Osobní faktory působící na jednotlivce

Osobní vlivy Věk, období životního cyklu pohlaví Povolání Ekonomické podmínky Životní styl Osobnost a sebeuvědomění

Měnící se postavení muže a ženy v rodině vlivem: Rostoucí zaměstnanosti žen Rostoucí podnikavosti žen Tradicionalistických tendencí Pojetí „nových otců“ Gender je možné charakterizovat dle Zamazalové a Koudelky jako: „sociální a kulturní kagegorii konstruovanou společností (na rozdíl od pohlaví, které je vrozené).“

(NEJEN) V MARKETINGOVÝCH KOMUNIKACÍCH Muži a ženy (NEJEN) V MARKETINGOVÝCH KOMUNIKACÍCH

Výsledky výzkumu asociačních rozhodovacích automatismů mozku, pana Jiřího Šimonka, který byl prováděn v průběhu let 2006- 2010 u 266 443 Čechů věkového spektra 3 – 65 138 465 žen a 127 978 mužů Dostupné z: http://www.marketingovenoviny.cz/index.php3?Action=View&ARTICLE_ID=9052

Shrnutí: mužský model učení je opřen o sebeprezentačně úspěšnou přirozenost ve vnějším světě (proto píší knihy o marketingu). ženský model o energetické a vnitřní sebeodměňovací položky (ženy jimi uchopené informace předvádět tímto způsobem nepotřebují. Ony se odměňují samy a jinak. ) DŮSLEDKY

ŽENY A „AKCE“ EMOCE - topické korelace asociačních procesů mozku žen – Milan Horký 2008: http://www.marketingovenoviny.cz/index.php3?Action=View&ARTICLE_ID=8753 RACIO - STUDIE GFK 2010: http://www.marketingovenoviny.cz/index.php3?Action=View&ARTICLE_ID=8416

Hlubší asociace a spojení Hloubkovou analýzou asociačních procesů hodnoty „HLADÍM SE“ bylo zjištěno, že se jedná o psychické pohlazení ve smyslu (udělat si příjemně na duši). DŮSLEDKY

Doporučení pro marketéry Neodstraňovat Akce a Slevy – ženy by to chápaly jako ztrátu! Použít jinou strategii – např.: Když si žena akčně svoji slevu sama vyjedná, je to pro ní výrazně uspokojivější prožitek, než když je předem naordinovaná na visačce.

Sbližování spotřebního chování žen a mužů Vztah k (užívání) produktu – viz muž metrosexuál Vztah k volnému času. Vztah k médiím. Vztah k nakupování Vztah vůči dílčím marketingovým nástrojům (značky, obaly, ceny, MO, podpora prodeje) Vztah k druhému pohlaví Kontextuální schémata a stereotypy

Životní styl Aktivity, zájmy a názory, které charakterizují, vystihují život jedinců či celých skupin Model AIO A – aktivity I – zájmy O - názory Model VALS – psychografická segmentace hodnot a životních stylů

Využití znalostí ŽS v marketingu Při tvorbě a modifikaci produktů Vliv na „tvář maloobchodu“ Při komunikaci s cílovými segmenty

Studie životního stylu VALS www.sric-bi.com/VALS/

Innovators (formerly Actualizers) Innovators are successful, sophisticated, take-charge people with high self-esteem. Because they have such abundant resources, they exhibit all three primary motivations in varying degrees. They are change leaders and are the most receptive to new ideas and technologies. Innovators are very active consumers, and their purchases reflect cultivated tastes for upscale, niche products and services. Image is important to Innovators, not as evidence of status or power but as an expression of their taste, independence, and personality. Innovators are among the established and emerging leaders in business and government, yet they continue to seek challenges. Their lives are characterized by variety. Their possessions and recreation reflect a cultivated taste for the finer things in life.