Media relations… aneb Novináři na naší straně

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Setkání informačních center Zlínského kraje Napajedla
Advertisements

Medializace a popularizace ve vědě a odborné činnosti Tomáš Doseděl
Praktické informace k programu Škola pro udržitelný život.
Nadpis Portál pro komunikaci s občany 1 Portál pro komunikaci s veřejností Portál pro komunikaci s veřejností DATRON, a.s. ing. Jaromír Látal projektový.
… aneb Všude samý sponzoring OLGA JURÁŠKOVÁ
UNIVERZITA TOMÁŠE BATI VE ZLÍNĚ, FAKULTA MULTIMEDIÁLNÍCH KOMUNIKACÍ
Komu se nelení, tomu se školení… 1. Co to vlastně je Public relations? 2. Co v těch novinách zase píšou? 3. Jaké máme publikum? 4. Jak se dělají noviny.
Jak na to, aniž bychom se zničili
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Označení:Sada: Ověření ve výuce:Třída: Datum: Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ VY_32_INOVACE_MAM_KC_2_18.
Printforum 2011 Přednáška Technologická přeměna – a důsledky pro tiskárny Prof. Dr. Thomas Helbig Poradce podniků v polygrafickém průmyslu
Jak psát tiskovou zprávu?
1 PUBLIC RELATIONS 1 … aneb Vztahy s médii jsou základem dobrého PR – mějte rádi novináře OLGA JURÁŠKOVÁ UNIVERZITA TOMÁŠE BATI VE ZLÍNĚ, FAKULTA MULTIMEDIÁLNÍCH.
1 PUBLIC RELATIONS 1 Případové studie UNIVERZITA TOMÁŠE BATI VE ZLÍNĚ, FAKULTA MULTIMEDIÁLNÍCH KOMUNIKACÍ.
Média, PR a virtuální svět , VŠB – TU Ostrava.
… aneb Všude samý sponzoring
UNIVERZITA TOMÁŠE BATI VE ZLÍNĚ, FAKULTA MULTIMEDIÁLNÍCH KOMUNIKACÍ
Jak na úspěšné projekty Ivana Brabcová
Komunikace o evropských fondech Názory široké veřejnosti Tisková konference Ministerstva pro místní rozvoj
Význam informací v podnikání
ANALÝZA POTŘEB, MOTIVACE A FIREMNÍ PÉČE O ZAMĚSTNANCE VE VYBRANÝCH NZDM PARDUBICKÉHO KRAJE BAKALÁŘSKÁ PRÁCE Autor: Bc. Kejzlarová Šárka, DiS. Sběr dat:
Volební kampaně a internet Zdroj: NetMonitor, září 2005, MML data 2003 Internet se stal standardní a vyhledávanou součástí reklamních kampaní. Velkou pozornost.
Popularizace vědy a výzkumu – Svět vědy , VŠB – TU Ostrava.
Mediální komunikace ČD
Prodejní dovednosti pro společnost Chodura Konkurenceschopnost a kvalita - cesta k úspěchu zemědělského podniku.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Název školy: Střední odborná škola stavební Karlovy Vary, Sabinovo náměstí 16, Karlovy Vary Autor: ING. JANA KOVAŘÍKOVÁ Název materiálu: VY_32_INOVACE_11_MARKETINGOVÝ.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kladno, Vodárenská 2115 Autor: Ing. Ilona Sadílková Materiál: VY_32_INOVACE_ICT36.01 Téma: PowerPoint Číslo.
Komunikační platforma PNEU REVUE. Co je to? Systém komunikačních médií a nástrojů pro informační a komerční podporu odvětví prodeje a servisu pneumatik.
Nástroje komunikačního mixu. Komunikační politika v územním marketingu Podstatou komunikační politiky je: prosazování produktu obce na trhu a vůči cílovým.
Sport a psaná média redakční praxe v moderním newsroomu.
Jak vzniká zpráva Podpora využití ICT ve výuce průřezových témat na základních školách (CZ.1.07/1.1.00/ )
Aplikace DVB-T Český Telecom, a.s.. 2 Agenda DVB-T MHP Platforma ČTc DVB-T MHP Platforma ČTc – aplikace Shrnutí cílů společnsti Český Telecom, a.s.
Krizová komunikace a princip kontinuity Přednáška od 12:15 do 13: PaedDr.Emil Hanousek,CSc., :: Ing. Martin Švehla.
 1. Autor zprávy : Původcem zprávy a tím, kdo ji předává druhým, jste vy sami. Způsob, jakým ji předáváte dál, může být ovlivněn například :  Postoj.
Clever spokesman aneb jak chytře na novináře Ladislav ŠTICHA.
Reklama a její význam pro podnikání Draženov Blížejov Studánka září 2010.
Event management Střední odborná škola a Střední odborné učiliště Čs. armády Milevsko
Interviewing = Pohovor s klientem NKPD Lucia Madleňáková.
ČTK a státní správa komunikace v zájmu veřejnosti.
407 – Vzdělávání pro 21. století Žadatel: Learning Society, občanské sdružení Kontaktní osoba: PhDr Lenka Emrová Mobil: e- mail :
doc.PhDr. Dušan Pavlů, CSc.
Podpora kvality farmářských trhů a potravin z pohledu médií Lenka Krbcová.
MV RPS, 1. červen 2005 RPS/CSF Česká republika 2004>2006 Rámec podpory Společenství Ministerstvo pro Místní rozvoj ČR Odbor Rámce podpory Společenství.
Praktické aspekty příprav českého předsednictví 2009 Odbor komunikace Webový portál CZ PRES České Budějovice,
Komunikace s rodiči.
Když je 50 % víc než 100 %. Základní informace Cíl: Zhodnocení mediálního pokrytí a obrazu organizace Fórum 50 % v období Metoda:
Veřejné kampaně Petr Machálek. Co obsahuje správná kampaň? vytčený cíl strategii a taktiku soustavné a proaktivní úsilí plánovitý postup k cíli, krok.
Kurz: Úvod do marketingu a jeho význam pro podnikání Budoucnost pro připravené.
Média-Kampaně Zasedání RV ČPS Praha. Co je to mediální práce ● Řízená komunikace ● Co chceme říct, co chceme, aby si konzumenti mysleli – proč.
Vedoucí práce: Ing. Pavel Štrach, Ph.D et Ph.D Autorka: Bc. Michaela Hozdeková, DiS.
Komunikace Veřejná správa, Regionální rozvoj Litoměřice Jan Jůna
Služby pro členy Regionu Pošembeří Plénum 15. října 2009 Český Brod.
21. října 2009 expozice 21. budovy Zlínského kraje.
4. P – Promotion – komunikace Jde o komunikaci se zákazníkem. Pro komunikaci firma obvykle volí tzv. princip AIDA. A – Awareness (upoutání pozornosti),
Marketingová analýza společnosti Pivovar Ferdinand s. r. o.
Content marketing Hripsime Zohrabyan
Projekt GDA návrh PR podpory etapa: červen – srpen
Komunikační a prezentační dovednosti / C2b
SLOHOVÉ POSTUPY A ÚTVARY
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název školy: SOU a ZŠ Planá, Kostelní 129, Planá Vzdělávací oblast: Ekonomie Předmět: Inovace výuky prostřednictvím.
Jak na PR (absolutní základ)
Tiskový mluvčí ZUR 295 Tereza Fojtová, tisková mluvčí MU
Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor Mgr. Radka Škulaviková
Osobní prodej Osobní forma komunikace s 1 nebo více zákazníky
Média - jak s nimi a jak na ně?
ANALYTICKÉ ÚTVARY PUBLICISTICKÉHO STYLU
Komunikační a prezentační dovednosti / C2
Informace na dosah ruky
MARKETING V NEZISKOVÉM SEKTORU
Transkript prezentace:

Media relations… aneb Novináři na naší straně PUBLIC RELATIONS Media relations… aneb Novináři na naší straně UNIVERZITA TOMÁŠE BATI VE ZLÍNĚ, FAKULTA MULTIMEDIÁLNÍCH KOMUNIKACÍ

Proč jsou média důležitá? Public relations Proč jsou média důležitá? Prostřednictvím médií se můžete zviditelnit. Novináři dodávají zprávě věrohodnost třetí strany. Novináři vyhledávají příběhy, které přilákají čtenáře. Média ovlivňují veřejné mínění, vaše zákazníky, dodavatele, zaměstnance … Média mohou být na vaší straně (když to umíte)  nebo proti vám (když to neumíte)  UNIVERZITA TOMÁŠE BATI VE ZLÍNĚ, FAKULTA MULTIMEDIÁLNÍCH KOMUNIKACÍ, ZLÍN

Media relations Dlouhodobost – soustavnost – konzistentnost Public relations Media relations Dlouhodobost – soustavnost – konzistentnost Budování vztahů s novináři Promyšlená strategie komunikace Monitoring, analýza médií Základní měnou je INFORMACE Materiály pro média – tiskové zprávy, prezentace, media portál Tisková konference, diskusní fórum, kulatý stůl, rozhovory Media trips UNIVERZITA TOMÁŠE BATI VE ZLÍNĚ, FAKULTA MULTIMEDIÁLNÍCH KOMUNIKACÍ, ZLÍN

Public relations Novinář je „ješitný“ – získejte ho na svoji stranu profesionálním přístupem, dobrou komunikací, poskytováním zajímavých zpráv, chce příběh, fakta, důvěryhodné zdroje, má rád exkluzivitu – poskytněte mu exkluzivní materiál (rozhovor, vyjádření …) ALE vyvažujte to, poskytujte dobré zprávy i „malým“ médiím (za rok mohou být velké), s informacemi nakládá podle vlastní úvahy ( „off record“) vytvořte „media portál“ – informace pro média, TZ, fotky, videa, rozhovory, vstup novináře pod heslem – vyhodnocovat, co hledají, co je zajímá, to nabízet, dát do TZ link na media portál – ALE aktivně s ním pracovat. UNIVERZITA TOMÁŠE BATI VE ZLÍNĚ, FAKULTA MULTIMEDIÁLNÍCH KOMUNIKACÍ, ZLÍN

Uzávěrky médií Celostátní deníky: uzávěrka – kolem 15. – 17. hodiny, Public relations Uzávěrky médií Celostátní deníky: uzávěrka – kolem 15. – 17. hodiny, uzávěrka – 18.00 – 19.30 („horké“ aktuality), uzávěrka – kolem 23. hodiny (mimo regionální zprávy, ty už jsou hotové). Týdeníky – hlavní témata vznikají 1-2 týdny předem, v pondělí se plánuje ob-číslo. Rádio – rychlé médium, prakticky nemají uzávěrky, hlavně v regionu je vysoká šance „prodat“ regionální informace, aktuality. UNIVERZITA TOMÁŠE BATI VE ZLÍNĚ, FAKULTA MULTIMEDIÁLNÍCH KOMUNIKACÍ, ZLÍN

Public relations Zpravodajství „výkladní skříň“ média – ovlivňuje děje, souvislosti, vede k diskusi, sledováno širokým spektrem lidí Princip sněhové koule – „nabalování“ informací (7.20 základní info, 8.30 následky, 9.00 příčiny, 10.30 rozhovory s postiženými …). Zvýšení důchodů o 400 Kč – kdo se objeví v reportáži a jaký bude rozhovor? UNIVERZITA TOMÁŠE BATI VE ZLÍNĚ, FAKULTA MULTIMEDIÁLNÍCH KOMUNIKACÍ, ZLÍN

Budování vztahů s médii Public relations Budování vztahů s médii Spolehlivost a důvěra říkejte jen pravdu, zdůrazněte klíčová tvrzení, vyhněte se marketingovým frázím. 2. Odbornost tvrzení podpořte příklady, zajistěte hodnověrnost třetí strany, vyjadřujte se pouze k tomu, co ovládáte. UNIVERZITA TOMÁŠE BATI VE ZLÍNĚ, FAKULTA MULTIMEDIÁLNÍCH KOMUNIKACÍ, ZLÍN

Budování vztahů s médii Public relations Budování vztahů s médii 3. Zajímavý partner pro rozhovor mějte připraveny zajímavosti z odvětví, přinášejte nové myšlenky a názory, vneste do rozhovoru vlastní otázky. 4. Dlouhodobý vztah vytvořte přátelské prostředí, v případě nedostatku informací taktně odmítněte rozhovor, neobviňujte novináře za jejich témata a otázky. UNIVERZITA TOMÁŠE BATI VE ZLÍNĚ, FAKULTA MULTIMEDIÁLNÍCH KOMUNIKACÍ, ZLÍN

Principy dobrých vztahů s médii Public relations Principy dobrých vztahů s médii Poskytujte médiím servis. Založte svou pověst na spolehlivosti. Dodávejte dobré texty – a reprodukovatelné a označené fotografie. Spolupracujte při poskytování materiálu – zajistěte schůzky s důležitými lidmi. Poskytujte ověřitelnost faktů – „na vlastní oči“. Budujte osobní vztahy. Staňte se odborníkem v určité oblasti – „první na mysli“. UNIVERZITA TOMÁŠE BATI VE ZLÍNĚ, FAKULTA MULTIMEDIÁLNÍCH KOMUNIKACÍ, ZLÍN

Co je dobré vědět o médiích Public relations Co je dobré vědět o médiích Lidé, kteří je vytváří – jména konkrétních novinářů. Redakční politika a styl – názory a druh událostí, o kterých píše. Četnost vydání - deník, týdeník, … Doba uzávěrky Profil čtenářů – kdo to čte? Metoda distribuce – stánky, předplatné, zdarma do domácnosti … Vytvořte si dobrou databázi médií a pravidelně ji aktualizujte. UNIVERZITA TOMÁŠE BATI VE ZLÍNĚ, FAKULTA MULTIMEDIÁLNÍCH KOMUNIKACÍ, ZLÍN

Tisková zpráva Specifikace – různé tiskové zprávy pro různá média !!! Public relations Tisková zpráva Specifikace – různé tiskové zprávy pro různá média !!! Titulek – dobrá fotka – popisek – vyjadřující podstatu článku, kontext obrázku (propouštíme … šéfova „audina“), okolí fotky vytváří další sdělení, message, kontakt na třetí stranu – odborný komentář, citace. Titulek a první věta rozhodují, jestli to bude někdo číst. UNIVERZITA TOMÁŠE BATI VE ZLÍNĚ, FAKULTA MULTIMEDIÁLNÍCH KOMUNIKACÍ, ZLÍN

Tisková zpráva Jaké otázky si položit při psaní tiskové zprávy? Public relations Tisková zpráva Jaké otázky si položit při psaní tiskové zprávy? Pro koho píšu? Co chci sdělit? Jaká mám fakta k podpoření zprávy? Bude to vůbec někoho zajímat? Dobrá zpráva jde přímo k jádru věci, fakta jsou uvedena podle důležitosti, je jasná, stručná, výstižná a pravdivá. Zásada pěti „W“: Who? What? When? Where? Why? Kdo? Co? Kdy? Kde? Proč? UNIVERZITA TOMÁŠE BATI VE ZLÍNĚ, FAKULTA MULTIMEDIÁLNÍCH KOMUNIKACÍ, ZLÍN

Public relations Tisková zpráva V prvním odstavci (perex) říct to nejdůležitější KDO, CO, KDY, KDE, PROČ – hlavní myšlenka, hlavní sdělení. KISS – keep it simple and short! Nepoužívejte superlativy, příliš marketingové a odborné výrazy. Tisková zpráva není reklamní leták. Využívejte výročí (první stočené pivo před 50 lety, 250 dnů od zavedení nové technologie), významné osobnosti (studoval u nás …) k získání mediálního prostoru. UNIVERZITA TOMÁŠE BATI VE ZLÍNĚ, FAKULTA MULTIMEDIÁLNÍCH KOMUNIKACÍ, ZLÍN

Co by v tiskové zprávě být mělo … Public relations Co by v tiskové zprávě být mělo … dobrý titulek datum (domicil) perex přímá řeč, citace krátké věty ověřené informace hlavička s kontakty na konkrétní kompetentní osobu + odkaz na web, adresa firmy UNIVERZITA TOMÁŠE BATI VE ZLÍNĚ, FAKULTA MULTIMEDIÁLNÍCH KOMUNIKACÍ, ZLÍN

Atributy tiskové zprávy Public relations Atributy tiskové zprávy čas odeslání (redakční uzávěrka) aktuálnost nové skutečnosti společenský význam konkrétní osud (TLP) skandální odhalení, konflikt UNIVERZITA TOMÁŠE BATI VE ZLÍNĚ, FAKULTA MULTIMEDIÁLNÍCH KOMUNIKACÍ, ZLÍN

Co udělat po napsání zprávy Public relations Co udělat po napsání zprávy Překontrolujte obsah a opravte chyby. Dejte zprávu odsouhlasit. Všem, které citujete, dejte kopii zprávy. Zašlete kopii zprávy zaměstnancům a na všechny firemní pobočky. Pokud bude uvedeno telefonní číslo, ověřte, zda „spojení funguje“. Pokud je co fotit, zašlete zprávu redaktorovi i fotografovi. Připravte se na zájem médií. UNIVERZITA TOMÁŠE BATI VE ZLÍNĚ, FAKULTA MULTIMEDIÁLNÍCH KOMUNIKACÍ, ZLÍN

Tisková konference Pouze, pokud máme důležité informace, „velké“ téma! Public relations Tisková konference Pouze, pokud máme důležité informace, „velké“ téma! TK je event, zážitková akce (GE Money – dětské účty - „třídní schůzka“, pozvánka do pivovaru jako etiketa na pivu, Vitana – TK pro novinářky s dětmi – „hrnečku vař“). Pozvánka na TK – komunikuje značku, vzbuzuje zvědavost, „teaser“, pozvánka prodává Obvolávat novináře by měl ten, kdo je zná, ne asistentka. Příprava managementu, témat, otázek … Po TK obvolat hlavní média, jestli mají všechny potřebné informace. UNIVERZITA TOMÁŠE BATI VE ZLÍNĚ, FAKULTA MULTIMEDIÁLNÍCH KOMUNIKACÍ, ZLÍN

Public relations Tisková konference Co si chci přečíst v novinách po TK? – zásadní otázka Sledovat ohlasy po TK na webových portálech, podle toho řídit další komunikaci. Vyhodnotit dopady TK, pracovat s tím pak dál v PR a komunikační strategii (dát do newsletteru, využít v marketingu jako podpůrný materiál, pro management, k zaměstnancům…). Příklad: PR Activities for Tchibo (PR „book“, investice 16 mil. Kč, PR value 41 mil. Kč). UNIVERZITA TOMÁŠE BATI VE ZLÍNĚ, FAKULTA MULTIMEDIÁLNÍCH KOMUNIKACÍ, ZLÍN

Co potřebuji? Tiskovou zprávu / press kit Public relations Co potřebuji? Tiskovou zprávu / press kit Cedulky se jmény vystupujících Prezenční listinu Firemní materiály (výroční zpráva, noviny, bulletin …) Fotomateriál na CD Občerstvení … tiskovou zprávu/press kit dejte novinářům před začátkem konference … … nikdy neposílejte tiskovou zprávu ke konferenci předem, novináři pak nepřijdou … !!! UNIVERZITA TOMÁŠE BATI VE ZLÍNĚ, FAKULTA MULTIMEDIÁLNÍCH KOMUNIKACÍ, ZLÍN

Základní otázky Kdo bude moderovat? Public relations Základní otázky Kdo bude moderovat? Kdo bude sledovat čas, zapisovat otázky? Co chceme říct, co potřebujeme „prodat“? S kým bude rozhovor po oficiální části TK? Co budeme dělat, když se novináři budou ptát na nepříjemná témata? Co budeme dělat, když se nebudou ptát? Jsou v press kitu všechny důležité materiály? Kde se bude fotit/točit rozhovor? (místo, logo) UNIVERZITA TOMÁŠE BATI VE ZLÍNĚ, FAKULTA MULTIMEDIÁLNÍCH KOMUNIKACÍ, ZLÍN

Předpoklady úspěchu Vybudovat silnou pozici PR oddělení ve firmě Public relations Předpoklady úspěchu Vybudovat silnou pozici PR oddělení ve firmě Vybudovat a udržovat funkční informační kanály Vybudovat férové vztahy s novináři Informovat novináře včas, otevřeně a pravdivě Ulehčit novinářům přístup k informacím (tiskový mluvčí, media portál) Vyhovět jejich specifickým potřebám Text = dobře napsaná story (TLP) Akce pro média – zajímavé, originální, časově nenáročné UNIVERZITA TOMÁŠE BATI VE ZLÍNĚ, FAKULTA MULTIMEDIÁLNÍCH KOMUNIKACÍ, ZLÍN

Public relations Rady do života … někdy je lepší osobní schůzka s vybranými novináři, než tisková konference … … pro uvedení nových výrobků na trh jsou deníky velmi důležité … … doplňujte informace na blogy, rozvíjejte diskusi se zákazníky, hledejte témata pro diskusi … UNIVERZITA TOMÁŠE BATI VE ZLÍNĚ, FAKULTA MULTIMEDIÁLNÍCH KOMUNIKACÍ, ZLÍN