Počítačem podporovaná výuka cizích jazyků
Aktuální potřeby učitelů i žáků PC pro přípravu výuky Další cvičení a úlohy Aktuální texty s aktuálními zeměvědnými informacemi Kontakty s okolním světem – učiteli i žáky
Počítačem podporovaná výuka cizích jazyků Hlavní možnosti využití počítače ve VCJ Textové editory Software pro výuku CJ Komunikativní úlohy na internetu Rešerše na internetu Autorské programy (Zarb, LingoFox)
Počítačem podporovaná výuka cizích jazyků Microsoft Word Žák: ??? Učitel: ???
Počítačem podporovaná výuka cizích jazyků Software pro výuku CJ Doprovodné programy k učebnicím – hlavně procvičování gramatiky a slovní zásoby; Programy k samostudiu – často monotónní, přetěžují žáka; Hry – ve VCJ hlavně puzzle, slovní zásoba, předl. vazby; Mikrowelten – „LingWorlds“ – příběhy, které si ž. sám dotváří – těžko dostupné
Počítačem podporovaná výuka cizích jazyků Častá kritika výukových programů nedostatečný feedback; tutorská podpora drahá, u nás se nevyužívá; nízká komunikativnost programů; programy neodpovídají cílové skupině; nekorespondují s RVP; (hodnocení programů)
Počítačem podporovaná výuka cizích jazyků Komunikativní úlohy Asynchronní komunikace: (setkání s autentickým jazykem), partnerství tříd „tandem“ Synchronní kom.: chat, ICQ – lze vytisknout, analyzovat, uč. nemůže zcela ovlivnit – výhoda pro žáky; ve výuce se téměř nevyužívá
Počítačem podporovaná výuka cizích jazyků World-wide web rešerše reálií; rozšiřující cvičení; možnost prezentace vlastních stránek; slovníky (často velmi chybné) Nevýhody: stránky nejsou určeny cíleně pro výuku – chyby, není didaktizováno
Počítačem podporovaná výuka cizích jazyků Autorské programy (pro učitele) Tvorba cvičení – na papíru nebo digit
Počítačem podporovaná výuka cizích jazyků Aktuální texty s aktuálními zeměvědnými informacemi Problémy Výhled, perspektivy Žáci jsou kompetentnější a informovanější než jejich učitelé Učitelé mohou být kompetentnější a informovanější než jejich žáci Výsledky lze obtížněji kontrolovat než při běžné výuce Otevřené úlohy Dostupnost počítačů a technické problémyMotivace žáků Sociální aspekty výukyVýcvik v partnerském řešení problému Vedení výuky je obtížnějšíVyzkoušení nových forem výuky i za cenu dočasné ztráty perfekcionality Příliv informací bez kontroly kvalityRozvoj kompetence zpracování informací v CJ Demotivace – neúměrná jazyková obtížnostVysoké jazykové nároky ve spojení se zajímavými autentickými texty Individualizace procesu učení
Počítačem podporovaná výuka cizích jazyků Kontakty s okolním světem – učiteli i žáky ProjektAdresa ové kontakty (GIIN Barcelona) Konkrétní žáci hledají partnery pro korespondenci Eine Klasse stellt sich vor (GIIN Barcelona) Das Bild des anderenhttp:// Odysseehttp:// Europa live erlebenhttp:// Intercultural Classroom Connections - anglicky
Počítačem podporovaná výuka cizích jazyků Důležité internetové odkazy On-line materiály k učebnicovým souborům Nakladatelství Informační zdroje pro učitele Hry Německy psané deníky
Počítačem podporovaná výuka cizích jazyků Online-materiály k učebnicovým souborům uebungen/ index.asp uebungen/ index.asp
Počítačem podporovaná výuka cizích jazyků Nakladatelství
Počítačem podporovaná výuka cizích jazyků Nejnovější nepublikovaný odkaz
Počítačem podporovaná výuka cizích jazyků Informační zdroje pro učitele cizích jazyků Goethe-Institut Inter Nationes Portál pro učitele Listserver GIIN Interkulturelle Bewusstheit (TU Dresden) Portál pro učitele Internet-Klassenpartnerschaftenhttp:// Servis pro učitelehttp:// Školský webhttp:// Soubor referátů pro němčinuhttp:// Pravidla pravopisu nj. Němčina v ČRhttp:// Jazykové portfoliohttp://
Počítačem podporovaná výuka cizích jazyků Hry:
Počítačem podporovaná výuka cizích jazyků Německy psané deníky: Frankfurter Allgemeine Süddeutsche Zeitung Die Welt Die Tageszeitung Die Zeit Spiegel Stern Magazin
Počítačem podporovaná výuka cizích jazyků Proč učitelé PC ve VCJ nepoužívají? strach chybějící kompetence – obecná + odborná strach ze ztráty autority – žák je lepší nutná předchozí příprava – narušení stereotypu neochota vzdát se řídící role nečekané selhání techniky
Počítačem podporovaná výuka cizích jazyků Proč tedy PC ve VCJ využívat? PC je přirozenou součástí života ž.; zvýšení počítačové gramotnosti pro žáky ze sociálně slabých rodin; rozvoj kompetence k učení – někomu práce na PC vyhovuje víc než psaní slovíček do slovníčku; otevřená vrátka k autonomnímu učení a samostatnosti; pestré domácí úkoly.
Počítačem podporovaná výuka cizích jazyků Děkuji za pozornost