CJBB84 1 ZPK CJBB75 čtvrtek G02 12.30-14.00 13.10.2011.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
PLAYBOY Kalendar 2007.
Advertisements

Shift, Caps Lock Ctrl, Alt VY_32_šablony_INOVACE_č.DUM 296 [CZ.1.07/1.4.00/ ]
Přijímací řízení.
Číslo a název šablony klíčové aktivity
Název projektu: Moderní škola 2010 Číslo projektu, šablona:
2 3 Lokalita Pod Javornic kou silnicí 4 směr Solnice směr Javornice směr Vamberk CENTRUM 10min. směr Častolovice.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY
Test – 6. třída SLOVO A JEHO ČÁSTI. Test – 6. třída SLOVO A JEHO ČÁSTI.
1. den - středa :15 Sraz před třídami 8:30 Odjezd na tajuplný výlet - s sebou si vzít vhodné sportovní oblečení (i pláštěnku), svačinu,
CJBB84 1 GAK CJBB CJBB84 2 Která adjektiva se stupňují ? Korpusová sonda Kam patří stupňování adjektiv ? Je komparace gramatickou kategorií.
CJBB75 1 ZPK CJBB CJBB75 2 Je to, co je skryto ve značce „stupeň“, jediné, co je možné se z korpusu dozvědět o stupňování v češtině ? Pozice.
*Zdroj: Průzkum spotřebitelů Komise EU, ukazatel GfK. Ekonomická očekávání v Evropě Březen.
CJBB75 1 ZPK CJBB75 čtvrtek G
III/2 XVII ABC
Morfologie – přednáška 1
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Spektra zatížení Milan Růžička 1 Dynamická pevnost a životnost
Gramatika Tvoření slov I
-způsoby, postupy, základní pojmy, náměty-
CJBB84 1 GAK CJBB CJBB84 2 Využití morfologických vlastností českého slovesa při formulaci dotazu při vyhledávání deverbativ od tvaru od.
ZŠ a MŠ Olšovec, příspěvková organizace Vzdělávací materiál, šablona – Inovace a zkvalitnění výuky směřující k rozvoji matematické gramotnosti žáků základní.
Násobíme . 4 = = . 4 = = . 4 = = . 2 = 9 .
Týden Vojty Machaly.
Vizualizace projektu větrného parku Stříbro porovnání variant 13 VTE a menšího parku.
Lineární rovnice Běloun 91/1 a
Prezentace nového SQL modulu Mzdy a personalistika Pavel Pitaš Miloš Jirčík.
Projekt PŘEDPOVĚĎ POČASÍ. projekt PŘEDPOVĚĎ POČASÍ.
Мetafora a metonymie v české mluvnici
1 Úvodní snímek slouží pro počáteční orientaci a jako návěští pro hypertextové odkazy. Při použití jako předlohy jej uživatel odstraní.
projekt PŘEDPOVĚĎ POČASÍ předpověď počasí na 13. května 2014.
2. pracovní seminář internetizace knihoven Michal Šperling Euredis, a. s. Dne:
Projekt PŘEDPOVĚĎ POČASÍ. projekt PŘEDPOVĚĎ POČASÍ.
pit – CAD 2011 Nové funkce a rozšíření Strana: 1www.pitsoftware.cz /
projekt PŘEDPOVĚĎ POČASÍ
Projekt PŘEDPOVĚĎ POČASÍ. Předpověď počasí na
předpověď počasí na 14. května 2009 OBLAČNOST 6.00.
Název materiálu: OPAKOVÁNÍ 1.POLOLETÍ - OTÁZKY
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Startegie a perspektivy trhu s biopalivy v ČR Česká zemědělská universita, Praha, listopad Česká asociace petrolejářského průmyslu a obchodu.
Projekt PŘEDPOVĚĎ POČASÍ. projekt PŘEDPOVĚĎ POČASÍ.
Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Není – li uvedeno jinak, je tento materiál zpracován.
CJBB75 1 ZPK CJBB75 čtvrtek G
KIV/ZIS cvičení 6 Tomáš Potužák. Pokračování SQL Klauzule GROUP BY a dotazy nad více tabulkami Stáhnout soubor studenti_dotazy_sql.mdb.
GAK – CJBB84 čt Vyhledávání v korpusu s/bez použití lemmatizace a morfologických značek Základní vyhledávání v korpusu Obsah:
Funkční hodnota a argument funkce
Číslo a název šablony klíčové aktivity
IDENTIFIKÁTOR MATERIÁLU: III/2-1/10 VZORY PODSTATNÝCH JMEN- PROCVIČOVÁNÍ 1 Základní škola Kynšperk nad Ohří, okres Sokolov, příspěvková organizace, Komenského.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Test určování a zařazování členovců
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Test určování a zařazování hmyzu
ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY
 U řady jmen s kmenem zakončeným skupinou dvou nebo více souhlásek, např. hra, kresba, látka, astra, ondatra, se v G. pl. do skupiny vkládá e: her, kreseb,...“(Cvrček.
CJBB84 1 GAK – CJBB84 st
Korpusová lingvistika ( 3 ) Jan Radimský FF JU České Budějovice.
Morfologie I - seminář CJA009 (C41/C13) seminář pro I. cyklus studia
CJBB CJBB75.
CJBB75 1 ZPK CJBB75 středa G
KORPUSY A KVANTITATIVNÍ DATA Úvod do korpusové lingvistiky 11.
Substantiva tvořená ze sloves (BS PV)
Lingvistický software Morfologický analyzátor – AJKA Morfologický analyzátor – AJKA Morfologická databáze – I_PAR Morfologická databáze – I_PAR Desambiguace.
PRAXE V ČESKÉM PROSTŘEDÍ Úvod do korpusové lingvistiky 5.
MORFOLOGIE 2008 přednáška P11
PLIN033_3 Přegenerovávání a podgenerovávání – dva problémy automatické analýzy přirozeného jazyka, konkrétně slovotvorby.
CJBB75 Základy využití korpusu pro praxi st G13.
Klára Osolsobě, Hana Žižková
Přídavná jména Bc. K. Matějková.
CJBB CJBB84.
ÚKL CJBB CJBB84.
GAK – CJBB84 čt CJBB84.
ZPK CJBB CJBB75.
Transkript prezentace:

CJBB84 1 ZPK CJBB75 čtvrtek G

CJBB84 2 Je možné získat z korpusů informace o slovotvorbě ? vyhledávání slovotvorných formací typ kombinace více formálnícj vlastností spjatých se slovotvornými formacemi KmV alternace

CJBB84 3 Využití morfologických vlastností českého slovesa při formulaci dotazu při vyhledávání deverbativ od tvaru od kmene od kořene

CJBB84 4 Možnosti a meze automatické derivace deverbativ na –tel Klímová, J., Štícha, F.: K možnostem a mezím sufixální derivace substantiv, In: Možnosti a meze české gramatiky, Praha : Academia, 2006, s

CJBB84 5 Na základě pozorování dat z korpusů odpovězte na otázky Je každé substantivum na –tel (jehož lemma=.*tel) činitelské jméno (deverbativum na –tel)? Jaké jsou (nutně) formální vlastnosti lemmat, která jsou deverbativy derivovanými sufixem –tel ? Proč nejsou slova jako kostel, postel, kastel,... deverbativy na -tel? Proč nejsou slova jako hotel, botel, motel,... deverbativy na -tel? Proč nejsou slova pytel, strašpytel... deverbativy na -tel? Proč je pitel deverbativum na –tel a jak argumentovat u slova jetel? Od jakého základu (základů) se tvoří deverbativa na –tel? Které komponenty lze formálně popsat při derivaci jmen na –tel ?

CJBB84 6 implicitní atribut lemma dotazovací řádek.*tel konkordance – statistiky – frekvenční distribuce – lemma

CJBB84 7 implicitní atribut tag dotazovací řádek NN[MI].* konkordance – statistiky – frekvenční distribuce – lemma

CJBB84 8 NENÍ datel, Obrtel,... hotel, jetel, betel, kostel, pytel,...

CJBB84 9 Co může předcházet před –tel ? Vokál ? Konsonant ? Pouze některé vokály ? Které ?

CJBB84 10 implicitní atribut lemma dotazovací řádek.*[aeěiíy]tel konkordance – statistiky – frekvenční distribuce – lemma

CJBB84 11 derivace od kmene -a-tel, -ova-tel -e-tel, -ě-tel -i-tel -í-tel

CJBB84 12 Proč nejsou slova jako kostel, postel, kastel,... deverbativy na -tel? Deriváty na –tel se tvoří od kmene (minulého) nebo od otevřeného kořene sloves, která nemají kmenotvornou příponu pro tvoření tvarů od kmene minulého. Před –tel předchází vždy vokál.

CJBB84 13 Proč nejsou slova jako hotel, botel, motel,... deverbativy na -tel? K tomu, co bylo řečeno výše stačí dodat, že : -o- nemůže být kmenový vokál v češtině neexistuje české sloveso III. třídy vzoru krýt, které by mělo -o- v kořeni (anebo vokál, který by v tomto derivačním typu alternoval s –o-).

CJBB84 14 Proč nejsou slova pytel, strašpytel... deverbativy na -tel? neexistuje sloveso III. třídy vzoru krýt.*pýt

CJBB84 15 Proč je pitel deverbativum na –tel a jak argumentovat u slova jetel? pitel je deverbativum od slovesa pít :...co Čech, to dobrý... SYN2006PUB jetel je případ formální homonymie, není deverbativem od slovesa jet. Při formalizovaném popisu by bylo třeba zařadit toto substantivum k výjimkám.

CJBB84 16 Úkol na Pokuste se analogicky navrhnout postup vyhledávání deverbativ (adjektiv tvořených od sloves). Účelová adjektiva na -cí (krycí, mycí. žehlicí,...).

CJBB84 17 Výuka Test k zpt. – formální myšlení a ověření v korpusech. Konference Korespondenční texty a jejich lingvistické využití (Zasedací místnost děkanátu FF MU) – viz program.