Tvar kmene Modul 7 - HÚL 3.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Krychlení ostatních sortimentů tyče, tyčky rovnané dříví zjišťování objemu kůry Modul 7 - HÚL 3.
Advertisements

Stanovení objemu stojících stromů
Výpočet zásoby porostu na zkusných plochách při požadované přesnosti
TENTO PROJEKT JE SPOLUFINANCOVÁN EVROPSKÝM SOCIÁLNÍM FONDEM
kvantitativních znaků
VEKTOR A POČETNÍ OPERACE S VEKTORY
Pythagorova věta – slovní úlohy
Základní dendrometrické veličiny
Využití multimediálních nástrojů pro rozvoj klíčových kompetencí žáků ZŠ Brodek u Konice reg. č.: CZ.1.07/1.1.04/ Předmět : Geometrie Ročník : 5.
Název a adresa školy: Střední odborné učiliště stavební, Opava, příspěvková organizace, Boženy Němcové 22/2309, Opava Název operačního programu:
vyjádření rozměrů kmene
TENTO PROJEKT JE SPOLUFINANCOVÁN EVROPSKÝM SOCIÁLNÍM FONDEM
Tato prezentace byla vytvořena
Střední škola Oselce Škola: SŠ Oselce, Oselce 1, Nepomuk, Projekt: Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Název: Modernizace.
Goniometrické funkce Sinus Nutný doprovodný komentář učitele.
Goniometrické funkce Sinus ostrého úhlu
Střední škola Oselce Škola: SŠ Oselce, Oselce 1, Nepomuk, Projekt: Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Název: Modernizace.
Jméno autora: Mgr. Zdeněk Chalupský Datum vytvoření:
Tato prezentace byla vytvořena
Morfologická křivka kmene
Objem dřeva porostu (=porostní zásoba, hmota)
Výpočet zásoby porostu relaskopickou metodou
Taxační charakteristika porostu Určování věku stromů a porostů
Střední škola Oselce Škola: SŠ Oselce, Oselce 1, Nepomuk, Projekt: Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Název: Modernizace.
Objemové tabulky Zjišťování objemu nadměrných stromů
TENTO PROJEKT JE SPOLUFINANCOVÁN EVROPSKÝM SOCIÁLNÍM FONDEM
Růstové a přírůstové funkce
Název materiálu: OPAKOVÁNÍ 1.POLOLETÍ - OTÁZKY
Letokruhy Projekt žáků Střední lesnické školy a střední odborné školy sociální ve Šluknově.
Kvadratické rovnice pro S O U (x - 5)(x + 5) = 0 S = 1/2gt2
Tloušťková struktura porostu
Kužel Objem a povrch.
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:III/2.
Jméno autora: Mgr. Zdeněk Chalupský Datum vytvoření:
TENTO PROJEKT JE SPOLUFINANCOVÁN EVROPSKÝM SOCIÁLNÍM FONDEM
kvantitativních znaků
Vliv makroskopické stavby dřeva na hustotu dřeva.
Rotační válec Síť, povrch, objem
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
TENTO PROJEKT JE SPOLUFINANCOVÁN EVROPSKÝM SOCIÁLNÍM FONDEM
PRAVOÚHLÝ TROJÚHELNÍK
OZUBENÁ KOLA.
Hospodářská úprava lesa Přírůst stromů a porostů 2
Název materiálu: OPAKOVÁNÍ 1.POLOLETÍ - OTÁZKY
Stanovení objemu stojících stromů
Plochy - vytvoření, rozdělení, tečná rovina a normála.
Krychlení kulatiny Stereometrický způsob Krychlící vzorce
Zjišťování zásoby porostu pomocí jednotných objemových křivek - JOK
Hospodářská úprava lesa Přírůst stromů a porostů 4
ÚHÚL, pobočka Plzeň vedoucí projektu: Ing. Petr Macháček
Základní taxační veličiny
Zjišťování zásoby porostu pomocí objemových tabulek
Hospodářská úprava lesa Přírůst stromů a porostů 3
Hospodářská úprava lesa Zjišťování dendrometrických veličin
Výpočty obvodů a obsahů rovinných obrazců
Válec.
Přednáška č. 4 Kosoúhlé promítání Opakování Mongeova promítání.
TENTO PROJEKT JE SPOLUFINANCOVÁN EVROPSKÝM SOCIÁLNÍM FONDEM
„ Hospodaření v lesích a údržba krajiny se zaměřením na obce“ Zjišťování zásob porostů.
NÁZEV ŠKOLY:Základní škola a mateřská škola Bohdalov ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ ŠABLONA:IV/2 TÉMATICKÁ OBLAST:Matematika a její aplikace, Geometrie.
Využití metodik modelu tvaru kmene lesního porostu
úvod a kartografická zobrazení
KONTROLNÍ METODY v HÚL II
Rotační válec Síť, povrch, objem
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Základní škola Čelákovice
Rotační válec Síť, povrch, objem
Rotační válec Síť, povrch, objem
vyjádření rozměrů kmene
Transkript prezentace:

Tvar kmene Modul 7 - HÚL 3

Tvar kmene

Tvar kmene Tvar kmene je výsledkem růstového procesu. Je závislý na: Biologických a morfologických vlastnostech dřeviny. Stanovišti. Vnějších vlivech. Tvar kmene je možné ovlivnit vhodnými pěstebními zásahy!

Tvar kmene Skutečný tvar kmene je složitější, jeho přesné V dendrometrii tvar kmene zjednodušujeme, považujeme kmen za rotační těleso (příčný řez v jakékoliv části kmene má tvar kruhu). Skutečný tvar kmene je složitější, jeho přesné určení je téměř nemožné.

tvar protáhlého písmene Tvar kmene paraboloid (kužel) Morfologická křivka kmene tvar protáhlého písmene „S“ paraboloid neiloid

Tvar kmene Metody zjišťování tvaru kmene: 1. Induktivní metody (založené na přímém měření kmene). a) Tvarové kvocienty Poměry tlouštěk v relativních vzdálenostech od paty kmene až po vrchol k tloušťce základní.

Tvarové kvocienty : d1/10 : d1/10 : d1/10 pravé (základní tloušťka je v relativně stanoveném místě kmene (obvykle 1/10 výšky) nepravé (základní tloušťka je ve výčetní výšce) d3/4 d1/2 d1/4 d1/10 Příklad: Pravé tvarové kvocienty : d1/10 : d1/10 : d1/10 K1 = d1/4 K2 = d1/2 K3 = d3/4

b) Tvarové řady b) Tvarové řady – číselné řady vyjadřující hodnoty tlouštěk v různých výškách na kmeni (obvykle po 1- 2 m) v procentech vzhledem k základní tloušťce (rozlišují se na pravé a nepravé stejně jako tvarové kvocienty). Domácí úkol č 1: Prostudujte obr. 14 (str. 22) a obr. 15 (str. 23).

c) Kmenové profily Kmenové profily = tloušťky kmene v určitých pravidelných odstupech (1-2 m) po celé délce kmene. Kmenové profily jsou důležité pro studium tvaru kmene. Jsou z nich odvozeny některé sortimentační tabulky.

Domácí úkol č. 2 d1/4 d1/2 d3/4 d0 d1,3 l Smrkový kmen má tyto rozměry: l = 27 m d0 = 36 cm d1,3 = 33 cm d1/4 = 26 cm d1/2 = 20 cm d3/4 = 12 cm Vypočítejte nepravé tvarové kvocienty!

Induktivní metody Tvar kmene se nejsnadněji zjišťuje na pokácených stromech. Je možné ho ale i zjistit u stromů stojících. Například: DendroScaner (Tauber 2006) Field Map (IFER)

DendroScaner Obr.1

Field Map Obr.3 Obr.2 Obr.4

y2 = p.xr 2. Deduktivní metody Určují tvar kmene podle teoreticky odvozených matematických vzorců. y2 = p.xr

2. Deduktivní metody y – poloměr příčného průřezu kmene x – vzdálenost příčného průřezu od počátku p - parametr charakterizující velikost poloměru r – tvarový exponent určující tvar křivky y y1 y2 y2 = p.xr x1 x x2

2. Deduktivní metody válec r = 0 paraboloid r = 1 y r = 2 r = 3 kužel x r = 3 kužel neiloid x

Domácí úkol y2 = p.xr 1. Dosaďte do rovnice za „r“ čísla 0, 1, 2, 3 2.Doplňte tabulku pro jednotlivé křivky (pro zjednodušení p = 1) x 1 2 3 y 3. Sestrojte grafy jednotlivých funkcí

Použitá literatura a odkazy Štipl Přemek (2000): Hospodářská úprava lesa – Dendrometrie, MTZ – Tiskárna Lipník, a.s., Tauber René (2006): Tvar kmene a jeho modelování (Základy modelování tvaru kmene v lesnické praxi) (obr.1) IFER, http://www.fieldmap.cz/?page=fmsa [21.8. 2012] (obr.1,2,3) Všechny neoznačené obrázky jsou dílem autora modulu.