Dědičnost monogenních znaků

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Gonozomální dědičnost
Advertisements

Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:
Irena Svobodová Gymnázium Na Zatlance
Genetika.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak,
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:
ZÁKLADY DĚDIČNOSTI Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním.
Mendelovy zákony, gonozomální dědičnost, Hardy-Weibergův zákon
Mendelovy zákony, zpětné křížení
GENETIKA MNOHOBUNĚČNÝCH ORGANISMŮ
Genetika eukaryotní buňky
GENETIKA – VĚDA, KTERÁ SE ZABÝVÁ PROJEVY DĚDIČNOSTI A PROMĚNLIVOSTI
Mendelistická genetika
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:
Genetika Biologická věda zabývající se zkoumáním zákonitostí dědičnosti a proměnlivosti organismů.
Co je to genetika a proč je důležitá?
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:
Prof. Ing. Václav Řehout, CSc.
Morganovo číslo, Morganovy zákony, příklady
Genetika Aktivita č. 4: Genetika Prezentace č. 7 Autor: Pavla Plšková
Hardy – Weibergův zákon
Základy genetiky.
Stránky o genetice Testy z genetiky
Genetika populací, rodokmen
Dědičnost kvantitativních znaků
Autor: Mgr. Tomáš Hasík Určení: Septima, III.G
Základy genetiky Role nukleových kyselin DNA – A,T,C,G báze
1 Škola:Chomutovské soukromé gymnázium Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Moderní škola Název materiálu:VY_32_INOVACE_BIOLOGIE 2_20 Tematická.
Dědičnost monogenní znaků
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Dědičnost základní zákonitosti.
Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Autor: Mgr. Tomáš Hasík Určení: Septima, III.G
 Biologie 19. století má dvě hvězdy první velikosti : Darwina a Mendela.
Genové interakce.
Příklady z genetiky.
Autor: Mgr. Tomáš Hasík Určení: Septima, III.G
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Úvod do obecné genetiky
Mendelistická genetika
Příklady z mendelovské genetiky
Autozomální dědičnost
Tvůrce: Mgr. Šárka Vopěnková
INTEGROVANÝ VĚDNÍ ZÁKLAD 2 ŽIVOT - OBECNÉ VLASTNOSTI (III.) (ROZMNOŽOVÁNÍ základy genetiky) Ing. Helena Jedličková.
2014 Výukový materiál GE Tvůrce: Mgr. Šárka Vopěnková Projekt: S anglickým jazykem do dalších předmětů Registrační číslo: CZ.1.07/1.1.36/
EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Úvod do genetiky – Mendelovská genetika Číslo vzdělávacího materiálu: ICT10 /2 Šablona: III/2 Inovace.
EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Genetika populací – řešené příklady Číslo vzdělávacího materiálu: ICT10/14 Šablona: III/2 Inovace.
EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Vazba genů – příklady k procvičování Číslo vzdělávacího materiálu: ICT10/8 Šablona: III/2 Inovace.
EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Mendelovská genetika – Dihybridismus: procvičování modelových příkladů Číslo vzdělávacího materiálu:
Genetika v příkladech I - monohybridní křížení Autor: Mgr. Jitka MaškováDatum: Gymnázium, Třeboň, Na Sadech 308.
EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Dědičnost vázaná na pohlaví – příklady k procvičování Číslo vzdělávacího materiálu: ICT10/10 Šablona:
Vazba genů I Autor: Mgr. Jitka MaškováDatum: Gymnázium, Třeboň, Na Sadech 308.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
NÁZEV ŠKOLY: ČÍSLO PROJEKTU: NÁZEV MATERIÁLU: TÉMA SADY: ROČNÍK:
Gymnázium, Třeboň, Na Sadech 308
Gymnázium, Třeboň, Na Sadech 308
Genetika v příkladech II - dihybridní křížení
Genetika Přírodopis 9. r..
NÁZEV ŠKOLY: ČÍSLO PROJEKTU: NÁZEV MATERIÁLU: TÉMA SADY: ROČNÍK:
3. Mendelovy zákony.
Gymnázium, Třeboň, Na Sadech 308
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Gymnázium, Třeboň, Na Sadech 308
Genetické zákony.
Genetika.
VY_32_INOVACE_130_Chov_skotu
Genetika. Pojmy: dědičnost genetika proměnlivost DNA.
Transkript prezentace:

Dědičnost monogenních znaků VY_32_INOVACE_04-07 Dědičnost monogenních znaků Autozomální dědičnost kvalitativních znaků

Monogenní znak Znak je určen jedním genem (většinou velkého účinku) Prostředí má malý význam 1. Dědičnost kvalitativních znaků (autozomální a gonozomální dědičnost) 2. Dědičnost kvantitativních znaků

Autozomální dědičnost Geny uloženy na autozomech (všechny chromozomy kromě pohlavních) U člověka je 22 párů (1 pár pohlavních) Projev nezávisí na pohlaví jedince

Autozomální dědičnost – kvalitativní znaky Monohybridismus s úplnou dominancí Sleduji jeden znak, monogenně podmíněný Křížení dvou stejných homozygotů (AA x AA, aa x aa) rodiče (parentes) P: AA x AA gamety : A A potomci (filia) F1: AA (100 %) Všichni potomci homozygoti – uniformní hybridi. Stejné budou generace F2, F3…= čistá linie.

Autozomální dědičnost – kvalitativní znaky Monohybridismus s úplnou dominancí Sleduji jeden znak, monogenně podmíněný Křížení dvou různých homozygotů (AA x aa) rodiče (parentes) P: AA x aa gamety : A a potomci (filia) F1: Aa (100 %) Všichni potomci heterozygoti – uniformní hybridi.

Autozomální dědičnost – kvalitativní znaky Monohybridismus s úplnou dominancí Sleduji jeden znak, monogenně podmíněný Křížení homozygota s heterozygotem (aa x Aa) rodiče (parentes) P: aa x Aa gamety : a Aa potomci (filia) F1: Aa : aa (1 : 1) Polovina potomků je heterozygotů a polovina homozygotů recesivních.

Autozomální dědičnost – kvalitativní znaky Monohybridismus s úplnou dominancí Sleduji jeden znak, monogenně podmíněný Křížení homozygota s heterozygotem (AA x Aa) rodiče (parentes) P: AA x Aa gamety : A Aa potomci (filia) F1: Aa : aa (1 : 1) Polovina potomků je heterozygotů a polovina homozygotů dominantních.

Autozomální dědičnost – kvalitativní znaky Monohybridismus s úplnou dominancí Sleduji jeden znak, monogenně podmíněný Křížení dvou heterozygotů (Aa x Aa) rodiče (parentes) P: Aa x Aa gamety : Aa Aa potomci (filia) F1: AA : Aa : aa ( 1 : 2 : 1) genotypový štěpný poměr ( 3 : 1 ) fenotypový štěpný poměr Polovina potomků je heterozygotů a polovina homozygotů.

Příklad Majitel nechal spářit černého a světlého jezevčíka. Jaké potomky můžeme očekávat? Černý………..AA, Aa Světlý………..aa 1) P: AA x aa 2) P: Aa x aa F1: Aa (100%) F1: Aa (50%), aa (50%)

Pokud bude černý jezevčík homozygot dominantní, všichni potomci budou černí heterozygoti. Pokud bude černý jezevčík heterozygot, potomci budou z poloviny černí heterozygoti a z poloviny světlí homozygoti.

Příklad Gen pro vznik černé barvy u skotu je dominantní nad genem pro barvu červenou. Jaké potomky získáme po křížení čistokrevného (tj. homozygotního) černého býka s červenými kravami? Jaké potomky získáme po vzájemném křížení získaných kříženců (F2)?

Otázky Co je to monogenní znak? Co jsou to autozomy a kolik jich člověk má? Jaký je genotypový a fenotypový štěpný poměr u monohybridismu s úplnou dominancí?

Autor DUM: Kateřina Turoňová Děkuji za pozornost Autor DUM: Kateřina Turoňová