Základní škola a Mateřská škola Tábor, Helsinská 2732

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Energie mechanická Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, Petr Jeřábek. Materiál zpracován v rámci projektu Implementace ICT techniky.
Advertisements

EU peníze školám Základní škola a Mateřská škola Tábor, Helsinská 2732 Název projektu: Moderní škola – naše budoucnost Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Mechanická práce Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, Petr Jeřábek. Materiál zpracován v rámci projektu Implementace ICT techniky.
Škola: Gymnázium, Brno, Slovanské náměstí 7
Základní škola národního umělce Petra Bezruče, Frýdek-Místek, tř. T. G
FYZIKA 8.Ročník Práce 01 – MECHANICKÁ PRÁCE.
Základní škola a Mateřská škola, Šumná, okres Znojmo OP VK 1
Základní škola a Mateřská škola Tábor, Helsinská 2732
Polohová ( potenciální ) energie
Výpočet práce z výkonu a času. Účinnost
EU peníze školám Základní škola a Mateřská škola Tábor, Helsinská 2732 Název projektu: Moderní škola – naše budoucnost Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
EU peníze školám Základní škola a Mateřská škola Tábor, Helsinská 2732 Název projektu: Moderní škola – naše budoucnost Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Základní škola a Mateřská škola Tábor, Helsinská 2732
Mechanická práce a energie
EU peníze školám Základní škola a Mateřská škola Tábor, Helsinská 2732 Název projektu: Moderní škola – naše budoucnost Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
EU peníze školám Základní škola a Mateřská škola Tábor, Helsinská 2732 Název projektu: Moderní škola – naše budoucnost Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Základní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace
Orbis pictus 21. století Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
8. ročník Práce, výkon, energie Téma: Výkon.
Práce. Výkon Práce Jakou představu ve vás vyvolá slovo práce?
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
Číslo a název šablony klíčové aktivity
Vztah mezi výkonem, prací a časem
EU peníze školám Základní škola a Mateřská škola Tábor, Helsinská 2732 Název projektu: Moderní škola – naše budoucnost Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Tento materiál byl vytvořen jako učební dokument projektu inovace výuky v rámci OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost VY_32_INOVACE_C2 – 04.
Výkon (Učebnice strana 22 – 24)
FYZIKA 8.Ročník Práce 02 – VÝKON.
Škola: Gymnázium, Brno, Slovanské náměstí 7 Šablona: III/2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název projektu: Inovace výuky na GSN prostřednictvím.
8. ročník Práce, výkon, energie Práce.
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
PYRAMIDA Práce a energie
Projekt Moderní škola, registrační číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Příjemce: Základní škola Velké Přílepy, okr. Praha-západ, Pražská 38, Velké.
Mechanická práce a energie
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kladno, Vodárenská 2115
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Číslo smlouvy: 4250/21/7.1.4/2011 Číslo klíčové aktivity: EU OPVK 1.4 III/2 Název klíčové aktivity: Inovace a zkvalitnění.
ZŠ, ZUŠ a MŠ Kašperské Hory, Vimperská 230 Předmět: FYZIKA Ročník: 8.
Digitální učební materiál
Škola: Gymnázium, Brno, Slovanské náměstí 7
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kladno, Vodárenská 2115 Autor: Mgr. Karolína Hadrbolcová Materiál: VY_52_INOVACE_PV14.33 Téma: Práce jako.
Název materiálu: PRÁCE – výklad učiva.
PRÁCE , VÝKON VY_32_INOVACE_01 - PRÁCE, VÝKON.
Název školyIntegrovaná střední škola technická, Vysoké Mýto, Mládežnická 380 Číslo a název projektuCZ.1.07/1.5.00/ Inovace vzdělávacích metod EU.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
Energie LC.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO:
3. Mechanická energie a práce
Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“
Mechanická práce Ludmila Ciglerová.
Mechanika II. Výkon VY_32_INOVACE_ V praxi není důležitá pouze velikost vykonané práce, ale také doba, za kterou byla práce vykonána.
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Název školy: Základní škola Lanškroun, nám. A. Jiráska 140 Autor: Mgr. Jiří Vávra Datum: Název: VY_32_INOVACE_01_F8 Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/
Shrnutí učiva I Autor: Mgr. Barbora Pivodová Škola: Základní škola Slušovice, okres Zlín, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.1.38/
EU peníze školám Základní škola a Mateřská škola Tábor, Helsinská 2732 Název projektu: Moderní škola – naše budoucnost Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Práce, výkon. Struktura prezentace otázky na úvod teorie příklad využití v praxi otázky k zopakování shrnutí.
Název školy: Základní škola Městec Králové Autor: Mgr.Jiří Macháček Název: VY_32_INOVACE_02_F8 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Téma: Výkon Anotace:
 Anotace: Materiál je určen pro žáky 8. ročníku, slouží k naučení nového učiva. Vysvětlení, kdy těleso má polohovou (potenciální) energii, na čem polohová.
 Anotace: Materiál je určen pro žáky 8. ročníku, slouží k naučení nového učiva. Vysvětlení, kdy těleso má polohovou (potenciální) energii, na čem polohová.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Nedvědice, okres Brno – venkov, příspěvková organizace AUTOR: Jiří Toman NÁZEV: VY_32_INOVACE_24_01 Mechanická.
DUM:VY_32_INOVACE_IX_1_16 Práce Šablona číslo: IX Sada číslo: I
VY_32_INOVACE_15 15 ENERGIE autor: Mgr. Miroslava Mahdalová
Autor: Mgr. M. Vejražková VY_32_INOVACE_05_Práce
Název materiálu: VY_52_INOVACE_F8.Vl.29_Prace Datum: Ročník: Osmý
MECHANICKÁPRÁCE.
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR: Mgr. Tomáš.
Fyzika 8.ročník ZŠ Mechanická práce, kladky. Creation IP&RK.
Polohová energie NÁZEV ŠKOLY
Transkript prezentace:

Základní škola a Mateřská škola Tábor, Helsinská 2732 VY_32_INOVACE_F.9.06 EU peníze školám Základní škola a Mateřská škola Tábor, Helsinská 2732 Název projektu: Moderní škola – naše budoucnost Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/21.1123 Název šablony: III/2 inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Předmět: Fyzika Téma hodiny: Práce, výkon, energie Doporučeno pro: 9. ročník Autor: Pavel Martínek Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost

Práce, výkon, energie.

Působíme-li silou na těleso a způsobíme tím jeho pohyb. Práce Práce z hlediska fyziky konáme: Působíme-li silou na těleso a způsobíme tím jeho pohyb. zn: W [ J ] Základní jednotka: joule [ J ] [Džaul] Vedlejší jednotky: kilojoule [ kJ ] megajoule [ MJ ]

Výpočet práce: W = …………… [ J ] W - práce [ J ] F - ………..….. [ N ] s - ……………. [ m ] Sílu lze dopočítat dle: F = m . g [ N ] m – …………….. [kg] g – …………….. [N/kg] - ……….. [N/kg] W = m . g .h [ J ] h – výška [m] (s) Používá se, jestliže práce probíhá ve svislém směru (výtahy, kladky…)

Práci konáme jestliže: těleso posuneme F s W = F . s

Těleso zdvihneme h (s) m (s) W = m . g . h

Jakou práci vykonáme, jestliže posuneme silou 30 N těleso na vzdálenost 0,5 km? F = 30 N s = 0,5 km = 500 m W = ? J W = F . s W = 30 . 500 W = 15 000 J = 15 kJ

Jak velikou práci vykoná výtah při zdvihání cihel o hmotnosti 200 kg do výšky 15 metrů?

práce vykonaná za určitý čas Výkon práce vykonaná za určitý čas zn: P [W] Zákl. jednotka watt [W] Vedlejší jednotky: kilowatt [kW] megawatt [MW] gigawatt [GW]

Z výkonu lze odvodit čas, potřebný k vykonání práce. Výpočet výkonu: P = [W] W – práce [ J ] t - čas [s] Z výkonu lze odvodit čas, potřebný k vykonání práce.

Jaký výkon má motor motorky, když za 2 hodiny vykoná práci 144 MJ?

Další používaná jednotka práce je Ws – wattsekunda 1 Ws = 1 J V praxi se častěji používá kWh – kilowatthodina 1 kWh = 3,6 MJ 1000 W . 3600 s = 3 600 000 J = 3,6 MJ V motorismu se také používá jednotka výkonu kůň – HP (horse power) 1 HP = 0,75 kW

Energie zn.: E jednotkou je Joule (kJ, MJ, GJ). Druhy energií: ………………………………………….… Energie se mezi sebou mění (………………………… ………………………………………). Úbytek jednoho druhu se projeví zvýšením jiného. Energii lze zvýšit také konáním …………………………

Nejjednodušší formou energie je energie mechanická. Mechanickou dělíme na: a) …………………….. b) polohovou energii

Pohybová energie - Ek Pohybovou energii má každé těleso, které se ……………………………………. Velikost Ek závisí na: …………………….. ……………………… Ek = [J]

Jakou pohybovou energii má těleso o hmotnosti 5 kg, pohybující se rychlostí 5 m/s? Jak se zmení Ek při zvýšení a) rychlosti o 1 m/s b) hmotnosti o 1 kg

Polohová energie - Ep Energii polohovou těleso získá např. při zdvižení do výšky, stlačená pružina má polohovou energii. Jsou to tělesa, která po uvolnění (puštění) mohou konat práci. (zdvižené kladivo může zatlouct hřebík, pružina setrvačníku pohání autíčko…)

Velikost polohové energie závisí na: ……………………. ……………………… Ep = m .g .h [J]

Materiály jsou určeny pro bezplatné používání pro potřeby výuky a vzdělávání na všech typech škol a školských zařízení. Jakékoliv další použití podléhá Autorskému zákonu. Metodická poznámka: jednotlivé snímky jsou postupně animovány pro dopisování je vhodné použít „folii“ interaktivní tabule Zdroje: Fyzika 8, 9 SPN vlastní tvorba autora září 2011