Mediace Radka Janebová.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Videotrénink interakcí
Advertisements

Podpora meziobecní spolupráce
o PROBAČNÍ A MEDIAČNÍ SLUŽBĚ
Advokátní kancelář Černotová & Halšková
Mediační kancelář Mgr. Andrea Vedralová
Vyjednávání Jaroslav Bartoň.
Faktory prosperity Tvrdé a měkké faktory.
Fáze dojednávání v poradenském rozhovoru, formulace cílů a tvorba plánu intervence Radka Janebová.
AUTOEVALUACE neboli VLASTNÍ HODNOCENÍ MŠ Martina Kupcová.
ing. Šárka Jarolímková, J. Čarka 1863/VII, České Budějovice
Kvalitativní výzkum.
Vlivy skupinové terapie SUR na rodinná či partnerská témata  Skupinová terapie může být předskokanem pro rodinnou či párovou terapii  Skupinová terapie.
Konflikty a způsoby jejich řešení
Asociace mediátorů České republiky,o.s. Liga otevřených mužů
Problematika supervize pracovníků v sociálních službách
ZAVEDENÍ MEDIACE DO OBLASTI PÉČE O RODINU volební období 2010 – 2014 Jiří JANEČEK poslanec.
Způsob řešení mezilidských konfliktů
Mediace Specifické metody SP LS 14. Pojem, cíle, legislativa Metoda rychlého, kultivovaného mimosoudního řešení konfliktů a sporů (co je konflikt ?proč.
Řešení konfliktů. Vyjednávání.
Běžné chyby při řízení procesů PPP Maarten Groothuis.
Tento projekt je financován z prostředků Evropské unie Hodnota partnerství SROP 3.3.
Poslední trendy a vývoje soutěžního práva Kartel jako trestný čin v České republice Michal Petr Úřad pro ochranu hospodářské soutěže 12. listopadu 2008,
Kompromis a konsenzus Vrchol umění jednat asertivně. PhDr. Pavel Motyčka, Ph. D. Etická výchova, o.p.s.
Kurz rodinného poradenství pro pracovníky pomáhajících profesí
P ROJEKTOVÉ PLÁNOVÁNÍ Druhá část presentace – týmová práce.
Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
MEDIACE PRO PEDAGOGICKÉ PRACOVNÍKY garant vzdělávací akce Mgr. David Karel, Ph.D. Podpora profesního rozvoje učitelů v počátečním vzdělávání CZ.1.07/1.3.00/
P REZENTAČNÍ TECHNIKY MgA. Eva Suková
Ekosystémová perspektiva. Přístup orientovaný na úkoly.
Struktura zápisu porady
MANAŽERSKÉ ÚČETNICTVÍ
MODERAČNÍ TECHNIKY brainstorming brainwriting free-wheeling
Jak se účinně na vyjednávání připravovat Co bychom si měli před každým jednáním promyslet?
Ambivalence sociální práce (Dilema mezi pomocí a kontrolou)
Komunikace s rodiči.
Mimosoudní řešení spotřebitelských sporů Martin Říman, ministr průmyslu a obchodu © 2008 Ministerstvo průmyslu a obchodu.
Sociální dialog základy komunikace © JUDr. Dana Hrabcová Ph.D.
INTERVENCE STÁTU DO RODINNĚPRÁVNÍCH VZTAHŮ © Radovan Dávid, 2012.
MEDIACE ČESKÁ ZKUŠENOST III. KONZULTACE. OSNOVA 1. ZÁKONNÉ PODMÍNKY PRO REALIZACE MEDIACE V ČESKÉ REPUBLICE 2. K PROCESU MEDIACE POJETÍ MEDIACE VZTAHY.
Řešení sporů – úvod I. konzultace Naděžda Rozehnalová Tereza Kyselovská.
Eva Kaňáková, Casiopea, s.r.o Jak efektivně vést porady Eva Kaňáková, Casiopea, s.r.o. Mobil
Mediace Specifické metody SP LS 14. Pojem, cíle, legislativa Metoda rychlého, kultivovaného mimosoudního řešení konfliktů a sporů (co je konflikt ?proč.
Andrea Brožová Doubková
Mediace.
Vyjednávaní a Mediace.
TRESTNĚPRÁVNÍ ALTERNATIVY (TPA) de lege lata vybrané problémy Prof. JUDr. V. Kratochvíl.
Teambuilding 2 Posouzení potřeby Podávání zpětné vazby
Řešení sporů – úvod I. konzultace Naděžda Rozehnalová.
Rodinné právo Otázky manželství Vztahy mezi rodiči a dětmi Vztahy vznikající při NRP Zákon o rodině Zákon č. 94/1963 Sb. v platném znění.
Supervize. Slovo supervize můžeme doslovně přeložit jako nadhled. Jde o činnost, při které supervizor pomáhá pracovníkovi (supervidované osobě) získat.
Vybrané otázky nového ZÁKONÍKU PRÁCE Zákon č. 262/2006 Sb.
Práce probačního úředníka s dětmi a mladistvými Mgr. Marcela Nerudová Probační a mediační služba ČR.
Sociální systém hospodářské organizace Charakteristika sociálního systému hospodářské organizace.
Systemický přístup Mgr. Věra Pucová. Základní charakteristika přístup orientovaný na změnu opak diagnostického přístupu typický přístup pro sociální práci.
Principy KPSS Zlín Co KPSS přineslo do procesu plánování důraz na aktivní roli uživatelů sociálních služeb a zastoupení jejich zájmů v procesu.
1 Řešení rozporů při pořizování ÚPD Krajský úřad Plzeňského kraje Odbor regionálního rozvoje Oddělení územního plánování Porada s ÚÚP, Krajský.
PROBAČNÍ A MEDIAČNÍ SLUŽBA ČR
Autor: Linda Dufková Vedoucí práce: PhDr. Pavla Kovářová, Ph. D.
ADR a rozhodčí řízení Přednáška 4 VŠFS 2016.
Vysoká škola finanční a správní, o.p.s.
Úloha facilitace při budování partnerství
Sociologie pro SPP/SPR/VPL
PO IV na 2.stupni z pohledu školy.
Etika v psychoterapii Prezentace vytvořena s podporou grantu FRVŠ.
ANALYTICKÉ ÚTVARY PUBLICISTICKÉHO STYLU
Sociální šetření versus etický kodex sociálního pracovníka
Dopady trestného činu zanedbání povinné výživy – práce s odsouzeným s ohledem na zájmy dítěte Marek Tkáč, ředitelství PMS Praha Xenie Kopalová, středisko.
Sociální práce s rodinou 10
Specifické metody SP LS 16
Andrea Brožová Doubková
Transkript prezentace:

Mediace Radka Janebová

Vymezení „mediace“ Obecně: Alternativní metoda pro řešení sporů, která pomáhá snižovat překážky v komunikaci a posporuje sociální sbližování lidí. Zákon o PMS (odst. 2): „Mimosoudní zprostředkování za účelem řešení sporu mezi obviněným a poškozeným a činnosti směřující k urovnání konfliktního stavu a vykonávané v˙souvislosti s trestním řízením".

Charakteristiky „mediace“ Napomáhá lidem porozumět motivům protistrany. Pracuje s emocemi, které by měly být vysloveny. Pomáhá stranám rozhodovat samostatně a tím posiluje jejich odpovědnost. Klade důraz na budoucnost, nikoliv na minulost. Cílem je vytvoření dohody, která je přínosná pro všechny strany, závazná, ale zároveň flexibilní. Je založena na zájmech a potřebách, nikoliv na pozicích. Je třeba souhlas všech stran.

Dohoda Je cílem mediace (zpravidla urovnává vzniklý konflikt, vyjasňuje situaci, formuluje způsoby vyrovnání škod). Měla by naplňovat zájmy a potřeby, a nikoliv pozice. Pozice – „Já chci peníze“ Zájem – je potřeba skrytá za pozicí (dostaneme se k ní skrze otázku: „K čemu ty peníze chcete využít?“)

Zájmy Věcné – peníze, bydlení, vybavení Procedurální – je ošetřena potřeba určitého chování a způsob, jak bude toto jednání probíhat (kdo, kdy, jak) Vztahové a psychologické zájmy (např. potřeba být s dětmi) Někdy se tomu říká „dělení koláče“ – když je zdánlivě jeden velký neřešitelný konflikt rozdělen na několik dílčích oblastí, které se odděleně stávají řešitelnými

Principy „mediace“ Nestrannost – neměl by stranit jedné straně Vyváženost – aby se strany rovnoměrně podílely na řešení sporu Neutralita – nehodnotící postoj (respektuje návrhy stran) Nezávislost – mediátor není finančně, psychicky, ani vztahově propojen s žádnou stranou

Technika „přerámcování“ Technika odvádějící pozornost od „pozic“ k „zájmům“ („K čemu vám peníze budou?“, „Co byste potřebovali, aby dohoda fungovala?“)

Sedm fází mediace 1. Nultá fáze: Příprava před mediací - předběžné schúzky mezi mediátorem a jednotlivými účastníky - dohodnout se, zda je mediace na místě

Sedm fází mediace 2. Zahájení na první společné schůzce Představit sebe a přítomné (plus uvažovat nad rozsazením), dojednat oslovování (tykání, vykání). Ujistit se, že obě strany rozumějí tomu, co je mediace a chtějí se jí účastnit. Vymezit mediaci, její fáze a pravidla mediace, rozdíl mezi soudem a mediací (čas, průběh, počet setkání, zákaz agresivity a vulgarismů, hovořit na mediátora, kdo bude první hovořit) a získat souhlas s těmito pravidly. Vymezit roli mediátora (neutralita a nestrannost, není soudce). Vymezit roli právních zástupců či dalších osob (mají být, jaká je jejich role). Upozornit na důvěrnost informací. Seznámit s poplatky. Dát prostor pro dotazy.

Sedm fází mediace 3. Mediátoři naslouchají stranám Účastníci dostanou prostor pro vyjádření vlastního pohledu na spor. Mediátor shrne, v čem spočívá konflikt. Měly by být vyjasněny problémy a zájmy všech stran („dělení koláče“ – rozdělení problému na dílčí oblasti, které jsou odděleně řešitelné).

Sedm fází mediace 4. Strany naslouchají jedna druhé Cílem, aby strany pochopily, jak vnímá konflikt druhá strana. Vybublání emocí. Hledání bodů, kde se vzájemně chápou.

Sedm fází mediace 5. Hledání možných řešení Určení pořadí, v jakém budou dílčí témata řešena. Převádění pozic na zájmy. Předkládání návrhů ze strany stran (brainstorming). Hledání přijatelných řešení.

Sedm fází mediace 6. Dosažení dohody Dohoda u dílčích témat je konkretizována na kdo, kdy, kde, jak a co bude následovat, pokud jedna strana dohodu nedodrží.

Sedm fází mediace 7. Písemné sepsání dohody a ukončení mediace Sepsaná dohoda se nahlas přečte. Sepsanou dohodu musí obě strany i mediátor podepsat. Závěrem je třeba se rozloučit a ocenit účastníky za spolupráci.

Použitá literatura: ŠIŠKOVÁ, T., STÖHROVÁ, H. Mediace. In MATOUŠEK, O. a kol. Metody a řízení v sociální práci. Praha: Portál, 2003, str. 135 - 147. (13)