Podnikové informační systémy Jan Smolík
Zobecněné schéma aplikační architektury Vlastníci, management Aplikační architektura podnikové informatiky Business Intelligence, manažerské aplikace ERP e/m Business CRM Prodej, nákup, sklady Finance, Controling, … Zdroje, výroba Obchodní partneři Obchodní partneři e/m Business Řízení a správa obsahu Obchodníci, referenci, kontaktní centrum
Enterprise Resources Planning
ERP – plánování podnikových zdrojů Enterprise Resource Planning Jádro aplikační architektury Pokrývá největší množství funkcí a procesů Snaha o sjednocení podnikových funkcí
Historie ERP MRP – Material Requirements Planning Plánování materiálových potřeb výroby Na základě kusovníkového rozpadu 60. – 70. léta MRP II – Manufacturing Resource Planning Zahrnuje navíc plánování kapacit výrobních zdrojů Přelom 80. – 90. let ERP Silnější integrace finančních a výrobních modulů
ERP Řízení a koordinace všech disponibilních zrdojů a aktivit Integrace klíčových procesů Transakční systém Taktická, případně operativní úroveň Zdroj dat pro ostatní systémy E-byznys, CRM, SCM, … Získává data z dalších systémů
Typické moduly ERP Aplikační Správa aplikace Dokumentace, help Účetnictví, hlavní kniha Plánování výroby Nákup Lidské zdroje Pohldávky Dílenské řízení Prodej Řízení majetku Závazky Řízení výrobků Řízení zásob, sklady Marketing Řízení projektů Správa aplikace Provoz, nastavení, přehledy Přístupová práva Dokumentace, help Kastomizace
Business Intelligence BI
BI Aplikace a procesy podporující analytické činnosti organizace Ve druhé polovině 80. let EIS Počátek 90. let Data Warehouse Problémem transakčních systémů je, že nedokáží pružně reagovat na analytické dotazy
Jednoduché BI řešení ETL Klientská EIS aplikace Transakční aplikace (ERP, …) ETL Klientská EIS aplikace Klientská transakční aplikace Multidimenzionální databáze (OLAP)
Zdrojové systémy Primární, transakční, OLTP Podporují operace v reálném čase Nejsou navržené pro analytické úlohy Zahlecení ERP, CRM, SCM, … Heteroganní obsahově i technologicky
ETL Extraction, Transformation, Loading Datová pumpa Výběr dat Úprava a vyčištění Nahrání do požadovaného schématu Problém s heterogenitou zdrojů Pracuje v dávkovém režimu
Multidimenzionální databáze OLAP – On Line Analytical Processing Původně označoval všechny analytické aplikace Dnes spíše technologický význam Vlastnosti OLAP Data z různých primárních databází Data uložena multidimenzionálně Různé úrovně agregace dat, dle hierarchické struktury Zachycují faktor času
Typy OLAP MOLAP ROLAP HOLAP DOLAP Multidimensional – data uložena v binární m- dimenzionální kostce ROLAP Relační OLAP HOLAP Hybrid – Agregované v MOLAP, datail v ROLAP DOLAP Desktop – Je možné si stáhnout část kostky
Manažerské aplikace EIS Speciálně navržené pro poskytování manažerských informací Analýzy trendů, drill down, drill up, identifikace výjimek Agregovaná, ale i detailní data Jednoduché ovládání (myš, touch screen) Výstup Specializovaná aplikace Excel
BI s datovým skladem ETL Klientská EIS aplikace Transakční aplikace (ERP, …) ETL Klientská EIS aplikace Klientská transakční aplikace Datový sklad (Data warehouse) Multidimenzionální databáze (OLAP) OLAP transormace
Datový sklad Požadavek na vyšší granularitu dat Klasické MOLAP databáze měly problém uložit neagregovaná data ROLAP či klasické relační databáze U klasických databází alespoň oddělení od provozních systémů
Reporting Dotazy pomocí standardního jazyka dané databáze (např. SQL) Standardní opakované dotazy Ad hoc reporting na podporu daného rozhodnutí („na zakázku“)
Komplexní BI řešení Datová tržiště (Data Mart) Dočasné úložiště dat Malé problémově orientované DWH DWH sjednocením tržišť x Integrovaný datový sklad a DM jako nadstavba Dočasné úložiště dat Prvotní uložení netransformovaných dat z produkčních systémů Operativní úložiště dat Buď aktuální data z produkčních databází Nebo databáze za podporou jednoduchých dotazů Dolování dat Nástroje pro zajištění datové kvality Nástroje pro správu metadat Systémy pro podporu rozhodování Expertní systémy
Customer Relationship Management CRM
Customer Relationship Management Řízení vztahů se zákazníky Elektronický hokynář Komplex Aplikačního a základního software Technických prostředků Podnikových procesů Lidských zdrojů Určených k řízení a průběžné zajišťování vztahů se zákazníky
Typy CRM Operační Kooperační Analytické Podpora práce obchodníka Automatizace marketingu Zákaznická podpora služby Kooperační Kontaktní centra Analytické Customer Intelligence
E-business Elekronické podnikání Celá škála produktů aplikací služeb, jejichž společným jmenovatelem je využití elektronických kanálů pro realizaci obchodních operací
Vztahy v E-byznysu Podnik B - Business Zákazník C - Consumer Správa G - Government B2B B2C B2G C2B C2C C2G G2B G2C G2G
E-commerce Součást e-byznysu Prodej produktů konečným spotřebitelům E-Marketing + E-Puchasing Umístění obchodu Samostatný E-shop V elektronickém obchodním centru E-mall
Funkce a možnosti e-commerce Customizační systémy Uživatel může měnit vzhled a obsah aplikace Personalizační systémy Uživateli jsou na základě analýz předkládány jen informace, které by ho mohly zajímat
Typy aplikací e-commerce Statická řešení www prezentace Statický katalog zboží Obchodní webové aplikace Dynamický katalog zboží E-obchod „Nákupní košík“ Komplexní e-obchod Integrace s dalšími systémy
E-procurement Elektronické zásobování (B2B) Výměna informací na základě standardů EDI, XML, ebXML Propojování aplikací různých IS na bázi webových služeb VMI – Vendor Managed Inventory Dodavatel má přímo přístup k informacím o skladových zásobách zákazníka a dodává dle potřeby
E-Marketplace Elektronické tržiště Více účastníků Zákazník zadá své požadavky Dodavatel zadá parametry svého zboží
Kategorie tržišť Dle typu obchodované komodity Dle subjektu Horizontální Vertikální (konkrétní odvětví) Komoditní burzy Dle subjektu Prodávajícího Nakupujícího Neutrální Způsob členství Privátní Veřejná
Řízení dodavatelského řetězce Suply Chain – Řetezěc dodavatelů Možnosti SCM/APS Komplexní návrh řetězce Strategické plánování sítě Předpovědi prodeje Hlavní plánování Vybalancování nabídky s poptávkou na všech úrovních řetězce Krátkodobé plánování Do kdy můžeme vyrobit produkt, který si zákazník objednal
Další systémy
Další systémy Řízení podnikového obsahu Workflow Nestrukturovaná data Workflow Řízení a podpora spolupráce Řízení znalostí
Enterprise Content Management Systémy pro zpracování nestrukturovaných dat (až 80 %) Životní cyklus dokumentu Pořízení Zařazení Zpracování Archivace
Správa dokumentu Verzování Definice životního cyklu Vyhledávání Personalizace Cuctomizace Konkureční přístup Přístup dle rolí Digitální podpis Integrace s ostatními aplikacemi
Content Management System Redakční systémy (webu) Oddělení obsahu od formy Opětovné použití obsahu Definované procesy a pravidla Snížení chaosu „Někdo smazal moje změny“ „Nevěděl jsem, že se to změnilo“
Workflow Automatizace celého nebo části podnikového procesu, během kterého jsou dokumenty, informace, nebo úkoly předávány od jednoho účastníka procesu ke druhému podle sady procedurálních pravidel tak, aby to přispělo k plnění celkových cílů Systém řízení workflow definuje, vytvář a řídí průběh procesu.
Systémy workflow Definice procesu Řízení procesu Vyhodnocení procesu Vyvolávání činností podle pravidel Automatické předávání dokumentů Aktivování aplikací/funkcí IS Informování účastníka procesu o aktuálních úkolech Vyhodnocení procesu
Typy workflow Produkční Kolaborativní Administrativní Ad hoc
Přínosy workflow BPR Standardní procesy zvyšují výkonnost Rychlé zaškolení nových pracovníků Snadné zjištění stavu průběhu Zvýšení úrovně integrace a kvality IS
Systémy pro řízení spolupráce Komunikace Videokonference Komunikační systém E-mail Vývěsky Workflow Speciální DB Prostor pro sdílení dat Hypertextové dokumenty Workflow Podpora schůzek Plánovací systémy Týmová práce Koordinace Spolupráce
Řízení znalostí Spojení těch, kteří mají znalost s těmi, kteří ji potřebují Role Dodavatel znalosti Znalostní zprostředkovatel Uživatel znalosti Propojení znalostí dodavatelů s požadavky uživatelů Propojení osob navzájem