4.1 Místo, kde žijeme – SVĚTOVÉ STRANY, MAPA, KRAJINA Elektronická učebnice - I. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Svět kolem nás Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace 4.1 Místo, kde žijeme – SVĚTOVÉ STRANY, MAPA, KRAJINA Poloha naší obce v krajině Kolem obce bývají pole, louky, lesy, někde je rybník, jinde teče řeka nebo potok. Krajinou vede dálnice a různě široké silnice a železniční tratě. Krajina je někdy téměř rovná, jindy je zvlněná nebo hornatá. Nejen obce, jejich části a ulice, ale i části přírody – les, řeka, rybník, kopec – mají většinou svá jména. Jména velkých měst, vysokých pohoří, dlouhých řek nebo velkých rybníků zná mnoho lidí. Jména malých obcí, potůčků, rybníčků znají jen ti, kdo bydlí blízko. Polohu obce v krajině můžeme nejlépe pozorovat z vyvýšeného místa – z vrcholu kopce, z rozhledny nebo věže. Víte, kdo způsobuje angínu, chřipku, nebo neštovice? Autor: Mgr. Vladimíra Jaborová
Víš, jak vypadají sluneční hodiny? Popiš je spolužákům. Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace Elektronická učebnice - I. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Svět kolem nás 4.2 Co už víš? Když svítí slunce, ukazují se za všemi věcmi stíny. Stín mají zvířata, stromy, domy i lidé. Jistě jste si všimli, že v různou denní dobu je stín různě dlouhý. Ráno jsou stíny dlouhé, v poledne jsou stíny kratší a k večeru se opět prodlužují. Víš, jak vypadají sluneční hodiny? Popiš je spolužákům. V poledne slunce svítí přibližně od jihu a stíny směřují k severu. Když si v poledne stoupneš zády ke slunci a budeš se dívat ve směru svého stínu, budeš mít před sebou sever, za sebou jih. Pokud upažíš, budeš pravou rukou ukazovat k východu a levou rukou k západu.
4.3 Jaké si řekneme nové termíny a názvy? Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace Elektronická učebnice - I. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Svět kolem nás 4.3 Jaké si řekneme nové termíny a názvy? V krajině nebo na mapě se orientujeme podle světových stran. Světové strany určíme nejpřesněji podle kompasu, buzoly nebo podle GPS [dží pí es]. Kompas – přístroj, který určuje světové strany. Buzola – jednoduchý přístroj, který slouží k orientaci v terénu, určování světových stran a měření azimutu. GPS – elektronický navigační systém, s jehož pomocí je možno určit polohu a přesný čas kdekoliv na Zemi nebo nad Zemí s přesností do deseti metrů.
Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace Elektronická učebnice - I. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Svět klem nás 4.4 Co si řekneme nového? Mapa – zmenšené zakreslení krajiny na Zemi, můžeme ji označit za model reálného světa. Výrazné orientační body v krajině jsou na mapě znázorněny různými mapovými značkami. Podle mapových značek se můžeme snadno zorientovat v krajině. Určení směru cesty s mapou bez kompasu: Určete cílové místo a své výchozí stanoviště. Vyhledejte dva výrazné orientační body, které jsou na mapě zakresleny (např. kostel, kopec). Mapu natočte, aby tyto body směřovaly ke skutečným bodům v krajině. Určete směr cesty. Určení směru cesty s mapou a kompasem: Určete si cíl. Na mapě vyhledejte své stanoviště. Podle kompasu určete sever a mapu natočte horním okrajem k severu. Podle mapy nyní snadno určíte směr cesty.
4.5 Procvičení a příklady 1. Procvič si světové strany. Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace Elektronická učebnice - I. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Svět kolem nás 4.5 Procvičení a příklady 1. Procvič si světové strany. http://skolicka6.sweb.cz/KOMPAS/KOMPAS.htm 2. Zkus složit mapu České republiky. http://skolicka6.sweb.cz/MAPA/jigsaw.html 3. Udělejte si se třídou výlet na rozhlednu Sokolí vrch, kde budete mít krásný výhled na celé město Děčín. http://rozhledny.webzdarma.cz/sokolivrch.htm 4. Jaká je krajina v okolí Děčína? Vyprávěj, co se ti v ní nejvíce líbí? 5. Vede Děčínem nebo jejím okolím turistická cesta? Jak je značena? Kam vede? 6. Podle čeho určujeme světové strany? Znáš způsoby určování v přírodě? http://skolakov3a.sweb.cz/PRVOUKA/orientace_v_krajine/svetovestrany.htm
Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace Elektronická učebnice - I. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Svět kolem nás 4.6 Turistické trasy V krajině jsou označeny i turistické trasy, které vedou k zajímavým a významným místům. Turistické značky bývají nakresleny na stromech v lese, na kamenech, telegrafních sloupech, na zdech domů... Názvy míst a směr bývají na ukazatelích jako je tomu na obrázku.
4.7 A map, cardinal points, landscape Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace Elektronická učebnice - I. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Svět kolem nás 4.7 A map, cardinal points, landscape map – mapa landscape – krajina compass - kompas orienteering compass – buzola Global Positioning System -elektronický navigační systém cardinal points – světové strany orientation – orientace north – sever south – jih west – západ east – východ
4.8 Test znalostí 1. Podle čeho určujeme světové strany? Elektronická učebnice - I. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Svět kolem nás Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace 4.8 Test znalostí 1. Podle čeho určujeme světové strany? a/ podle toho, v jakém jsme městě b/ podle toho, jak mám velký hlad c/ podle kompasu nebo buzoly d/ podle rozvrhu hodin ve škole 3. Jak nazýváme zmenšené zakreslení krajiny na Zemi? a/ mapa b/ turistická značka c/ navigace d/ orientační bod 2. Jaké máme hlavní světové strany? a/ sever, jih, východ, záchod b/ ráno, poledne, odpoledne, večer c/ jaro, léto, podzim, zima d/ sever, jih, východ, západ 4. Z kterého místa můžeš nejlépe pozorovat krajinu? a/ z vyvýšeného (např. z vrcholu kopce) b/ z centra města c/ z domova d/ u televize Správné odpovědi: c d a Test na známku
Elektronická učebnice - I Elektronická učebnice - I. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Svět kolem nás 4.9 Použité zdroje, citace http://skolicka6.sweb.cz/KOMPAS/KOMPAS.htm - slide č. 5 http://skolicka6.sweb.cz/MAPA/jigsaw.html - slide č. 5 http://inenaso.pise.cz/48745-pohled-do-kraje.html - slide č. 6 http://www.sportnanetu.cz/kompas-buzola-king-camp-vojensky/ - slide č. 4 http://skolakov3a.sweb.cz/PRVOUKA/orientace_v_krajine/svetovestrany.htm - slide č. 3, 5 Prvouka pro 3. ročník základní školy, Fortuna – str. 12, 13 – slide č. 1,2 Já a můj svět – prvouka pro 3. ročník, Nová škola – str. 19 – slide č. 4 http://x-endees-x.blog.cz/0906 - slide č. 7 http://www.helpforenglish.cz/slovni-zasoba/c2009052304-svetove-strany-v-anglictine.html - slide č. 7 http://www.medvidata.wbs.cz/Skautska-teorie.html - slide č. 6 Obrázky z databáze klipart
4.10 Anotace Autor Mgr. Vladimíra Jaborová Období 07 – 12/2011 Ročník Elektronická učebnice - I. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Svět kolem nás 4.10 Anotace Autor Mgr. Vladimíra Jaborová Období 07 – 12/2011 Ročník 1. – 3. ročník Klíčová slova Světové strany, mapa, krajina Anotace Prezentace popisující učivo o krajině, světových stranách, orientaci v krajině a na mapě.