JAK SE ŽIVÍ ROSTLINY? Barbara Bajd Dušan Krnel Faculty of Education

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
BOTANIKA ORGANELY ROSTLINNÝCH BUNĚK
Advertisements

PODMÍNKY ŽIVOTA NA ZEMI
ORGANICKÉ LÁTKY + KYSLÍK
Název Fotosyntéza Předmět, ročník Biologie, 1. ročník Tematická oblast
Glukóza C H O Dýchání a přeměny glukózy Autor: Ing. Jiřina Ovčarová.
Dýchání rostlin Dýchání = respirace = soubor katabolických reakcí, které slouží k uvolnění energie potřebné např. pro syntetické pochody, příjem živin,
FOTOSYNTÉZA photós = světlo synthesis = skládání.
Fotosyntéza Vznik glukózy Autor: Ing. Jiřina Ovčarová.
Projevy života, třídění organismů
Označení materiálu: VY_32_INOVACE_DVOLE_SUROVINY1_08
Střední odborné učiliště Liběchov Boží Voda Liběchov Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: Biochemické děje Předmět: Chemie.
Výživa rostlin - fotosyntéza
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:
ŘASY- lesní Autorem materiálu, není-li uvedeno jinak, je Jitka Dvořáková.
FOTOSYNTÉZA – JEDINEČNÝ DĚJ
Rostlinná buňka Mgr. Helena Roubalová
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Látkový a energetický metabolismus rostlin
= věda o životních projevech rostlin a funkcích jejich orgánů
Základní vzdělávání - Člověk a příroda – Přírodopis - Biologie rostlin
Výuková centra Projekt č. CZ.1.07/1.1.03/
Škola: Základní škola Kladruby Husova 203, Kladruby, Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Modernizace výuky Autor:Miloslava Junková Název materiálu:Projevy.
ZNAKY ŽIVOTA ROSTLIN.
Rostliny - význam a jejich dělení.
Základní vzdělávání - Člověk a příroda – Přírodopis – Biologie rostlin
ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY
Podmínky života na Zemi
Výživa buňky.
LES ŘASY.
Fotosyntéza II Jiří Šantrůček Úvod: Růst podmíněn výměnou látek v
KOLOBĚH LÁTEK A TOK ENERGIE
ABIOTICKÉ PODMÍNKY ŽIVOTA
Co jsme již poznali.
Projevy života, třídění organismů
Fotosyntéza a dýchání Fotosyntéza Dýchání
Výukový materiál vytvořen v rámci projektu EU peníze školám Škola Základní škola Křižany-Žibřidice, okres Liberec, příspěvková organizace Žibřidice 271,
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Eva Fojtíková. Dostupné z Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA Přáslavice.
1 Projekt MŠMTEU peníze středním školám Název projektu školyICT do života školy Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Sada28 AnotaceVyučovací.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Bc. Naďa Prejzová Název DUM: VY_32_Inovace_ Rostliny Název sady: Člověk a jeho svět 3. ročník Číslo projektu:
Společné znaky rostlin.
Název projektu: Moderní škola Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Škola: Základní škola, Česká Lípa, Školní 2520, p.o. Číslo klíčové aktivity:
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Mgr. Andrea Brogowská Název prezentace (DUMu): Metabolismus Tematická oblast: Rostliny Ročník:1. Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/
 AUTOR: Ing. Tereza Kovalská  NÁZEV: VY_32_INOVACE_03_Projevy života  ROČNÍK: 6. ročník ZŠ  VZDĚLÁVACÍ OBLAST:Člověk a příroda  VZDĚLÁVACÍ OBOR: Přírodopis.
Základní škola Oskol, Kroměříž příspěvková organizace Přírodopis 7. ročník Autor: Ing. Eva Blešová Vytvořeno v rámci projektu „Škola hrou - počítače ve.
EKOSYSTÉM SPOLEČENSTVO ROSTLINY ŽIVOČICHOVÉ HOUBY MIKROORGANISMY PROSTŘEDÍ SLUNCE VODA VZDUCH PŮDA.
Předmět:chemie Ročník: 3. ročník učebních oborů Autor: Mgr. Martin Metelka Anotace:Materiál slouží k výkladu učiva o fotosyntéze. Klíčová slova: fotosyntéza,
Uvolňování energie pro život Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Radomír Hůrka. Dostupné z Metodického portálu
METABOLISMUS ROSTLIN OD MARTINA JAROŠE. FOTOSYNTÉZA Zachycuje sluneční energii a z oxidu uhličitého vyrábí organickou sloučeninu (sacharid) a jako vedlejší.
Fotosyntéza.
ROSTLINY.
Projevy života, třídění organismů
Rostliny.
Buňka Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 6. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základní stavbou rostlinné a živočišné buňky. Materiál je plně.
Fotosyntéza rostlinné pigmenty + světelná energie + oxid uhličitý + voda chemická energie + kyslík.
AUTOR: Mgr. Václava Horniková NÁZEV: VY_32_INOVACE_112_List
Co všechno už víte o fotosyntéze?
Získávání energie pro život
Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor Mgr. Blanka Machovcová
ŽIVÁ PŘÍRODA Anotace: Materiál je určen k výuce přírodovědy ve 4. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základními znaky a dělením živé přírody.
VY_52_INOVACE_21_ Vlastnosti rostlin
ROSTLINY - ŘASY Přírodopis VI..
ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKR LOUNY
Rostliny a houby našich lesů  ŘASY - nejjednoduší rostliny.
Rostliny - význam a jejich dělení.
Dýchání všechny organismy dýchají stejně (ve dne i v noci)
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
Les 2. hodina Řasy LES – složitý ekosystém = společenstvo různých organizmů a jejich neživé prostředí Organismy z prostředí potřebují: světlo + teplo.
DÝCHÁNÍ, FOTOSYNTÉZA TŘÍDĚNÍ ORGANISMŮ Autor: Zuzana Veselíková
Živé organismy.
Transkript prezentace:

JAK SE ŽIVÍ ROSTLINY? Barbara Bajd Dušan Krnel Faculty of Education University of Ljubljana Project SOPHIA Semniar for the teachers

Sophia project Module 2 Jak se živí rostliny? Struktura modulu 2 1. Úvod do problematiky (National external assessment in biology in Slovenia)

Práce ve skupinách Anketa o pojmu fotosyntéza Vyvození konceptu a realizace způsobu, který učitelé využijí ve vyučování. Pochopení a vysvětlení tématu. Prezentace Individuálně: Dotazník: Co je potravou? Co a jak zvířata a rostliny dýchají?

Meeting 2 1. Úvod a plány Diskuze výsledků dotazníku 2. Práce v e skupinách Hledání pojmu v učebnici a zhodnocení testu. Klasifikace pojmu v těchto kategoriích: rostlina, část rosltiny, látka, energie, procesy atd.

Celkově Výběr pojmů spojených s procesy, které umožňují život u rostlin: Dýchání Živné látky Potrsva 4. Práce ve skupinách Definování a detailní vysvětlení vybraných pojmů.

Meeting 3 Úplný úvod Prezentace výsledků práce ve skupinách: Nejlepší definice a vysvětlení pro dýchání a přijímání živin u rostlin. 2. Práce ve skupinách Experiment zaměření na dýchání a tvorbu potravy u rostlin. Zaměření diskuse na navrhovaná tvrzení. Předložení Van Helmontova experimentu. Design experimentu, důkazy správnosti. Prezentace a diskuze 3. Práce ve skupinách Vytvoření experimentu, kterým se dokáže, že rostliny dýchají a produkují kyslík. Úvod do Priestleyho a Ingen –Houszlova experimentu.

Práce ve skupinách Navrhnutí způsobu učení kapitoly “Jak se živí rosltiny” Prezentace posteru Individuálně Vyhodnocení Modulu 2

Porozumění žáků fotosyntéze: Dotazník a současné stanovení hledisek Panagiota Marmaroti in Dia Galanopoulou International Journal of Science Education Vol. 28, No.4, 18 March 2006, pp.383-403

290 řeckých žáků ve věku 13 let

Ve kterých částech rostliny se odehrává fotosyntéza? V listech 42.1 % Ve všech zelených částech rostliny 32.2 % V celé rostlině 21.2 % V kořenech 4.4 %

Která část rostliny obsahuje chlorofyl? Zelené části rostliny 45.2 % Listy 40.1 % Kořeny 6.8 % Celá rostlina 6.2 %

V které části rostliny se odehrává fotosyntéza a která část obsahuje chlorofyl? F. se odehrává v zelených částech rostliny a chlorofyl obsahují zelené části rosltiny 10.3 % F. se odehrává v listech a listy obsahují chlorofyl 20.7 % F. se odehrává v listech a chlorofyl obsahují zelené části rostliny 15.5 % F. se odehrává v zelených částech rostliny a chlorofyl obsahují listy F. se odehrává v celé rostlině a chlorofyl je v listech 13.8 %

Kdy dochází i k fotosytéze Během dne 63.0 % Když je světlo 22.9 % Pořád 11.0 %

Jakou roli má při fotosyntéze slunce? Slunce poskytuje energii potřebnou k fotosyntéze 78.4 % Slunce ohřívá rostliny 4.1 % Slunce poskytuje rostině živiny 7.9 %

Jakou roli má slunce při fotosyntéze a kdy se odehrává? Slunce poskytuje energii potřebnou k fotosyntéze během dne 49.5 % Slunce poskytuje energii potřebnou k fotosyntéze, za světla 9.2 % Slunce poskytuje energii potřebnou k fotosyntéze a fotosyntéze běží pořád Slunce ohřívá rostliny a fotosyntéza probíhá během dne 4.8 %

Jaká forma energie je potřebná k fotosyntéze ? Sluneční energie 45. 9 % Sluneční energie a teplo 38.7 % Teplo 2.7 % Žádná z možností 11.3 %

Je během fotosyntézy energie (E) produkována, zachycována nebo ztrácena? E je během fotosyntézy produkována 69.5 % E je během fotosyntézy zachycivána 9.2 % E se během fotosyntézy ztrácí 3.4 % Žádná z možností 17.5 %

Jaké látky jsou potřebné k fotosyntéze? Oxid uhličitý a voda 33.9 % Kyslík a voda 30.1 % Kyslík a glukóza 23.3 % Oxid uhličitý a kyslík 11.0 %

Jaké látky jsou produkované během fotosyntézy? Kyslík a glukóza 62.3 % Oxid uhličitý a glukóza 14.7 % Kyslík a voda 14.4 % Oxid uhličitý a voda 7.9 %

Jaké látky jsou potřebné k fotosyntéze a které se během ní produkují? Rostliny potřebují oxid uhličitý a vodu a produkují glukózu a kyslík 25.9 % Rostliny potřebují kyslík, vodu a produkují glukózu a kyslík 22.4 % Rostliny potřebují glukózu a kyslík a produkují glukózu a kyslík 12.1 % Rostliny potřebují kyslík, vodu a produkují kyslík a vodu 8.6 % Rostliny potřebují oxid uhličitý a kyslík a produkují glukózu a oxid uhličitý 6.9 % Rostliny potřebují glukózu a kyslík a produkují glukózu a oxid uhličitý 5.2 %

Jaká je role a osud chlorofylu během fotosyntézy ? Chlorofyl je nepostradatelný pro fotosyntézu 42.8 % Chlorofyl se produkuje během fotosyntézy 22.6 % Chlorofyl není důležitý pro fotosyntézu 20.8 % Chlorofyl je během fotosyntézy spotřebován 9.6 %

Jaký je původ živin pro rostliny? Rostliny produkují živiny z vody a oxidu uhličitého 34.2 % Rostliny produkují živiny z vody a kyslíku 31.8 % Rostliny získávají živiny z prostředí 25.7 % Rostliny nepotřebují živiny z prostředí 5.5 %

Proč se nazývají rostliny autotrofními organismy a Jaký je původ živin pro rostliny? Protože si sami produkují výživu a mohou produkovat živiny z vody a kyslíku 34.5 % Protože si sami produkují výživu a mohou produkovat živiny z vody a oxidu uhličitého 20.7 % Protože si sami produkují výživu a získávají všechny živiny z prostředí 17.2 % Protože si sami mohou produkovat výživu a mohou produkovat živiny z vody a oxidu uhličitého 5.2 % Protože si sami mohou produkovat výživu a mohou produkovat živiny z vody a kyslíku

Fotosyntéz a dýchání

Jaká výživa se nabízí rostlinám? Energie 40.8 % Živiny pro produkci látek 32.2 % Živiny pro přímé použití 8.6 % Všechny předchozí možnosti 17.5 %

Které rostlinné buňky dýchají? Buňky v listech 62.7 % Všechny buňky rostliny 26.4% Buňky v kořenech 8.2 % Žádné buňky rostlin nedýchají 2.0 %

V kterých částech rostliny probíhá fotosyntéza (F V kterých částech rostliny probíhá fotosyntéza (F.) které části dýchají? (F.) probíhá v listech a buňky listů dýchají 25.9 % (F.) probíhá v zelených částech rostliny a buňky listů dýchají 20.0 % (F.) probíhá v listech a všechny buňky dýchají 17.2 % (F.) probíhá v celé rostlině a buňky listů dýchají 10.3 % (F.) probíhá v zelených částech rostliny a všechny buňky dýchají 8.6 %

Kdy rostliny dýchají? Dýchají pořád 64.6 % Dýchají během dne 19.9 % Dýchají během noci 12.3 %

Kdy probíhá fotosyntéza a kdy dýchání? F. probíhá během dne a dýchání také ve dne 27.0 % F. probíhá během dne a dýchání pořád 21.3 % F. probíhá během dne a dýchání v noci 18.5 % F. probíhá pořád a dýchání také 15.2 % F. probíhá během za světla a dýchání pořád 12.5 %

Vztah fotosyntézy a dýchání F. a dýchání se odehrává v rostlině současně 55.5 % F. se odehrává když rostlina nedýchá 21.9 % F. je dýchání rostlin 17.1 % Rostliny nedýchají 3.0 %

Národní ohodnoceníve Slovinsku 2006 Biologie 20 833 žáků

Kdy rostliny dýchají? A Rostliny dýchají během dne a noci B Rostliny dýchají jen během noci C Rostliny dýchají během dne D Rostliny nedýchají IT=0,53

Co je charakteristické pro buněčné dýchání? A Výměna kyslíku a oxidu uhličitého v plicích, vylučování vody B Transport kyslíku do buněk a uvolnění energie, vylučování vody a oxidu uhličitého C Rozklad živin v buňce za pomoci kyslíku na oxid uhličitý a vodu, uvolnění energie D Výměna kyslíku a oxidu uhličitého mezi buňkami akrví IT= 0,27

Pojmy spojené s fotosyntézou Rostliny a jejich části Látky Enerie Procesy Ostatní Floem Chlorofyl Chloroplast Xylem List Zeleníé části rosltin Stromata Kořen CO 2 Glucóza Živiny Mineraly Kyslík Cukr Škrob Voda Proteiny Tuky Vzduch Celulosa Barevné spektrum Foton Slunce Světlo Energie Teplo Spánek Výměna látek Růst Využití Uvolňování Energie vazeb Buněčné dýchání producers

Prezentace posteru Co je fotosyntéza? Studenti biologie

Prezentace posteru Rostliny dýchají Studenti biologie

Rostliny dýchají kyslík

Růst

Důkaz toho, že rostliny dýchají kyslík

2. Vdechují O2, vydechují CO2 3. O2 4. Dýchají jako lidé a zvířata O2 Jak dýchají rosltiny? 2. Vdechují O2, vydechují CO2 3. O2 4. Dýchají jako lidé a zvířata O2 5. Vzduch (Kyslík) 6. Kyslík 7.Rostliny potřebují k dýchání cukr a kyslík 8. Kyslík je pohlcen a produkován CO2 9. Kyslík 10. Dýchají vzduch (oxygen, CO2, N..). Rostliny potřebují k dýchání kyslík a vydechují CO2 a vodu 11. Rostliny dýchají jako my kyslík 12. Rostliny dýchají kyslík a vydechují CO2 14. Kyslík a jeho výměna za CO2 15. Kyslík 18. Kyslík. Fotosyntéz a je opačný proces dýchání 20. Kyslík jako všechny živé bytosti kyslík 13. Rostliny při dýchání využívají CO2 a každá buňka dýchá 17. Rostliny dýchají CO2, který je ve vzduchu. 19. Vzduch (CO2, N,..) CO2 1. Zaměňují O2 za CO2, který využijí při fotosyntéze 16. Dýchají plyny. Skrz průduchy CO2 vstupuje a při foto syntéze a váže se na chlorofyl a produkuje se kyslík ostatní

2. From the roots they pump water and minerals 3. Plants pump food with the roots. Some food they produce by themselves 4. They use solved substances in water, from the soil they pump minerals and other nutritious substances. The whole process is connected with the transport of the liquid (water) through the veins. Roots (surrounding)

Diskuse

Výživa rostlin, jak rostliny dýchají? Historické experimenty

Jan Baptista van Helmont 1580-1644 Experiment s vrbou publikovaný v Ortus Medicinae 1648 Po 5 letech rostlina byla větší a těžší a povstala jen z vody

John Woodward 1665-1728 Experiment, kdy byla zamítnutá voda a živiny Nová hypotéza: Většina vody kterou rosltina nasaje je odpařena póry v listech

Joseph Priestley 1733- 1804

Jan Ingen- Housz (1730-1799) Hypotéza: ve tmě se rostliny chovají jako zvířata, dýchají vzduch. Ve skutečnosti potřebují světlo.

Design experimentů, které dokazují, Prezentace posteru Design experimentů, které dokazují, že rostliny dýchají a produkují kyslík Učitelé biologie

Experimenty, které dokazují, že rostliny dýchají a produkují kyslík

Astra sp. Svíčka hořela 6 minut

Po několika týdnech svíčka hořela jen několik sekund

Elodea canadensis

Elodea canadensis