© 2006 BoBr Inovativní výukové metody s využitím internetustrana 1 BoBrův Pomocník Učitelský spomocník

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Vzděláváme pro budoucnost
Advertisements

Stodůlky 1977 a 2007 foto Václav Vančura, 1977 foto Jan Vančura, 2007.
ČEŠTINA PRO CIZINCE A AZYLANTY A1, A2 (učební materiály)
Města ČR – orientace na mapě
Bibliotheca academica, Cíle a perspektivy vysokoškolských knihoven 2010 Fakulta sociálních studií MU, Brno, 2.–3. listopad 2010 Výsledky průzkumu informačního.
Zpracování informací a znalostí Další přístupy k vyhledávání textových dokumentů Doc. RNDr. Jan Rauch, CSc. Katedra informačního a znalostního inženýrství.
Autoevaluace školy Základní škola a Mateřská škola Karla Klostermanna Železná Ruda, p.o. Zahradní Železná Ruda Ctirad Drahorád, ředitel školy.
Bořivoj Brdička – Zájem o poznání poznámky pro Kulatý stůl SKAV ovlivněné orientací na vzdělávací technologie 1.Co udělat proto, aby škola byla.
11 Udržovatelnost a servisní logistika
E-learningové kurzy BC Primary Essentials TKT Essentials Learning Technologies for the Classroom CLIL Essentials.
Petr Adamus.  Vycházíme z předpokladu, že osoby s autismem trpí poruchami chování, protože prostředí a většina technik učení nepočítá s jejich individuálními.
Zavedli jsme systém environmentálního řízení a auditu Zavedli jsme systém environmentálního řízení a auditu Individuální projekt „Plánování sociálních.
Monitoring letové aktivity Návrh na zpracování výsledků.
Úvod Klasifikace disciplín operačního výzkumu
Téma 3 ODM, analýza prutové soustavy, řešení nosníků
Regulační diagram je to základní grafický nástroj statistické regulace procesu, který umožňuje posoudit statistickou zvládnutost procesu statisticky zvládnutý.
© 2006 BoBr Jak rozeznat kvalitní inovativní mezinárodní výukový projekt strana 1 BoBrův Pomocník Učitelský spomocník.
AUTOEVALUACE neboli VLASTNÍ HODNOCENÍ MŠ Martina Kupcová.
Hodnocení e-learninkových opor Inovace kombinované formy studia bakalářského a magisterského studijního programu „Tělesná výchova a sport“ a jeho učitelských.
Dynamické rozvozní úlohy
ŠVP na gymnáziích: od mírné skepse k chuti pokračovat Zkušenosti z projektu Pilot G/GP Lucie Slejšková Výzkumný ústav pedagogický v Praze.
Násobíme . 4 = = . 4 = = . 4 = = . 2 = 9 .
Výzkumy volebních preferencí za ČR a kraje od
NÁSOBENÍ ČÍSLEM 10 ZÁVĚREČNÉ SHRNUTÍ
VY_32_INOVACE_INF_RO_12 Digitální učební materiál
MODERNÍ A KONKURENCESCHOPNÁ ŠKOLA reg. č.: CZ.1.07/1.4.00/ Základní škola, Šlapanice, okres Brno-venkov, příspěvková organizace Masarykovo nám.
VY_32_INOVACE_ 14_ sčítání a odčítání do 100 (SADA ČÍSLO 5)
Živá historie konference Informační gramotnost – témata, trendy, inspirace Adéla Dilhofová Jiří Zounek.
Definování prostředí pro provozování aplikace dosud jsme řešili projekt v obecné rovině aplikace bude ovšem provozována v konkrétním technickém a programovém.
Zábavná matematika.
Dělení se zbytkem 6 MODERNÍ A KONKURENCESCHOPNÁ ŠKOLA
Dělení se zbytkem 5 MODERNÍ A KONKURENCESCHOPNÁ ŠKOLA
Mgr. Alena Lukáčová, Ph.D., Dr. Ján Šugár, CSc.
Jazyk vývojových diagramů
Čtení myšlenek Je to až neuvěřitelné, ale skutečně je to tak. Dokážu číst myšlenky.Pokud mne chceš vyzkoušet – prosím.
IVIG 2010 informační vzdělávání a informační gramotnost v teorii a praxi vzdělávacích institucí 1 Jakub Štogr ~ Univerzita Karlova v Praze IVIG 2010.
Dotyková zařízení ve výuce​ KA4 Evaluace
52_INOVACE_ZBO2_1364HO Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj vzdělanosti.
Dělení se zbytkem 8 MODERNÍ A KONKURENCESCHOPNÁ ŠKOLA
Zásady pozorování a vyjednávání Soustředění – zaznamenat (podívat se) – udržet (zobrazit) v povědomí – představit si – (opakovat, pokud se nezdaří /doma/)
Rozvojový plán statutárního města České Budějovice v oblasti sociálních služeb na období Ing. Martina Kučerová.
SČÍTÁNÍ A ODČÍTÁNÍ V OBORU DO 100
TRUHLÁŘ II.ročník Výrobní zařízení Střední škola stavební Teplice
Rozvoj Národní soustavy kvalifikací podporující propojení počátečního a dalšího vzdělávání Systémový projekt (NSK – Národní Soustava Kvalifikací)
Cvičná hodnotící prezentace Hodnocení vybraného projektu 1.
DĚLENÍ ČÍSLEM 7 HLAVOLAM DOPLŇOVAČKA PROCVIČOVÁNÍ
Moderní vzdělávací systémy vyšších a vysokých škol neuniverzitního typu Ing. Daniel CHOC CCA Group a.s.
Výukový materiál vytvořený v rámci projektu „EU peníze školám“ Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění.
Jak se stát dobrým právníkem?
1 Celostátní konference ředitelů gymnázií ČR AŘG ČR P ř e r o v Mezikrajová komparace ekonomiky gymnázií.
On-line forma výuky Cvičení z techniky a technického vzdělávání Zpracoval: Jan Drobný (209671)
MoodleMoot.cz 2011, Ostrava, PragoData Consulting, s.r.o. 1 Moodle a okolní svět Ing. Marek Kocan.
Aplikace DVB-T Český Telecom, a.s.. 2 Agenda DVB-T MHP Platforma ČTc DVB-T MHP Platforma ČTc – aplikace Shrnutí cílů společnsti Český Telecom, a.s.
END 1.Přítelem 2.Druhem 3.Milencem 4.Bratrem 5.Otcem 6.Učitelem 7.Vychovatelem 8.Kuchařem 9.Elektrikářem 10.Instalatérem 11.Mechanikem 12.Návrhářem 13.Stylistou.
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
ELearning Snímek 1 eLearning Tomáš Kubálek
Gymnázium, Broumov, Hradební 218
Role vysokoškolského pedagoga ve WBL PaedDr.Vanda Hájková, Ph.D
Web 2.0, folksonomie a uživatelská rozhraní Lenka Němečková Eliška Pavlásková Založeno mimo jiné na prezentacích prof. B. Whitea „The Promise of Rich User.
B2 – Analýza požadavků a jejich zajištění Systém dalšího vzdělávání pracovníků výzkumu a vývoje v Moravskoslezském kraji a jeho realizace.
Zapojení ZŠ Krnov, Dvořákův okruh 2 do projektu. Mgr.Ivana Procházková Krnov
C8 – hodnocení kvality výsledků VaV Osnova kurzu C8 – hodnocení kvality výsledků VaV Jana Hančlová Ekonomická fakulta VŠB-Technická univerzita Ostrava.
Distanční vzdělávání na VŠFS
Ukončení: Zkouška Písemný test nebo ústní zkouška Obsah Zk: vysvětlení 4 didaktických pojmů + 2 otázky.
ZÁSADY KONCIPOVÁNÍ LOGISTICKÝCH SYSTÉMŮ KAPITOLA 5: VZTAH STRATEGIE PODNIKU A LOGISTICKÉHO PLÁNOVÁNÍ, CÍLE, METODY A NÁSTROJE PLÁNOVÁNÍ, POSTUPOVÉ KROKY.
Informační vzdělávání Nové trendy, web 2.0. IG a web 2.0 Decentralizované služby, kooperace, agregace zdrojů, princip aktivní účast uživatelů Důsledky.
Základní problémy realizace eLearningového systému Roman Malo Ústav informatiky PEF MZLU v Brně.
Projekt Impuls / Seminář
Projekt Impuls / Seminář
Ukončení: Zkouška Písemný test nebo ústní zkouška Obsah Zk: vysvětlení 6 didaktických pojmů + zodpovědět 2 otázky.
Transkript prezentace:

© 2006 BoBr Inovativní výukové metody s využitím internetustrana 1 BoBrův Pomocník Učitelský spomocník Bořivoj Brdička katedra informačních technologií a technické výchovy Karlova univerzita Pedagogická fakulta

© 2006 BoBr Inovativní výukové metody s využitím internetustrana 2 Vygotského koncepce sociálního původu učení: Zdrojem porozumění je vztah k jiným lidem. Lev Semjonovič Vygotsky: The problem of the cultural development of the child, 1929 Je to hra, která dítěti dovoluje dostat se nad rámec běžného chování. Lev Semjonovič Vygotsky: Thought and language, 1933

© 2006 BoBr Inovativní výukové metody s využitím internetustrana 3 1.jazyková 2.logicko-matematická 3.vizuální (prostorová) 4.pohybová 5.hudební 6.interpersonální (mezilidská) 7.intrapersonální (týkající se sebe sama) Howard Gardner (profesor pedagogiky a psychologie, Harvard University): Frames of Mind: The Theory of Multiple Intelligences, 1983 Gardnerova koncepce více-složkové inteligence:

© 2006 BoBr Inovativní výukové metody s využitím internetustrana 4 Piagetova koncepce trvalé aktivity mozku: 1. 1.senzomotorická inteligence (1.5 – 2) 2. 2.symbolické a předpojmové myšlení (2 – 4) 3. 3.názorné (já) myšlení (4 – 8) 4. 4.konkrétní operace (8 – 12) 5. 5.formální operace (od 12) Lidský mozek je ve všech fázích vývoje vždy ochoten se tvůrčím způsobem zapojit do aktivního poznávání.

© 2006 BoBr Inovativní výukové metody s využitím internetustrana 5 1. Znalost doslovně opakovat doslovně opakovat 2. Pochopení porozumět termínům a koncepcím, vysvětlit vlastními slovy, parafrázovat text 3. Aplikace řešit problém na základě porozumění řešit problém na základě porozumění 4. Analýza formulovat teoretické vysvětlení nebo matematický či logický model, odvodit zákonitost formulovat teoretické vysvětlení nebo matematický či logický model, odvodit zákonitost 5. Syntéza kombinací vytvořit (vymyslet) něco nového (na základě zvládnutí předchozích stupňů) kombinací vytvořit (vymyslet) něco nového (na základě zvládnutí předchozích stupňů) 6.Vyhodnocení vybrat a zdůvodnit nejvhodnější řešení vybrat a zdůvodnit nejvhodnější řešení Bloom, B. : Taxonomy of educational objectives. Handbook I: cognitive domain. New York: Longmans, Green & Co., 1954 Bloomova taxonomie vzdělávacích cílů:

© 2006 BoBr Inovativní výukové metody s využitím internetustrana 6 Vývoj výukových metod Konstruktivní přístup (pokrokový) projektová výuka tématický učební plán požadováno splnění úkolu učení pochopením souvislostí předměty spojeny tématy hodiny spojeny tématy individuální nebo týmové úkoly slovní hodnocení učitel pomocníkem a průvodcem zájem o věc nejvyšší ctností škola otevřená nejen okolí kdokoli může být zdrojem inf. Instruktivní přístup (tradiční) programovaná výuka pevné osnovy a standardy požadovány konkrétní znalosti učení drilováním předměty odděleny hodiny odděleny všichni dělají totéž testování a známkování učitel nejvyšší autoritou kázeň nejvyšší ctností škola uzavřená okolí učitel je zdrojem informací I N O V A C E

© 2006 BoBr Inovativní výukové metody s využitím internetustrana 7 Charakteristiky využití ICT ve výuce Konstruktivní přístup činnost řídí sám student zájem o věc vyšší znalosti získávány nepřímo prostřednictvím výukových aktivit počítač využíván jako nástroj pro získávání informací, vlastní tvůrčí uplatnění či komunikaci často práce týmová nejčastější formou projektová výuka omyly nejsou na závadu role učitele nezastupitelná virtuální prostředí, simulace Instruktivní přístup práci řídí použitý program minimální motivace výukové programy učící konkrétní znalosti (např. drilováním) testování znalostí zaznamenávání a vyhodnocování výsledků samostatná práce u počítače chyby okamžitě opravovány zpětnou vazbou učitel je do určité míry nahrazován některé formy distančního studia Technologie jsou schopny podporovat instruktivní i konstruktivní, vhodné i nevhodné výukové metody !!! I N O V A C E

© 2006 BoBr Inovativní výukové metody s využitím internetustrana 8 Rogersův difusionismus inovací: Přežití, Mistrovství, Vcítění, Inovace Přežití, Mistrovství, Vcítění, Inovace Mandinach, E. B., & Cline, H. F. (1994). Classroom dynamics: Implementing a technology-based learning environment. Hillsdale, NJ: Lawrence Erlbaum Associates, Inc. Difusní model ACOT:

© 2006 BoBr Inovativní výukové metody s využitím internetustrana 9

© 2006 BoBr Inovativní výukové metody s využitím internetustrana 10 I N O V A C E Výukové využití internetu Konstruktivní přístupInstruktivní přístup e-učebniceencyklopedie drilovací cvičenídatabáze znalostní testyarchivy lekcí v ý u k o v é p r o g r a m y WebQuest S e m a n t i c – w e b L e a r n i n g O b j e c t s simulace diskusní fóra chat video-konference e-Journal weblog, podcast e-portfolio služby pro práci skupin L e a r n i n g M a n a g e m e n t S y s t e m s moodle.czmoodle.cz, blackboard.com, ClassServerblackboard.com V ý u k o v é p o r t á l y M U V E

© 2006 BoBr Inovativní výukové metody s využitím internetustrana 11 Školní vzdělávací prostředí

© 2006 BoBr Inovativní výukové metody s využitím internetustrana 12 podle Judi Harris Taxonomie internetových výukových projektů podle Judi Harris

© 2006 BoBr Inovativní výukové metody s využitím internetustrana 13

© 2006 BoBr Inovativní výukové metody s využitím internetustrana 14 WebQuest.cz

© 2006 BoBr Inovativní výukové metody s využitím internetustrana 15 1.Popis (úvod) 2.Úkol 3.Postup 4.Zdroje informací 5.Hodnocení 6.Závěr 7.Metodické pokyny Struktura WebQuestu

© 2006 BoBr Inovativní výukové metody s využitím internetustrana 16 Popis (úvod) upoutání zájmu studentů, pomoc orientovat se v problematice, formulace základní výzkumné otázky či problému

© 2006 BoBr Inovativní výukové metody s využitím internetustrana 17 Úkol popis toho, co se bude dělat, včetně cílů, k nimž se má řešením dospět

© 2006 BoBr Inovativní výukové metody s využitím internetustrana 18 Postup popis toho, jak se má při práci postupovat (často odlišné pro různé role u týmového úkolu)

© 2006 BoBr Inovativní výukové metody s využitím internetustrana 19 Zdroje informací odkazy na doporučené materiály většinou dostupné na internetu (může být též součástí postupu)

© 2006 BoBr Inovativní výukové metody s využitím internetustrana 20 Hodnocení metodicky velmi důležitá složka WebQuestu, v níž autor popíše způsob hodnocení výsledků a student má možnost si dopředu představit, co se od něj konkrétně žádá

© 2006 BoBr Inovativní výukové metody s využitím internetustrana 21 Závěr shrnutí cílů, zafixování nových zkušeností, podněty k hlubšímu zamyšlení a možnému dalšímu studiu

© 2006 BoBr Inovativní výukové metody s využitím internetustrana 22 Metodické pokyny doporučení autora WebQuestu určená učitelům implementujícím zadání ve své výuce

© 2006 BoBr Inovativní výukové metody s využitím internetustrana 23 Archiv WebQuest.cz

© 2006 BoBr Inovativní výukové metody s využitím internetustrana 24 Traditional and Emerging WebQuests / Action Plan /

© 2006 BoBr Inovativní výukové metody s využitím internetustrana 25

© 2006 BoBr Inovativní výukové metody s využitím internetustrana 26 Kreativní: Virtuální: Oblinger, 2005 Reálné: třídy, knihovny Vzdělávací prostředí výuk. aplikace technologií sociální, kulturní, politické Internet 2. generace

© 2006 BoBr Inovativní výukové metody s využitím internetustrana 27 Definice internetu 2. generace „nová generace internetových služeb, která klade důraz na přímou spolupráci a sdílení obsahu mezi uživateli“ Wikipedia „aplikace pracující s daty z různých zdrojů, včetně soukromých, dovolující jejich transformaci do nového obsahu a budující úspěch na síťovém efektu, tj. co největším počtu uživatelů“ Tim O'Reilly, Web 2.0: Compact Definition?, O’Reilly radar, October 01, 2005 Web 2.0: Compact Definition?Web 2.0: Compact Definition? „všechny Weby, jejich hodnota stoupá se vzrůstající aktivitou uživatelů “ George Jones, The Skinny On Web 2.0, InformationWeek, September 18, 2006 The Skinny On Web 2.0The Skinny On Web 2.0

© 2006 BoBr Inovativní výukové metody s využitím internetustrana 28 Definice internetu 2. generace „další logické vývojové stádium po u“ Michael and Xochi Birch, Bebo founders, The Guardian, November 4, 2006The Guardian „něco víc než jen největší celosvětová knihovna“ David L Sifry, Technorati founder, The Guardian, November 4, 2006The Guardian „Web 2.0 je pouhý marketingový slogan“ Russell Shaw, Web 2.0? It doesn’t exist, ZS Net, December 17, 2005 Web 2.0? It doesn’t existWeb 2.0? It doesn’t exist Tom Storey, Moving to the network level, Next Space, 4, 2006 „platforma, pro níž tvoří programátoři opakovaně upravované komponenty, které jsou šířeny prostřednictvím sítě a snadno připojovány k různým aplikacím“ Tom Storey, Moving to the network level, Next Space, 4, 2006Moving to the network levelMoving to the network level

© 2006 BoBr Inovativní výukové metody s využitím internetustrana Data hrají roli druhého procesoru Stoupající význam dat pro úspěšnost aplikace – jedinečná a neopakovatelná data způsobují velkou výhodu proti jiným Uživatelé vytvářejí přidanou hodnotu Úspěšné aplikace se orientují na poskytování maximálně výhodných služeb uživatelům s cílem získat co největší objem jedinečných dat. Zároveň se snaží co nejvíce zapojovat uživatele do nepřetržitého vývoje Všudypřítomný síťový efekt Aplikace by měla nejen co nejméně bránit uživatelům vkládat data, ale měla by též zajistit, aby se tato data díky propojení přirozeným způsobem vzájemně posilovala. Charakteristické znaky Webu Dlouhý ocas (The Long Tail) Statistické rozložení charakteristické velkým množstvím málo častých případů, jejichž celkový objem představuje velkou část celku (např. Wikipedia, Amazon, …).

© 2006 BoBr Inovativní výukové metody s využitím internetustrana Jen některá práva jsou chráněna Ochrana intelektuálního vlastnictví brání využitelnosti dat i experimentům. Aby bylo možno využívat výhod kolektivního přístupu, je třeba co nejvíce eliminovat omezující faktory (např. formou licenční smlouvy s uživateli) Nekončící Beta verze Nové funkce aplikace se vyvíjejí průběžně a nepřetržitě s přispěním uživatelů. Osvědčené zůstávají, nevyužívané se po čase ruší Nesoutěžit ale spolupracovat Aplikace Webu 2.0 jsou vyvíjeny jako síť spolupracujících na data orientovaných služeb dovolujících publikování obsahu. Za účelem co největšího usnadnění programování dochází často k využívání cizích funkcí (OS) Funkce není omezena jedním zařízením PC již není jediným zařízením, na němž je možno internetové aplikace provozovat. Proto je třeba je navrhovat tak, aby integrovaly služby pro různá stacionární i mobilní zařízení. Charakteristické znaky Webu 2.0 Tim O'Reilly - What Is Web 2.0, 2005What Is Web 2.0

© 2006 BoBr Inovativní výukové metody s využitím internetustrana 31 Tim O'Reilly

© 2006 BoBr Inovativní výukové metody s využitím internetustrana 32 Markus Angermeier – The huge cloud lens bubble map web2.0The huge cloud lens bubble map web2.0, 2005 What Is Web 2.0

© 2006 BoBr Inovativní výukové metody s využitím internetustrana 33 Folksonomy Web 2.0

© 2006 BoBr Inovativní výukové metody s využitím internetustrana 34 Wikipedia Web 2.0

© 2006 BoBr Inovativní výukové metody s využitím internetustrana 35 Skype.com Web 2.0

© 2006 BoBr Inovativní výukové metody s využitím internetustrana 36 Web 2.0 Myspace.com přes 100 milionů uživatelů

© 2006 BoBr Inovativní výukové metody s využitím internetustrana 37 Flickr Web 2.0

© 2006 BoBr Inovativní výukové metody s využitím internetustrana 38 YouTube Web 2.0

© 2006 BoBr Inovativní výukové metody s využitím internetustrana 39 43Things Web 2.0

© 2006 BoBr Inovativní výukové metody s využitím internetustrana 40 Frappr Web 2.0

© 2006 BoBr Inovativní výukové metody s využitím internetustrana 41 Elgg Web 2.0

© 2006 BoBr Inovativní výukové metody s využitím internetustrana 42 Blog Web 2.0

© 2006 BoBr Inovativní výukové metody s využitím internetustrana 43 Podcast Web 2.0 A podcast is a multimedia file distributed over the Internet using syndication feeds, for playback on mobile devices and personal computers. The term, as originally coined by Ben Hammersley in an article in The Guardian February 12, 2004, was meant as a portmanteau of "broadcasting" and "iPod". multimedia Internet syndicationfeeds personal computers Ben HammersleyThe GuardianFebruary portmanteauiPod Wikipedia záznam zvuku do MP3 iTunes iPod RSS Do škol přichází podcastingDo škol přichází podcasting, Česká škola

© 2006 BoBr Inovativní výukové metody s využitím internetustrana 44 Kdo jsou uživatelé Webu 1.0

© 2006 BoBr Inovativní výukové metody s využitím internetustrana 45 Vývoj Blogů David Sifry - State of the Blogosphere, 2006State of the Blogosphere

© 2006 BoBr Inovativní výukové metody s využitím internetustrana 46 Tvůrci jakéhokoli obsahu57% Vlastní výtvory (umění, fotky, texty apod.) děvčata 35%, chlapci 31% 33% Osobní Webová stránka22% Vlastní noviny nebo blog19% Transformace převzatého obsahu19% Amanda Lenhart - Teen Content Creators and Consumers, Pew Internet & American Life Project, November 2005Teen Content Creators and Consumers Využití internetu teenagery (12-17 let) v USA

© 2006 BoBr Inovativní výukové metody s využitím internetustrana 47 Mezi-generační vývoj Net generace (Homo Zappiens) nespojité tempo multi-tasking nelineární přístup přerušované zpracování inf. ikonické vnímání propojenost spolupráce aktivní učení hraním stále ve střehu fantazie technologie jako přítel samozřejmost Starší generace běžné tempo mono-tasking lineární přístup zpracování 1 inf. naráz vnímání čtením samostatnost ctižádostivost pasivní učení a hraní odděleno klid realita technologie jako nepřítel nutnost soustředit se E V O L U C E – Oblinger & Veen, 2005

© 2006 BoBr Inovativní výukové metody s využitím internetustrana 48 Kaiser Family Foundation, Generation M, March 2005

© 2006 BoBr Inovativní výukové metody s využitím internetustrana 49 – Oblinger, 2005 Listen to radio while online Watch TV while online Talk on phone while online Visit a site mentioned by someone on the phone Send an IM to person you’re talking to Visit website seen on TV Visit website mentioned on radio Teens Online Multitasking

© 2006 BoBr Inovativní výukové metody s využitím internetustrana 50 využívá nástrojů Webu 2.0 Škola 2. generace Víceuživatelské virtuální prostředí Whyville.netWhyville.net

© 2006 BoBr Inovativní výukové metody s využitím internetustrana 51 Zdroje informací web.socrates.cz

© 2006 BoBr Inovativní výukové metody s využitím internetustrana 52 Zdroje informací

© 2006 BoBr Inovativní výukové metody s využitím internetustrana 53 Spomocnik.cz Zdroje informací

© 2006 BoBr Inovativní výukové metody s využitím internetustrana 54 Základní druhy evaluace 1.Monitoring sběr dat a materiálů (nedílná součást každé evaluace) 2.Formativní týká se realizace výukové aktivity (často kvalitativní) 3.Sumativní týká se výstupů (často kvantitativní) 4.Upřesňující zabývá se určitou omezenou záležitostí (detailem) 5.Integrační zabývá se implementací aktivity do praxe 6.Kombinované formy formativní i sumativní, kvantitativní i kvalitativní (doporučovaná forma)

© 2006 BoBr Inovativní výukové metody s využitím internetustrana 55 Základní evaluační nástroje Všechny stávající evaluační nástroje jsou nedokonalé! Handbook for Learning-centred Evaluation of Computer-facilitated Learning Projects, Murdoch University, 2000 kvantitativní (zařazení závislé na způsobu aplikace) kvalitativní log-book (záznam činnosti uživatele), hlasování pozorování, rozhovor, zájmová skupina, video záznam, archiv diskuzí (v systému), archiv vývoje obsahu (kurzu), archiv výukových výsledků (portfolio) ad. výběrová odpověď (checklist) dotazník otevřená odpověď výběrová odpověď test otevřená odpověď pokus (vyzkoušení výukové aplikace v rámci jejího vývoje) experiment (vyzkoušení výukové aplikace po dokončení vývoje) terénní výzkum (ověření vlastností výukové aplikace v praxi)

© 2006 BoBr Inovativní výukové metody s využitím internetustrana 56 Kritéria posuzování eLearningu 1. 1.Odpovídá vzdělávacím plánům (osnovám) 2. 2.Použitelný v různých situacích a pro více skupin studentů (Gardner) 3. 3.Aktivizuje zájem studujících (Piaget, Vygotsky) 4. 4.Učí efektivně (vlastní cesta vedoucí k vyšším formám myšlení – Bloom) 5. 5.Používá moderní postupy (inovace) 6. 6.Zahrnuje formativní (kvalitativní) hodnocení 7. 7.Zahrnuje sumativní (kvantitativní) hodnocení 8. 8.Jednotnost, soudržnost a pochopitelnost 9. 9.Snadnost použití Efektivita vynaložených nákladů Criteria for eLearning Quality, EUN Insight project, 2005

© 2006 BoBr Inovativní výukové metody s využitím internetustrana 57