Tvořivá výuka fyziky na základní škole Divergentní fyzikální úlohy

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Vztlaková síla působící na těleso v atmosféře Země
Advertisements

Zpracovala Iva Potáčková
ZŠ T. Stolzové Kostelec nad Labem
ZŠ T. Stolzové Kostelec nad Labem
Tomáš Prejzek ZŠ T. Stolzové Kostelec nad Labem Březen 2012
Mechanika tekutin tekutina = látka, která teče
Práce. Výkon Práce Jakou představu ve vás vyvolá slovo práce?
STRUKTURA A VLASTNOSTI
UČEBNÍ ÚLOHY Je to široká škála všech učebních zadání a to od nejjednodušších úkolů, vyžadujících pouhou pamětní reprodukci poznatků, až po složité úkoly,
Název materiálu: OPAKOVÁNÍ 1.POLOLETÍ - OTÁZKY
STRUKTURA A VLASTNOSTI
Didaktické prostředky
Grantový projekt multimediální výuky
Archimédův zákon.
Na těleso ponořené do kapaliny působí tlakové síly
Plyny Plyn neboli plynná látka je jedno ze skupenství látek, při kterém jsou částice relativně daleko od sebe, pohybují se v celém objemu a nepůsobí na.
SKUPENSKÉ STAVY HMOTY Teze přednášky.
Vypracovala: Bc. SLEZÁKOVÁ Gabriela Predmet: HE18 Diplomový seminár
Vztlaková síla v tekutinách
Laboratorní cvičení 2 Vysoké učení technické v Brně, Fakulta stavební,
Název úlohy: 2.8 Archimedův zákon
Hydromechanika.
3. Mechanická energie a práce
Fyzika 6.ročník ZŠ Fyzikální veličiny Creation IP&RK.
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_inovace _648 Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám.
Geodézie 3 (154GD3) Téma č. 4: Hydrostatická nivelace.
VLASTNOSTI KAPALIN A PLYNŮ
Mechanika II. Tlak vyvolaný tíhovou silou VY_32_INOVACE_11-18.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Číslo smlouvy: 4250/21/7.1.4/2011 Číslo klíčové aktivity: EU OPVK 1.4 III/2 Název klíčové aktivity: Inovace a zkvalitnění.
Tento materiál byl vytvořen v rámci projektu Gymnázium Sušice – Brána vzdělávání II Mgr. Luboš Káňa Gymnázium Sušice kvinta osmiletého studia a první.
ANGAŽOVANÉ UČENÍ Hana Horká.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková
Archimédův zákon (Učebnice strana 118 – 120)
Název úlohy: 5.14 Archimedův zákon.
Základní škola a Mateřská škola, Šumná, okres Znojmo OP VK 1
Vztlaková síla působící na těleso v kapalině
Rovnováha dvou sil (Učebnice strana 43 – 45)
Autor: Mgr. Svatava Juhászová Datum: Název: VY_52_INOVACE_22_FYZIKA
Tvůrčí řešení problémových úloh Divergentní fyzikální úlohy
Mechanika tekutin Tekutiny Tekutost – vnitřní tření
DIDAKTIKA FYZIKY I. 5 Fyzikální experimenty
Hra k zopakování a procvičení učiva (Test znalostí)
Č.projektu : CZ.1.07/1.1.06/ Portál eVIM Archimedův zákon.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Skládání a rozkládání sil Číslo DUM: III/2/FY/2/1/17 Vzdělávací předmět: Fyzika Tematická oblast: Fyzikální.
M ECHANICKÝ POHYB Mgr. Kamil Kučera. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Materiál je určen pro bezplatné používání pro.
Didaktika TV Efektivita vyučovací jednotky Libor Bouda.
Základní škola, Moravský Krumlov, náměstí Klášterní 134, okres Znojmo, příspěvková organizace VY_32_INOVACE_01_FII_SÍLA A JEJÍ VLASTNOSTI.
Fyzika pro lékařské a přírodovědné obory Ing. Petr VáchaZS – Mechanika tuhého tělesa.
Matematika pro automobilní obory 19. Autor: RNDr. Zdeněk Bláha.
VY_32_INOVACE_ Název výukového materiálu: Hydrostatický tlak – výpočet (soustava SI) Předmět: Fyzika Autor: Mgr. Ivana Šnáblová Cílová skupina:
Tvořivost žáka Tvořivost – vymezení pojmu: Tvořivost je činnost, jejímž výsledkem jsou nové, originální, výtvory. DRUHY TVOŘIVOSTI: Objektivní: přináší.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_32_INOVACE_32_10 Název materiáluVypařování.
Č.projektu : CZ.1.07/1.1.06/ Portál eVIM 3. Newtonův zákon.
11. Energie – její druhy, zákon zachování
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Nedvědice, okres Brno – venkov, příspěvková organizace AUTOR: Jiří Toman NÁZEV: VY_32_INOVACE_24_01 Mechanická.
Hustota a její měření.
Didaktické prostředky
DIDAKTIKA FYZIKY I. 5 Fyzikální experimenty
Přípravný kurz Jan Zeman
Autor: Mgr. M. Vejražková VY_32_INOVACE_41_AZ- kvíz
11. Evaluace/hodnocení Hodnocení škol, školských zařízení a vzdělávací soustavy vymezuje § 12 zákona 561/2005 Sb. o předškolním , základním, středním,
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Skládání a rozkládání sil
Fyzika hrou-opakování I.
Obvody a obsahy 5. - určení z plánu
Název úlohy: 5.2 Volný pád.
Autor: Mgr. Svatava Juhászová Datum: Název: VY_52_INOVACE_03_FYZIKA
STRUKTURA A VLASTNOSTI
Vztlaková síla působící na těleso v atmosféře Země
VY_32_INOVACE_
Musíme… a nebo „Musíme“?
Transkript prezentace:

Tvořivá výuka fyziky na základní škole Divergentní fyzikální úlohy PhDr. Václav Meškan Fakultní základní škola L. Kuby České Budějovice

Současný stav Dynamicky se měnící společnost => jak má škola připravovat žáka? Stále důraz na izolované encyklopedické poznatky => rozvoj paměti, nikoliv myšlení, poznatková roztříštěnost Zbigniew Pietrasinski: Úkolem je nahradit didaktiku paměti didaktikou myšlení.

Současný stav Největší český horkovzdušný balón určený pro 18 osob má objem 8500 m3. Urči vztlakovou sílu působící na balón. Fvz = 18 ∙ 8500 ∙ 10 …

Směr - rozvoj tvůrčího myšlení žáků Cíle výuky Znalosti - konstruování fyzikálních poznatků Navíc Afektivní cíle – rozvoj motivace a zájmu o předmět Kognitivní cíle – rozvoj myšlení

Požadavky na tvořivé aktivity dr. Vivian M. Y. Chang (Hongkong) Úlohy vysoce otevřené s velikým rozsahem možných řešení. Aktivity zábavné a hravé, vzbuzují chuť tvořit. Současně vyžadují určité množství znalostí z fyziky. Aktivity integrovány do klasického kurikula fyziky. Neměly by být delší než pět až deset minut, delší úlohy by měly být zpracovávány žákem jako domácí úkol. Aktivity by neměly být příliš náročné na prostor, pomůcky a znalosti studentů. Aktivity my měly být použitelné jak ve skupině, tak pro individuální práci, učitel vybírá tu formu práce, která je pro daný okamžik nejvhodnější.

umělecká technická vědecká TVOŘIVOST umělecká technická vědecká tvůrčí proces i u příjemce tvůrčího produktu prvotní a významnější více strukturovaná důraz na metody tvůrčí práce

tvůrčí proces = tvůrčí řešení problémů (Guilford) Divergentní (rozbíhavé) a konvergentní (sbíhavé) myšlenkové operace. V první fázi řešení vytvořeno množství originálních nápadů => divergentní postup Následně z množství různých řešení vybráno nejvhodnější řešení => konvergentní postup

Divergentní myšlení (rozbíhavé) Klíčovou složkou tvůrčího procesu, v tradiční výuce je tato složka myšlení tradičně omezena na úkor konvergentního myšlení. Problém rozvoje divergentního myšlení v technických a přírodovědných předmětech

Složky divergentního myšlení Fluence Flexibilita Originalita Senzitivita Elaborace Redefinice => Rozvoj jednotlivých složek divergentního myšlení

Rozvoj jednotlivých složek divergentního myšlení SLOŽKA DIV. MYŠLENÍ PŘÍKLAD CVIČENÍ FLUENCE Podnětem je slovo klíč. Uveďte vše, co se vám vybaví, slyšíte-li slovo klíč. FLEXIBILITA K čemu jinému než k zamykání lze použít klíče? Uveďte co nejvíce možností. ORIGINALITA Uveďte osobité použití klíče, na které dosud nikdo nepřišel. ELABORACE Vypracujte návod, jak použít klíče k měření délek. REDEFINICE Upravte klíč tak, aby se dal použít zároveň jako otvírák konzervy.

Některé náměty divergentních fyzikálních úloh.. K čemu lze v využít… K čemu lze v hodinách fyziky využít cihlu? … ramínko na šaty … hliníkovou lžičku … PET láhev …

Některé náměty divergentních fyzikálních úloh.. K čemu lze v využít… K čemu lze v hodinách fyziky využít cihlu? měření jejích rozměrů, hmotnosti, objemu výpočet její hustoty výpočet její tíhy určení tíhového zrychlení pomocí volného pádu cihly výpočet rychlosti pohybu cihly cihla jako pomůcka při demonstraci pohybu měření vztlakové síly působící na cihlu využití cihly k měření délky cihla jako závaží cihla jako „podklad“ pod páku trestání žáků

Navrhni, jak lze pomocí PET lahve určit hustotu kapaliny. PET lahev jako odměrná nádoba k určení objemu porovnávání hustot kapalin podle rozvrstvení v PET lahvi určení vztlakové síly působící na lahev s vodou v kapalině do lahve postupně dolévat neznámou kapalinu, až bude průměrná hustota lahve stejná jako hustota vody podle deformace PET lahve v kapalině určit velikost hydrostatického tlaku

Jak se změní svět? Jak se změní svět, přestane-li existovat tření? Jak se změní svět, přestane-li existovat elektrická energie?

Fyzikální úloha „live“ Hromadné řešení úlohy, žáci jsou spoluautory úlohy. Vhodné jako úvodní rozcvička či „výcvik“ v řešení divergentních úloh. Vhodné zpestření hodiny

Vypočítej a „oživ“ příklad Vypočítej a oživ následující úlohu:

Vymysli příklad, aby výsledek byl… Vymysli úlohu, aby výsledek byl 2000 joulů. práce polohová energie pohybová energie vnitřní energie, teplo elektrická energie = 2000 J

Energie se zvyšuje – pohyb nahoru (proti směru tíhové síly). kámen dítě pes opice strom dům skála žebřík Energie se zvyšuje – pohyb nahoru (proti směru tíhové síly). Energie se snižuje – pohyb dolů (po směru tíhové síly).

Energie se zvyšuje – pohyb nahoru (proti směru tíhové síly). kámen dítě pes opice strom dům skála žebřík Energie se zvyšuje – pohyb nahoru (proti směru tíhové síly). Energie se snižuje – pohyb dolů (po směru tíhové síly).

Obrázek jako zadání příkladu. Nejrychlejší šnek ve šnečím maratonu odplazil 1 km za 2,5 hodiny. Jakou rychlostí se plazil?

Vymysli úlohu na výpočet průměrné rychlosti, aby výsledek byl 20 ms-1 Vymysli úlohu na výpočet průměrné rychlosti, aby výsledek byl 20 ms-1. Nakresli obrázek, který bude sloužit jako zadání úlohy. Kůň žokeje Váni urazil vzdálenost 4,96 km za 4 minuty a 8 sekund. Jaká je jeho průměrná rychlost?

Navrhni zařízení / odhal skryté zařízení.

Uvnitř krabice na obrázku je ukryté neznámé zařízení Uvnitř krabice na obrázku je ukryté neznámé zařízení. Když foukneš do trubice č. 1, kapalina z nádoby č. 2 začne vytékat z trubice č. 3. Navrhni, jaký mechanizmus by se mohl ukrývat uvnitř krabice (můžeš navrhnout více možností):

Jiné náměty Navrhni přístroj na vážení času. Navrhni systém vytápění středověkého hradu. Navrhni elektrický obvod, který bude rozsvícením žárovky signalizovat, že se žák houpe na židličce. Navrhni, jak vylepšit sázecí kolík. …

Nakresli obrázek, na němž bude těleso o určitých vlastnostech. Nakresli obrázek, na němž budou současně účinkovat tělesa o hmotnostech 1 g, 1 kg, 100 kg a 1 t.

Další kreslící úlohy Nakresli fyzikální zákon Nakresli zákon akce a reakce. … Nakresli obrázek na téma… Nakresli obrázek na téma teplotní anomálie vody. Nakresli obrázek na téma F = 10 N

Vymysli vtip s fyzikální tématikou www.scholaludus.sk

Nezařazené úlohy Navrhni způsob, jak bys změřil výšku žirafy. Veď v patrnosti, že žirafa je i v zajetí velmi plaché zvíře.

Změřila bych si nějaké nejbližší stromy, načrtla tam čárky po metrech i centimetrech, zahnala bych tam žirafu a dalekohledem bych zjistila, na jakém čísle má nohy a na jakém čísle má hlavu. Vzala bych si metr.

Jakou situaci mohou představovat následující silové diagramy? b) c) Dvě ženy, ani jedna nechce určitého chlapa, tak ho tlačí k té druhé. (žákyně sedmého ročníku)

Na obrázku jsou dvě akvária spojená trubicí Na obrázku jsou dvě akvária spojená trubicí. Pokus se vymyslet, proč není hladina v obou akváriích ve stejné výšce (důvodů může být mnoho):

Organizační formy Frontální práce Skupinová práce Individuální práce „výcvik“ řešení divergentních úloh, nejjednodušší Skupinová práce rozporuplné Individuální práce ideální stav, nejnáročnější Brainstorming = poskakování opic po klavíru v naději, že složí symfonii. (Edward deBono, Serious Creativity)

Hodnocení divergentních úloh Kritéria hodnocení úloh: fyzikální správnost řešení. originalita řešení, propracovanost řešení, množství různých použitých kategorií Klasifikace: fyzikální znalosti x tvořivost – nutno oddělit podstatná je zpětná vazba – samotná známka neposkytuje slovní hodnocení motivační známka, bodování

Bariéry tvořivosti ve výuce Orientace na úspěch Konformita se skupinou Zákaz otázek Rozlišování práce a hry Autoritářství Nízká tolerance vůči selhání Práce pod tlakem Nedostatek sebekázně Preferování usedlého učení Zanedbávání motivace „Samostatná a tvořivá práce vyžaduje pohodu, důvěru, odstranění napětí a také dostatek času pro přemýšlení a prožívání.“

Dosavadní zkušenosti a subjektivní hodnocení autora Druhý rok praxe na ZŠ L. Kuby v Českých Budějovicích Divergentní úlohy x motivace a zájem o předmět Tvořivá výuka x motivace a zájem o předmět Znatelný posun – chybí experimentální potvrzení Posun v oblasti tvořivosti a znalostí ?

Dosavadní experimentální výsledky Chybí průkazné výzkumy potvrzující účinnost Předvýzkum – jaro 2010

Jak dále? Tvorba rozsáhlé databáze divergentních úloh pro jednotlivé oblasti učiva – probíhá průběžně Výzkum v oblasti účinnosti metodiky tvořivé výuky fyziky na rozvoj tvořivosti a osvojování učiva fyziky Analýza – účinnosti při řešení divergentních úloh ve vztahu k osobnosti žáka a jeho studijním výsledkům Analýza vlivu osobnosti učitele

Děkuji za pozornost! meskan@email.cz