Didaktická média v dějepisném vyučování Přednáška č. 10 AR 2011/2012
Pojem didaktická (edukační) média Dříve nazývány vyučovací a učební prostředky Kritéria klasifikace Dm v dějepisném vyučování: hledisko autenticita – fikce dle zdroje smyslového vnímání
I. Klasifikace DM dle autenticity Historické prameny listiny , kroniky, akta, umělecká díla, vyprávění pamětníků, fotografie, historické mapy, plány, dobové filmy a nahrávky, stavební památky, hmotné předměty Média zprostředkující s určitým prvkem autenticity literatura faktu, historická beletrie,slovníky, reprodukce uměleckých děl, dokumentární filmy s historickou tematikou, historické atlasy, odborná přednáška Zprostředkující (didaktická) média výklad učitele, učebnice, školní dějepisné atlasy, historické kartogramy, školní dějepisné mapy, školní makety, nástěnné obrazy
Klasifikace DM dle zdroje smyslového vnímání viz tabulka moderní edukační média multimédia – propojení médií, integrace zvuku, obrázků, textu, animace a videa internet
Didaktická technika Umožňuje využití didaktických médií Tradiční didaktická technika přístroje → statický obraz – diaprojektor přístroje → promítání neprůhledných předloh – epiprojektor přístroje → promítání průhledných předloh – foliografy, zpětné projektory přístroje →přenášení zvuku – magnetofon, gramofon, CD přehrávač přístroje →promítání pohyblivých obrazů a zvuku – filmový promítací přístroj, videorekordér, DVD přehrávač
Didaktická technika Moderní prostředky DT osobní počítač dataprojektor interaktivní tabule vizualizér
Internet ve výuce dějepisu František Stellner, Jaroslav Poláček a kol., Internet nejen pro historiky. Jak hledat a najít, Praha 2003 aktuální informace absence kontroly kvality nesystematičnost i na stránkách historických institucí, univerzit chyby častější než u tištěných publikací
Internet ve výuce D Vyhledávání informací vymezení problému rešerše z učebnic a příruček vyhledávání na internetu práce s vyhledávači důležitá je správná formulace klíčových pojmů Internet může být kromě vyhledávání informací využit ve výuce k ??