Kapitoly z generativní gramatiky – KGG Lucie Medová Týden 3: 20. října 2009 Úterý 9:45 – 11:20 S10.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
J. Pokorný 1 DOTAZOVACÍ JAZYKY slajdy přednášce DBI006 J. Pokorný MFF UK
Advertisements

ADOL Orná půda.
Dostačující podmínky •Sporný cyklus –Cyklus ve sporném orientovaném grafu •Sporné kolo –Struktura sporných cyklů.
Úvod do studia jazyka – 4. Gramatika Morfologie.
Didaktika tělesné výchovy Pedagogická fakulta JU v ČB KTVS
KGG – Kapitoly z Generativní Gramatiky Lucie Medová Pátek 9:45 – 11:20 S3.
Cvičení Úloha 1: Rozhodněte zda posloupnost znaků v poli délky n tvoří palindrom (slovo, které je stejné při čtení zprava i zleva). Př.: [a,l,e,l,a] [a,n,n,a]
Korpusová lingvistika (2)
Větné členy.
Kapitoly z generativní gramatiky – KGG Lucie Medová Týden 2: 16. října 2009 Pátek 9:45 – 11:20 S3.
Kapitoly z generativní gramatiky – KGG Lucie Medová Týden 11: 15. prosince 2009 Úterý 9:45 – 11:20 S10.
Vzorce se slovesy s obecným významem změny Jiří Řezáč VMS, 8. prosince 2009.
Vybrané kapitoly z české morfologie a syntaxe iii.
Vybrané kapitoly z české morfologie a syntaxe i.
BZOL – ZS 2009 Základy obecné lingvistiky Lucie Medová týden ledna 2010.
Kapitoly z generativní gramatiky – KGG Lucie Medová Týden 8/9: 24. listopadu / 1. prosince 2009 Úterý 9:45 – 11:20 S10.
Kapitoly z generativní gramatiky – KGG Lucie Medová Týden 10: 8. prosince 2009 Úterý 9:45 – 11:20 S10.
Co má obsahovat prezentace
Zkušenosti ze studijního pobytu v univerzitní knihovně University College of Borås Bibliotheca Academica – CPVŠK Plzeň, 5. listopadu 2008 Lucie Vyčítalová.
Binární stromy, AVL stromy
Hodnocení krajinných změn, příklad z ČR
Původní číselníky pocházejí z číselníků v IS/STAG (provizorní, rozsáhlé, určené pro denní studium, …) – Stejně jako všechna provizoria i tohle nakonec.
Мetafora a metonymie v české mluvnici
Vysokoškolské práce: současný stav, hlavní problémy, trendy elektronizace a digitalizace, legislativní souvislosti Celostátní porada vysokoškolských knihoven,
1 Úvodní snímek slouží pro počáteční orientaci a jako návěští pro hypertextové odkazy. Při použití jako předlohy jej uživatel odstraní.
Výuka češtiny v anglickém programu na LF UP v Olomouci Pavel Kurfürst Centrum pro výuku cizích jazyků Lékařská fakulta Univerzita Palackého v.
NABÍDKA PARTNERSTVÍ NA SLAVNOSTNÍM VEČERU S VYHLÁŠENÍM VÝSLEDKŮ 7. ROČNÍKU ANKETY BRNO TOP června
Řízené slovníky databází ISTA, LLIS/FTXT, LISA. Obecně: Řízený slovník – controlled vocabulary Slovník lexikálních jednotek selekčního jazyka uspořádaný.
Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
Obecná jazykověda a její příspěvek kognitivní vědě
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
IC Věnovat soustředěnější pozornost hloubce konceptové analýzy probírané situace, „zpomalit“ proces analýzy, více jej opírat o rozbor oborových.
Formální jazyky a gramatiky
Syntaxí řízený překlad
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona:III/2č. materiálu:VY_32_INOVACE_101.
ZS 2013/2014 Božena Bednaříková
Stratifikační výzkum Úvodní informace ke kurzu v LS 2014 Jiří Šafr FHS UK jiri.safrATseznam.cz poslední aktualizace 18/2/2014 Historická sociologie, FHS.
Predikátová logika.
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Šablona:III/2č. materiálu: VY_32_INOVACE_103 Jméno autora: Lucie Šrámková Třída/ročník: 4. Datum vytvoření: Výukový materiál zpracován v rámci.
XML Schema Irena Mlýnková. Obsah XML – úvod, příklad, základní pojmy DTD – přehled XML Schema – podrobně.
Christopher Paolini Spisovatel
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:I V /2Č. materiálu:VY_ 4 2_INOVACE_.
Hrátky s češtinou.
Struktura maturitní zkoušky
Regulární výrazy Regulární výrazy představují další možnost popisu regulárních jazyků (právě od nich dostaly své jméno). Definice: Množina všech regulárních.
Aplikační a programové vybavení
Prezentace.
Název diplomové práce Diplomová práce Vedoucí DP: Vypracoval:
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kladno, Vodárenská 2115 Autor: Ing. Ilona Sadílková Materiál: VY_32_INOVACE_ICT36.14 Téma: PowerPoint Číslo.
Průměr Maximum Minimum
Úvod do logiky (presentace 2) Naivní teorie množin, relace a funkce
Obchodní akademie a Střední odborná škola, gen. F. Fajtla, Louny, p.o. Osvoboditelů 380, Louny Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo sady 28Číslo.
Kvantitativní metody výzkumu v praxi
Dagmar Strejčková Kapitoly z lexikologie současné češtiny Kapitoly z lexikologie českého jazyka Dagmar Strejčková
Markéta Lopatková Karolína Skwarska Václava Kettnerová Eduard Bejček
PROJEKTY Patrik Čermák Příprava a vlastnosti materiálů na bázi sloučenin A 2 V B 3 VI pro termoelektrické aplikace Monika Svědirohová Kybernetické vozítko.
Teoretická informatika Základní informace k předmětu Literatura Závěrečná práce Zkouška.
ZŠ Grünwaldova, Č. Budějovice Mgr. Markéta Prokopová
Základní škola a Mateřská škola, Liberec, Barvířská 38/6, příspěvková organizace Název : VY_32_inovace_08 Informatika - MS Excel – MIN, MAX Autor: Pavlína.
Zásady tvorby dotazníků Radka Štěpánová, IBA MU. Stavba dotazníku Úvod Otázky Identifikace.
Základní škola a Mateřská škola, Liberec, Barvířská 38/6, příspěvková organizace Název : VY_32_inovace_07 Informatika - MS Excel – Vkládání vzorců Autor:
Elektronické učební materiály – I. stupeň Český jazyk
Číselné soustavy a kódy
ŠKOLA: Základní škola Velké Karlovice, okres Vsetín
Matematická logika 5. přednáška
Modelování Transportních Procesů 2
KURZY ČESKÉHO JAZYKA pro tzv. STÁŽISTY a POSTGRADUANTY
AVL a B-stromy cvičení Radek Mařík.
Podklady k nepřímé řeči
Transkript prezentace:

Kapitoly z generativní gramatiky – KGG Lucie Medová Týden 3: 20. října 2009 Úterý 9:45 – 11:20 S10

Frázová struktura  Adger (2003): Kapitola 4  koncepty, které umíme Sloučení (Merge) Hlava (head) Konstituent tematická role (θ-role)  tematická mřížka (θ-grid)

C-selekce  C-selekce (selekce kategorie) specifikace (některých) hlav, jak má vypadat jejich sestra = jaké je kategorie  P k [ NP Prasátku] *k [ CP že by Íjáček ty bodláky snědl ]  V Pú navrhl [ NP Prasátko] Pú navrhl, [ CP že Íjáček by bodláky snědl] Pú navrhl [ InfP počkat s bodláky na Íjáčka] Pú navrhl [ PP k Prasátku ]

S-selekce  S-selekce (sémantická specifikace) lexikální specifikace (v rámci kategorie)  Pú snědl bodlák  *Pú řekl bodlák (! Pú řekl „bodlák“)  Pú řekl, že je mazaný  *Pú snědl, že je mazaný

Rysy  interpretovatelné = sémanticky interpretovatelné PL na jménech  bodlákbodlák-y  neiterpretovatelné = sémanticky neinterpretovatelné PL shodou na slovesech  bodlák uschlbodlák-y uschl-y

„Spustit derivaci krze rysy“ (Triggering Merge by feature checking)  Hlava (Head) objekt, který selektuje v Sloučení  Ověření (Checking) neinterpretovatelné rysy musejí být ověřeny (checked), pak se smažou sežrat bodláky

Ověřování rysů (Feature Checking)  sežrat bodláky  c-selekce, s-selekce, smazat uI rysy sežrat [V, uN,...] bodláky [N,...] sežrat [V,...]

Frázová struktura  hlava nejdůležitější část struktury determinuje distribuci celé struktury  c-selekce *dopisy [ pro [P, uN,...] ___ ] OK dopisy [ pro [P, uN,...] Prasátko [N] ]

Maximální vs. minimální projekce  maximální: nejsou c-rysy, které by bylo ověřit dál  minimální: „slovo" dopisy [N, uP,...] N PP pro [P, uN,...] Prasátko [N,...]

UzelMini mální Maxi mální Komentář Prasátkoano je lexikální jednotka; nemá c- selekční rysy proanoneje lexikální jednotka; má c-selekční rysy pro Prasátko neanonení lexikální jednotka; nemá c- selekční rysy dopisyanoneje lexikální jednotka; má c- selekční rys dopisy pro Prasátko ne??není lexikální jednotka; může mít rysy určené k ověření Dopisy pro Prasátko

První Sloučení: Komplement  první aplikace Sloučení (Merge)  „zbav se“ c-rysů  Hlava – Komplement pořadí  Hanako ga Taro o tataku Hanako SUBJ Taro OBJ bít ‘Hanako bije Tara.’

Druhé Sloučení: Specifikátor  tematická mřížka (valence) sežrat: 2 participanty  1. sloučení: objekt  2. sloučení: subjekt Íjáček sežral bodláky Íjáček sežral dopisy pro Prasátko

Íjáček sežral bodláky sežral [V, uN, uN,...] bodláky [N,...] V [uN] VP Íjáček [N] už nemám žádné c-rysy, uf

X’-theory [egz ba:r] X min YP X’ XP / (X max ) ZP komplement specifikátor

Teorie X’ (X’-theory)  ‘přepisovací pravidla’ XP  ZP X’ X’  X YP VP  NP V’ V’  V NP ?Púova lahev medu

Lexikální kategorie  Chomsky (1970), Baker (2003) +N-N +VAV -VNP

Adjunkce i. ... a co s netematickými participanty? Pú jí dennodenně med. Včera Íjáček meditoval uprostřed řeky. Všichni šťastně žijeme v Stokorcovém lese.

Adjunkce ii.  konzervativní postoj ! Sloučení vs. Adjunkce

C-ovládání (C-command)  Uzel A c-ovládá uzel B iff buďB je sestra A’ nebosestra A’ obsahuje B

Osobní zájmena a reflexiva i.  Íjáček 5 kopl sebe 5/*8 (ne Púa).

Osobní zájmena a reflexiva ii. 1. Íjáček ho kopl 2. Íjáčkův kamarád ho kopl (nechtěně)

C-ovládání je mocná čarodějka  distribuce reflexivních zájmen osobních zájmen (?) NPI... ...a co ditransitiva?

Binární struktura... rozhodně binární  Abels (2008) falešná stará fotka norského krále  nepravá fotka tvářící se, že je stará (ale přitom stará být nemusí) stará falešná fotka norského krále  nepravá fotka, která ale je stará falešná fotka norského krále ze kdysi  obě čtení

Harald V., Král Norského Království

UTAH  Uniformity of θ-role assignment Hypothesis  (Hypotéza uniformity v udílení θ-rolí) Identické tematické vztahy mezi predikáty a jejich argumenty se syntakticky reprezentují identickými strukturními vztahy při operaci Sloučení. Baker (1988)

Kde najdu víc?  Adger, kapitola 4 a literatura tam  Abels (2008): Poznámky k EGG Letní škole, aus/ aus/ informace o EGG letní škole