Přehled orgánů Evropské unie

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Správní právo Pojem správního práva.
Advertisements

charakteristické rysy práva © JUDr. Monika Forejtová, Ph.D.
Popularizace výsledků dopravního výzkumu CZ.1.07/2.3.00/
VY_32_INOVACE_ 13 Instituce EU I
I NSTITUCE EU II VY_32_INOVACE_ 14 Instituce EU II.
Instituce v EU Vypracovaly: Robenková Pavlína Šmírová Lucie
KOMBI Obsah: Legislativa Evropské unie.
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
VY_32_INOVACE_ Politiky unie oblasti činnosti unie dělení podle resortu, kterých se týkají (doprava…), nebo podle toho, jak v nich rozhoduje Rada.
VY_32_INOVACE_29-06 DUM 6 PRÁVO EU.
KOMBI Obsah shrnutí: Důvod vzniku a cíle evropské integrace
Instituce EU Evropská rada Rada Evropské unie Evropská komise
Evropské společenství uhlí a oceli (ESUO) Vzniklo v roce 1951 jako první ze tří evropských společenství. Jeho cílem byla podpora rozvoje dvou tehdy klíčových.
INSTITUCE EVROPSKÉ UNIE Je nás sedm společných institucí EU. Máme také poradní orgány a další evropské instituce jako sousedy a spolupracovníky.
MEZINÁRODNÍ ORGANIZACE
W.P Výbor regionů Stanovisko ke sdělení Komise pro Radu, Evropský parlament, Ekonomický a sociální výbor a Výbor regionů „Posilování místní dimenze.
Historické milníky evropského práva
Základní škola a Mateřská škola, Šumná, okres Znojmo OP VK Tematický celek: Výchova k občanství II. stupeň Název a číslo učebního materiálu.
Evropské instituce Pavla Hormandlová. Evropské instituce Pavla Hormandlová VIII.B, 2008.
Vnitřní fungování ES. 2  Cíl: představit specifika práva Unie  Představit základní strukturu evropského práva  Základní předpoklady: - Právo je jedním.
VY_32_INOVACE_ Smlouva o EU je platná od Je zavedeno „evropské občanství“ Přináší „kritéria konvergence“ – ekonomické sblížení 1.Stabilita.
Integrační procesy v ekonomice
Jsme v EU, buďme v obraze. EU jako politický organismus Eva Pluskalová.
Dopady Lisabonské smlouvy na fungování Evropské unie
Právo v Evropě Pavel Šuranský. Jsme občany ČR a zároveň i EU Plynou nám z toho nějaké výhody? Vyplývají z toho pro nás nějaké povinnosti nebo negativní.
Tato prezentace byla vytvořena
Evropská unie - vznik vznik 1993 na základě Smlouvy o Evropské unii (Maastrichtská smlouva) navazovala na evropský integrační proces od padesátých let.
Tři hlavní orgány Evropský parlament - hlas občanů Hans-Gert Pöttering
STADIA EKONOMICKÉ INTEGRACE
Struktura a principy Evropského práva
Mezivládní organizace – jediná úroveň
Evropská Unie.
Právo životního prostředí JUDr. Jana Dudová, Ph.D.
INSTITUCE EVROPSKÉ UNIE
VÝUKOVÝ MATERIÁL ZPRACOVÁN V RÁMCI PROJEKTU EU PENÍZE ŠKOLÁM
Instituce a právo ES/EU Přednáška ke kurzu „Právní aspekty evropské integrace“
Intergovernmental Organization one level State D State C State E State F State A State G State B Intergovernmental Organization.
Evropské environmentální právo Osnova Úvod: hlavní změny v EU po ratifikaci LS Ochrana ŽP jako cíl EU Pravomoci EU Prameny EP + legislativní.
Evropské právo životního prostředí Přednáška č. 2 Úvod: hlavní změny v EU po ratifikaci LS Ochrana ŽP jako cíl EU Pravomoci EU Prameny EP.
Evropské právo životního prostředí Osnova přednášky Ochrana životního prostředí v EU - vývoj EPŽP Environmentální politika + akční programy.
EVROPSKÁ UNIE.
Hospodářská politika Téma 2 Evropská integrace. Evropská integrace Historie „společné“ Evropy Instituce EU.
Společná obchodní politika EU (CCP) – právní rámec VŠFS seminář 2015.
Hlavní orgány v EU Monika Matysová.
Orgány a instituce působící v oblasti sociální politiky a jejich kompetence. JUDr. Jana Komendová, Ph.D.
Evropská unie EU. Historie Zakladetel Robert Schuman, francouzský ministr zahraničí předložil návrh o sjednocení Evropy. Zakladetel Robert Schuman,
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Střední odborné učiliště nábytkářské a.
Evropské environmentální právo úvodní přednáška
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Evropská integrace RNDr. Oldřich Hájek. Principy a kompetence  Politiky EU se liší v kompetencích členů a EU  Každá politika je řízena principy  Při.
P RÁVO E VROPSKÉ UNIE 2 Prezentace ES A EU Evropská společenství – původně tři Společenství 1951 – ESUO (fungovalo v období 1952 – 2002) 1957.
Právo Evropské unie 2 Prezentace ES a EU Evropská společenství – původně tři Společenství 1951 – ESUO (fungovalo v období 1952 – 2002) 1957 –
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Kopřivnice, Štramberská 189, příspěvková org. AUTOR: Mgr. Vlasta Geryková VYTVOŘENO: NÁZEV: VY_32_Zeměpis_16_Evropská unie,
Pravomoci EU. Zásada svěřených pravomocí. Typy pravomocí EU Článek 5 Smlouvy o EU 2. Podle zásady svěření pravomocí jedná Unie pouze v mezích pravomocí.
ZŠ Brno, Řehořova 3 Já a společnost Výchova k občanství ročník III
Mezinárodní a nadnárodní aspekty veřejné politiky
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Sociální zabezpečení v EU
Evropa - Stadia Ekonomické Integrace
Společné a koordinované politiky EU
Právo mezinárodní a právo vnitrostátní
Evropská integrace= SCELOVÁNÍ, SJEDNOCENÍ
Vnitrostátní, mezinárodní a evropský rozměr práva
Průvodní list Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT   Vzdělávací materiál: Prezentace Určen pro: 2. ročník oborů Technické lyceum,
Přehled orgánů Evropské unie
Společné a koordinované politiky EU
Digitální učební materiál
Tvorba veřejných projektů – příklad Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost Mgr. Bc. David Póč Oddělení pro strategii a rozvoj/Katedra.
Číslo projektu OP VK Název projektu Moderní škola Název školy
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Renata Pitrová Název materiálu:
Transkript prezentace:

Přehled orgánů Evropské unie

• Evropský účetní dvůr kontroluje a spravuje rozpočet EU. HLAVNÍ ORGÁNY EVROPSKÉ UNIE • Evropská rada představuje pravidelné summity nejvyšších představitelů členských států, kteří určují zásadní směřování politiky Evropské unie. • Rada EU zastupuje členské státy. Jednotliví ministři vlád členských zemí se společně usnášejí na konkrétních politických krocích v oblastech svých resortů. Mimo pravidelné schůzky ministrů a jejich náměstků je Rada tvořena Výborem stálých zástupců, kteří zajišťují každodenní a kontinuální chod této instituce. • Evropská komise představuje exekutivní nadnárodní složku Evropské unie. Dá se připodobnit k vládě - má komisaře ("ministry"), kteří spravují svůj resort. • Evropský parlament zastupuje občany Evropské unie. Od roku 1979 jsou jeho poslanci voleni v přímých volbách. Společně s Radou EU je základní legislativní institucí - schvalují zákony, které se dále realizují v členských státech EU. • Evropský soudní dvůr se zabývá evropským právem a jeho aplikací v členských státech EU. • Evropský účetní dvůr kontroluje a spravuje rozpočet EU.

• Výbor regionů vyjadřuje stanoviska regionálních a místních orgánů. PORADNÍ ORGÁNY • Hospodářský a sociální výbor vyjadřuje názory organizované občanské společnosti na hospodářské a sociální aspekty. • Výbor regionů vyjadřuje stanoviska regionálních a místních orgánů. FINANČNÍ ORGÁNY • Evropská centrální banka odpovídá za měnovou politiku a společnou měnu euro. • Evropská investiční banka pomáhá dosahovat cílů EU financováním investičních projektů. EIB je majoritním akcionářem Evropského investičního fondu, jehož hlavním cílem je pomáhat malým podnikům. JINÉ SPECIALIZOVANÉ SUBJEKTY • Evropský ombudsman řeší stížnosti občanů na instituce nebo orgány EU. • Evropský inspektor ochrany údajů se snaží zajistit, aby všechny instituce a orgány EU respektovaly právo občanů na soukromí při zpracovávání jejich osobních údajů.

Maastrichtský chrám - pilířová struktura EU                                                                                

Struktura práva ES Základní pojmy • Primárního právo • Sekundární právo • Nařízení • Směrnice • Rozhodnutí • Stanoviska a doporučení Právní základ evropské integrace tvoří tzv. primární (prvotní) a sekundární (druhotné) právo ES.

Primární právo Prameny primárního práva tvoří veškeré mezinárodní smlouvy sjednané členskými státy. Jedná se především o čtyři zakládající smlouvy (o ESUO, EHS, Euratomu a o EU) K nim bývají přiřazovány i smlouvy mezi EU a třetími státy, vnitřní dohody mezi členy EU a to zejména pokud jejich předmětem jsou věci patřící do kompetence Společenství a jsou sjednány na jeho půdě. Sekundární právo  Sekundární právo ES je tvořeno právními akty, jež přijímají instituce EU. Těmito právními akty jsou nařízení, směrnice, rozhodnutí, stanoviska a doporučení. Orgány zmocněnými k přijímání těchto aktů jsou Rada EU nebo Rada společně s Evropským parlamentem a v některých případech také Evropská komise. Jejich vykonavateli jsou zpravidla členské státy pod dohledem Evropské komise, které v tom asistuje řada specializovaných výborů tvořených zástupci aparátu EU a členských států.  

Legislativní proces v EU Komise a Rada bez zapojení Evropského parlamentu. Normu navrhuje Evropská komise a schvaluje ji Rada. Rada a Komise mohou dobrovolně konzultovat Evropský parlament, ale pokud tak neučiní, platnost sekundární normy to neovlivní. Takto se postupuje například při přijímání sekundárního práva podle čl. 49 SES (rozšíření pravidel o volném pohybu služeb na neobčany EU). Komise a Rada, které musí normu konzultovat s Evropským parlamentem. I v tomto případě normu navrhuje Evropská komise a schvaluje ji Rada. Normu ale musí (formálně) konzultovat s Evropským parlamentem. Názor Evropského parlamentu není závazný a přes zapojení Evropského parlamentu v tomto typu legislativního procesu dominují Rada a Evropská komise. Takto se postupuje například u článku 19 SES (určení detailů pravidel volebního práva občanů EU v obecních volbách) nebo článku 93 SES (harmonizace nepřímých daní).

• Princip subsidiarity a proporcionality Aplikace práva ES Právo ES má přednost před právem členských států a je uvnitř těchto států bezprostředně účinné podle zásad: • Zásada nadřazenosti • Princip subsidiarity a proporcionality • Bezprostřední vnitrostátní účinek Zásada nadřazenosti či přednosti práva ES nad národním právem členského státu stanoví, že v případě konfliktu mezi ustanoveními obou právních řádů, převládá právo ES. Princip subsidiarity a proporcionality V oblasti sdílených pravomocí může být podle principu subsidiarity EU aktivní pouze v případě, že by aktivita členských států byla neefektivní. EU může podle principu proporcionality jednat v oblasti sdílených kompetencí pouze za předpokladu, že aktivitu nelze provést efektivněji prostřednictvím aplikace norem jednotlivých členských států.

Pravomoci Společenství se člení na výlučné (společné) a sdílené Výlučné pravomoci (provádí pouze Společenství): Čtyři svobody vnitřního trhu Společná obchodní politika Pravidla pro hospodářskou soutěž na komunitární úrovni Společná zemědělská politika Společná politika rybolovu Společná dopravní politika

Sdílené pravomoci (jak na úrovni Společenství, tak členských států) Hospodářská a sociální soudržnost Politika zaměstnanosti Sociální politika Politika ochrany životního prostředí Ochrana spotřebitele

Nařízení jsou obecně a přímo závazné právní akty Nařízení jsou obecně a přímo závazné právní akty. Vztahují se na všechny členské státy a stávají se součástí jejich právního řádu ihned pro svém schválení. Pokud jsou v rozporu se zákony některého členského státu, vždy platí nařízení ES, nikoli ustanovení domácího práva, které mu odporuje. Směrnice jsou právními akty, které zavazují zúčastněné státy provést ve svém právním řádu k jednotnému datu určité změny tak, aby si právo jednotlivých států neodporovalo a poskytovalo srovnatelnou úroveň ochrany. Nemají tedy obecnou závaznost, směrnice zavazuje pouze členské státy. Směrnice jsou nástrojem harmonizace národních právních řádů, neboť poté, co jsou na úrovni EU schváleny, mají jednotlivé členské státy povinnost je převést vnitrostátní právní normou do svého právního řádu. Rozhodnutí přijímaná orgány EU jsou rovněž závaznými právními akty, vztahují se však pouze na subjekty, jimž jsou adresována. Mohou jimi být, na rozdíl od směrnice, kromě členských států i další subjekty, jako např. firmy či jednotlivci.

Stanoviska a doporučení na rozdíl od nařízení, směrnic a rozhodnutí nejsou právně závazná. Mají pouze politickou váhu (jako "dobré rady" nebo "kompetentní názory"). V oblastech s tzv. výlučnými kompetencemi má Evropská unie v podstatě monopol na tvorbu pravidel. Členské země zde mohou přijímat rozhodnutí jen s povolením EU. Jde především o oblast zahraničního obchodu, cel, měnové politiky (pro země eurozóny) a část problematiky vnitřního trhu. V oblastech s tzv. sdílenými kompetencemi mohou členské země vydávat vlastní legislativu jen tehdy, pokud zde již neexistuje společná evropská úprava, případně jako doplněk k ní. Jádro pravomocí zde zůstává v rukou národních vlád. Do této kategorie náleží např. hospodářská politika, zaměstnanost, vzdělání, věda a výzkum, ochrana veřejného zdraví, kultura nebo celní spolupráce. Ostatní oblasti zůstávají zcela v kompetenci členských zemí. Evropská unie v nich nemá právo přijímat rozhodnutí. Členské země například samy rozhodují o své vnitřní organizaci, systému veřejné správy, organizaci svých bezpečnostních složek, justice, zdravotnictví, výši mezd atd.