MORFOLOGIE ČEŠTINY Přednáška č. 2

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Úvod do studia jazyka – 4. Gramatika Morfologie.
Advertisements

Test – 6. třída SLOVO A JEHO ČÁSTI. Test – 6. třída SLOVO A JEHO ČÁSTI.
Co mají adjektiva společného s podstatnými jmény, co se slovesy?
Účelová adjektiva versus participia
Digitální učební materiál
Morfologie – přednáška 11
Rozdělení jazyků.
Přednáška P6 Božena Bednaříková
Morfologie – přednáška 1
Čeština jako ideální flexivní extrém?
UDINE 2011 LINGUA CECA III © Božena Bednaříková.
MORFOLOGIE ČEŠTINY Přednáška č. 4 © Božena Bednaříková, 2009.
R O S T I S L A V P O S P Í Š I L H U D E B N Í C I, P T Á Č N Í C I A K R A J I N Y l i s t o p a d G a l e r i e A v i a t i k.
Přednáška P7 Božena Bednaříková
MORFOLOGIE ČEŠTINY P8 Božena Bednaříková.
MORFOLOGIE ČEŠTINY přednáška P5
MORFOLOGIE ČEŠTINY P 9 Božena Bednaříková.
MORFOLOGIE ČEŠTINY Přednáška je zaměřena na popis tvarosloví současné spisovné češtiny s ohledem na současnou morfologickou teorii, dále na zvládnutí.
Vybrané kapitoly z české morfologie a syntaxe iii.
Vybrané kapitoly z české morfologie a syntaxe i.
-způsoby, postupy, základní pojmy, náměty-
Mgr. Michal Oblouk STAVBA SLOVA MORFÉMY.
CJBB84 1 ZPK CJBB75 čtvrtek G
CJBB84 1 GAK CJBB CJBB84 2 Využití morfologických vlastností českého slovesa při formulaci dotazu při vyhledávání deverbativ od tvaru od.
Verbs: Past & Future Change včera to zítra and vice versa, making the necessary changes in verb tense. Do not change the aspect of the verbs. Vzor: Včera.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_069 Název školy Gymnázium, Tachov, Pionýrská 1370 Autor Mgr. Michaela Halíková Předmět.
SLOVNÍ ROZBORY Mgr. Michal Oblouk.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuEU peníze středním školám Masarykova OA Jičín Název školyMASARYKOVA OBCHODNÍ.
Jihlava mluví o vzdělávání, listopad 2013 Vzdělávání, hodnocení, respektování PhDr. Lucie Dobešová.
SOUČASNÉ GRAMATICKÉ POPISY KBH/SGP ZS 2011/2012 Přednáška č. 5 Božena Bednaříková.
RDF a RQL Roman Krejčík. RDF a RQL RDF – Resource Description Framework –Jazyk pro ukládání informací v XML –RDF Schema RQL – RDF Query Language –Dotazování.
UDINE 2011 LINGUA CECA III Přednáška je zaměřena na:
Morfologie I - seminář CJA009 (C41/C13) seminář pro I. cyklus studia
CJBB CJBB75.
Ambassadrice de la Paix Ambassadrice de la Paix Láska je velká a stará jako lidstvo samo.
CITOSLOVCE Vyjadřují city, nálady, výzvy nebo hlasy a zvuky lidí, zvířat a věcí. Označujeme je číslem 10.
1. Kráčejíce do Kanánu | máme Boha vůdcem svým, | za ním třeba cestou pustou | jdeme krokem bezpečným. | V temnotách a nejistotě | není možno zbloudit.
Fonologie Cvičení číslo 5. Kdo je tady? Kdo má domácí úkol?
KBH/VSJ15 ZS 2010/11 Problematika morfologických adaptací.
Přednáška P11 Božena Bednaříková
MORFOLOGIE Přednáška 2.
jednooborové a dvouoborové bakalářské studium České filologie
MORFOLOGIE 2008 Přednáška P10 Božena Bednaříková.
Morfologi Oversikt Morfologi OrddanningBøyning.
MORFOLOGIE ČEŠTINY 2008 P8 Božena Bednaříková Je ČEŠTINA ideální reprezentant flexivního typu jazyka?
MORFOLOGIE Božena Bednaříková
PŘEDMĚT: ORGANIZACE ZNALOSTÍ PŘEDNÁŠEJÍCÍ: Josef Schwarz Automatická indexace Základní metody a postupy.
MORFOLOGIE 2008 přednáška P11
Přednáška P7 Božena Bednaříková
UDINE Lingua ceca I LM ZS 2013/2014 Božena Bednaříková.
RECIST kritéria a další V. Válek Department of Radiology, University Hospital Brno, Medical Faculty Masaryk University Brno, Czech Rep.
Anotace: prezentace slouží k procvičování vyjmenovaných slov
PRVOUKA – 2. ročník, JEHLIČNATÉ STROMY
Where? 1) An adverb of place: Doma, tady, tam, vepředu, vzadu, nalevo, napravo, nahoře, dole, uprostřed … 2) A preposition + a noun in locative: V Praze,
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
VY_12_INOVACE_29 _VYJMENOVANÁ SLOVA PO L3
Basic phrases Dobrý den. (F) Ahoj./Čau. (I) Na shledanou. (F)
Universitá degli Studi di Udine
Automatická indexace Základní metody a postupy
Název školy: Základní škola a mateřská škola, Hlušice
Prezentace je určena pro výuku hudební výchovy v 1. ročníku
Slovní rozbory VY_32_INOVACE_34_682
Střední škola obchodně technická s. r. o.
Morfematika 1.
Med medový medovka medovník medovnikár medovnikársky medovnikárstvo.
Slovotvorná motivácia II.
Jazykové praktikum (UJPQ) – tvarosloví 4
Jazykové praktikum (UJPQ) – tvarosloví 1
Zuzka poznává Mariánské Lázně
SLOVOTVORNÝ ROZBOR a MORFEMATICKÝ ROZBOR
Transkript prezentace:

MORFOLOGIE ČEŠTINY Přednáška č. 2

TYPY MORFŮ typy morfů podle funkce typy morfů podle pozice ve slově (při procesu afixace), kritéria klasifikace

Typy morfů podle funkce kořeny podle funkce afixy slovotvorné tvarotvorné

KOŘENY zima pro kočku AFIXY slovotvorné kočku tvarotvorné kočku, zima

Typy morfů podle pozice ve slově (při morfologickém procesu AFIXACE) Klasifikace podle 2 kritérií: 1) přerušují afixy kořen? 2) jsou samy nějak přerušeny?

A) CONFIXY nepřerušují kořen, nejsou přerušeny prefixy 3 subtypy sufixy interfixy

a) prefixy „před kořenem“ č: vyučit: vy- ind: djalan (= cesta) → berdjalan (cestovat) kor.: tə - ku – lle – yi (vedu tě) 1sg PRES vést 2sg (OBJ)

b) sufixy „za kořenem“ č.: učitelé - i – (kmenotvorný) - tel – - é tur.: gör - mü – yor – du – k (neviděli jsme) vidět NEG PROGR PAST 1pl

finální sufix nefinální FINÁLNÍ: dělal x dělal-a NEFINÁLNÍ: děla – l – a ---------------------------------------------------- KUMULATIVNÍ: lesu -u

c) interfixy „mezi 2 kořeny“ X Erhart: vokalický element vkládaný do kořene (= TRANSFIX) č.: vědeckotechnický r.: krasn – o – bel(yj)

B) INFIXY lat.: vi – n – co (vici,victus, victor) přerušují kořen, ale nejsou přerušeny samy tag.: patáy (zabít) p – um – atáy (prét. aktiva) p – in – atáy (prét. pasiva) č.: trampoty (trá – pit) lat.: vi – n – co (vici,victus, victor)

C) CIRCUMFIXY nepřerušují kořen, ale jsou přerušeny „asociovaný, sdružený“ morf, = diskontinuální mal.: ke-….-an (derivuje verba od subst.) ke-anakanak-an (být jako panenka) ke-cinacina-an (?) č.: po-ved-u po-nes-e-š X odvedu! nalétat se hroši (ch ►š) + -i X náměstí X podpatek

D) TRANSFIXY přerušují kořen + jsou přerušeny elementy kořene arab.: r-s-m (kreslit), transfix a-a, u-i r – a – s – a – m (a) (perf. aktiva) r – u – s – i – m (a) (perf. pasiva) tzv. vnitřní flexe

Děkuji za pozornost. Božena Bednaříková bozenabe@seznam.cz