Kvalita cestování nevidomých lidí

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Řízení motorových vozidel
Advertisements

Příklady typického použití
Ing. Jaroslav Martinek Central MeetBike Expert Seminar 3. LEGISLATIVA.
Pěší provoz a cyklistická doprava ve městě
Návrh parkování Návrh zastávek MHD.
Rozdíly v pravidlech silničního provozu
Jak tunel Blanka promění okolí Pražského hradu
Prázdninový provoz Ing. Martin Farář
Tyflokabinet České Budějovice, o.p.s. se zrakovým postižením
10.1 Cyklista na silnici, výbava cyklisty
Víceúčelové pruhy (Advisory cycle lane)
a samostatného pohybu těžce zrakově postižených dětí
Bezpečné cesty do školy
Bezpečné cesty do školy Výsledky dotazníkového šetření a školního mapování.
Základní škola Podbořany, Husova 276, okres Louny
Pujdu tam, kam chci, a ne tam, kam mohu
Mateřská škola, Základní škola a Praktická škola, Horní Česká 15, Znojmo EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu:
Zklidňování komunikací v městské části Praha 18 - Letňany
Vsetín – město bez bariér
Dopravní a liniové stavby
Bezbariérovost veřejné dopravy
KOMUNIKACE S NEVIDOMÝM
Cesta do školy a z ačátek školního roku Karel Loprais zmocněnec ministra dopravy.
Bezpečná cesta do školy ZŠ Meteorologická.
SMYSLOVÉ ORGÁNY 3. ročník
OUTDOOROVÉ AKTIVITY.
Excel– Zásady Ing. Bohumil Bareš.
NAVRHOVÁNÍ STAVEB PRO SAMOSTATNÝ A BEZPEČNÝ POHYB NEVIDOMÝCH A SLABOZRAKÝCH OSOB Doporučený standard technický (ČKAIT) z r Nezajištěný prostor –
Dopravní a liniové stavby Bezpečnostní zařízení
Typy projektů realizovaných v rámci Regionálního operačního programu NUTS 2 Jihovýchod 2007–2013 Evropská unie Evropský fond pro regionální rozvoj Investice.
ZÁKLADY DOPRAVNÍHO INŽENÝRSTVÍ
Pozemní komunikace v intravilánu ČSN „Projektování místních komunikací“, 2006 Změna Z1 – 2010 – Přechody a místa pro přecházení, rozhledové.
Modelování hluku ze silniční dopravy v oblasti městské zástavby
INTEGRACE DÍTĚTE SE ZRAKOVÝM POSTIŽENÍM
Vývoj aplikace pro navigaci v Porubském areálu VŠB-TU Ostrava
B EZPEČNÉ CESTY DO ŠKOLY FZŠ Táborská Praha 4. Výsledky školního mapování Rozdáno/ vráceno dotazníků: 321/ % návratnost Mapování proběhlo v termínu:
Pomůcky pro zrakově postižené
Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Doprava v klidu – parkování vozidel Podklad ke cvičení Převzato a upraveno dle Zákonů.
Zastávky hromadné dopravy. 1.Hlavní trendy úprav Autobusové zastávky  ústup od zastávkových zálivů  spíše zastávky na jízdním pruhu (lze u dvoupruhové.
Vyhláška č. 398/2009 Sb. o obecných technických požadavcích zabezpečujících bezbariérové užívání staveb 1 VYHLÁŠKA č. 398/2009 Sb o obecných technických.
Národní rozvojový program mobility pro všechny (NRPM) Vládní výbor pro zdravotně postižené občany Národní rada osob se zdravotním postižením ČR Dagmar.
Tisková konference příčiny nehod v podzimním a zimním období priority a úkoly – podzimní období Tisková konference příčiny nehod.
Blízké okolí školy I. Šablona : V/2 Sada: 3 Ověření ve výuce: Třída: 1 Datum: Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Pořadové.
 a) kompenzační ◦ kompenzují zrakový handicap a jsou rozděleny do několika skupin podle účelu, ke kterému slouží.  b) rehabilitační ◦ umožňující zvětšení.
Kolín bez bariér.
„Rekonstrukce chodníku podél silnice III/01152(II/474)“ 2. úsek: Bezbariérový chodník a autobusová zastávka 3. úsek: „Tunel – konec zastavěného území“
Zima 2014/2015 Viditelnost chodců a rizika zimního období Ing. Martin Farář, vedoucí samostatného oddělení BESIP Ministerstva dopravy
Petr Machovec.  Možnosti turistiky pro postižené ◦ Turistika s průvodcem ◦ Speciální značení ◦ Informace o schůdnosti a dostupnosti ◦ Doprava  Rozdělení.
Josef Konečný odstraňování bariér ze života nevidomých
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Bc. Naďa Prejzová Název DUM: VY_32_Inovace_4.2.3 Cesta do školy Název sady: Člověk a jeho svět 3. ročník Číslo.
Tisková konference dopravní nehodovost - priority a úkoly – podzimní období Tisková konference dopravní nehodovost - priority.
Prosinec 2009 plk. Ing. Leoš Tržil ŘSDP PP ČR Praha Prosinec 2009 plk. Ing. Leoš Tržil ŘSDP PP ČR Praha
Sdružený tramvajový a autobusový pás | Novotný, Javořík, Kočárková | Czechbus 2015, Praha Sdružený tramvajový a autobusový pás návrh nového skladebního.
Veřejná doprava pro všechny Město Beroun. Poloha města Beroun.
Podněty z portálu Chodím Olomoucí
DOPRAVNÍ VÝCHOVA CHODEC JAK SE CHOVAT NA CHODNÍKU
Bezbariérová Knihovna města Hradce Králové
Návrh turistického informačního systému v centru Českých Budějovic
1A Neopatrný turista se příliš naklonil nad propast a upadly mu do ní brýle. Zvuk rozbitého skla se ozval za 3,1 sekundy od začátku pádu. Jak je propast.
Opatření ke zvýšení bezpečnosti silničního provozu v kraji
PODPORA BEZPEČNÉ A EKOLOGICKÉ DOPRAVY
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Vysoké Mýto, Knířov
Materiál slouží k výkladu učiva dopravní výchovy pro žáky 3. ročníku
Cesta do školy NÁZEV ŠKOLY: ZŠ a MŠ Osoblaha
Poskytování příspěvků na bezbariérové pěší trasy z rozpočtu
Bezpečné cesty do školy
Policejní prezidium ČR Ředitelství služby dopravní policie Viditelnost nemotorizovaných účastníků silničního provozu a rizika podzimního a zimního období.
Název školy: ZŠ a MŠ Unkovice, příspěvková organizace
Dopravní značení Podklad ke cvičení
Dětské dopravní hřiště Liberec
Transkript prezentace:

Kvalita cestování nevidomých lidí Zuzana Kožnarová

Orientace nevidomého v prostoru 2 Kvalita cestování nevidomých lidí Orientace nevidomého v prostoru Starý egypt- Horus- kráčící v temnotách James Biggs- fotgraf první bílá hůl- Anglie- 1921 Guilly d´ Herbemontová- Francie- 1930 Richard E. Hoover a C. Warren Bledsoe- technika dlouhé bílé hole Reflexní proužky Kvalita cestování nevidomých lidí

Orientační body, soubory orientačních bodů a orientační znaky Jízdní pruh at-tramvajový pás ach-pruh pro chodce v přidruženém dopravním prostoru ac v PP- jízdní obousměrný pás v přidruženém dopravním prostoru v- varovný pás s- signální pás h- hmatný pás Kontrastně odlišený pás na styku chodníku a obrubníku tramvajového pásu Snížený obrubník Obrubník s funkcí vodící linie a o minimální výšce 0,06m Vodící linie tvořená zástavbou Hmatný pás na styku cyklostezky a chodníku ve stejné úrovni (ul. Budějovická) Varovný pás a signální pás správně umístěn ve středu signálního pásu- ul. Hlavní Zábradlí se zarážkou pro slepeckou hůl Vodící linie- zastávka tramvaje Národní divadlo Varovný pás odsazen od signálního- chodec nemá přednost (ul. Michelská ) Signální pás vedoucí k 1. dveřím autobusu, navíc i barevně odlišený pás na okraji autobusové zastávky Signální pás vedoucí od přerušení části vodící linie ke zdi podchodu (Na nástupišti Hlavního nádraží) Vodící pás- v dezolátním stavu – ul. Türkova Vodící linie s funkcí varovného pásu – Hl. nádraží Vodící linie- metro Budějovická Kvalita cestování nevidomých lidí

Špatná, či sporná řešení SP a VP Řešení ul. Budějovická, které je poměrně sporné, přiklonila bych se spíše k názoru tuto spornou oblast místa častého přecházení přes vozovku úplně zrušit Sporný okamžik v místě styku signálních pásů by měl být vynechán signální pás do šíře SP, zároveň sloup by byl ideální vprostřed signálního pásu- avšak to už jsou více méně jen kosmetické úpravy SP by měl vést k prvním dveřím autobusu Měl by být odsazen od obrubníku v bezpečné vzdálenosti od silnice U zastávky tram. Jindřišská použit nepovolený a krajně nepraktický materiál. Navíc zde nejsou dodržovány šíře pásů Na styku 2 signálních pásů není vynechána hmatná dlažba, na šíři min. šíře signálního pásu Špatně použit varovný pás, navíc o špatné šíři Kvalita cestování nevidomých lidí

Hmatné prvky v Braillově písmu Autobus. nádraží Zvonařka, Brno Štítek s Braillovým písmem- zast. bus 176,510 Karlovo náměstí Štítek s Braillovým písmem na Hl. nádraží Kvalita cestování nevidomých lidí

2 Kvalita cestování nevidomých lidí Akustické prvky Dálková akustická signalizace- vysílačky typu VPN 03, VPN 01 Zvukový signál na přechodech- Tlačítko pro slepce VPN 01 a ovládání tohoto přístroje. Pomocí tlačítka 1 zpustíme krátkým stiskem jednorázovou zvukovou odezvu majáčků v dosahu vysílače. Po delším stisku docílíme opakování zvukové odezvy v intervalech 3 vteřin po dobu 1 minuty. Jak bude vypadat zvuk vydaný majáčkem, závisí na prostředí: pokud se jedná o úrovňové vstupy tak můžeme očekávat zvuk v této podobě: „I-Á“. Pokud se ale jedná naopak o mimoúrovňový vstup „BRLM“. V neposlední řadě je také třeba zmínit se o zvuku typickém pro eskalátory, tím je: „CINK“. Druhé tlačítko nám zajistí doplňkové informace (např. jaké je rozložení prostoru po vstupu do budovy, též aktivace režimu hlášení chodu eskalátorů). Třetím tlačítkem si zajistíme informaci o číslu linky a směru jízdy dopravního prostředku. Pomocí čtvrtého naopak předáváme informaci řidiči dopravního prostředku o nastupování nevidomého člověka. U nejnovějších typů tramvají: 14T a 15T se pomocí čtvrtého tlačítka otevírají dveře jako i u jednotky ČD 471(City Elefant) a 814 (Regionova), jakož i u souprav na trasách C a A pražského metra. (Dalšími funkcemi ovládanými tímto tlačítkem je vysunutí plošiny pro vozíčkáře a registrace do lístkových registračních systémů). Šesté tlačítko slouží k získávání informací z informačních stojanů (př. Hl. nádraží- viz foto níže). Avšak já bych navrhovala 7. funkci v podobě bočního tlačítka s pojistkou k rozeslání na okolní přijímače v několika frekvencích žádost o pomoc, jednalo by se o něco jako tlačítko poplachu. Systém by fungoval asi takto: majáčky v dosahu by reagovali výstražným zvoněním. Nejlepší by ale bylo, kdyby přímo do vysílače byl zabudován malý reproduktor, avšak to by zabralo jistý prostor a zvýšilo by to hmotnost tohoto přístroje. VPN 03- jedná se o zjednodušenou verzi vysílačky VPN 01, zabudovanou v držadle bílé hole. Po stisknutí horního tlačítka můžeme očekávat stejnou reakci jako u tlačítka jedna u typu VPN 01. Střední tlačítko představuje funkce tlačítka čtyři na VPN 01. Veškeré ostatní funkce jsou obsaženy pod spodním tlačítkem. Konkrétní ukázky zvuků naleznete na http://www.sons.cz/docs/bariery/ Informační stojan na Pražském Hl. nádraží Akustický orientační a informační majáček- zast. metra Budějovická Kvalita cestování nevidomých lidí

Kvalita cestování nevidomých lidí Systém GPS a Galileo Kvalita cestování nevidomých lidí

Ultrazvukové vyhledávače překážek Ultrazvukový vyhledávač překážek RAY Ultrazvukové brýle Kvalita cestování nevidomých lidí

2 Kvalita cestování nevidomých lidí Vodící psi Komunikace HANDin Taktní mlčení Využívání ukazovacích zájmen Podávání (např. lístku) a s očekáváním, že si ho nevidomý vezme sám Školení Zastavování několika tramvají nebo autobusů za sebou Vodící linie Špatným provedením signálních a varovných pásů (vyhláška 398/2009 Sb. Přílohy 1.) Vodící psi- Flat coated retriever, zlatý retriever, německý ovčák, další- labradorský retriever, královský pudl, labradoodle, bílý švýcarský ovčák, Vodící kůň- org. Helppes, Zuzana Daušová Kvalita cestování nevidomých lidí

Kvalita cestování nevidomých lidí Poděkování a Zdroje rozhovor s panem magistrem Viktorem Dudrem osobní zkušenosti z 24 hodin nevidomá, díky projektu HANDin, Tomáš Haase vyhláška 398/2009 Sb. Přílohy 1. Dokumenty: Opatření na podporu samostatného a bezpečného pohybu pro zrakově znevýhodněné na ulici a v dopravě Skripta: Ing. Bc. Dagmar Kočárková; Ing. Josef Kocourek, Ph. D.; Ing. Martin Jacura: základy dopravního inženýrství http://architektonickebariery.sk/content/tyflograficke-pomocky http://www.apex-jesenice.cz/tyfloset.php?lang=cz http://altanek.blog.cz/0910/nevidomi-cestovani-ve-velkomeste-je-stale-obtizne http://www.okamzik.cz/ http://www.praha8.cz/Pro-nevidome.html http://www.bvv.cz/navstevnici/doprava/pro-nevidome-a-slabozrake/ http://www.svarovsky.cz/bila_hul.php http://www.osfer.cz/ http://www.dinasys.cz/produkty/orientacni-system-ilis/umele-vodici-linie.aspx http://www.ok.cz/elvos/Majacky.html http://www.tecomat.com/index.php?a=cat.238 http://www.coming.cz/ http://www.sons.cz/hp/dudr.php http://bariery.centrumpronevidome.cz/bariery/hmatne.htm http://pomucky.blindfriendly.cz/pomucky-pro-usnadneni-mobility.html http://www.vycvikvodicichpsu.cz/cs/vodici-psi/vycvik-a-priprava.php http://hdworld.cz/infotech/GPS-hrozi-potize-398 Fotky z terénu byly pořízeny Danielem Titlem a Zuzanou Kožnarovou, některá další ilustrační fota byla stažena z internetu Kvalita cestování nevidomých lidí