Kognitivní systémy Pozornost a vědomí. Přehled Přehled mozkových struktur a funkcí Pozornost –Předvědomé Priming Mít něco na jazyku Automatické Habituace.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Stavový prostor. • Existují úlohy, pro které není k dispozici univerzální algoritmus řešení • různé hry • problém batohu, problém obchodního cestujícího.
Advertisements

Přednáška č. 3 Normalizace dat, Datová a funkční analýza
ALGO – Algoritmizace 1. cvičení
TEST FOTOGRAFICKÉ PAMĚTI 4 (004)
Genetické algoritmy. V průběhu výpočtu používají náhodné operace. Algoritmus není jednoznačný, může projít více cestami. Nezaručují nalezení řešení.
Rozhraní PC.
Informatika pro ekonomy II přednáška 1
Chemické reakce IV. díl Energie chemické vazby, exotermické
Pozornost Sternberg, R.J.(2002). Kognitivní psychologie. Praha: Portál, s Plháková, A. (2003). Učebnice obecné psychologie. Praha: Academia, s.
Psychické stavy.
PSYCHICKÉ JEVY.
Digitální učební materiál
12. OPERATIVNÍ MANAGEMENT
Vymezení, funkce, zdroje
Zkušenostní křivka Petr Bouška IŘT 2007/2008.
Barevné vidění.
Kognitivní systémy Pozornost a vědomí
Biometrické Bezpečnostní Systémy Filip Orság Technologie rozpoznání mluvčího.
Proč slábne spotřeba domácností ? Eva Zamrazilová Členka bankovní rady ČNB Pesimistický spotřebitel: světlo na konci tunelu 17. října 2012 Konferenční.
7. Paměť.
Systémy pro podporu managementu 2
MUDr. Miloslav Kopeček Ph.D.
Metodické pokyny pro předmět Tlumočnický proseminář
Andrea Šveřepová Dita Fejlová Libor Nenutil
KOMUNIKACE OLGA BÜRGEROVÁ. CÍLE:  VÝZNAM PRVNÍHO DOJMU  UMĚT NAVÁZAT KONTAKT.
 Matematik, pedagog, teoretik, překladatel  Univerzity v Paříži a Lyonu  ESIT Sorbonne Nouvelle  2014 emeritní profesor Sorbonne Nouvelle.
Výpovědní možnosti a limity stabilometrie
Systémy pro podporu managementu 2 Inteligentní systémy pro podporu rozhodování 1 (DSS a znalostní systémy)
Mgr. Karla Hrbáčková Metodologie pedagogického výzkumu
Alternativní a augmentativní komunikace
Nashova rovnováha v elementárním redistribučním systému
Chyby ve vnímání První dojem Haló efekt Soukromé teorie osobnosti
7. Paměť. Povaha paměti Paměť: vnitřní záznam nebo reprezentace nějaké předchozí události nebo zkušenosti Paměť je také konstruktivní proces v němž aktivně.
 Kurs: Vybrané kapitoly z výzkumu veřejného mínění  FSV UK, U Kříže 8  Středa  PhDr. Jiří Vinopal, Ph.D.  Centrum pro výzkum veřejného.
Rozhodování ve veřejné správě Přednáška M. Horáková.
Fáze a modely tlumočení
Informatika pro ekonomy přednáška 4
Sociální poznávání (Social Cognition)
centrální porucha zpracování řečového signálu
Cvičení se zaměřením na pozornost
Co je kognitivní psychologie?
Jaroslav Bazala Brno, 16. září 2015 Proč je důležité plánování a logistický audit ve výrobní firmě?
Diagnostika paměti, metody zlepšování paměti Seminář 3 Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem, státním rozpočtem České republiky a.
Učení podmiňováním Učení pokusem a omylem Učení programováním
Mozek. Co je to mozek? - je řídící integrační orgán nervové soustavy člověka -kontroluje veškeré tělesné funkce - činnost srdce - trávení - pohyb - řeč.
Cogito ergo sum. - Myslím, tedy jsem. René Descartes.
Přihláška patentu, užitného vzoru, úpravy přihlášky v řízení Kateřina Hartvichová Inventia s.r.o. Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním.
Vizuální interpretace leteckých a družicových snímků u dospívajících Hana Svatoňová, PdF MU Brno 23. mezinárodní geografická konference Brno 2015.
Materiál je určen pro 2. ročník studijního oboru Provoz a ekonomika dopravy, předmětu Doprava a přeprava, inovuje výuku použitím multimediálních pomůcek.
Mentální reprezentace
Vnímání, pamět, myšlení. Vnímání jak, čím, co? senzorické stádium, syntetické stadium (třídění a interpretace) co vnímání ovlivňuje postoje, emoce, očekávání,
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
Vlastnosti souborů Jaroslava Černá.
Základní pojmy v automatizační technice
Pracovní prostředí, pracovní místo
Pozornost a vědomí.
Jak si můžeme být jisti, že Alex chápe popisky v jeho repertoáru?
Anotace: Výukový materiál je určen pro učitele jako osnova k
VNÍMÁNÍ A PŘÍSTUPNOST PROSTŘEDÍ
Operační systémy 9. Spolupráce mezi procesy
TRADIČNÍ MODELY PAMĚTI
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Pozornost, diagnostika pozornosti
Fázorové diagramy v obvodech střídavého proudu
Informatika pro ekonomy přednáška 4
SLUNCE.
Co je kognitivní psychologie?
Pedagogická diagnostika Možnosti a typy diagnostiky
Informatika pro ekonomy přednáška 4
Společnost Tesla Motors a autonomní řízení elektromobilů
Transkript prezentace:

Kognitivní systémy Pozornost a vědomí

Přehled Přehled mozkových struktur a funkcí Pozornost –Předvědomé Priming Mít něco na jazyku Automatické Habituace –Vědomé Detekce signálu Prohledávání Selektivní pozornost Rozdělená pozornost

Vědomí

Pozornost a mozek Posner Dva pozornostní systémy –Anteriorní frontální systém Úlohy vyžadující pozornost –Posteriorní parietální systém Úlohy vyžadující vizuoprostorové schopnosti (Tetris, úloh y na bdělost) Retikulární aktivační systém RAS

Specializace hemisfér Procesy: Řeč Analýza Čas Sekvence Rozpoznání: Písmena Čísla Slova Procesy: Kreativita Vzory Prostorová pozornost Kontext Rozpoznání: Tváře Místa Objekty

Pozornost je… Koncetrace mentální energie, která musí být použita pro zpracování příchozích informací –Selektivní –Limitovaná –Vědomá a předvědomá

Předvědomá pozornost Informace je přístupná kognitivnímu zpracování, ale dosud není v centru vědomé pozornosti Priming Mít něco na jazyku Automatické procesy Habituace

Priming Chleba Máslo Jak rychle je zpracováno druhé slovo? Rychleji, pokud je primováno prvním slovem. Sestra Doktor Kočka Pes

Marcel (1983) Podmínky Podprahový priming Vědomý priming PrimingPALM MaskaXXXX PodnětPINE nebo WRIST Odpověď Rostlina nebo tělesná část ? Reakční časRychlost

Marcelův experiment PALM XXXXPINE It’s a Plant. Umm, It’s a Plant. Podprahové vnímání Vědomé

Marcel (1983) výsledky Podmínky Podprahový primingVědomý priming Podnět PINE a WRIST Rychlý reakční čas pro oba podněty Rychlejší reakční čas pouze pro jeden podnět Interpretace Oba významy byly primovány Pouze jeden význam primován, druhý inhibován

Typy primingu Facilitující priming –Podnět(máslo) je zpracováno rychleji, jestliže mu předchází významově blízké slovo (chleba) Negativní priming –Podnět(např. PINE) je zpracováno pomaleji, pokud priming referuje ke slovu v odlišném kontextu(PALM jako část ruky)

Bowers a kol. (1990) Triad ATriad B BasketSwan RoomArmy FootMask Která z těchto triád je koherentní? Které čtvrté slovo byste přidali? BALL 0

Bowers a kol. - výsledky Přestože účastnící nemohli uhodnout čtvrté slovo, podařilo se jim správně odhadnout koherentní triádu Výsledky ukazují předvědomý priming 0

Mít něco na jazyku Znáte slovo, ale nedokážete si na něj vzpomenout Způsoby tvorby TOT –Ukázka fotek slavných lidí, které musí účastník pojmenovat –Obecné otázky poté umožní vytvořit tento fenomén 0

Typy zpracování Automatické –Nevyžaduje vědomou kontrolu Kontrolované –Vyžaduje vědomou kontrolu

Automatické procesy Soustředíš se na své prsty během psaní?? Pokud jsi schopný psát bez kontroly prstů, co se stane, pokud začneš přemýšlet o písmenech které právě píšeš

Automatizace Teorie integrovaných součástí - Anderson –Opakování vede k integraci; je potřeba méně pozornosti Teorie příkladů- Logan –V paměti máme uloženy příklady operací a správných výsledků – neprovádíme celou operaci; potřeba méně pozornosti

Anderson – orientace na proces V počátku A ==> E proces je rozdělen na dílčí cíle –if A, then B –if B, then C –if C, then D –if D, then E Snaha snížit vzdálenost ze startu do cíle, popřípadě objevit obecnou proceduru

Logan – zaměřeno na paměť Příklad nahradí proces Ze začátku provádí celý proces, poté jej nahradíme Algoritmus vs. příklad

Vliv zkušenosti Procvičování zvyšuje automatizaci Křivka negativní akcelerace

Habituace Snížení tendence reagovat při opakované prezentaci stimulů –Lidé si zvyknou na tikání hodinek, které pak již nevnímají –Kuřáci necítí cigaretový zápach

Dishabituace Změna ve známém stimulu způsobí, že si jej opět uvědomíme –Kuřáci, kteří přestali kouřit, začnou cítit zápach kouře –Jestliže se hodiny pokazí, uvědomíme si to

Habituace a dishabituace Je možné je měřit na malých dětech a na zvířatech Měří se úroveň arousalu, aby se zjistila odpověď na určité podněty –Pokud subjekty dishabituují během změny, jsou schopni změnu detekovat, tzn. dozvíme se něco o jejich kognitivních procesech.

Funkce vědomé pozornosti Detekce signálů Vyhledávání Selektivní pozornost Rozdělená pozornost

Teorie detekce signálů (SDT) PřítomenNepřítomen PřítomnoSprávně Falešný poplach NepřítomnoChyba Správně zamítnutí Rozhodnutí Signál

Bdělost a SDT Bdělost pomáhá detekovat cílový signál v proudu stejnorodých signálů Bdělost klesá se stoupajícím časem vlivem únavy, proto dochází k chybám a falešným poplachům.

Vyhledávání Aktivní hledání cíle Počet cílů a distraktorů ovlivňuje přesnost Sloučené vyhledávání a vyhledávání podle znaku

Typy vyhledávání LLLLLLL LLLLLLL LLLLTLL LLLLLLL LLLLLLL LLLLLLL LOLLLLL LLLLLLL Který příklad je snadnější na odlišení jiného písmene? Nahoře – vyhledávání vlastností Dole – složené vyhledávání

Treismanová Zpracování na úrovni vlastností musí probíhat paralelně. Probíhá v úrovni celého zorného pole a detekuje signály Složené vyhledávání vyžaduje pozornost aby došlo k integraci vlastností. Pozornost zpracovává signály sekvenčně, aby došlo k nalezení správné kombinace vlastností.

Teorie podobnosti Nesouhlasí s Treismanovou FIT teorií Podobnost mezi cílem a distraktorem je důležitá, nikoliv počet společných vlastností, které lze kombinovat. Čím více společných vlastností, tím je obtížnější najít rozdíl mezi nimi. Některé problémy nedokáže vysvětlit FIT teorie

Selektivní pozornost Neustále působení stimulů vyžaduje ochranu v podobě omezené kapacity Selektivní pozornost zaručuje selektivní zpracování informací relevantních dané úloze Facilitační a inhibiční mechanismy.

Selektivní pozornost Dichotické slyšení Modely filtrů Stroopův efekt

Selektivní pozornost Studie dichotického slyšení Jak je zpracována zpráva mimo pozornost?

Výsledky Cherryho studií Postřehli změnu v uchu, na které se nesoustředili: –Změnu v pohlaví –Změnu v intonaci Nepostřehli: –Změnu jazyka –Změna tématu – stejný mluvčí –Pokud byla řeč pozpátku 0

Broadbentův model Dlouho dobá paměť Pracovní paměť Senzorický filtr Senzor. sklad Je zpracováván pouze jeden senzorický kanál Signál je filtrován v senzorické úrovni 0

Problémy teorie filtru Zpráva 1Zpráva 2 GREENMARK EGGSBACK FINEAND RICEHAM Účastnící odpovídali “green eggs and ham” To by se nemělo stát pokud byla zpráva 2 odfiltrována

Teorie filtru Další důkazy: –Účastníci reagovali na své jméno –Pokud bylo ve zprávě 2 slovo river nebo money, měnil se význam věty ve zprávě 1 “He threw rocks towards the bank”

Model oslabující filtrace Dlouhodobá paměť Pracovní paměť Kontrola oslabování Senzorický sklad Oslabení informace, která leží mimo pozornost. Síla oslabení je vyznačena různými barvami Pokud nedojde k oslabení, informace projde až do krátkodobé paměti, která má také nastavené prahy vůči vstupující informaci 0

Model oslabující filtrace Triesmanové model Zpráva mimo pozornost není zcela odfiltrována, ale může být zvědoměna Zpráva 2 může být zpracována

Model pozdní filtrace Long Term Memory Working Memory Sensory Stores Všechny signály jsou zpracovány až do úrovně významu, jejich relevantnost určí následné zpracování. Deutsch & Deutsch (1963) 0

Stroopův efekt Modrá Červená Černá Modrá Hnědá Žlutá Zelená Hnědá Červená Žlutá Hnědá Zelená Hnědá Černá Modrá Červená Černá Modrá Hnědá Žlutá Zelená Hnědá Červená Žlutá Hnědá Zelená Hnědá Černá Modrá Červená Černá Modrá Hnědá Žlutá Zelená Hnědá Červená Žlutá Hnědá Zelená Hnědá Černá

Stroopův efekt Modrá Červená Černá Modrá Hnědá Žlutá Zelená Hnědá Červená Žlutá Hnědá Zelená Hnědá Černá Modrá Červená Černá Modrá Hnědá Žlutá Zelená Hnědá Červená Žlutá Hnědá Zelená Hnědá Černá Modrá Červená Černá Modrá Hnědá Žlutá Zelená Hnědá Červená Žlutá Hnědá Zelená Hnědá Černá

Výzkumy rozdělené pozornosti Kolik úloh jste schopni dělat najednou? –Např. řízení, telefonování, poslouchání hudby... Rozdělená pozornost –Neisser & Becklen (1975) dva filmy současně Schopnost rozdělit pozornost roste s procvičování Neexistuje fixní limit pro počet úloh, které by dokázal člověk provádět simultanně

Výzkumné otázky Interferuje komunikace mobilním telefonem s řízením? Jaké jsou zdroje interference? Je tato interference významná?

Experiment Problémy kódování –Omezená pozoronost na perceptuální vstupy –Jasné omezení v oblasti dopravy Problémy s vybavením –Neschopnost vybavit předchozí epizody –Nemá přímý vliv v oblasti dopravy ERP zaznamenány během červeného světla na semaforu –Jedna úloha –Dvě úlohy

Vliv mobilu na mozkové vlny

Výsledky  ERP potvrdilo deficit v oblasti kódování  Mobilní telefony ovlivňují způsob kódování informací během jízdy

Vliv konverzace Podmínky Jedna úloha – dvě úlohy Konverzace mobilem Konverzace s pasažérem Single task Cell Passenger

Chyba při jízdě v pruhu

Úspěšná navigace

Pozornost v dopravě

Srovnání řidičů

Bezpečná vzdálenost

Shrnutí Oproti opilým řidičům, mají řidiči s mobilním telefonem –Pomalejší reakční časy –Pomaleji nabírají rychlost po brzdění –Delší vzdálenost mezi vozidly –Větší množství nehod zezadu Shrnuto: Řidiči s mobilním telefonem znamenají v dopravě větší riziko než opilí řidiči.