Mentální představy a reprezentace

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Základy rovnoběžného promítání
Advertisements

Postižení kognitivních funkcí u psychiatrických poruch
VII. Řešení úloh v testech Scio z matematiky
9.1 Trojúhelník - konstrukce, druhy
Klinická aplikace akcelerometrů v neurorehabilitaci
TRÉNINK obecné principy úvodní sraz VD – Tři Studně.
Seminář GEOMETRICKÉ MODELOVÁNÍ Filip Roubíček
„Test“ schopnosti imaginace
Metody psychologie PhDr. Eva Tomešová, PhD.. Jak psychologové dospějí k závěrům o neznámém?  Používají VĚDECKOU METODU: IDENTIFIKACE VĚDECKÉ OTÁZKY FORMULACE.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA OLOMOUC příspěvková organizace MOZARTOVA 48, OLOMOUC tel.: , ; fax:
SZŠ a VOŠZ Zlín® Kabinet MAT předkládá prezentaci
SHODNOST (středová, osová, posunutí, rotace)
T.A. Edison Tajemství úspěchu v životě není v tom, že děláme, co se nám líbí, ale, že nacházíme zalíbení v tom, co děláme.
POJMOVÁ MAPA JAKO NÁSTROJ AKTIVNÍHO UČENÍ V MATEMATICE
PSYCHICKÉ PROCESY A STAVY
Křižovatky na cestách poznání Mirek Klvaňa, AsÚ AVČR Observatoř Ondřejov.
Prof. Marie Königová Havlíčkův Brod června 2008.
Obecná psychologie II
DATUM / PŘEDNÁŠEJÍCÍNÁZEV KONFERENCE – KRÁTCE / MÍSTO KONFERENCE ROZPOZNÁVÁNÍ VÝRAZŮ EMOCÍ VE VZTAHU K CELKOVÉ EMOČNÍ INTELIGENCI Bc. Tereza Sadková Katedrové.
4. Představy a fantazie, imaginace, denní snění
Podpora profesního rozvoje učitelů v počátečním vzdělávání CZ.1.07/1.3.00/ Stěžejním motivem je představení netradičních a inovativních výukových.
Specifická příprava na závod Aneb jak porazit stavitele a ne sám sebe.
Vybrané techniky a metody sociální práce
Švec Vlastimil - Krátká Jana - Kubiatko Milan - Pravdová Blanka
Mirror Self - Recognition ( MSR ). KONTROVERZNÍ TÉMA SROVNÁVACÍ PSYCHOLOGIE V roce 1970 přišel poprvé Gordon Gallup s důkazem, že šimpanzi jsou schopni.
Metodické pokyny pro předmět Tlumočnický proseminář
KVALITATIVNÍ VÝZKUM.
4. Představy a fantazie, imaginace, denní snění
Dynamika I, 4. přednáška Obsah přednášky : dynamika soustavy hmotných bodů Doba studia : asi 1 hodina Cíl přednášky : seznámit studenty se základními zákonitostmi.
Autor výukového materiálu:
Ekonometrie „ … ekonometrie je kvantitativní ekonomická disciplína, která se zabývá především měřením v ekonomice na základě analýzy reálných statistických.
4. Představy - mentální reprezentace
Sport Testing Center STRUKTURA MOTORICKÝCH SCHOPNOSTÍ V BRACE TESTU Ladislav Čepička Západočeská univerzita v Plzni.
4. Představy, mentální reprezentace
EU PENÍZE ŠKOLÁM Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost ZÁKLADNÍ ŠKOLA OLOMOUC příspěvková organizace MOZARTOVA 48, OLOMOUC tel.: 585.
Mentální reprezentace: Představy
5. Polohové vytyčování Přesnost vytyčení polohy bodu polární metodou
Témata kognitivní psychologie
Název školy: Gymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Rozvoj žákovských kompetencí pro 21. století Název šablony:
MYŠLENKOVÉ MAPY ÚVOD A PRÁCE S NIMI MODUL KURZU PRÁCE S INFORMACEMI
Základy sociální psychologie
PSYCHOLOGIE VÝCHOVY A VZDĚLÁVÁNÍ
Psychická regulace Personal Systems Interaction (PSI) teorie J. Kuhla.
Evaluační výzkum 1 SPP119 FSS MU 2008/2009 „MĚŘENÍ “ Nejen v sociálně-vědním výzkumu M. Suchanec – many thanks to L. Van Baest + M. van Assen 2006, 2007.
Co je kognitivní psychologie?
Funkční gramotnost III. -obrázky a fotografie J. Poddaná.
BU51 CAD systémy RNDr. Helena Novotná. Obsah přednášek  Co potřebujeme z teorie  Ovládání a přizpůsobení AutoCADu (profily, šablony, pracovní prostory,
Měření v sociálních vědách „Měřit všechno, co je měřitelné, a snažit se učitnit měřitelným vše, co dosud měřitelné není“. (Galileo Galilei)
OVĚŘENÍ EFEKTIVITY FIE U ROMSKÝCH DĚTÍ PhDr. Anna Páchová, Ph.D. Katedra psychologie Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy.
Cogito ergo sum. - Myslím, tedy jsem. René Descartes.
MLADŠÍ ŠKOLNÍ VĚK Zittová, Pospíchalová, V7A. období: 6 – 11 let ústup egocentrismu – rozvoj schopnosti spolupráce chápání abstraktních a specifických.
Mentální reprezentace
ŘEŠENÍ PROBLÉMŮ: GESTALT PSYCHOLOGIE, TEORIE PROSTORU PROBLÉMU EXPERTI ROZHODOVÁNÍ: HEURISTIKY, TEORIE PODPORY, TEORIE UŽITKU CHYBY V ROZHODOVÁNÍ Řešení.
Vnímání, pamět, myšlení. Vnímání jak, čím, co? senzorické stádium, syntetické stadium (třídění a interpretace) co vnímání ovlivňuje postoje, emoce, očekávání,
Fáze motorického učení fázeÚroveň zvládnutí poh. dovednosti Vnější projevyProcesy v CNSMentální aktivita I. Seznámení Velmi nízkáGeneralizace (souhyby,
MLADŠÍ ŠKOLNÍ VĚK Vojtěch Smejkal, Mikuláš Radouš.
Mixed methods design (MMD)
Co se dá změřit v psychologii a pedagogice?
vnímání velikosti a prostoru zpracování zrakové informace v mozku
VNÍMÁNÍ A PŘÍSTUPNOST PROSTŘEDÍ
24.1 Druhy a vlastnosti rovnoběžníků I.
Elektronické učební materiály - II. stupeň Matematika
TRADIČNÍ MODELY PAMĚTI
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr
Bid-rent křivka Cvičení 10.
Co je kognitivní psychologie?
Témata kognitivní psychologie
A4M39PSY Psychologie v návrhu UI
ANALYTICKÁ GEOMETRIE Analytická geometrie je část geometrie, která v euklidovské geometrii zkoumá geometrické útvary pomocí algebraických a analytických.
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

Mentální představy a reprezentace

Charakteristika představ Živost úroveň jasnosti, realističnosti a bohatosti představ Kontrolovatelnost Schopnost kontrolovat a manipulovat s představami Asociované emoce Představy evokují pocity a fyziologické reakce. 2

Živost 3

Kontrolovatelnost 4

Asociované pocity 5

Užití mentálních představ Kosslyn et al. (1990) provedl deníkovou studií. Zkoumal užití představ u účastníků. Denní snění Zapamatování(metoda loci) Emoce a motivace (vizualizace cílů) Navigace Mentální cvičení (využití v manaž. psych.) 6

Denní snění Rene Descartes Zakladatel moderní matematiky (Karteziánská geometrie) 7

Denní snění 8

Denní snění Friedrich August Kekulé von Stradonitz Německý chemik 9

Friedrich August Kekulé von Stradonitz 10

Reprezentace medvěda Analogová reprezentace Polární medvěd Polar bear photo was taken from: http://alaska.fws.gov/nwr/arctic/bears.htm#section1. Polární medvěd Symbolická-propoziční reprezentace

Metody výzkumů Metody Introspekce Racionalistický přístup Empirický přístup Experimenty Neuropsychologické studie

Mentální představy Interní reprezentace prostředí, které mají prostorovou povahu

Teorie duálního kódování Paivio (1971) Pro reprezentaci znalostí používáme dva kódy Imagen – analogové kódy, které sdílejí perceptuální vlastnosti s objektem, který repreznetují Logogen – arbitrární symboly, reprezentující objekty Oba kódy jsou propojeny

Důkazy pro duální kódování Paivio zkoumal konkrétní a abstraktní slova Účastníci dosahovali lepších výsledků při vybavování konkrétních slov Podle něj je duální kódováni více spjato s konkrétními slovy než abstraktními Paivio, A. (1991). Dual coding theory: retrospect and current status. Canadian Journal of Psychology 45, 255-87.

Další důkazy Vizuální informace má odlišné charakteristiky než verbální kód Vizuální informace interferuje s prostorovou Verbální označení interferují s promluvou Prokázal že různé kódy jsou citlivé na odlišné manipulace

Duální kódování te Linde (1982) Účastnící měli odpovídat na otázky týkající se obrázkových a slovních párů Otázka Slovní stimul Obrázkový stimul Asociace? Myš-Sýr   Stejná velikost? Žalud-cibule te Linde, John (1982). Picture-word differences in decision latency: A test of common-coding assumptions. Journal of Experimental Psychology: Learning, Memory & Cognition, Vol 8(6), 584-598. Note: stimuli depicted are symbolic representations of original study, not the actual stimuli used.

te Linde (1982) výsledky Results indicate that there is something different about the coding of the pictures and words since it takes longer for participants to answer the size question about the word pairs.

Spor o povahu představ Povahu představ lze vysvětlit podle dvou různých teorií Depiktivní teorie (analogová): Představy jsou reprezentovány jako obrazy v našich hlavách. Stephen Kosslyn Deskriptivní teorie (propoziční): Přestože zakoušíme představy, jsou uloženy jako abstraktní koncepty v našich hlavách. Zenon Pylyshyn 19

Jádro sporu Představa je obraz Funkční ekvivalence Kosslyn, S. Propoziční teorie Pylyshyn, Z. Představa je deskripce 3 stranný útvar 3 úhly – 60° Průsečíky stran 20

Propoziční teorie Informace nejsou uloženy jako představy Existuje obecný kód - propoziční Ukládá význam objektů Vytváří verbální nebo vizuální kód transformací propozičního kódu

Propoziční reprezentace

Test představivosti Vytvořte představu tohoto obrazce Který z útvaru na příštím slidu tvoří část tohoto obrazce? This demonstration was created by Thomas P. Pusateri (2004) for Thomson/Wadsworth.

1 2 3 4 This demonstration was created by Thomas P. Pusateri (2004) for Thomson/Wadsworth. Answers: Items 1, 2 & 4 are a part of the figure; 3 is not. PART-WHOLE RELATIONSHIPS AND IMAGERY. Reed & Johnsen (1975) demonstrated that visual images often lack sufficient details for direct comparisons of part-whole relationships. In class, expose only the next slide and ask the class to form a mental image of that figure and wait a few seconds. Ask the class to write down the numbers of all of the figures that are part of the top figure. Reed, S., & Johnsen, J. (1975). Detection of parts in patterns and images. Memory and Cognition, 3, 569-575.

Jiný obrazec Vytvořte si představu tohoto obrazce Který z útvaru na příštím slidu tvoří část tohoto obrazce? This demonstration was created by Thomas P. Pusateri (2004) for Thomson/Wadsworth.

1 2 4 3 This demonstration was created by Thomas P. Pusateri (2004) for Thomson/Wadsworth. Answers: figure 1, 3 and 4 are a part of the original. Figure 2 is not. Typically students have difficulty recognizing figure 4 as part of original. PART-WHOLE RELATIONSHIPS AND IMAGERY. Reed & Johnsen (1975) demonstrated that visual images often lack sufficient details for direct comparisons of part-whole relationships.

Carmichael, Hogan, & Walters Účastníkům byly ukázány různé obrazce s jedním ze dvou slovních označení Přesýpací hodiny nebo stůl Slunce nebo kormidlo

Carmichael, Hogan, & Walters Po čase byli účastnící požádáni aby nakreslili původní objekt Účastníci zkreslili obraz podle slovního označení

Mentální rotace Shepard & Metzler (1971) Účastníci mají rozhodnout, zda se jedná o stejné tvary Některé páry jsou shodné, ale otočené o různé úhly Summary of research on mental imagery should come after evidence.

Shepard & Metzler - výsledky Discuss how results indicate we treat mental image similar to how we would treat the actual object.

Hypotéza funkční ekvivalence Poprvé navržena Shepardem a Kosslynem Mentální představy jsou interní reprezentace které fungují na analogických principech, jakým funguje vnímání objektů v externím prostředí. =

Neuropsychologické důkazy Cohen & Kosslyn Při vnímání a mentální rotaci jsou použita stejná mozková centra

Teorie funkční ekvivalence Kosslyn (1983) Zapamatování mapy Poté prozkoumávat ostrov v představě Měřeny vzdálenosti mezi objekty ve formě reakčního času Od chaty k travinám Od chaty k moři

Kosslyn (1983) výsledky Lineární vztah mezi vzdáleností a reakčním časem Důkaz pro hypotézu funkční ekvivalence Mentální představy jsou interní reprezentace které fungují analogicky jako percepce fyzických objektů

Kognitivní mapy

Tversky (1993) Kognitivní mapy jsou více kognitivní koláže Konstruktivistický pohled na tvorbu kognitivních map Zkreslení nastávají při používání heuristik Tversky, B. (1993). Cognitive Maps, Cognitive Collages, and Spatial Mental Models. In Frank, A.U. and Campari, I. (Eds/) Spatial Information Theory: A Theoretical Basis for GIS, Proceedings COSIT ’93. Lecture Notes in Computer Science, 716, pp. 14-24, Springer: Berlin.

Vliv heuristik Heuristiky rotace Heuristika zarovnání Snaha převádět šikmé objekty do osových směrů S-J a V-Z Heuristika zarovnání Studentům byly prezentovány dvě mapy Ameriky Jedna byla správná a na druhé byla jižní Amerika posunuta na západ Většina studentů považovala posunutou mapu za správnou Tversky, B. (1993). Cognitive Maps, Cognitive Collages, and Spatial Mental Models. In Frank, A.U. and Campari, I. (Eds/) Spatial Information Theory: A Theoretical Basis for GIS, Proceedings COSIT ’93. Lecture Notes in Computer Science, 716, pp. 14-24, Springer: Berlin. Alignment heuristic depicted in previous slides is reiterated here. Tversky, B. (1981). Distortions in memory for maps. Cognitive Psychology, 13, 407- 433.

Vliv heuristik Heuristika hustoty Heuristika symetrie Čím více objektů mezi dvěma body, tím větší je odhadovaná vzdálenost Heuristika symetrie Nepravidelné objekty bývají prezentovány jako pravidelné Tversky, B. (1993). Cognitive Maps, Cognitive Collages, and Spatial Mental Models. In Frank, A.U. and Campari, I. (Eds/) Spatial Information Theory: A Theoretical Basis for GIS, Proceedings COSIT ’93. Lecture Notes in Computer Science, 716, pp. 14-24, Springer: Berlin.

Výzkumy auditivních představ Subvokalizace je neviditelný a neslyšitelný pohyb mluvících svalů, který nastává při čtení pro sebe.

Výzkumy auditivních představ Subvokalizace je propojena s fonologickou smyčkou v pracovní paměti. Je indikátorem použití vnitřního ucha a vnitřního hlasu

Kinestetické představy Během závodů není povoleno projíždět v tréninku aktuální trať Proto závodníci chodí po břehu a plánují svůj průjezd a pohyby Při těchto aktech jsou používány kinestetické pohyby

Výzkumy mentálních cvičení Smith & Holmes (2004) 40 golfistů se účastnilo nácviku dvakrát týdně po dobu 6 týdnů Jedna skupina se dívala na záznam svých úderů Druhá četla golfové knihy 43

Výzkumy mentálních cvičení Smith & Holmes (2004) J. of Sport & Exercise Psychology Během pre-testu nebyly mezi golfisty rozdíly Během post-testu byli významně lepší golfiste, kteří sledovali své údery ze záznamu. 44