Multidisciplinary aproach

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Present Simple and Continuous
Advertisements

Podpora rozvoje cizích jazyků pro Evropu 21. stol. INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním.
Novinky ze zahraničí IVIG 2008
Jméno autora: Mgr. Mária Filipová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_02_AJ_EP Ročník: 1. – 4. ročník Vzdělávací oblast:Jazyk a jazyková.
Tutorial: Mechanic - electrician Topic: Electric measurement the 2nd. year Measuring devices 1 Prepared by: Ing. Jiří Smílek Projekt Anglicky v odborných.
Lada Leszkowová, Gymnázium K.V. Raise Hlinsko, 2014 leden
English grammar next.
AS A MAN THINKETH an interactive listen, read and repeat book for learning American English A NEW EDITION OF JAMES ALLEN’S CLASSIC edited by Robert Silber.
Název a adresa školy: Střední odborné učiliště stavební, Opava, příspěvková organizace, Boženy Němcové 22/2309, Opava Název operačního programu:OP.
2.1 School Practise „have got“
Počítačová grafika pro inženýry - CAD systémy pro DTP - znaky, stránky, dokumenty, tisk, osvitové jednotky pro manažery - obrázky, interpretace pro autory.
Halloween 2 1. slovní zásoba Halloween – opak., kontrola podle obr. (PPT) 2. tvoření věty oznamovací a otázky s danými slovy 3. říkanka Jack-O-Lantern,
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_AJK-3.PT-19-Služby Název školyStřední odborná škola a Střední odborné učiliště, Dubno.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_AJK-2.PT-15-Česká republika Název školyStřední odborná škola a Střední odborné učiliště,
Název a adresa školy: Střední odborné učiliště stavební, Opava, příspěvková organizace, Boženy Němcové 22/2309, Opava Název operačního programu:OP.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Označení:Sada: 3 Ověření ve výuce:Třída: Datum: Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ VY_32_INOVACE_ANJ_VL_3_15.
Tutorial:Mechanic - electrician Topic: Electric measurement the 2nd. year Power output- AC 3-phase Prepared by: Ing. Jiří Smílek Projekt Anglicky v odborných.
Terezie Rosová MARCH MAY JUNE JUNE-SEPTEMBER SEPTEMBER OCTOBER.
Sporty a aktivity e Anotace: Žáci si v prezentaci osvojí základní výrazy a fráze na téma Sporty a aktivity. Fráze si mohou procvičit dle zadání v prezentaci.
? PRESENT SIMPLE OR PRESENT CONTINUOUS. PRESENT SIMPLE PŘÍTOMNÝ ČAS PROSTÝ We read a lot. We read every day. We usually read books of fiction. Our friend,
Jméno autora: Mgr. Mária Filipová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_07_AJ_CM Ročník: 1. – 4. ročník Vzdělávací oblast:Jazyk a jazyková.
WALES „Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr.Dana Brdíčková.
Elektronická učebnice - II
Přítomné časy, budoucí – will, minulý čas prostý - 6. ročník Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu.
Předpřítomný čas Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ondřej Hoberla. Dostupné z Metodického portálu ISSN:
Podpora rozvoje cizích jazyků pro Evropu 21. stol. INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním.
Jméno autora:Mgr. Mária Filipová Datum vytvoření: Číslo DUMu:VY_32_INOVACE_06_AJ_ACH Ročník: 1. – 4. ročník Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková.
Musím to udělat? Do I have to do this?. Proč tam musíme jít? Why do we have to go there?
Modal Verbs = způsobová slovesa.
42.1 Reported statements (Nepřímá řeč)
Čím pojedete na dovolenou ? Co takhle autíčkem ?.
Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Není –li uvedeno jinak, je tento materiál zpracován.
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Educational program: Mechanic - electrician Title of program: Technical training II. class Astable multivibrator Worked out: Bc. Chumchal Miroslav Projekt.
Daily problems in the job Npor.Konvalinka Petr. Glossary Mobbing - sesypat se Mobbing - sesypat se Bullying - šikana, šikanování Bullying - šikana, šikanování.
Konverzace v anglickém jazyce ročník
Podpora rozvoje cizích jazyků pro Evropu 21. stol. INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním.
Přejít na první stránkuLONDON Test yourself by Ludmila Lukavcova double-decker.
Číslo: Digitální učební materiál vznikl v rámci projektu "Inovace + DVPP", EU peníze do škol, CZ.1.07/1.4.00/ Název: Present simple – Yes/No questions.
Maturita oral exam rehearsal Lada Leszkowová, GKVR Hlinsko, 2013 prosinec The Czech Republic.
Travelling Maturita oral exam rehearsal
Jméno autora: Mgr. Mária Filipová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_01_AJ_EP Ročník: 1. – 4. ročník Vzdělávací oblast:Jazyk a jazyková.
Jazyk a jazyková komunikace Cizí jazyk Slovesné časy v angličtině Present Continuous Practice VY_22_INOVACE_14 Sada 1 Základní škola T. G. Masaryka, Český.
Označení DUM 14 _ 16 _ Pl _ DUM Autor Příjmení a jméno: Pavelková Irena, Bc. Škola: Základní škola a Mateřská škola Štěpánkovice, příspěvková organizace.
All About Friends
Multidisciplinární přístup
Present simple Questions. Form of the question How do we form the present simple question? How do we form the present simple question in case of the 3rd.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_178 Název školyGymnázium, Tachov, Pionýrská 1370 Autor Mgr. Eleonora Klasová Předmět.
Název a adresa školy: Střední odborné učiliště stavební, Opava, příspěvková organizace, Boženy Němcové 22/2309, Opava Název operačního programu:OP.
Environment By Dagmar Machů Škola: SOU Valašské Klobouky Ročník: Nástavbové studium Podnikání 2 Název projektu: Zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Předmět:
1 Škola: Gymnázium, Brno, Slovanské náměstí 7 Šablona: III/2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název projektu: Inovace výuky na GSN prostřednictvím.
Kognitivní věda Multidisciplinární přístup Jakub Jura Filosofie Neurovědy Lingvistika Antropologie Psychologie Umělá inteligence.
Název a adresa školy: Střední odborné učiliště stavební, Opava, příspěvková organizace, Boženy Němcové 22/2309, Opava Název operačního programu:OP.
Název a adresa školy: Střední odborné učiliště stavební, Opava, příspěvková organizace, Boženy Němcové 22/2309, Opava Název operačního programu:OP.
y.cz Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Roman Chovanec Název šablonyIII/2.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jan Rozsíval. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací materiál.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jan Rozsíval. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací materiál.
Listening 2 vypracovala: Mgr. Monika Štrejbarová.
Výukový materiál VY_22_INOVACE_10_ Warming up – langage game
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
WH-QUESTIONS.
Critical thinking Critical thinking is a general term that covers all thinking processes that strive to get below the surface of something: questioning,
Essay to be included in final critique
Multiplying Fractions
Aristotle’s Three Ways to Persuade
Image Stitching II Linda Shapiro ECE/CSE 576.
Unit 2: The God Unit Questions to Guide our Studies.
VY_32_INOVACE_Spo_II_07 U4: What was happening?
Observations: Team Dynamics
Improved Static Resolution of Dynamic Class Loading in Java
Transkript prezentace:

Multidisciplinary aproach Engineering Psychology Cognitive Science Multidisciplinary aproach Philosophy Neuroscience Linguistics Anthropology Psychology Artificial Intelligence Jakub Jura jakub.jura@fs.cvut.cz http://users.fs.cvut.cz/~jurajaku/ing-psych/ info@psychoterapie-jura.cz

What is Cognitive From latin cognoscere = getting to know Distinguish emotional and rational Descarte’s „Cogito ergo sum“. Cognition is close to episthemology Symbolic cognitive models are theories of human cognition that take the form of working computer programs (Wilson & Keil 1999).

What is Cognitive Science Cognitive Science is the interdisciplinary scientific study of mind and its processes. It examines what cognition is, what it does and how it works (wiki). It si complex of study, which have an aim to answer old epistemological question by the empiral way. Mostly answer about nature of cognition, their resources, development, components and structuration (I. Havel). Study of all form of human inteligence – from sensation and perception, to speech, language and problem solving. http://en.wikipedia.org/wiki/Cognitive_science

Cognitive Science Components How human psyche working? Philosophy of science as a phylosophy of cognition Philosophy Neuroscience Linguistics Anthropology Psychology Artificial intelligence How to realise all of this on computers? Language mediated cognition. Cultural determination of cognitive processes Cognition, from biological point of view.

Philosophy Philosophy of science as a philosophy of cognition Positivism Aguste Comte Positiv (fr.) is certain and it is repetitively observable. Phenomenology Edmund Husserl, Martin Heidegger There is no objective reality. Subjective reality come of interpretation of the phenomenon. Constructivism George Kelly, Humberto Maturana, Keneth Gergen Reality is constructed by the humans.

Mind-Body Problem Monism Dualism Materialsm Mentalism Paralel Interakting Theory of identity

Psychology How human psyche working? Edward C. Tolman – Cognitive map Ulric Neisser – Cognitive ecology David Marr – Human vision Jean Piaget – Structural invariants of cognitive functiones

Edward C. Tolman – Cognitive map Multimodal mental representation Not only propositional code. Not only analog code. Since schema integrated both representation. Cognitive maps are a method we use to construct and accumulate spatial knowledge, allowing the "mind's eye" to visualize images in order to reduce cognitive load, enhance recall and learning of information (Wiki). If you try to draw a plan of yours dwelling environs.

Neisser's cycle of perception Cognitive Ecology Actual world Object available information Samples Modify http://www.akademik.unsri.ac.id/download/journal/files/scipub/jcs_si_106-111.pdf Schema of environment Exploration Locomotion and action Cognitive map Directs

David Marr – Human vision http://en.wikipedia.org/wiki/David_Marr_(neuroscientist) http://books.google.com/books?id=YRGoQgAACAAJ&hl=cs&source=gbs_book_other_versions http://kybele.psych.cornell.edu/~edelman/marr/marr.html

Jean Piaget Structural invariants of cognitive functiones Grupa G (A,*) Felix Klein – Erlangen program Geometrical space is set of properties of a space that is invariant under a given group of transformations (e.g. Given object is invariant to a transformation translation). Classification of geometries (projective, ) by their underlying symmetry (Klein) groups. Each of geometry have a specific invariant of transformation, which characterized them. Jean Piaget – psychological structuralism Each of developmental stage have a specific invariant of transformation, which characterized them. http://en.wikipedia.org/wiki/Felix_Klein http://en.wikipedia.org/wiki/Erlangen_program

Linguistics Language mediated cognition. Ferdinand de Saussure John L. Austin John R. Searle Noam Chomsky

John Langshav Austin (1911 - 1960) Distinguish performatives and constantives. British philosopher - linguistic phenomenalist. Object of his interest was an natural language (not artificial/logical like a B. Russel). His main work is theory of „speech act“. The language is not static system, but language is activity, is realisating of a speech act. . http://www.philosophypages.com/ph/aust.htm

John Rogers Searle (1932) English philosopher, concentrated to a natural language philosophy (follower of J. L. Austin). He developing theory of speech acts. http://en.wikipedia.org/wiki/John_Searle

Noam Chomsky (1928) American lingvist. He postulated hypothesis of deep and surface structures of language Deep structure is common for all nations and is inborn. Transformation between dee[p and s urface language structure is realised bz the transform grammar. http://www.chomsky.info/

Anthropology Cultural determination of cognitive processes Sapir–Whorf hypothesis - structure of a language affects the ways in which its speakers are able to conceptualize their world.

Neuroscience Cognition from biological point of view. Karl Pribram – holografic theory of memory.

K. H. Pribram Původem český neurovědec,který přišel s teorií, podle níž jsou informace v mozku ukládány ve více vrstvách, přičemž se jedna informace vyskytuje v několika nebo ve všech těchto vrstvách. Tím se vytváří její komplexní (prostorový) obraz a současně je z možné z jednoho fragmentu rekonstruovat celou informaci. http://www.cts.cuni.cz/events/pribram.html K., H., Pribram. Mozek a mysl. Gallery, Praha 1999. Fourierova transformace – převod dat z časoprostorové (globální) domény do spektrální (lokální).

Artificial Intelligence How to realize all of this on computers? The science and engineering of making intelligent machines

Marvin Minski (1927) American mathematician. He imagine human thinking as a process of transformation of symbols of outer and inner world, according to given rules. http://web.media.mit.edu/~minsky/ AI is the ability of a computer or other machine to perform those activities that are normally thought to require intelligence.

George Kelly (1905 - 1967) .A person.s processes are psychologically channelized by the way in which he anticipates events. Teorie osobních konstruktů (Personal construct theory) způsob popisu, hodnocení, interpretace a vysvětlení světa test repertoáru rolových konstruktů (role construct repertory test)

Čím mohou jednotlivé CS přispět? Filosofie AI Psychologie Lingvistika Antropologie Neurovědy