Rozpočet EU 2014 http://ec.europa.eu/budget/index.htm.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Rozpočet a politiky EU Milena Vicenová ČZU Praha,1. listopad 2013.
Advertisements

PŘÍPRAVNÉ ZASEDÁNÍ MONITOROVACÍHO VÝBORU RÁMCE PODPORY SPOLEČENSTVÍ 5. DUBNA 2004 PŘÍPRAVNÉ ZASEDÁNÍ MONITOROVACÍHO VÝBORU RÁMCE PODPORY SPOLEČENSTVÍ 5.
Změny v podpoře pro období Ing. Marian Piecha, Ph.D., LLM | generální ředitel Brno, 8. října 2013.
Příprava na kohezní politiku EU nadnárodní, národní a krajská úroveň Workshop pro zástupce ORP Olomouckého kraje, , Přerov.
Kohezní politika EU – současnost a perspektiva Radomír Špok Institut pro evropskou politiku EUROPEUM.
Doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy PF UK 5. května 2014.
VY_32_INOVACE_ Politiky unie oblasti činnosti unie dělení podle resortu, kterých se týkají (doprava…), nebo podle toho, jak v nich rozhoduje Rada.
Finanční prostředky pro příští programové období prosince 2006 Ing. Bohdan Hejduk, náměstek ministra.
Regionální politika v České republice a Evropské unii 5 Národní rozvojový plán ČR Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti.
Tento projekt je spolufinancovaný z Evropského fondu regionálního rozvoje. Akce se koná v rámci Programu cezhraničnej spolupráce SR-ČR pod názvem.
KOMBI Obsah shrnutí: Důvod vzniku a cíle evropské integrace
Finanční perspektiva EU Ministerstvo financí, odbor Národního fondu.
Fiskální politika státu, veřejné rozpočty
Soustava veřejných rozpočtů II.
VY_32_INOVACE_ Smlouva o EU je platná od Je zavedeno „evropské občanství“ Přináší „kritéria konvergence“ – ekonomické sblížení 1.Stabilita.
Orbis pictus 21. století Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu.
Jsme v EU, buďme v obraze. EU jako politický organismus Eva Pluskalová.
Nástroje makroekonomické politiky státu VY_32_INOVACE_
1 VŠFS KSM MEI Společný rozpočet EU Společný rozpočet EU Osnova: 1. Obecná charakteristika společného rozpočtu EU 2. Příjmy společného rozpočtu.
Ruská federace x WTO a OECD
Celnictví Význam a druhy cel.
Strukturální politika
Rozpočty územních samosprávných celků
Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
1.1. Prof. PhDr. Vladimír Čechák, CSc Prof. PhDr. Vladimír Čechák, CSC., :: ROZPOČET EU.
Regionální politika (Politika hospodářské a sociální soudržnosti - PHSS) Jana Frková Vzdělávací projekt financovaný z EU programu „Jean.
Jednotný programový dokument pro Cíl 2 regionu soudržnosti Praha na období 2004 – 2006 Ing. Hana Veselá Magistrát hl. m. Prahy Odbor fondů Evropské unie.
1 Společné politiky EU Mezinárodní ekonomická integrace VŠFS LS 2004/05 MS prezenční přednáška
Evropská Unie.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Ministerstvo financí je ústředním orgánem státní správy pro –státní rozpočet republiky, –státní závěrečný účet republiky, –státní pokladnu České republiky,
Podpora projektům EU SF aneb kvalitní podpora pro kvalitní projekty Ing. Jan Knyttl
FONDY EU Programové období
Program EU pro zaměstnanost a sociální inovace (EaSI)
Doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy PF UK 29. dubna 2015.
Evropská unie Ing. Jaroslava Syrovátková, Ph.D. Evropská ekonomická integrace.
Evropská unie Ing. Jaroslava Syrovátková, Ph. D
Seminář pro žadatele o finanční podporu – OP VVV CORSO IIa, Křižíkova 34, Praha 8, konferenční sál, 4.patro Ing. Tomáš Jeřábek.
Podmínky zápočtu VFA Docházka 50% Docházka 50% Prezentace referátu Prezentace referátu Test Test.
Společná zemědělská politika Mgr. Oldřich Hájek. Společná zemědělská politika Zemědělství obecně: Je základním sektorem ekonomiky Dnes nehraje tak důležitou.
Evropská integrace RNDr. Oldřich Hájek. Principy a kompetence  Politiky EU se liší v kompetencích členů a EU  Každá politika je řízena principy  Při.
Návrh rozpočtu Jihomoravského kraje na rok Východiska pro sestavení návrhu rozpočtu JMK na rok 2015  Návrh zákona o státním rozpočtu České republiky.
Rozpočet Evropské Unie ING. DAVID SLAVATA, PH.D..
Strategie sociálního začleňování na období let 2012 – 2020 Příspěvek ke konferenci "Sociálně vyloučené lokality - vznik, rizika, možnosti řešení"
Rozpočtová a fiskální politika 27. dubna 2016 doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy 27.
Strukturální politika Fondy. Cíle strukturální politiky Stírání strukturálních rozdílů - mezi odvětvími - Mezi regiony Dokážete určit, který region (stát)
Daně a rozpočty (Státní rozpočet, daňová soustava, hospodaření domácnosti, mzda, ZP + SP) Finanční gramotnost pro 9. ročníky 2016 / 2017 Bc. Tomáš Janda.
Veřejné rozpočty Mgr. Oldřich Hájek.
Dotační politika Bělá Ing. Ladislav Bittner. Ing
Priority Poslaneckého klubu ELS-ED na období
Rozpočtová a fiskální politika
Rozpočet Evropské unie
Rozpočet obce.
Svítání na lepší časy. Odrazilo se naše zemědělství ode dna?
Svítání na lepší časy. Odrazilo se naše zemědělství ode dna?
Rozpočtové právo I 20. dubna 2016 doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D.
Evropská integrace Společná zemědělská politika
Rozpočtové právo 2. května 2016 doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D.
Společná obchodní politika
Návrh rozpočtu Jihomoravského kraje na rok 2015
Tvorba veřejných projektů – příklad Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost Mgr. Bc. David Póč Oddělení pro strategii a rozvoj/Katedra.
Vliv společné zemědělské politiky na finanční situaci v odvětví
Strukturální politika
EU Moravskoslezský kraj a příležitosti budoucí kohezní politiky
Veřejné finance Rozpočet EU
Rozpočtová a fiskální politika
Ekonomika Clo a celní politika 4. Ing. Miroslava Farmačková
Rozpočtová a fiskální politika
Daně.
ÚLOHA STÁTU V TRŽNÍ EKONOMICE
Transkript prezentace:

Rozpočet EU 2014 http://ec.europa.eu/budget/index.htm

Programovací období EU je sedmileté Programovací období EU je sedmileté. Nyní se nacházíme na přelomu období. Struktur fondy.a fond soudrž. Zeměděl. a rozvoj venk. Námořní a rybářský

V praxi však logicky dochází k tomu, že určité členské státy (Německo, Nizozemsko, Skandinávie) do rozpočtu každoročně přispívají více než z něj prostřednictvím plateb svým zemědělcům, zaostávajícím regionům atd. čerpají. Naopak např. státy jižního křídla EU jsou dlouhodobými příjemci z rozpočtu EU, neboť z něj dostávají více než do něj odvádějí. Rozpočet EU je tak praktickým vykonavatelem solidarity mezi členskými státy s cílem postupného vyrovnání úrovně jejich ekonomické vyspělosti (viz graf č. 2).

Odkud plynou příjmy do rozpočtu EU Dávky uvalené na dovážené zemědělské produkty ze třetích zemí. Cla za dovozy zboží ze třetích zemí do EU vybraná podle společného celního tarifu. Tyto dva odvody pramení z toho, že v EU existuje jednotný trh, EU reguluje celní politiku vůči třetím zemím, proto to, co se na clech a dovozních dávkách vybere, odvede se do rozpočtu EU. 1,4 % výnosu z DPH. Vyrovnávací příspěvek do max. hodnoty 1,24 % HDP daného státu.

Další zdroje: přebytky z předcházejícího roku příjmy z administrativních operací institucí úroky z opožděných splátek sankce, apod.

Příjmy v % z dovozu z dovozu Vyrovnávací příspěvek do 1,24 % z HDP

Základní výdajové složky 1 Udržitelný růst (zjedonodušeně výdaje na strukturální a „regionální politiku“) 2 Ochrana přírodních zdrojů Unie (zemědělství a rozvoj venkova, životní prostředí, boj proti změně klimatu) 3 Občanství, svoboda, bezpečnost a právo – viz další snímky 4 Úloha globálního partnera – viz další snímky 5 Administrativa

Rozvoj regionů Zemědělství a rozvoj venkova

Výdaje z rozpočtu EU 2013 v % Rozvoj regionů Rozvoj venkova Dotace do zemědělství Rozvoj regionů

1) Podpora regionů 46,8 % http://www.mapaprojektu.cz/cs/index.shtml

2) Dotace do zemědělství 29 % a rozvoj venkova 10,7 % Dotace ze zdrojů EU i národních spravuje Státní zemědělský intervenční fond. Dotace probíhají formou přímých plateb zemědělcům na plochu bez ohledu na jejich produkci (mohou pěstovat cokoliv - jejich rozhodování je na základě poptávky na trhu). Prostřednictvím Jednotné žádosti mohou zažádat o následující platby: Jednotná platba na plochu (SAPS), Oddělená platba na cukr a Oddělená platba na rajčata, Zvláštní podpory – na dojnice, telata masného typu, bahnice, brambory pro výrobu škrobu a chmel, …. V roce 2012 byl ekonomický výsledek odvětví 16,1 mld. Kč zisku, což je historicky druhý nejvyšší ekonomický výsledek dosažený po roce 1990. ZPRÁVA O STAVU ZEMĚDĚLSTVÍ ČR ZA ROK 2012 novější není k dispozici

3) a) Svoboda, bezpečnost a právo (1,4%) Jde o solidaritu a řízení migrace. Podpora zemí na kterých leží břemeno v oblasti ochrany vnějších hranic. Vývoj schengenského informačního systému

Cizinci 3. zemí se zaevidovaným povoleným pobytem na území České republiky k 31.12. 2013 http://www.mvcr.cz/clanek/cizinci-s-povolenym-pobytem.aspx?q=Y2hudW09MQ%3d%3d http://www.mvcr.cz/clanek/cizinci-s-povolenym-pobytem.aspx?q=Y2hudW09MQ%3d%3d

3) b) Občanství Boj proti terorismu. Ochrana spotřebitele a civilní ochrana. Oslovení občanů a komunikace o Evropě. Financováním kulturních programů.

4) Úloha globálního partnera (6,4%) Výdaje na klíčové prvky zahraniční politiky EU: -podpora mírového procesu: např. na Blízkém východě (Palestina) a posilování stability v Kosovu, program SPRING (podpora reformy partnerství a růstu podporujícího začlenění) napomáhá zemím arabského jara…!) Výdaje na bezpečnostní politiku - pro civilní ochranu (pro zásahy v třetích zemích) Pomoc kandidátským zemím Humanitární pomoc - v případě krizových situací Spolupráce s průmyslově vyspělými zeměmi USA, Japonsko.

5 Administrativa (5,6 %) Rozpočet EU na rok 2013 obsahoval 1 % snížení stavu zaměstnanců a snaha Komise o snížení počtu zaměstnanců o 5 % ve všech orgánech EU během pěti let V komisi pracuje cca 32000 zaměstnanců

Zásady pro sestavení ER - 1 Jednotný (veškeré příjmy a výdaje jsou uvedeny v jednom dokumentu). Vyrovnaný (výdaje nesmí přesáhnout příjmy). Příjmy a výdaje rozpočtu se vyjadřují v eurech. Zásada univerzality: 1) „nepřiřazení", příjem není přiřazen určitému výdaji, 2) „brutto princip“: příjmy a výdaje musí být zaneseny v rozpočtu v plné výši bez jakýchkoli vzájemných zápočtů.

Zásady pro sestavení ER - 2 Zásada specifikace:Každá výdajová položka musí mít určený účel a cíl z důvodu aby se předešlo záměnám prostředků. Zásada řádného finančního řízení: Řízení finančních prostředků EU musí být v souladu se zásadami hospodárnosti, účinnosti a efektivity. Zásada průhlednosti: Řízení finančních prostředků EU musí být transparentní. Rozpočet, opravné rozpočty i roční účetní závěrky se zveřejňují v Úředním věstníku.

Sestavení a schvalování ER ER je společným dílem EK, Rady ministrů a EP. Návrh rozpočtu sestavuje EK. Předkládá ho Radě ministrů financí (ECOFIN), ta může vnést změny. Následně projednává EP. Ten může návrh Rady přijmout, navrhnout další změny, nebo jako celek odmítnout. Důvodem tohoto postupu je dělení výdajů na povinné (mandatorní) a nepovinné. Povinné výdaje (cca 50 %), musí být do rozpočtu zahrnuty, protože jsou vytvářeny na základě Lisabonské smlouvy (patří sem většina výdajů na Společnou zemědělskou politiku, anebo výdaje na rozvojovou pomoc). Nepovinné výdaje (strukturální fondy, sociální programy, projekty na ochranu ŽP, kulturu aj. ) jsou v rozhodovací pravomoci EP. Správu rozpočtu provádí EK, kontrolu hospodaření EP a ÚD.