Programovací jazyky Programovací jazyky jsou jazyky sloužící k tvorbě počítačových programů Dělení:  nižší  vyšší jazyky primitivní, jejichž instrukce.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Základy ukládání dat v počítači
Advertisements

Makra v Excelu.
Projekt Anglicky v odborných předmětech, CZ.1.07/1.3.09/
Programování v C jazyku - SEMINÁŘ
VÝVOJ PROGRAMOVACÍCH JAZYKŮ PERSPEKTIVY ELEKTRONIKY 3. Celostátní seminář, 18. března 2003 Ing. Pavel Pokorný UNIVERZITA TOMÁŠE BATI VE ZLÍNĚ Fakulta technologická.
Základní přehled o použití jednotlivých částí klávesnice
Digitální učební materiál
Přednáška č. 1 Úvod, Historie zpracování dat, Základní pojmy
Základy html pro úplné začátečníky.
Jak na web První krůčky Lukáš Reindl. Co je potřeba Budeme potřebovat počítač, na kterém běží alespoň nějaký jednoduchý textový editor (ve Windows Notepad.
HYPERTEXT PREPROCESSOR. PROGRAMOVÁNÍ. DEFINICE POJMŮ Problém Problém nevyřešený, nežádoucí stav obvykle vyžaduje nějaké řešení Neřešitelný problém Neřešitelný.
Aplikační a programové vybavení
Software start počítače a operační systém.
 Informací se data a vztahy mezi nimi stávají vhodnou interpretací pro uživatele, která odhaluje uspořádání, vztahy, tendence a trendy  Existuje celá.
Vytváření, použití dávkových souborů
SOFTWARE dálkové studium PODNIKÁNÍ 2. listopad 2006.
Dajbych Václav Pole Další stránku vyvoláte levým kliknutím na Vaší myš, nebo popřípadě rolovacím kolečkem.
ALGO – Algoritmizace 1. cvičení
CZ.1.07/1.4.00/ VY_32_INOVACE_133_IT7 Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Vzdělávací oblast: Informační a komunikační technologie Předmět:Informatika.
PROGRAMOVACÍ JAZYKY (c) Tralvex Yeap. All Rights Reserved.
Programování PA - 2.
Algoritmizace a programování
Algoritmizace a programování Podmíněné a cyklické příkazy- 08
Procedury a funkce Základní charakteristika a použití v programu.
Základy algoritmizace a programování
Programování Michal Žůrek.
ALGORITMIZACE (c) Tralvex Yeap. All Rights Reserved.
Orbis pictus 21. století Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu.
Informatika / programování
Simulační modely a programové vybavení. Vývoj simulačních programů  Původně pouze strojový kód –Příliš dlouhé, náročné na programátora, obtížné hledání.
Macromedia Dreamweaver Software pro editaci kódu Bohuslav Čech3MA381.
Od Lucie Zíbové z 9.A. Autorské právo Autorské právo je právo autora k dílu. Autorské právo vzniká hned po zveřejnění díla. Autorské právo se značí ©(C.
Od zadání úlohy k programu Výpočetní systémy I 8. přednáška.
Orbis pictus 21. století Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu.
Přepínání klávesnice Umístění jednotlivých znaků se na klávesnici může měnit v závislosti na tom, jakou klávesnici používáme.U nás se samozřejmě nejčastěji.
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Algoritmizace a programování Úvod do Delphi - 04 Mgr. Josef Nožička IKT Algoritmizace a programování
Aplikační programy, programovací jazyky, formáty datových souborů
Operační systém Windows - - organizace dat na disku
Referát č.8 Daniela Venusová.
Gymnázium, Obchodní akademie a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Hodonín Úvod do programování.
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Digitální učební materiál
Programování POCSI. Programovani/POCSI2 Základní pojmy Akce - děj nad objekty, mající začátek a konec, a mající přesně definovaný účinek. Příkaz - popis.
doc. RNDr. Zdeněk Botek, CSc.
Visual Basic - programování
Visual Basic Úvod do programování. Co je to program  Program je řada příkazů, které určují počítači, co má provádět, jak má zacházet s vloženými daty.
Podprogramy (subroutines) Pojmenované kousky programu, které –tvoří logicky ucelené části –se v programu opakují Jsou zapsány na jednom místě a v případě.
Počítače-osmibitové a šestnáctibitové
KURZ ALGORITMIZACE A PROGRAMOVÁNÍ V JAZYCE C Lekce č. 4: Programovací jazyk C Bc. Radek Libovický.
Základy programování mikropočítačů První program v jazyce symbolických adres.
CZ.1.07/1.5.00/ Využití ICT pro rozvoj klíčových kompetencí CZ.1.07/1.5.00/ Střední odborná škola elektrotechnická, Centrum odborné přípravy.
Programovací jazyky OB21-OP-EL-KON-DOL-M Orbis pictus 21. století.
Překladače 1. Překladače a programovací jazyky © Milan Keršlágerhttp:// Obsah:
Orbis pictus 21. století Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky Interkomunikační adresní systém.
Odborný výcvik ve 3. tisíciletí Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu.
Orbis pictus 21. století Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky Interkomunikační adresní systém.
Prezentace Powerpoint 1 Prezentace vznikla v rámci projektu Škola 21. století, reg. číslo: CZ.1.07/1.3.06/ , který realizuje ZŠ a MŠ Lomnice nad.
SOFTWAROVÁ PODPORA PRO VYTVÁŘENÍ FUZZY MODELŮ Knihovna fuzzy procedur Ing. Petr Želasko, VŠB-TU Ostrava.
Vývojová prostředí Objektově Orientované Programování OB21-OP-EL-KON-DOL-M Orbis pictus 21. století.
Stránkování MATĚJ JURIČIČ 2015/2016 EP1 SPŠ A VOŠ JANA PALACHA KLADNO.
NÁZEV ŠKOLY:SOŠ Net Office, spol. s r.o. Orlová Lutyně
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
KIV/ZD cvičení 10 Tomáš Potužák.
Algoritmizace – základní pojmy
Programování ENUM, SWITCH,pole jednorozměrná a vícerozměrná, deklarace, inicializace, kopírování, porovnání Erik Král.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
Mikropočítač Soubor instrukcí
Algoritmizace a programování
1. ročník oboru Mechanik opravář motorových vozidel
Transkript prezentace:

Programovací jazyky Programovací jazyky jsou jazyky sloužící k tvorbě počítačových programů Dělení:  nižší  vyšší jazyky primitivní, jejichž instrukce (víceméně přesně) odpovídají příkazům procesoru podstatně srozumitelnější, struktura jejich zdrojového kódu je logická

Assembler Assembler (oficiálně česky Jazyk symbolických adres) vznikl někdy na konci čtyřicátých let minulého století. Patří mezi nižší programovací jazyky (strojově orientované). To znamená, že "slova" jazyka víceméně odpovídají instrukcím strojového kódu. Jejich podoba je však samozřejmě zapamatovatelnější (alespoň pro ty, kteří umějí anglicky). Kompilátor má tedy podstatně jednodušší práci, než u vyšších jazyků (to jsou prakticky všechny ostatní). Výhodou je vysoká rychlost kompilace, a někdy i programu. Každý soubor s příponou.exe nebo.com se dá převést na assembler bez ohledu na jazyk, v jakém byl napsán. Tím se program stane pro člověka mnohem čitelnější, než strojový kód. Programy, které toto umožňují se nazývají disassemblery. Disassemblery se dají zneužít ke crackování programů (měnění těch částí kódu, které chrání software před nelegálním kopírováním). Vznik assembleru byl ve své době docela pokrok, před tím se programy psaly jen přímo ve strojovém kódu, a najednou si programátor nemusel pamatovat (nebo zdlouhavě vyhledávat v tabulkách) spousty nezapamatovatelných znaků. Například instrukce pro skok (jump) v Assembleru je JMP (+ parametry), pro nastavení (přesun) dat (move) MOV (+ parametry),... Až o hodně později Assembler nahradily vyšší programovací jazyky a asm se dnes používa jen jako jejich doplňek.

A SEGMENT ASSUME CS:A,DS:A ORG 100H START: MOV AH,9 MOV DX,OFFSET TEXT INT 21H MOV DL,'$‚ MOV AH,2 INT 21H INT 20H TEXT DB 'TENHLE PROGRAM',13,10,'UMI NAPSAT I $‚ A ENDS END START ukázka zdrojového kódu napsaného v assembleru

Basic Basic je dnes už překonaný programovací jazyk. Byl vyvinut v roce 1964 v Darthmouth College v USA. Název vznikl zkratkou Beginners All-purpose Symbolic Instruction Code, což víceméně znamená: Pro začátečníky určený víceúčelový programovací prostředek. Byl určen pro výuku programování. Basic nemá pevně danou normu - existuje mnoho "typů" (Basic-G, QBasic, Visual Basic, PDS,...). Další vlastností Basicu je jeho vhodnost pro krátké prográmky, ovšem píšete-li něco většího, zaručeně se ve zdrojovém kódu ztratíte. Je to proto, že nemá moc velké formální požadavky - nemusíte vůbec nic definovat (což silně ubírá na přehlednosti)

ukázka zdrojového kódu napsaného v Basicu 10 CLS 20 PRINT "Napis libovolne kladne cislo"; 30 INPUT A1 40 IF A1<0 THEN IF A1=0 THEN PRINT "Vyborne, je fakt kladne„ 70 GOTO PRINT "Je zaporne, mas napsat kladne!!!"; 90 GOTO PRINT "Je to nula, mas napsat kladne cislo!!!"; 110 GOTO END

C Jazyk relativně nízké úrovně, původně zaměřený na programování operačních systémů. Má velmi úsporné vyjadřování, a proto je poněkud nepřehledný. Existuje velké množství rozšíření jazyka, nejznámější je objektově orientované C++. Syntaxi "céčka" převzala pousta dalších jazyků (PHP, Java, Perl,...)

Delphi je objektově orientovaný programovací jazyk pro operační systém Windows. Ve skutečnosti jde o Object Pascal ( = Pascal upravený pro objektově orientované programování) doplněný množstvím různých knihoven a vizuálním prostředím. Delphi vyvinula firma Borland (známý výrobce dnes už legendárních překladaču Pascalu). Existuje více verzí, nejnovější je (myslím) verze 8. Správně by se měl název Delphi používat jen pro to vývojové prostředí, avšak já jej zde budu používat i pro onu Borlandovskou verzi Object Pascalu. Delphi má (jak jsem už napsal) vizuální prostředí – to znamená, že se celý program ovládá myší (jen vlastní kód se musí psát). Programovací prostředí je tvořeno několika panely, s nimiž programátor pracuje. Například si z jenoho panelu vybere nějakou komponentu (jednu ze "součástek", ze kterých se skládá program, např. tlačítko, editační pole, ale i clientsocket - "neviditelný" nástroj umožňující práci se skupinou síťových protokolů TCP/IP), tuto komponentu potom vloží na formulář (= hlavní okno) nově vznikajícího programu, díky tomu s ní protom může v programu pracovat. Zároveň skládáním viditelných komponent určuje vzhled své aplikace. Pomocí jiného panelu zase nastavuje vlastnosti komponent ležících na formuláři, vytváří procedury jako reakce na událost (jediným klikntím,...). Delphi

ukázka vývojového prostředí Delphi