Elektromobily minulosti a budoucnosti www.elektromobily.org www.elektromobilyoz.eu Elektromobily minulosti a budoucnosti
První elektromobil před 177 lety 1828 sestavil slovák Jedlík první model s elektromotorem 1832 - 1839 sestavil skotský obchodník Robert Anderson první elektrické vozidlo Nizozemský prof. Sibrandus Stratingh a jeho asistent Christopher Becker sestavili první elektromobil v roce 1835
Fotovoltaické elektromobily mají 100 let První elektromobil postavený v USA, 1893 Baker electric z roku 1912, sluneční články na střeše
Elektromobil Františka Křižíka 1895 (3,7 kW) Třetí Křižíkův elektromobil byl plugin-hybrid se dvěma motory na zadních kolech. Později na něj navázal Ferdinand Porche Elektromobil Thomase Edisona 1913
Překonání 100 km/h před 110 lety 17 ledna 1899 Belgičan Camille Jenatzy elektromobilem Jamais Contente (Nikdy spokojená) překonal jako první vozidlo na světě 100km/h
Československý Klub elektromobily
Československá historie Elektromobil LIAZ
Škoda, Tatra Beta elektro
Současný stav elektromobilů Parametry: - max. rychlost 250 km/h - zrychlení 0-100 za 4s dojezd 200 až 600 km - rychlé nabití za 10 minut Aktuální evropské elektromobily: Opel Ampera BMW Mini E Pininfarina B0 Mercedes Smart Electric Fiat Panda Electric Think City ( dříve Ford )
Ideální auto na dojíždění do práce 100km na jedno nabití Spotřeba energie 15 kWh na 100km Ve městě i méně díky rekuperaci Při nočním nabíjení je cena za palivo 1 EURO / 100km Minimální náklady na údržbu elektromotoru Není třeba převodovka, rozvody, svíčky, olej, výfuk, palivový systém, spojka
Emise V současnosti auta vypouštějí do ovzduší průměrně 161 gramů CO2 na kilometr. Evropská komise navrhla snížení emisí oxidu uhličitého u nových automobilů na 130 gramů na kilometr do roku 2012. V ČR (550g CO2 / kWh) 80 g CO2 na km Tyto nepřímé emise se po dobu životnosti elektromobilu zmenšují 10% emise prachu z brzdových deštiček Minimální emise hluku ve městech Není znečištění olejem
Porovnání počtu součástí motoru Zjednodušení vozidla Porovnání počtu součástí motoru
Elektrické kola a motorky
Elektrické vozítka pro všechny generace
Elektrobusy, bateriové trolejbusy - max. výkon 180 kW max. rychlost 100 km/h dojezd 300 km
Akumulátory LITHIUM-ION BATTERY
Hustota energie akumulátorů
Superkondenzátory Dočasné úložiště pro akceleraci a rekuperaci
Zinek-vzduch akumulátory Zatím nelze elektricky nabíjet, vhodné pro nabíjení výměnou za recyklované
Nabíjecí infrastruktura 113 míst v ČR + 2 Slovensko: Nové Zámky (klub) Inkubátor Malacky Bratislava ? 1730 Rakousko 600 Německo 5000 Finsko 300 UK ...
Elektroletadla
Elektrolodě Vranovská přehrada: Zelená míle
Podpora elektromobilů - Bezplatný vjezd do center města - Možnost bezplatného dobíjení na parkovištích - Nulová silniční daň Nižší sazba povinného ručení. Povinné ručení elektromobilu v ČR: 499 Kč ročně bez bonusů (17 euro)
Připravovaná výroba elektromobilů Nová osobní Tatra Italská Pininfarina B0 León Twin Drive Ecomotive VW Golf TwinDrive
BMW Mini
Pininfarina B0 – výroba 2009
Tata Indica Electric
Fiat Panda electric
Dodávka Fiat E-Power
Smith Electric Vehicles Anglická firma na podvozcích české Avie
GM: Chevrolet Volt + Opel Ampera
Tesla
ZAP Alias
Venturi Fetish
Jeep Wrangler Unlimited EV
Dodge Circuit EV je jako Viper, ale na elektřinu
Pro hybridní pohony je důležitější výkonová hustota než hustota energie! Superkondenzátory – bezkonkurenční
E-Flex technologie, de facto sériový hybridní pohon Li-ion akumulátor, 180kg, dojezd 60km, životnost 10 let Výkon elektromotoru 120kW Dobíjení 110V po dobu 6,5 hodin Navíc litrový tříválec 50kW pro dobíjení 0 - 5l/100km Cena 30 tis. USD předpokládaný prodej od 2010
Spalovací motor 1,5l, 57kW,110Nm Elektromotor synchronní s permanentním magnetem 50kW, 400Nm Akumulátor NiMH, 200V, 21kW Kombinovaný výkon 82kW Spotřeba 5l/100km prakticky nezávisí na typu provozu Cena 22 tis. USD
Paralelní hybrid Spalovací motor 1,3l, 70kW, 123 NM Elektromotor relativně slabý 15kW, 103Nm Spotřeba 5,2 l bez ohledu na typ provozu Převodovka CVT s plynule měnitelným převodem Cena 24 tis. USD
Čínská firma BYD produkující zejména akumulátory do mobilních telefonů (patrně v současnosti největší na světě) Nová technologie lithium iron phosphate (LiFePo) známá rovněž jako A123 Hybridní vozidlo s akumulátorem 20kWh a špičkovým výkonem 120kW má deklarovaný dojezd 90km. Po vyčerpání kapacity je k dispozici paralelní spalovací motor. Předpokládaná cena 6 tis. USD
EV1
Zdroje pro tuto prezentaci: Wikipedia, web Automobilky Alternativní pohony v dopravě, Doc. Jiří Macur, FAST VUT v Brně Archív klubu Elektromobily CDV Mgr. Jaromír Vegr Ing. Jaromír Marušinec, Ph.D. MBA sdružení Elektromobily a VUT v Brně