Elektromobily minulosti a budoucnosti

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Výuka anglického, německého jazyka a matematiky na středních školách ve třídách s integrovanými žáky se specifickými poruchami učení pomocí informačních.
Advertisements

Alternativní pohony v dopravě
Vlastislav Tůma šéfredaktor Truck&business
Výkupní ceny 2013 Budoucnost bioplynu, Hospodářská komora,
Shrnutí výhod při použití plukotraku 1.
Jednotné evropské mýtné 0 TRUCK BUSINESS DAY BRNO, 10. Č ERVEN 2009.
Připojení fotovoltaických elektráren
Výpočet práce z výkonu a času. Účinnost
Solární systémy pro aktivní topení
OPEL AMPERA Brno Obsah prezentace OPEL AMPERA • Technické parametry • Jízdní parametry • Bezpečnost • Design • Výbava • Cena • Úspěchy • Velcí.
Výroba CAS 20/4800/400-S2R Tatra 815 Terrno 4x4.2 pro JSDHO Přeštice
Elektromobily Předpokládá se, že elektromobily se budou v budoucnosti stále více využívat. Jejich největší výhodou je převádění energie na pohyb s účinností.
KM STUDIOS presents - Bugatti Veyron - Bugatti Veyron je nejvýkonnější sériově vyráběný automobil na světě. sériově vyráběnýautomobilsériově vyráběnýautomobil.
Solární systémy pro aktivní topení Ing. Tomáš Kopecký 10:30.
Převody jednotek délky objemu hmotnosti času
Opel a stlačený zemní plyn (CNG) Zbyněk Janeček Fleet & CV Manager GM Southeast Europe (Opel, Chevrolet) Branch office Praha Praha,
Elektromobil přichází
SUPERBEL Projekt elektromobilu Škoda Superb. Partneři projektu Škoda Auto a.s. Vysoké učení technické v Brně, FEKT, CVIS Sdružení Elektromobily EVC group.
Ekonomika provozu a současné trendy v oblasti využívání sluneční energie A5M13VSO-7.
Projekt RegInnoMobil – inovativní řešení pro regionální mobilituHarald Buschbacher Financováno Rakouským ministerstvem dopravy, inovaci a technologie v.
Pohled Ministerstva životního prostředí na zákon o podpoře obnovitelných zdrojů Ing. Miroslav Hájek, Ph.D. Ministerstvo životního prostředí.
Mapa zájmu - plány.
Vysoká cena ropy mnoha lidem způsobuje značné problémy. U autodopravců nebo jiných firem, které jsou závislé na vysoké spotřebě paliv, může vysoká cena.
Výzkumný úkol Gymnázium Zábřeh
Mýtné systémy v ČR a Evropě 0 TRUCK & BUSINESS DAY BRNO, 10. kv ě ten 2010.
Emise automobilů Michal Jílek, 9.C ZŠ Šumperk, Dr. E. Beneše 1.
Internetový portál Ing. Bronislav Bechník, Ph.D. odborný garant oboru Obnovitelná energie a úspory energie
Čistá mobilita, elektromobilita Ing. Luděk Sosna, Ph.D. ředitel odboru Strategie ELEKTROMOBILITA ve veřejné dopravě, Praha,
Výroba a rozvod elektrické energie
Ing. Ondřej Smíšek ČVUT FD Děčín
Jaké jsou technické prostředky ke snižování vlivu dopravy na životní prostředí - Jaká auta budeme používat? Patrik Macháček ZŠ Vítězná, Litovel 1250.
SEKUNDÁRNÍ TRH UŽITKOVÝCH VOZIDEL
Ekologie na silnicích Auta na elektřinu.
SOUČASNÝ SVĚTOVÝ VÝVOJ TROLEJBUSOVÉ DOPRAVY … nebo ELEKTROBUSY ? Ing. Jan SPOUSTA.
SOUČASNÝ SVĚTOVÝ VÝVOJ TROLEJBUSOVÉ DOPRAVY … nebo ELEKTROBUSY ?
Hybridní pohon Vojtěch frajt
Plánování dopravní infrastruktury z pohledu projektanta
Magazín o budoucnosti dopravy JAN HORČÍK, šéfredaktor.
Magazín o budoucnosti dopravy
Oddělení vodíkových technologií
Automobily a výfukové plyny
1. 2 VÝZKUMNÉ CENTRUM JOSEFA BOŽKA Katedra elektrických pohonů a trakce K ČVUT Praha ELEKTROMOBILY A HYBRIDNÍ ELEKTROMOBILY Díl II Prof. Ing. Zdeněk.
Mezinárodní autopůjčovna - auta na elektřinu nebo CNG -
CNG SUMMER ECO TOUR 2010 KONCEPT A EVALUACE PROJEKTU.
Větrná energie.
Elektromobil automobil na elektrický pohon jako zdroj energie
Ekonomické aspekty fotovoltaiky A5M13FVS-12. Ekonomické hodnocení PV systémů Cena elektřiny vyrobená nějakým systémem (např. fotovoltaickým) se obvykle.
Použití CNG v dopravě Svaz dopravy 5. března 2009 Ing. Jan Zaplatílek.
Gymnázium a obchodní akademie Chodov Smetanova 738, Chodov Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Výroba elektřiny z obnovitelných zdrojů v ČR v roce 2004 Ladislav Pazdera Ministerstvo průmyslu a obchodu Seminář AEM MSV Brno,
Optimalizace řídící strategie hybridního pohonu dle dat z GPS
Vodík palivo budoucnosti
Bugatti Veyron Valérie Grodová.
Alternativní pohony v dopravě
snížit spotřebu paliva
Spouštěče s převodem.
snížit spotřebu paliva
ALTERNATIVNÍ POHONY AUTOMOBILŮ Miroslav Kubíska
OS Tram Olomouc Využití zásobníků energie v MHD II. část aneb Jak jsme na tom dnes v ČR.
Eurotrans, Brno Po Brně - zeleně Překlad pro Brňáky: Po štatlu bez rychny.
Alternativní paliva pro ekologickou dopravu Ing. Miroslav Kuželka, E-mobility Account Manager.
Company LOGO 494/2, Ostrava, Czech Republic ELEKTROBUS SOR EBN 10,5.
Ekonomické hodnocení alternativních druhů Městské autobusové přepravy osob Hodnocené druhy autobusové MHD: DIESEL POHON HYBRIDNÍ DIESEL CNG POHON ELEKTRICKÝ.
ELEKTROMOBILITA. HISTORIE: Holandsko, profesor Stratingh, první návrh elektromobilu, který byl i realizován 1895 – František Křižík – první elektromobil.
Znečištění vzduchu dopravou
Stanoviště:Náměstí Republiky
Toyota Prius Poznámky k přednášce.
Charakteristiky provozu trolejbusové dopravy
Tepelné motory - proudové a raketové motory
Skútry pro přepravu osob
Transkript prezentace:

Elektromobily minulosti a budoucnosti www.elektromobily.org www.elektromobilyoz.eu Elektromobily minulosti a budoucnosti

První elektromobil před 177 lety 1828 sestavil slovák Jedlík první model s elektromotorem 1832 - 1839 sestavil skotský obchodník Robert Anderson první elektrické vozidlo Nizozemský prof. Sibrandus Stratingh a jeho asistent Christopher Becker sestavili první elektromobil v roce 1835

Fotovoltaické elektromobily mají 100 let První elektromobil postavený v USA, 1893 Baker electric z roku 1912, sluneční články na střeše

Elektromobil Františka Křižíka 1895 (3,7 kW) Třetí Křižíkův elektromobil byl plugin-hybrid se dvěma motory na zadních kolech. Později na něj navázal Ferdinand Porche Elektromobil Thomase Edisona 1913

Překonání 100 km/h před 110 lety 17 ledna 1899 Belgičan Camille Jenatzy elektromobilem Jamais Contente (Nikdy spokojená) překonal jako první vozidlo na světě 100km/h

Československý Klub elektromobily

Československá historie Elektromobil LIAZ

Škoda, Tatra Beta elektro

Současný stav elektromobilů Parametry: - max. rychlost 250 km/h - zrychlení 0-100 za 4s dojezd 200 až 600 km - rychlé nabití za 10 minut Aktuální evropské elektromobily: Opel Ampera BMW Mini E Pininfarina B0 Mercedes Smart Electric Fiat Panda Electric Think City ( dříve Ford )

Ideální auto na dojíždění do práce 100km na jedno nabití Spotřeba energie 15 kWh na 100km Ve městě i méně díky rekuperaci Při nočním nabíjení je cena za palivo 1 EURO / 100km Minimální náklady na údržbu elektromotoru Není třeba převodovka, rozvody, svíčky, olej, výfuk, palivový systém, spojka

Emise V současnosti auta vypouštějí do ovzduší průměrně 161 gramů CO2 na kilometr. Evropská komise navrhla snížení emisí oxidu uhličitého u nových automobilů na 130 gramů na kilometr do roku 2012. V ČR (550g CO2 / kWh) 80 g CO2 na km Tyto nepřímé emise se po dobu životnosti elektromobilu zmenšují 10% emise prachu z brzdových deštiček Minimální emise hluku ve městech Není znečištění olejem

Porovnání počtu součástí motoru Zjednodušení vozidla Porovnání počtu součástí motoru

Elektrické kola a motorky

Elektrické vozítka pro všechny generace

Elektrobusy, bateriové trolejbusy - max. výkon 180 kW max. rychlost 100 km/h dojezd 300 km

Akumulátory LITHIUM-ION BATTERY

Hustota energie akumulátorů

Superkondenzátory Dočasné úložiště pro akceleraci a rekuperaci

Zinek-vzduch akumulátory Zatím nelze elektricky nabíjet, vhodné pro nabíjení výměnou za recyklované

Nabíjecí infrastruktura 113 míst v ČR + 2 Slovensko: Nové Zámky (klub) Inkubátor Malacky Bratislava ? 1730 Rakousko 600 Německo 5000 Finsko 300 UK ...

Elektroletadla

Elektrolodě Vranovská přehrada: Zelená míle

Podpora elektromobilů - Bezplatný vjezd do center města - Možnost bezplatného dobíjení na parkovištích - Nulová silniční daň Nižší sazba povinného ručení. Povinné ručení elektromobilu v ČR: 499 Kč ročně bez bonusů (17 euro)

Připravovaná výroba elektromobilů Nová osobní Tatra Italská Pininfarina B0 León Twin Drive Ecomotive VW Golf TwinDrive

BMW Mini

Pininfarina B0 – výroba 2009

Tata Indica Electric

Fiat Panda electric

Dodávka Fiat E-Power

Smith Electric Vehicles Anglická firma na podvozcích české Avie

GM: Chevrolet Volt + Opel Ampera

Tesla

ZAP Alias

Venturi Fetish

Jeep Wrangler Unlimited EV

Dodge Circuit EV je jako Viper, ale na elektřinu

Pro hybridní pohony je důležitější výkonová hustota než hustota energie! Superkondenzátory – bezkonkurenční

E-Flex technologie, de facto sériový hybridní pohon Li-ion akumulátor, 180kg, dojezd 60km, životnost 10 let Výkon elektromotoru 120kW Dobíjení 110V po dobu 6,5 hodin Navíc litrový tříválec 50kW pro dobíjení 0 - 5l/100km Cena 30 tis. USD předpokládaný prodej od 2010

Spalovací motor 1,5l, 57kW,110Nm Elektromotor synchronní s permanentním magnetem 50kW, 400Nm Akumulátor NiMH, 200V, 21kW Kombinovaný výkon 82kW Spotřeba 5l/100km prakticky nezávisí na typu provozu Cena 22 tis. USD

Paralelní hybrid Spalovací motor 1,3l, 70kW, 123 NM Elektromotor relativně slabý 15kW, 103Nm Spotřeba 5,2 l bez ohledu na typ provozu Převodovka CVT s plynule měnitelným převodem Cena 24 tis. USD

Čínská firma BYD produkující zejména akumulátory do mobilních telefonů (patrně v současnosti největší na světě) Nová technologie lithium iron phosphate (LiFePo) známá rovněž jako A123 Hybridní vozidlo s akumulátorem 20kWh a špičkovým výkonem 120kW má deklarovaný dojezd 90km. Po vyčerpání kapacity je k dispozici paralelní spalovací motor. Předpokládaná cena 6 tis. USD

EV1

Zdroje pro tuto prezentaci: Wikipedia, web Automobilky Alternativní pohony v dopravě, Doc. Jiří Macur, FAST VUT v Brně Archív klubu Elektromobily CDV Mgr. Jaromír Vegr Ing. Jaromír Marušinec, Ph.D. MBA sdružení Elektromobily a VUT v Brně