Hrajte bez zábran Jak odjistit záchranou brzdu vašemu RPG.
Dávné herní cíle HOCZ ▪ Výuka imaginárních předmětů – Založeno zčásti na reálných faktech a principech – Povinná, ale ne stěžejní ▪ Role Playing – Vstupní brána k jiným hrám, odlehčená verze – „výchova hráčů“ – Dobrovolný ale prosazovaný ▪ Sociální a volnočasová aktivita – Srazy, navazování kontaktů, atd. – „Lepší, než chodit do hospody“
Aktuální složení hráčů HOCZ
Co nás má RPG školka naučit ▪ Piš květnatě, zajímavě, neodbývej příspěvky dvěma slovy ▪ Neservíruj ostatním informace, které nepotřebují, opiš je. Dej průchod představivosti. ▪ Slovo vypravěče je zákon, nekaž hru dohadováním. ▪ Dodržuj pravidla světa a hry, nepřesahuj zbytečně mimo něj (křišťálová stěna, metagaming) ▪ RPG tým máme od toho, aby korigoval dění v herním světě. Spravuje popisy osob i prostředí, udržuje si povědomí o světě, koordinuje vypravěče, radí a schvaluje důležité dění.
Co jsme si z RPG školky odnesli ▪ Delší příspěvky jsou lepší. Když nevíš co napsat, popiš, jak to vypadá. ▪ Nesmíš psát, co není vidět! ▪ Vypravěč je tvůrce příběhu i rozhodčí. Ty nejsi vypravěč! ▪ Jakmile budeš komukoli diktovat, co se stalo, bude zle! Vše, co se stane, musí mít příčinu a důvod. ▪ RPG tým schvaluje popisky, CPčka, kvesty. Asi i udržuje wiki. Všechno musí projít přes ně.
Výsledek pětileté výuky RPG ▪ Rozvláčná, verbalistická a reaktivní hra ▪ Nedostatek dění pro všechny ▪ „Čekání na vypravěče“ ▪ Orientace na vlastní postavu, její pozadí, přátele. ▪ Po sedmi letech za „odměnu“ občanství nebo profesorství
RPG a Improvizační divadlo ▪ Spolupracujete s ostatními na společné scénce vytvářené spatra ▪ Nikdo neovládá ostatní ani nerozkazuje, jen reaguje na své kolegy ▪ Důraz na: – Zábavnost – umělecké provedení – přirozený průběh Wayne Brady: Making S%!t up Graham Walmsley: Play Unsafe
Sleduj okolí, buď v obraze ▪ Popis okolí, úvod od vypravěče ▪ Chování ostatních hráčů, jejich popisky ▪ Prostorová představivost ▪ Obecnější přehled – Aktuální dění (noviny, drby) – Reálie světa – Zvážit křišťálovou stěnu ▪ Domluva s ostatními hráči
Přizpůsob se ▪ Ber ohled na ostatní hráče, jejich stáří, zkušenosti, zázemí – Jsme dětská hra a ne dating simulátor (kašlat na Rowenu, používej rozum!) – „Dospělácké hraní“ (násilí, vyzývavé hry, společenská tabu) nepatří na veřejnost! – Chovej se tak, aby to ostatní kolem tebe také bavilo ▪ Respektuj styl hráčů kolem tebe – V hospodské vřavě, sportovním zápalu nebo bitvě je zbytečné psát romány – Naopak v soukromějších či „nudnějších“ situacích je to velmi vítané ▪ Neboj se pošťouchnout svoji postavu správným směrem – Křišťálová stěna má být šablona, ne bič – Postava, která kvůli své povaze nemůže hrát, je zbytečná.
Neboj se přeptat Domlouvání hry předem je u nás běžnou praxí, ale hráči potom lpí na domluvených plánech a hra se stává křehkou a nucenou. Pár slov před začátkem přitom bohatě stačí.
Pomoz hře ostatních Dřív nebo později narazíš na podobně laděného hráče, se kterým zvládnete rozpoutat pořádné herní rodeo. A to i bez vypravěče! ▪ Improvizace je jako štafeta ▪ Vytvoř příležitost sobě i okolí ▪ Hraj s ostatními a pro ostatní ▪ Přizpůsob se podmínkám i spoluhráčům ▪ Vždycky se někdo dívá ▪ Někdo ti to vrátí
Pomoz hře ostatních Neměli bychom nutit ostatní hráče hrát podle nás, od toho tu je vypravěč. Ale je to takto opravdu správně?
Pomoz hře ostatních A co takto? Není to větší zábava? Kdo ve výsledku „vyhrál“ ?
Stavěj na nápadech ostatních ▪ Základním kamenem Impra je NABÍDKA – Tichá dohoda: „Nabízím ti něco, na co můžeš reagovat.“ – Způsob, jak zapojit ostatní hráče a podnítit je k dalšímu rozvoji příběhu. ▪ Správný hráč nabídku OPLATÍ – „Ano, a…“ – „Souhlasím, a…“ – „Máš pravdu, a…“ ▪ Důležitá je i prvotní nabídka - příchod
Stavěj na nápadech ostatních Ve skutečnosti nemusí být nabídky doslova vypsané, ale vždycky by měly být dost nápadné, aby se jich někdo mohl chytit.
Nekaz hru ostatním ▪ Zahazování nabídek – „blokování“ – „Nene, minuls!“ – „Vůbec nic mi to nedělá“ – Naprostá ignorace ▪ Váhavá, znuděná, nezaujatá hra – „hašení“ ▪ Strhávání pozornosti, epizodní scénky – „válcování“ – „Náhodný“ příchod na scénu – Vnucování se do dění, nedávání možnosti reagovat – Více činností v jednom příspěvku ▪ Překračování osobních tabu ▪ Na tyto věci NENÍ OMLUVA.
Neboj se selhání ▪ Čím více plánuješ, tím omezenější máš rozhled – Naplánovaná hra se kdykoli může vinou jediného hráče rozbořit – Příliš pracné plánování je nuda. RPG není zaměstnání! ▪ Pohotové a přirozené reakce budou Tvé spoluhráče více bavit ▪ Prohrávej s grácií a úsměvem. Nauč se to! ▪ Občasné chyby se dají prominout, pokud z nich dokážeš vybruslit – Drobné RPG chybky, občasné překlepy, atd. nemá cenu řešit, jen to víc narušuje hru – Nesrovnalosti, klišé a hloupé nápady mohou být někdy i užitečné ▪ „Show must go on.“
Neboj se změn a výzev ▪ Tvá postava není nesmrtelná ani jedinečná. Nesnaž se o to. ▪ Neupínej se za každou cenu šablony. Status quo je nuda. ▪ Zkus překonat sám sebe (nové styly hraní, nové postavy) ▪ Pokud se cítíš hodně odvážně, překonej se i v reálu. ▪ Zkoušej šílené věci, nápady jiných lidí.
Závěrem ▪ Pravidla jsou důležitá pro soužití, měla by usměrňovat a ne omezovat ▪ Nikdo se ti o zábavu nepostará, dokud ji nezačneš sám nabízet ostatním. ▪ Vypravěč tě nespasí, fantazii můžeš zapojit i bez něj. ▪ Hrát jen pro sebe je sobectví, snaž se myslet hlavně na ostatní ▪ Všichni to nebudou umět (nebo se chtít učit), takže je nejdůležitější tolerance. ▪ Časem se to zlepší :o)