Opakování učiva o nerostech II. část

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
PETROLOGIE úvod a vyvřelé horniny.
Advertisements

KŘEMIČITANY A ORGANOLITY
DUSIČNANY, SÍRANY A FOSFOREČNANY
Základní škola, Liberec, Křížanská 80, p. o. Vypracoval:. Mgr
HORNINY A NEROSTY Přírodověda 5. ročník Gabriela Mikulková 2013.
Opakování učiva o nerostech I. část
Základní škola Rosice, okres Chrudim
MINERALOGIE Fotografie minerálů.
Základní škola Rosice, okres Chrudim
Významné soli Mgr. Helena Roubalová
Křemičitany (silikáty)
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
MINERALOGIE II. Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 9. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky s chemickým složením a použitím nerostů. Materiál je plně.
NEJDŮLEŽITĚJŠÍ MINERÁLY
Autor výukového materiálu: Petra Majerčáková Datum vytvoření výukového materiálu: říjen 2013 Ročník, pro který je výukový materiál určen: IX Vzdělávací.
CZ.1.07/1.1.10/
Autor: Mgr. Miroslav Nešpořík Název: RISKUJ VY_inovace_32_PR89_12
Minerály Prvky nekovové Uhlík C – dvě podoby.
Chemické vlastnosti nerostů
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Marek Odstrčil. Základní škola Rosice, okres Chrudim Rosice 97, Rosice; IČO: ;
DUSIČNANY, SÍRANY, FOSFOREČNANY
Mineralogický systém Dusičnany
Jaká je definice horniny ? Jak se liší hornina a minerál ?
Horniny.
Přeměněné horniny.
Dělení hornin Podle vzniku.
Geologie věda o zemi.
Systematická mineralogie Křemičitany, sírany
Fyzikální a chemické vlastnosti nerostů
Vypracovala: Mgr. Eva Ratiborská ZŠ Trávník, Přerov.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Marek Odstrčil. Základní škola Rosice, okres Chrudim Rosice 97, Rosice; IČO: ;
nejdůležitější minerály
Př_135_Mineralogie_Využití nerostů Autor: Mgr. Drahomíra Kalandrová
KŘEMIČITANY A ORGANOLITY
Mineralogický systém Křemičitany
Chemické vlastnosti nerostů závisí na chemickém složení a krystalové struktuře slouží k určování a technické praxi Odolnost vůči vodě ve vodě rozpustné.
Přeměněné horniny.
Fyzikální a chemické vlastnosti nerostů
Významné soli kyslíkatých kyselin
Hustota Který nerost má větší hustotu? diamant, nebo tuha
Př_135_Mineralogie_Využití nerostů Autor: Mgr. Drahomíra Kalandrová
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu OPVK Pořadové číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Základní škola Bedřicha Hrozného, Lysá nad Labem, okres.
Autor : Mgr. Terezie Nohýnková Vzdělávací oblast : Člověk a příroda Obor : Přírodopis Téma : Planeta Země Název : Minerály – přehled Použité zdroje a materiály.
Zpracovala: Mgr. Jana Richterová Přírodopis 9. třída 1 ICT Financováno z prostředků ESF a státního rozpočtu ČR.
MINERÁLY základní stavební jednotky neživé přírody dají se vyjádřit chemickým vzorcem (prvky, sloučeniny) z minerálů jsou složeny horniny většinou vytváří.
Sklo, keramika, stavební pojiva. Sklo Vzniká roztavením a opětovným ztuhnutím nerostných surovin Nemá pravidelnou krystalovou strukturu = je amorfní Pevný.
Využití solí Chemie 9. třída.
Projekt:OP VK Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Autor:Mgr. Alena Přibíková Číslo DUM:Ch Datum ověření ve výuce: Ročník:8.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA JEVÍČKO, U ZÁMEČKU 784, JEVÍČKO ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ OZNAČENÍ MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_02_Risk minerály SADA 3: PŘÍRODOPIS.
9. Křemičitany největší skupina nerostů, horninotvorné minerály.
Co je minerál … Minerály neboli nerosty jsou anorganické stejnorodé přírodniny. Jejich složení je možno vyjádřit chemickou značkou nebo chemickým vzorcem.
METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Projekt:
HORNINY PŘEMĚNĚNÉ. HORNINY PŘEMĚNĚNÉ Metamorfované neboli přeměněné horniny vznikají ze všech druhů hornin v důsledku vysokých teplot, tlaků a chemizmu.
5)Uhličitany, 6)dusičnany, 7)sírany, 8)fosforečnany
5)Uhličitany, 6)dusičnany, 7)sírany, 8)fosforečnany
AUTOR: Mgr.DANUŠE LEBDUŠKOVÁ
Název sady materiálů: Přírodopis 9
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU: Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO.
Atlas minerálů.
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR: Mgr. Lumír.
VY_32_INOVACE_P9-007 Název školy ZŠ Elementária s.r.o Adresa školy
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu OPVK
Vy_52_Inovace_B63_Opakování minerály
Poznávání nerostů.
9) Křemičitany, 10) Organolity
Škola:. Základní škola Kladruby
Mineralogický systém V. Uhličitany a dusičnany
Třídění podle chemického složení
UHLIČITANY, SÍRANY.
Mineralogický systém Dusičnany
Transkript prezentace:

Opakování učiva o nerostech II. část Kliknutím označ správnou odpověď. Spustit TEST

1. Hlavní složkou vápence a mramoru je: kalcit dolomit siderit malachit

2. Z uvedených nerostů se jako železná ruda těží: sádrovec dolomit siderit (ocelek) malachit

3. K výrobě dusíkatých hnojiv a střelného prachu se využívá nerost: ledek apatit alabastr kalcit

4. Podle popisu urči nerost: Používá v lékařství jako kontrastní látka při rentgenování žaludku. dolomit sádrovec kalcit baryt

5. Z uvedených nerostů je přírodním zdrojem fosforu pro rostliny: ledek apatit alabastr kalcit

6. Průhledná odrůda sádrovce se nazývá: alabastr mariánské sklo sádra křišťál

7. Podle popisu urči nerost: Jeho pálením se vyrábí sádra, přidává se do cementu, chemický vzorec CaSO4 · 2H2O. apatit ledek dolomit sádrovec

8. K dekoračním účelům se využívají nerosty: azurit a malachit apatit a albit sádrovec a smolinec kalcit a halit

9. Jemnozrnný sádrovec se nazývá: alabastr apatit azurit andezit

10. Podle popisu urči nerost: Jeho odborný název je siderit a chemický vzorec FeCO3: azurit sádrovec kalcit ocelek

11. Zvětráváním živců se uvolňují živiny pro rostliny 11. Zvětráváním živců se uvolňují živiny pro rostliny. Jedná se o chemické prvky: Cu, S, Zn K, Ca, Na Fe, Si, Mn Hg, H, He

12. Největší třídou nerostů a nejdůležitější součástí zemské kůry jsou: fosforečnany oxidy křemičitany dusičnany

13. Mezi nejběžnější křemičitany patří ortoklas. Jeho český název je: živec buližník křemenec sádrovec

14. Jako surovina pro výrobu porcelánu a kameniny slouží: sádrovec muskovit plagioklas kaolinit

15. Takzvaná tmavá slída má mineralogický název: muskovit biotit amfibol baryt

16. Slídy, zejména muskovit, mají využití jako surovina na výrobu: izolačního elektrotechnického materiálu a ochranných brýlí šperků a brusných a řezných kotoučů žáruvzdorných nádob na tavení kovů optických přístrojů a laserů

17. Asi nejznámějším granátem je tzv. český granát 17. Asi nejznámějším granátem je tzv. český granát. Jeho mineralogický název je: almandin grosulár pyrop nefrit

18. Augit a amfibol jsou častou součástí hornin: usazených – např. pískovce přeměněných – např. ruly vyvřelých – např. čediče v horninách se nevyskytují

19. Nejběžnějším nerostem organického původu – tzv. organolitem – je: jamalit jarmilon juwall jantar

20. Mineralogie je: super ujde to nic moc hrůůůza

Toto není správná odpověď. Zkus to znovu!

Konec TESTU!